Sida 31 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 11:12
av Jeppe_E
bylund skrev:
Kan ni sluta citera detta förstörda inlägg, eller annars fixa taggarna? Det är ju helt oläsbart :)

Det är ändå bara käbbel ;)

Jag är övertygad om att PS2 kommer att klara 400 km utan problem på 95% av batteriet, 74000/400 = 185Wh/km.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 13:35
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
Ja jag läser igen och du dömmer en bil som är
Lite trubbig som mindre effektiv aerodynamisk. Och då har du även talat om för alla att du anser att man med en bil som bryter luften som en ”pil” är det mest effektiva. Men att ex hur vinden passerar bakluckan också har stor påverkan på hur enkelt en bil förs fram igenom vinden tar du inte med. Kan säga som så att får du bort virvlar vid hjul och bak så är det mer effektivt än ett spjut till front.
Nej, fel. Det första jag skrev är att den är betydligt högre. Dvs likt en Model X är betydligt högre än en Model S.
Det påverkar aerodynamiken en hel del.
Min gissning är att PS2 kommer ha en förbrukning som överstiger Model 3 i ungefär samma grad som Model X överstiger Model S.

Det mest aerodynamiska brukar man förövrigt säga är formen av en vattendroppe.

Ja jäklar polestar 2 är ju hela 3 cm högre än model 3! Att jag missade det, förändrar ju allt och jag förstår din kritik mot den och dess aerodynamik.

Btw det skiljer 24 cm mellan S och X men behöver inte heller det vara hela sanningen bakom förbrukning.
Fel igen, det är dubbelt så mycket. 6cm. Men det är inte nödvändigtvis det största problemet. Snarare att den är byggd som en ”Cross country”, dvs högre markfrigång. Man vill ha så lite luft som möjligt under bilen för att få bra effektivitet.
Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?
Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 13:50
av Stevvee
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Nej, fel. Det första jag skrev är att den är betydligt högre. Dvs likt en Model X är betydligt högre än en Model S.
Det påverkar aerodynamiken en hel del.
Min gissning är att PS2 kommer ha en förbrukning som överstiger Model 3 i ungefär samma grad som Model X överstiger Model S.

Det mest aerodynamiska brukar man förövrigt säga är formen av en vattendroppe.

Ja jäklar polestar 2 är ju hela 3 cm högre än model 3! Att jag missade det, förändrar ju allt och jag förstår din kritik mot den och dess aerodynamik.

Btw det skiljer 24 cm mellan S och X men behöver inte heller det vara hela sanningen bakom förbrukning.
Fel igen, det är dubbelt så mycket. 6cm. Men det är inte nödvändigtvis det största problemet. Snarare att den är byggd som en ”Cross country”, dvs högre markfrigång. Man vill ha så lite luft som möjligt under bilen för att få bra effektivitet.
Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?
Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.

Sluta slingra dig din orm och svara istället.

Varför dra in andra modeller? V90 vs V90cc så skiljer det 7 cm inte 3 som mellan M3 och PS2. Sedan vet du som sagt inte hur hög markfrigång ps2 har kontra m3 för du går bara på bilder och inget annat.

Jag har praktiska erfarenheter gällande aerodynamik och hur det fungerar på en bil. Vad man vill ha och vad man inte vill ha. Du chansar bara hej vilt precis som med höjden på bilen. Lägg bara ner.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 14:26
av Geni87
bylund skrev:
Kan ni sluta citera detta förstörda inlägg, eller annars fixa taggarna? Det är ju helt oläsbart :)
What he said. :!:

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 16:09
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:

Ja jäklar polestar 2 är ju hela 3 cm högre än model 3! Att jag missade det, förändrar ju allt och jag förstår din kritik mot den och dess aerodynamik.

Btw det skiljer 24 cm mellan S och X men behöver inte heller det vara hela sanningen bakom förbrukning.
Fel igen, det är dubbelt så mycket. 6cm. Men det är inte nödvändigtvis det största problemet. Snarare att den är byggd som en ”Cross country”, dvs högre markfrigång. Man vill ha så lite luft som möjligt under bilen för att få bra effektivitet.
Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?
Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.

Sluta slingra dig din orm och svara istället.

Varför dra in andra modeller? V90 vs V90cc så skiljer det 7 cm inte 3 som mellan M3 och PS2. Sedan vet du som sagt inte hur hög markfrigång ps2 har kontra m3 för du går bara på bilder och inget annat.

Jag har praktiska erfarenheter gällande aerodynamik och hur det fungerar på en bil. Vad man vill ha och vad man inte vill ha. Du chansar bara hej vilt precis som med höjden på bilen. Lägg bara ner.
Herregud. Är du blind, oförmögen till logiskt tänkande, eller jobbar du på Volvo?! Bild

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 16:18
av Stevvee
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Fel igen, det är dubbelt så mycket. 6cm. Men det är inte nödvändigtvis det största problemet. Snarare att den är byggd som en ”Cross country”, dvs högre markfrigång. Man vill ha så lite luft som möjligt under bilen för att få bra effektivitet.
Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?
Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.

Sluta slingra dig din orm och svara istället.

Varför dra in andra modeller? V90 vs V90cc så skiljer det 7 cm inte 3 som mellan M3 och PS2. Sedan vet du som sagt inte hur hög markfrigång ps2 har kontra m3 för du går bara på bilder och inget annat.

Jag har praktiska erfarenheter gällande aerodynamik och hur det fungerar på en bil. Vad man vill ha och vad man inte vill ha. Du chansar bara hej vilt precis som med höjden på bilen. Lägg bara ner.
Herregud. Är du blind, oförmögen till logiskt tänkande, eller jobbar du på Volvo?! Bild
Nej men jag har erfarenhet och kunskap om saker du bara chansar hej vilt om. Sen när man kommer med mängder utav fakta försöker du flytta fokus.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 16:33
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?
Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.

Sluta slingra dig din orm och svara istället.

Varför dra in andra modeller? V90 vs V90cc så skiljer det 7 cm inte 3 som mellan M3 och PS2. Sedan vet du som sagt inte hur hög markfrigång ps2 har kontra m3 för du går bara på bilder och inget annat.

Jag har praktiska erfarenheter gällande aerodynamik och hur det fungerar på en bil. Vad man vill ha och vad man inte vill ha. Du chansar bara hej vilt precis som med höjden på bilen. Lägg bara ner.
Herregud. Är du blind, oförmögen till logiskt tänkande, eller jobbar du på Volvo?! Bild
Nej men jag har erfarenhet och kunskap om saker du bara chansar hej vilt om. Sen när man kommer med mängder utav fakta försöker du flytta fokus.
Vad får dig att tro att du har mer kunskap om aerodynamik än mig? Just att du hävdar det är ofta ett tecken på motsatsen.
Du har inte presenterat någon fakta som motsäger min teori, tvärtom har det bekräftat mitt påstående att PS2 tex är högre.

Många har kritiserat Model 3 för dess utseende. Men kan man något om just aerodynamik så är den väldigt imponerande. PS2 är det inte.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 16:46
av Svenssons
Geni87 skrev:
bylund skrev:
Kan ni sluta citera detta förstörda inlägg, eller annars fixa taggarna? Det är ju helt oläsbart :)
What he said. :!:
What they said...

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 16:54
av Tars
Bild

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 19:37
av Jeppe_E
taliz skrev:

Många har kritiserat Model 3 för dess utseende. Men kan man något om just aerodynamik så är den väldigt imponerande. PS2 är det inte.
Hur vet du det? Har du några siffror som visar hur dålig PS2 är i fråga om luftmotstånd?

Volvo S60 har 0.29, har svårt att tro att PS2 skulle ha högre luftmotstånd. Model 3 har 0.23, XC40 har 0.34.

Finns ingen mening att jämföra PS2 med Model 3, för det är som att säga att Model 3 är en kass bil för det är en sedan, där är PS2 100x bättre eftersom det är en sportback.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 20:57
av Bjelke
Jag misstänker att det visar sig när bilen kommer ut på marknaden ;)

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2019 21:10
av filippb
P2 kan se ut som en cross country tack vare sina svarta plastdetaljer men jag upplevde inte att den hade vidare hög markfrigång när jag kikade på den live. Tror inte heller man ska fastna för mycket i hur fronten ser ut men kan tänka mig att intro-modellen som lanseras först med sina 20" hjul och fyrhjulsdrift inte kommer att vara den snålaste versionen. Då får man nog vänta på en bakhjulsdriven variant med 18".

Tog denna bild i Stockholm, partiet mellan hjulaxlar kan i mörkret se hög ut men kolla spoilern fram som ju till stor del avgör hur mycket luft som kommer in under bilen. Bild

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Polestar 2

Postat: 14 jul 2019 07:49
av Stevvee
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:

Många har kritiserat Model 3 för dess utseende. Men kan man något om just aerodynamik så är den väldigt imponerande. PS2 är det inte.
Hur vet du det? Har du några siffror som visar hur dålig PS2 är i fråga om luftmotstånd?

Volvo S60 har 0.29, har svårt att tro att PS2 skulle ha högre luftmotstånd. Model 3 har 0.23, XC40 har 0.34.

Finns ingen mening att jämföra PS2 med Model 3, för det är som att säga att Model 3 är en kass bil för det är en sedan, där är PS2 100x bättre eftersom det är en sportback.
Såg precis att V90 har 0,30-0,33 medans XC90 har 0,33. Måste betyda att XC90 är
Låg och inte speciellt hög då.......

Och Bmw 5 serie har en EfficientDynamics utrustning som har 0,22 i motstånd. Tänk hur kan det komma sig när M3 är lägre och ser mer aerodynamisk ut.....

Re: Polestar 2

Postat: 14 jul 2019 15:00
av Geni87
Sen ska man akta sig för att bara nämna koefficienten när man pratar om luftmotstånd. Utan uppgifter om arean säger det inte så mycket.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 14:58
av Ulfie2
Är det någon som har uppgifter på när man kommer kunna provköra denna i Sverige?
Jag hade inte möjlighet att titta på den när den var på visning.
Jag är väldigt nyfiken på denna, jag har haft en M3 LR på låns över natten nu och gillade den skarpt. Men denna har några styrkor över M3 så jag är nyfiken.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 15:09
av Jeppe_E
Ulfie2 skrev:
Är det någon som har uppgifter på när man kommer kunna provköra denna i Sverige?
Jag hade inte möjlighet att titta på den när den var på visning.
Jag är väldigt nyfiken på denna, jag har haft en M3 LR på låns över natten nu och gillade den skarpt. Men denna har några styrkor över M3 så jag är nyfiken.
I början av 2020

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 15:22
av OfarligTesla
Frun ville kolla på Polestar 2, finns det att så någonstans i Sverige nu?

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 15:46
av chaffis75
OfarligTesla skrev:
Frun ville kolla på Polestar 2, finns det att så någonstans i Sverige nu?
Som jag har förstått de så just nu finns den inte här.. De sägs att de ska bli provkörningar runt årskiftet och jag skulle gissa på att de är nästa tillfälle den visas öppet.

Jag var och kollade på den i Göteborg. Jag gillar den skarp men den skiljer ju en del från Model 3 i utrymmen trors att bilen nog är ganska lik i storlek. I PS2 sitter du mycket mer tight på förar platsen inte att de är trångt utan mer att du har mittkonsolen nära dig och du har instrument kluster framför dig.
Bak är den stora skillnaden att du har en kardan tunnel fylld med batterier, inte optimalt men för min del helt ok.
Bagaget är i mina ögon mindre än vad jag förväntade mig kanske volym mässigt mindre än M3 men de är bara mina ögon mått så jag kan vara helt fel på de, fördelen är att de är en stor lucka vilket göra den enklare att packa in saker.

Jag tycker den kändes väldigt solid och bra men svårt såklart att säga hur de blir i slut änden eftersom detta såklart var en prototyp som är byggd helt manuellt.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 19:44
av HelectriC
Finns en road show (https://www.polestar.com/road-show) och om någon är ute och reser kanske någon av platserna passar? De närmsta i Europa: (dock inga provkörningar, som jag förstår det, bara kläm och sitt)
00570910-D2BB-43F3-903B-CE4932BF69DD.jpeg
2EF5C7E2-DBB4-4BAF-AFCB-9510F828F059.jpeg
21215DB0-491E-486B-A104-6B94C13410CA.jpeg

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 22:20
av Ulfie2
Ska bli intressant att se den i verkligheten. Synd med så lång väntan. Jag har en reservation på den men vi får se om jag väntar eller köper en M3 istället.

Jag gillar M3 skarpt men jag är lite skeptisk mot bullernivån i den. Hade hoppats på lite lägre men det är nog ingen deal-breaker.

I övrigt så ser jag dessa för och nackdelar mellan dessa 2.

Polestar 2 fördelar
Större bagagelucka för inlastning av skrymmande saker
Adaptiva led strålkastare (Detta finns väl inte på M3?)
Uppvärmd radar och sensorer från Volvo som är vana vid nordiskt klimat
Elbagagelucka (inget krav eller så men känns mer lämpat för denna prisklass)


Model 3 fördelar
Låg och bra förbrukning = bra räckvidd
Teslas laddnätverk
Autopilot och övriga säkerhetssystem
Riktigt bra och nytänkande funktioner så som sentry mode och dashcam. Dessa verkar riktigt bra och detta är saker som helt plötsligt tillkommit via ota. Stort tummen upp.
Dragkrok (vet ej om det kommer till P2)

Jag hoppas även på lägre bullernivå i P2 samt ventilerade stolar men detta har jag ingen uppgift om.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 22:24
av Klintan
P2 har dragkrok, lastvikt 1400 kg enligt uttalande från Polestar.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 22:32
av Jeppe_E
Jag vill påstå att PS2 har Ventilerade säten om man väljer nappaläderklädseln.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 22:38
av Stevvee
Och man har väll ändå alla Volvos assistans system så du iallafall har så den håller sig inom filen och varnar om det kommer en unge när du backar eller att bilen framför står still och bilen kommer bromsa på ett sätt du aldrig bromsat en bil förr (inte bara Volvo utan dom flesta märken har ju det såklart)

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 22:47
av Ulfie2
Kul att höra att en får dragkrok med så pass bra dragvikt.

Intressant ifall ventilerade stolar ingår i läderklädseln det skulle vara ett stort plus för mig.

Volvos säkerhetssystem är bra att de använder sig av. Min spontana känsla är att Telsa ligger längre fram här men jag kan ha fel.

Man undrar ju vad de kommer lägga sig på för svenskt pris.
59 900 eur har det ju pratats om för en ganska fullutrustad version men inte vad det blir i Sverige.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2019 22:51
av Jeppe_E
Ulfie2 skrev:
Kul att höra att en får dragkrok med så pass bra dragvikt.

Intressant ifall ventilerade stolar ingår i läderklädseln det skulle vara ett stort plus för mig.

Volvos säkerhetssystem är bra att de använder sig av. Min spontana känsla är att Telsa ligger längre fram här men jag kan ha fel.

Man undrar ju vad de kommer lägga sig på för svenskt pris.
59 900 eur har det ju pratats om för en ganska fullutrustad version men inte vad det blir i Sverige.
Ca 660.000 kr, men det är med veganklädseln och ingen dragkrok. Men i princip allt annat (förmodligen lite prispåslag för metalliclack enligt gängse volvoprislista).
Performancepaket med guldiga attribut, brembo-bomsar och 20" hjul kostar extra.