Sida 76 av 349

Re: Polestar 2

InläggPostat: 05 jul 2019 18:56
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?


500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.


Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(


Skrev som sagt WLTP. :) Sen är det ju inte säker att de uppnår 500 km heller då det är skrivet som ett mål.

Jag tyckte att den såg riktigt bra ut i verkligheten när jag var på Polestars event i GBG.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 05 jul 2019 19:00
av nek0
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?


500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.


Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(


Skrev som sagt WLTP. :) Sen är det ju inte säker att de uppnår 500 km heller då det är skrivet som ett mål.

Jag tyckte att den såg riktigt bra ut i verkligheten när jag var på Polestars event i GBG.

Har sagt att jag aldrig ska köpa en Volvo igen, tur att de byt namn på bilen :) . Vem vet kanske min nästa bil :)

Re: Polestar 2

InläggPostat: 10 jul 2019 21:04
av Java
Bytt namn eller ej, bilen som finns på bild där Polestar 2 kör på Hällereds provbana är registrerad som en.........Volvo inte en Polestar!!!

Re: Polestar 2

InläggPostat: 11 jul 2019 05:06
av HelectriC
Java skrev:Bytt namn eller ej, bilen som finns på bild där Polestar 2 kör på Hällereds provbana är registrerad som en.........Volvo inte en Polestar!!!


Inget konstigt det, Volvo har en väldigt stor inblandning i Polestar och testkörningar ligger säkert under någon avdelning hos Volvo.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 12 jul 2019 11:41
av chaffis75
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?


500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.


Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(

Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 12 jul 2019 16:04
av taliz
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?


500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.


Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(

Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.


Man behöver inte vara raketforskare för att se att PS2 är betydligt mindre aerodynamiskt effektiv. Den är betydligt högre och har en trubbigare nos än Model 3.
Har inte påstått att den är ”dålig” för det.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 12 jul 2019 16:11
av Stevvee
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:[quote="Hok"]RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?


500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.


Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(

Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.


Man behöver inte vara raketforskare för att se att PS2 är betydligt mindre aerodynamiskt effektiv. Den är betydligt högre och har en trubbigare nos än Model 3.
Har inte påstått att den är ”dålig” för det.[/quote]

Man behöver inte vara raketforskare för att prata om saker man inte förstår. Du förstår lite om aerodynamik om du dömmer ut en bil utav dess trubbighet.......

Re: Polestar 2

InläggPostat: 12 jul 2019 16:40
av HelectriC
Fast at säga att PS2 inte kommer komma under 2kWh/mil bara för att den inte verkar vara (eller kanske inte är) lika aerodynamisk som M3 blir ju lite fel. M3 klarar ju att köra på ca 1,5kWh/mil och ändå lägre. Det är ett ganska stort spann mellan 1,5 och 2. Så sjukt mycket sämre lär inte PS2 vara att den inte klarar det. Då blir jag besviken!

Re: Polestar 2

InläggPostat: 12 jul 2019 17:50
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:[quote="BjornS"][quote="Hok"]RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?


500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.


Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(

Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.


Man behöver inte vara raketforskare för att se att PS2 är betydligt mindre aerodynamiskt effektiv. Den är betydligt högre och har en trubbigare nos än Model 3.
Har inte påstått att den är ”dålig” för det.[/quote]

Man behöver inte vara raketforskare för att prata om saker man inte förstår. Du förstår lite om aerodynamik om du dömmer ut en bil utav dess trubbighet.......[/quote]

Läs igen vad jag skrev. Varför tror du tex Model X är betydligt törstigare än S? Eller etron än Model X?

Re: Polestar 2

InläggPostat: 12 jul 2019 17:52
av taliz
HelectriC skrev:Fast at säga att PS2 inte kommer komma under 2kWh/mil bara för att den inte verkar vara (eller kanske inte är) lika aerodynamisk som M3 blir ju lite fel. M3 klarar ju att köra på ca 1,5kWh/mil och ändå lägre. Det är ett ganska stort spann mellan 1,5 och 2. Så sjukt mycket sämre lär inte PS2 vara att den inte klarar det. Då blir jag besviken!


Nja. Min M3P snittar runt 200. Men det handlar ju såklart om hastighet.