Sida 30 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 21:14
av Olof Borjesson
Smart av Volvo/Polestar att ta bort startknapp, nyckel mm liksom Tesla. Jag tycker det är irriterande att behöva trycka på knappar som finns där bara för att de behövdes i gammaldags avgasbilar.

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 22:29
av Stevvee
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?
Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.
En sjukt slarvig googling visar att Nissan höll på med detta redan 2008 och att Hyundai pratade om att införa det 2015..... så ja.....

Re: Polestar 2

Postat: 21 jun 2019 17:30
av taliz
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?
Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.
Marknadsfluff. De insinuerar väl inte att de vare sig är först eller unika?
Det var mer en allmän kommentar om branschen. Särskilt i USA är det helt galet. En bil är "all new" när man bytt en plastkåpa. Och man är alltid "market leading", även om man ligger femma.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 09:10
av bylund
Några Polestar 2 (och Taycan) har setts ladda i Tyskland
https://electrek.co/2019/07/04/porsche- ... d-upclose/
Det hävdas ju med emfas att Polestar inte är Volvo. Fast just dessa verkar vara det om man tittar i bilregistret.
Registreringsnummer
TME87G
Fabrikat
VOLVO
Ägare
Namn
VOLVO PERSONVAGNAR AB

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 10:06
av Geni87
bylund skrev:
Några Polestar 2 (och Taycan) har setts ladda i Tyskland
https://electrek.co/2019/07/04/porsche- ... d-upclose/
Det hävdas ju med emfas att Polestar inte är Volvo. Fast just dessa verkar vara det om man tittar i bilregistret.
Registreringsnummer
TME87G
Fabrikat
VOLVO
Ägare
Namn
VOLVO PERSONVAGNAR AB
Hehe. Det är ju olika varumärken men eftersom den utvecklas och byggs av Volvo kan ju identiteten diskuteras. :P

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 16:55
av Hok
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Men hur bra dessa uppgifter stämmer för testfordon vet jag inte.

Den är registrerad med dispens som provbil.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 17:20
av BjornS
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 18:45
av Geni87
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 19:36
av taliz
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 19:41
av HelectriC
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Ser görtuff ut ju. Men har du inte sett den i verkligheten, så skulle jag rekommendera att vänta tills du har fått se den live. Då blev iaf jag övertygad, riktigt nice stance! Det som är lite synd är en del missar i inredningen, bara en mugghållare i mittkonsolen, växelväljare som tar upp plats som kunde använts till nåt mer förnuftigt, aningen tråkigt stolsmaterial om man inte tar den beige skinninredningen (men har sett nån teaser om att det kommer nån häftig ulltygklädsel, som skulle kunna vara kul)

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 19:56
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Skrev som sagt WLTP. :) Sen är det ju inte säker att de uppnår 500 km heller då det är skrivet som ett mål.

Jag tyckte att den såg riktigt bra ut i verkligheten när jag var på Polestars event i GBG.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 20:00
av nek0
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Skrev som sagt WLTP. :) Sen är det ju inte säker att de uppnår 500 km heller då det är skrivet som ett mål.

Jag tyckte att den såg riktigt bra ut i verkligheten när jag var på Polestars event i GBG.
Har sagt att jag aldrig ska köpa en Volvo igen, tur att de byt namn på bilen :) . Vem vet kanske min nästa bil :)

Re: Polestar 2

Postat: 10 jul 2019 22:04
av Java
Bytt namn eller ej, bilen som finns på bild där Polestar 2 kör på Hällereds provbana är registrerad som en.........Volvo inte en Polestar!!!

Re: Polestar 2

Postat: 11 jul 2019 06:06
av HelectriC
Java skrev:
Bytt namn eller ej, bilen som finns på bild där Polestar 2 kör på Hällereds provbana är registrerad som en.........Volvo inte en Polestar!!!
Inget konstigt det, Volvo har en väldigt stor inblandning i Polestar och testkörningar ligger säkert under någon avdelning hos Volvo.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 12:41
av chaffis75
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 17:04
av taliz
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.
Man behöver inte vara raketforskare för att se att PS2 är betydligt mindre aerodynamiskt effektiv. Den är betydligt högre och har en trubbigare nos än Model 3.
Har inte påstått att den är ”dålig” för det.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 17:11
av Stevvee
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.
Man behöver inte vara raketforskare för att se att PS2 är betydligt mindre aerodynamiskt effektiv. Den är betydligt högre och har en trubbigare nos än Model 3.
Har inte påstått att den är ”dålig” för det.
Man behöver inte vara raketforskare för att prata om saker man inte förstår. Du förstår lite om aerodynamik om du dömmer ut en bil utav dess trubbighet.......

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 17:40
av HelectriC
Fast at säga att PS2 inte kommer komma under 2kWh/mil bara för att den inte verkar vara (eller kanske inte är) lika aerodynamisk som M3 blir ju lite fel. M3 klarar ju att köra på ca 1,5kWh/mil och ändå lägre. Det är ett ganska stort spann mellan 1,5 och 2. Så sjukt mycket sämre lär inte PS2 vara att den inte klarar det. Då blir jag besviken!

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 18:50
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.
Man behöver inte vara raketforskare för att se att PS2 är betydligt mindre aerodynamiskt effektiv. Den är betydligt högre och har en trubbigare nos än Model 3.
Har inte påstått att den är ”dålig” för det.
Man behöver inte vara raketforskare för att prata om saker man inte förstår. Du förstår lite om aerodynamik om du dömmer ut en bil utav dess trubbighet.......
Läs igen vad jag skrev. Varför tror du tex Model X är betydligt törstigare än S? Eller etron än Model X?

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 18:52
av taliz
HelectriC skrev:
Fast at säga att PS2 inte kommer komma under 2kWh/mil bara för att den inte verkar vara (eller kanske inte är) lika aerodynamisk som M3 blir ju lite fel. M3 klarar ju att köra på ca 1,5kWh/mil och ändå lägre. Det är ett ganska stort spann mellan 1,5 och 2. Så sjukt mycket sämre lär inte PS2 vara att den inte klarar det. Då blir jag besviken!
Nja. Min M3P snittar runt 200. Men det handlar ju såklart om hastighet.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 19:20
av Stevvee
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.
Man behöver inte vara raketforskare för att se att PS2 är betydligt mindre aerodynamiskt effektiv. Den är betydligt högre och har en trubbigare nos än Model 3.
Har inte påstått att den är ”dålig” för det.
Man behöver inte vara raketforskare för att prata om saker man inte förstår. Du förstår lite om aerodynamik om du dömmer ut en bil utav dess trubbighet.......
Läs igen vad jag skrev. Varför tror du tex Model X är betydligt törstigare än S? Eller etron än Model X?
Ja jag läser igen och du dömmer en bil som är
Lite trubbig som mindre effektiv aerodynamisk. Och då har du även talat om för alla att du anser att man med en bil som bryter luften som en ”pil” är det mest effektiva. Men att ex hur vinden passerar bakluckan också har stor påverkan på hur enkelt en bil förs fram igenom vinden tar du inte med. Kan säga som så att får du bort virvlar vid hjul och bak så är det mer effektivt än ett spjut till front.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 19:58
av chaffis75
Ja en PS2 är ju ganska jämförbar i storlek och jag upplevde den varken högre eller lägra än M3. Sen kan de ju vara detaljer som avgör hur bra den är aerodynamiskt så man få nog allt vänta på test resultat innan man säger för mycket.. Men nej jag kan verkligen inte se något uppenbart som säger att den skulle vara sämre än M3.

Men detta är ett tesla forum och då får inget vara bättre eller lika bra som en tesla.. ursäkta den sista meningen jag gillar inte den typen kommentarer men man rycks med ibland.

Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 22:51
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.
Man behöver inte vara raketforskare för att se att PS2 är betydligt mindre aerodynamiskt effektiv. Den är betydligt högre och har en trubbigare nos än Model 3.
Har inte påstått att den är ”dålig” för det.
Man behöver inte vara raketforskare för att prata om saker man inte förstår. Du förstår lite om aerodynamik om du dömmer ut en bil utav dess trubbighet.......
Läs igen vad jag skrev. Varför tror du tex Model X är betydligt törstigare än S? Eller etron än Model X?
Ja jag läser igen och du dömmer en bil som är
Lite trubbig som mindre effektiv aerodynamisk. Och då har du även talat om för alla att du anser att man med en bil som bryter luften som en ”pil” är det mest effektiva. Men att ex hur vinden passerar bakluckan också har stor påverkan på hur enkelt en bil förs fram igenom vinden tar du inte med. Kan säga som så att får du bort virvlar vid hjul och bak så är det mer effektivt än ett spjut till front.
Nej, fel. Det första jag skrev är att den är betydligt högre. Dvs likt en Model X är betydligt högre än en Model S.
Det påverkar aerodynamiken en hel del.
Min gissning är att PS2 kommer ha en förbrukning som överstiger Model 3 i ungefär samma grad som Model X överstiger Model S.

Det mest aerodynamiska brukar man förövrigt säga är formen av en vattendroppe.

Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 22:59
av taliz
chaffis75 skrev:
Ja en PS2 är ju ganska jämförbar i storlek och jag upplevde den varken högre eller lägra än M3. Sen kan de ju vara detaljer som avgör hur bra den är aerodynamiskt så man få nog allt vänta på test resultat innan man säger för mycket.. Men nej jag kan verkligen inte se något uppenbart som säger att den skulle vara sämre än M3.

Men detta är ett tesla forum och då får inget vara bättre eller lika bra som en tesla.. ursäkta den sista meningen jag gillar inte den typen kommentarer men man rycks med ibland.
Själv uppfattar jag PS2 mer som en konkurrent till Model Y än Model 3. Hatchback, SUV-aktig, leverans om nått år etc. Dock utan 7 säten och antagligen med begränsad tillgänglighet osv.

Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 23:09
av Stevvee
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Man behöver inte vara raketforskare för att se att PS2 är betydligt mindre aerodynamiskt effektiv. Den är betydligt högre och har en trubbigare nos än Model 3.
Har inte påstått att den är ”dålig” för det.
Man behöver inte vara raketforskare för att prata om saker man inte förstår. Du förstår lite om aerodynamik om du dömmer ut en bil utav dess trubbighet.......
Läs igen vad jag skrev. Varför tror du tex Model X är betydligt törstigare än S? Eller etron än Model X?
Ja jag läser igen och du dömmer en bil som är
Lite trubbig som mindre effektiv aerodynamisk. Och då har du även talat om för alla att du anser att man med en bil som bryter luften som en ”pil” är det mest effektiva. Men att ex hur vinden passerar bakluckan också har stor påverkan på hur enkelt en bil förs fram igenom vinden tar du inte med. Kan säga som så att får du bort virvlar vid hjul och bak så är det mer effektivt än ett spjut till front.
Nej, fel. Det första jag skrev är att den är betydligt högre. Dvs likt en Model X är betydligt högre än en Model S.
Det påverkar aerodynamiken en hel del.
Min gissning är att PS2 kommer ha en förbrukning som överstiger Model 3 i ungefär samma grad som Model X överstiger Model S.

Det mest aerodynamiska brukar man förövrigt säga är formen av en vattendroppe.

Ja jäklar polestar 2 är ju hela 3 cm högre än model 3! Att jag missade det, förändrar ju allt och jag förstår din kritik mot den och dess aerodynamik.

Btw det skiljer 24 cm mellan S och X men behöver inte heller det vara hela sanningen bakom förbrukning.