Sida 1 av 2

Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 18:24
av taliz
Första elhojen som ser schysst ut IMO:
https://www.zeromotorcycles.com/eu/zero-srf/

Bild

Kostar tydligen från 240 lakan i Sverige.

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 18:57
av Jerka
Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 18:59
av Gustafsson
Jerka skrev:
Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!
Laddar > 90% på en timme - det ær ju inte omøjligt att leva med om man inte ær ute efter ren touring førstås...

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 19:01
av bylund
Jerka skrev:
Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!
Det är väl problemet med små batterier. Bara för att man har färre celler kan de inte ta mycket mer effekt per cell.

Jag tycker det stora problemet är den dåliga passagerarkomforten.

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 19:26
av taliz
Jerka skrev:
Jag tycker det stora problemet med Zeros hojar är att de saknar snabbladdning. Tänk en sån där med 100 kW CCS. Fulladdad på 7 minuter!
Finns snabbladdning som extrautrustning. Men som andra skriver beror ju mycket på batteristorleken. Mobiltelefoner har ju också snabbladdning nuförtiden, men det betyder ju inte att de kan ta emot 100kw...

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 19:30
av Jjakobb
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 19:42
av TeslaTissel
Jjakobb skrev:
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
Det är nog lite ovana med att plötsligt köra utan ljud.
Zero har funnits ett tag och de är onekligen spännande, men vi har faktiskt även svenska konstruktioner som ser riktigt lovande ut.

Cake konstigt namn men... https://ridecake.com

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 19:54
av Kriper
Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 19:57
av taliz
Jjakobb skrev:
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.
Jag har inte märkt nån direkt skillnad på folks uppmärksamhet relaterat till att köra med öppet blås eller pluggat.
Inbillar mig att stark gul strålkastare gör lite skillnad dock.

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 20:01
av Jjakobb
TeslaTissel skrev:
Jjakobb skrev:
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
Det är nog lite ovana med att plötsligt köra utan ljud.
Zero har funnits ett tag och de är onekligen spännande, men vi har faktiskt även svenska konstruktioner som ser riktigt lovande ut.

Cake konstigt namn men... https://ridecake.com
Har svårt att se att det skulle vara en vanesak, skulle kräva ett nytt körbeteende där jag mer än idag utgår från att folk inte "ser" mig.

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 20:01
av TeslaTissel
Kriper skrev:
Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com


Den där är ju synnerligen intressant!?
Kombinationen solceller och el-MC har jag verkligen inte sett förut!

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 20:25
av evilirish
Kriper skrev:
Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com
Ska avtäckas en gat-variant nu i mars: https://lightningmotorcycle.com/strike-motor/

*dregel*

Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 20:50
av TeslaTissel
evilirish skrev:
Kriper skrev:
Det här ser mycket intressant ut. https://lightningmotorcycle.com
Ska avtäckas en gat-variant nu i mars: https://lightningmotorcycle.com/strike-motor/

*dregel*

Kanske dags skapa en el-MC-tråd?

Skitdåligt ljud men... Zero CTO Abe Ashkanazi interview on SR/F launch


Re: Zero SR/F

Postat: 25 feb 2019 20:58
av taliz
Synd man inte kan få 60k bonus för mc-köp, då hade det nog blivit en order.

Re: Zero SR/F

Postat: 26 feb 2019 09:21
av StefL
taliz skrev:
Jjakobb skrev:
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.
Jag har inte märkt nån direkt skillnad på folks uppmärksamhet relaterat till att köra med öppet blås eller pluggat.
Inbillar mig att stark gul strålkastare gör lite skillnad dock.
220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!

Re: Zero SR/F

Postat: 26 feb 2019 09:32
av TeslaTissel
StefL skrev:
taliz skrev:
Jjakobb skrev:
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.
Jag har inte märkt nån direkt skillnad på folks uppmärksamhet relaterat till att köra med öppet blås eller pluggat.
Inbillar mig att stark gul strålkastare gör lite skillnad dock.
220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Sitter man hela 20 mil på hoj egentligen? Har själv kört väldigt mycket hoj som pendlare och gjorde långresor på 60 mil då och då men då stannade jag väldigt ofta tack vare det är så smidigt med hoj. Fick träsmak rätt snart och vibrationer i händerna var irriterande vanligt om jag envisades köra långa etapper.
Körde iofs inte stora hojar så sittkomfort är också en viktig faktor. - Bara min reflektion kring det. :D

Re: Zero SR/F

Postat: 26 feb 2019 10:41
av TeslaTissel
Mycket bra klipp!


Zero SR/F

Postat: 26 feb 2019 14:31
av taliz
StefL skrev:
Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Nja, 132km i 113kmh säger dom ju. Så tippar på knappt 10 mil om man vill ha några procent över i botten, och slippa ladda till 100%.
Dvs det är definitivt ingen långfärdshoj. Lagom för lite skoj efter jobbet, eller som pendlare/stadshoj.

Re: Zero SR/F

Postat: 26 feb 2019 17:02
av StefL
TeslaTissel skrev:
StefL skrev:
220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Sitter man hela 20 mil på hoj egentligen? Har själv kört väldigt mycket hoj som pendlare och gjorde långresor på 60 mil då och då men då stannade jag väldigt ofta tack vare det är så smidigt med hoj. Fick träsmak rätt snart och vibrationer i händerna var irriterande vanligt om jag envisades köra långa etapper.
Körde iofs inte stora hojar så sittkomfort är också en viktig faktor. - Bara min reflektion kring det. :D
20 klarar man utan problem - eller tja, på bra vägar i alla fall - men sen vill man gärna ha en paus. Vibrationerna beror ju ofta på motorn, inte minst om man har en twin eller singel, så det lär du förmodligen slippa med en elhoj. De flesta dagar på en långresa kör man kanske inte så långt men jag har ibland t.ex. förflyttat mig 60+ mil under en dag och då är det lite segt att behöva ta flera timslånga pauser.
taliz skrev:
Nja, 132km i 113kmh säger dom ju. Så tippar på knappt 10 mil om man vill ha några procent över i botten, och slippa ladda till 100%.
Dvs det är definitivt ingen långfärdshoj. Lagom för lite skoj efter jobbet, eller som pendlare/stadshoj.
Jo jag läste siffrorna efter jag skrev inlägget. Men jag menade också att kör man landsväg och håller sina 80-90 borde man åtminstone ha en möjilghet att närma sig 20 mil. Och kör man t.ex. i Norge som jag gjort några gånger räcker det oftast med den farten - för att inte tala om risken att det kan bli dyrt också om man kör fortare och "fel" personer råkar se det :lol: . Men jag inser också att man inte vill ladda fullt hela tiden heller för det tar ju länge. Åt rätt håll går det åtminstone så vem vet vad som finns på marknaden om 5-10 år.

Re: Zero SR/F

Postat: 26 feb 2019 17:41
av Jerka
Är det så lätt att få tag på trefas eller Schuko när man är ute och åker? Och behöver man ta med egen sladd? Jag tänker att det vore smidigt med CCS eftersom de finns utmärkta på karta, är avsedda för laddning och inte kräver att man har med sig sladd själv (förutom att det går snabbare såklart).

Re: Zero SR/F

Postat: 26 feb 2019 18:12
av Gustafsson
Den borde komma med typ2 kontakt till Europa (?).

Re: Zero SR/F

Postat: 26 feb 2019 18:58
av bylund
Tidigare Zero har haft möjlighet att ladda med typ 2 (tillval har jag för mig).

Re: Zero SR/F

Postat: 27 feb 2019 17:32
av Zero
Zero SR/F har typ 2 i Europa och typ 1 i USA:
Bild

Standardmodellen har en 3 kW laddare. Premium har 2x 3 kW. Båda kan kompletteras med en extra på 6 kW, totalt upp till 12 kW som kan användas tillsammans över varsin fas eller en separat via adapter till shuko.
Mer om Zero SR/F finns nu här:
http://mickesmotor.se/detta-ar-zero-sr- ... ch-190-nm/

Zero SR/F

Postat: 27 feb 2019 17:50
av taliz
Zero skrev:
Zero SR/F har typ 2 i Europa och typ 1 i USA:
Bild

Standardmodellen har en 3 kW laddare. Premium har 2x 3 kW. Båda kan kompletteras med en extra på 6 kW, totalt upp till 12 kW som kan användas tillsammans över varsin fas eller en separat via adapter till shuko.
Mer om Zero SR/F finns nu här:
http://mickesmotor.se/detta-ar-zero-sr- ... ch-190-nm/
Najs, när finns de för provkörning? April/maj? :)

Re: Zero SR/F

Postat: 27 feb 2019 20:30
av Jojo
Dessa här är mina favoriter:
Energica
Snabbladdning möjlig (ca 25 min). Nu måste jag börja spara...