DS Automobiles is now accepting orders for the all-electric compact SUV DS 3 Crossback E-Tense and the larger electric SUV DS 7 Crossback E-Tense 4×4 with plug-in hybrid drive. So far, prices have only been announced for the French domestic market.
There the DS 3 Crossback E-Tense starts at 39,100 Euro, for the DS 7 Crossback E-Tense 4×4 at least 54,300 Euro are due.
Re: DS 3 Crossback E-Tense från 39,100 Euro
Postat: 05 mar 2019 20:01
av Henrik Torphammar
Får man sätesvärme för €39k så är det absolut en kandidat för mig
Re: DS 3 Crossback E-Tense från 39,100 Euro
Postat: 13 mar 2019 00:40
av Zalman3
Vad ska de kosta och när kommer de till Sverige?
– Priser är inte klara ännu men DS 3 med förbränningsmotor kommer i augusti och elvarianten i oktober. Men resten berättar jag i nästa nummer av Vi Bilägare!
319 900Nok för en DS 3 Crossback EV kan jämföras med
en Nissan Leaf 40kWh Tekna för 317.400Nok.
I Sverige kostar en Nissan Leaf 40kWh Tekna
414.400Sek.
Men om man om 6 månader kan köpa en Tesla 3 för ca 460.000kr. Måste övriga elbilssäljare då sänka priset?
Re: DS 3 Crossback E-Tense från 39,100 Euro
Postat: 13 mar 2019 08:15
av Walker
ALLA utlovade €-priser tror jag först när jag ser den officiella svenska prislistan.
(Exempel: e-Crafter = 699000.- jämfört med en vanlig diesel Crafter 299000.- Då är craftern ändå bara ett hopplock från redan utvecklade delar som finns på hyllan)
Förhoppningsvis är den dock bättre ljudisolerad och har mer plats i baksätet jämfört med e-208 och Corsa-e.
Ska bli intressant att jämföra dessa tre när de väl kommer till Sverige.
På pappret låter det ju bra med 50kWh, 11kW AC 3-fas och 100kW DC CCS.
Hmm, Callisma (https://callisma.se/). Undrar om man får en Aston Martin, en Rolls-Royce eller möjligen en Koenigsegg som lånebil när man lämnar in sin DS3 på service?
Re: DS 3 Crossback E-Tense från 39,100 Euro
Postat: 26 nov 2019 19:59
av Zalman3
Har nån beställt en DS 3 Crossback?
Re: DS 3 Crossback E-Tense från 39,100 Euro
Postat: 27 nov 2019 12:36
av HelectriC
Zalman3 skrev:
Har nån beställt en DS 3 Crossback?
jag hade en reservation, men när fakta om slutgiltigt batteripack, laddning etc kom ut, så valde jag att avbeställa. Dessutom kan man inte få adaptiv farthållare på de första bilarna. DET känns som en deal breaker bara det.
Re: DS 3 Crossback E-Tense från 39,100 Euro
Postat: 27 nov 2019 15:05
av Walker
Nu går vi snart in i 2020. Och då undrar jag: var hittar jag alla dessa fantastiska elbilar under 40.000.-€ som skulle översvämma marknaden? Går den ens att få tag i en (1) vettig elbil för under 400.000.- ny med leverans närmaste månaden?
Re: DS 3 Crossback E-Tense från 39,100 Euro
Postat: 27 nov 2019 18:06
av nek0
Walker skrev:
Nu går vi snart in i 2020. Och då undrar jag: var hittar jag alla dessa fantastiska elbilar under 40.000.-€ som skulle översvämma marknaden? Går den ens att få tag i en (1) vettig elbil för under 400.000.- ny med leverans närmaste månaden?
Kollat i Umeå?
Re: DS 3 Crossback E-Tense från 39,100 Euro
Postat: 27 nov 2019 18:15
av Walker
nek0 skrev:
Walker skrev:
Nu går vi snart in i 2020. Och då undrar jag: var hittar jag alla dessa fantastiska elbilar under 40.000.-€ som skulle översvämma marknaden? Går den ens att få tag i en (1) vettig elbil för under 400.000.- ny med leverans närmaste månaden?
Kollat i Umeå?
Re: DS 3 Crossback E-Tense från 39,100 Euro
Postat: 27 nov 2019 18:22
av Zalman3
Walker skrev:
Nu går vi snart in i 2020. Och då undrar jag: var hittar jag alla dessa fantastiska elbilar under 40.000.-€ som skulle översvämma marknaden? Går den ens att få tag i en (1) vettig elbil för under 400.000.- ny med leverans närmaste månaden?
Vad ska du har för typ av bil?
Re: DS 3 Crossback E-Tense från 39,100 Euro
Postat: 27 nov 2019 18:30
av Walker
Zalman3 skrev:
Walker skrev:
Nu går vi snart in i 2020. Och då undrar jag: var hittar jag alla dessa fantastiska elbilar under 40.000.-€ som skulle översvämma marknaden? Går den ens att få tag i en (1) vettig elbil för under 400.000.- ny med leverans närmaste månaden?
Vad ska du har för typ av bil?
Jag har en 3LR
...men det är mycket snack och lite verksta på alla biltillverkare som lovar billiga elbilar som kommer ”snart”
Närmast är jag ute efter en eldriven VW transporter, men den måste jag nog bygga själv. Cybertrucken är lite för grotesk att glida runt med i min verksamhet. Tyvärr. Annars hade den funkat med en kåpa där bak.
Märkligt att temperaturen inte är inställningsbar via appen.
Och att ha krav på att ha minst 50% kvar i batteriet var snålt.
En liten nackdel med appen är att du kan förvärma eller svalna, men med en inställd temperatur på 21 grader. Den här är inte justerbar.
En annan nackdel är att förvärmning inte heller är möjlig om du har mindre än 50 procent återstående kapacitet på batteriet och inte är ansluten till laddningskabeln.
Om du är ansluten spelar det så kallade "laddningstillståndet" ingen roll.
Märkligt att temperaturen inte är inställningsbar via appen.
Och att ha krav på att ha minst 50% kvar i batteriet var snålt.
En liten nackdel med appen är att du kan förvärma eller svalna, men med en inställd temperatur på 21 grader. Den här är inte justerbar.
En annan nackdel är att förvärmning inte heller är möjlig om du har mindre än 50 procent återstående kapacitet på batteriet och inte är ansluten till laddningskabeln.
Om du är ansluten spelar det så kallade "laddningstillståndet" ingen roll.