Sida 38 av 234

Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 01:07
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 08:00
av Stevvee
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.
Ligger det i Acura och Infiniti intresse att sälja utanför Nordamerika ?

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 10:35
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.
Ligger det i Acura och Infiniti intresse att sälja utanför Nordamerika ?
Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild

Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 11:07
av Stevvee
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 12:14
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?
Du menar att Nissan och Honda inte vill konkurrera med Toyota? Det är inte för inte som alla tre etablerade sina lyxmärken ungefär samtidigt i slutet på 80-talet...

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 12:36
av Legato
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.
Det där är lite väl förenklat. I Japan säljs det ju massor av Acura/Infiniti, bara det att de säljs som Honda/Nissan.

Samma situation i många andra länder. Har själv haft en Honda Legend från 88. Acura Legend var den första lyxbilen från Acura/Infiniti/Lexus i USA. Den säljs fortfarande på ett antal marknader, men i USA heter den inte längre Acura Legend, utan istället Acura RLX.

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 12:56
av Stevvee
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?
Du menar att Nissan och Honda inte vill konkurrera med Toyota? Det är inte för inte som alla tre etablerade sina lyxmärken ungefär samtidigt i slutet på 80-talet...
Acura var först ut och fokus var USA. Succén som blev utav detta gjorde att Toyota hakade på med Lexus och Nissan infiniti. Både infiniti och Acura har haft fokus På USA hela tiden och sen även den egna marknaden medan man däremot varit mindre intresserade utav Europa, varför? Kan bara dom svara upp på.

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 15:16
av Legato
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?
Du menar att Nissan och Honda inte vill konkurrera med Toyota? Det är inte för inte som alla tre etablerade sina lyxmärken ungefär samtidigt i slutet på 80-talet...
Acura var först ut och fokus var USA. Succén som blev utav detta gjorde att Toyota hakade på med Lexus och Nissan infiniti. Både infiniti och Acura har haft fokus På USA hela tiden och sen även den egna marknaden medan man däremot varit mindre intresserade utav Europa, varför? Kan bara dom svara upp på.
Det handlade inte så mycket om "fokus". Som jag skrev tidigare så var det rebranding av existerande modeller i början. Anledningen var initialt att USA hade infört volymbaserade strafftullar. Man kringgick detta genom att lansera nya varumärken och därmed få lägre tullkostnader.

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 15:21
av Jeppe_E
Jo men nu är det ju faktiskt så att våra filterbubblor är sjukt små. Jag försöker verkligen att tänka på det, men det är svårt när man är helt övertygad om att allting i världen borde ju ligga i linje för ens egna tyckande och tänkande. För så fel ute kan man väl ändå inte vara?

Jo, det kan vi.

Polestar 2

Postat: 11 sep 2019 20:51
av taliz
Ganska säker på att jag tidigare i tråden spekulerat om att PS2 inte kommer vara i närheten så effektiv som Model 3.
Fick just lite vatten på min kvarn:
"An executive for Volvo’s Polestar candidly admitted that “Tesla is far ahead of everyone else on energy efficiency” and they are going to have to catch up or find other ways to compete."

Re: Polestar 2

Postat: 11 sep 2019 21:21
av slugger75
taliz skrev:
Ganska säker på att jag tidigare i tråden spekulerat om att PS2 inte kommer vara i närheten så effektiv som Model 3.
Fick just lite vatten på min kvarn:
"An executive for Volvo’s Polestar candidly admitted that “Tesla is far ahead of everyone else on energy efficiency” and they are going to have to catch up or find other ways to compete."
Du får gärna länka så man ser vad du citerar.

Re: Polestar 2

Postat: 11 sep 2019 21:28
av Jeppe_E
slugger75 skrev:
taliz skrev:
Ganska säker på att jag tidigare i tråden spekulerat om att PS2 inte kommer vara i närheten så effektiv som Model 3.
Fick just lite vatten på min kvarn:
"An executive for Volvo’s Polestar candidly admitted that “Tesla is far ahead of everyone else on energy efficiency” and they are going to have to catch up or find other ways to compete."
Du får gärna länka så man ser vad du citerar.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... bGsyXLQWdw

Other ways to compete är ju då kanske lite bättre byggkvalitet, bättre kundservice och sådant som Tesla ligger efter på. Eller pris?

Re: Polestar 2

Postat: 12 sep 2019 00:24
av filippb
Jeppe_E skrev:
slugger75 skrev:
taliz skrev:
Ganska säker på att jag tidigare i tråden spekulerat om att PS2 inte kommer vara i närheten så effektiv som Model 3.
Fick just lite vatten på min kvarn:
"An executive for Volvo’s Polestar candidly admitted that “Tesla is far ahead of everyone else on energy efficiency” and they are going to have to catch up or find other ways to compete."
Du får gärna länka så man ser vad du citerar.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... bGsyXLQWdw

Other ways to compete är ju då kanske lite bättre byggkvalitet, bättre kundservice och sådant som Tesla ligger efter på. Eller pris?
Det är bara bra om flera tillverkare börjar utmana Tesla på riktigt. Tror att Polestar kan med sitt Volvoarv erbjuda något eget, något som skiljer sig från både Tesla och tyska konkurrenter, lite som Volvo sticker ut från mängden med sitt formspråk och positionering.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 12 sep 2019 08:44
av HelectriC
PS2 är den elbil jag ser fram emot mest under kommande år. Förhoppningsvis kan jag göra mig av med den amerikanska skrammelburken och få en ordentlig bil :D

Re: Polestar 2

Postat: 12 sep 2019 09:24
av Walker
HelectriC skrev:
PS2 är den elbil jag ser fram emot mest under kommande år. Förhoppningsvis kan jag göra mig av med den amerikanska skrammelburken och få en ordentlig bil :D
Ja, tänk vilken befrielse! :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 12 sep 2019 15:23
av chaffis75
Jo polestar 2 tycker jag är en riktigt intressant bil men jag är rädd att bilen som kommer till nästa sommar kommer vara för dyr för mig.. Men jag hoppas den kan rymmas i min budget. Om de blir för dyr får man kanske vänta på en billigare variant eller om de kommer någon Volvo BEV vilket de har pratats om allt för länge nu.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2019 15:28
av Speedy
Finns säkert andra mer logiska ställen att ställa frågan eller hitta svaret men är lite korkad vad gäller nybilsköp och nya trenden med att beställa bil på nätet osv :)

Om jag idag bokar mig på en PS2 är det klarställt när jag i så fall får leverans ungefär eller är det fortfarande så att jag bara kan ställa mig i kö dvs inte faktiskt BESTÄLLA en bil? läste att de siktar på leverans kring maj 2020 vilket ju inte är särskilt långt bort tänker jag, även med viss förskjutning borde det ju snart bli dags att faktiskt kunna lägga en beställning.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2019 16:00
av filippb
Än så länge kan man bara reservera en plats i produktionskön, varken slutgiltiga priser eller leveransdatum är satta ännu, förutom målet att börja leverera bilar i maj nästa år.

Det är ju aldrig fel att reservera nu så att du iaf har en plats i kön, sen får du ju bestämma om du faktiskt vill lägga en beställning, annars kommer man ju bara längre bak i kön ju längre man väntar.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2019 16:02
av filippb
Kan tillägga att jag har haft reservation ända sedan i mars och de har ännu inte sagt något alls kring min beställning, bara att man kommer kunna provköra P2 kring årsskiftet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2019 16:44
av chaffis75
Man kan också lägga till att du får tillbaka pengarna om du inte vill göra en slut beställning så kostnaden är räntan kan man säga, dvs ett räntefritt lån till Volvo.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2019 17:14
av Jerka
Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2019 17:47
av Jeppe_E
Jerka skrev:
Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.

Det är ett sätt för tillverkarna att se vilken tillverkningstakt de måste hålla. "Alla" andra tillverkande industrier använder projektion baserat på både aktuell och historisk försäljning. Det är ju lite svårt när man lanserar något helt nytt.

Dessutom i Volvos (ja, ok Polestars) fall så är det inte flera år.. det gick att reservera en bil i februari i år, för leverans 15 månader senare.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2019 17:52
av chaffis75
Jerka skrev:
Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.
Jag håller helt med dig men ändå jsr jsg en reservation på en PS2 och hade en på modell 3 tidigare.

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2019 18:05
av Verdi
Jerka skrev:
Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.
Det är ju en trend som Tesla startade. ;)

Re: Polestar 2

Postat: 13 sep 2019 19:03
av Walker
Verdi skrev:
Jerka skrev:
Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.
Det är ju en trend som Tesla startade. ;)
Nej, nej, nej! Absolut inte! tesla är ju ingen konkurrent, och definitivt inte en trendsättare i bilvärlden. INGEN bryr sig om tesla och det de pysslar med. ALLA andra biltillverkare är SERIÖSA!
(För er som inte fattade det så använde jag nu en STOR portion ironi)
((För er som inte förstår begreppet ”ironi”.... googla!))