MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktiskt!
Moderator: Redaktion
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Som väntat drar den ganska mycket. En SUV drar helt enkelt mycket el i lite högre farter. Han försöker köra 112 km/h men får en snitthastighet på 70 kilometer i timmen pga vägarbete och att en snabbladdare är stängd. Totalt kör har drygt 23 mil, från fullt till massa blinkande och annat om att ladda, kanske inte helt bra.
Hemvägen sänker han farten till 96 km/h, får dock en högre snitthastighet på 80 km/h, förbrukningen blir marginellt lägre men han kör med värme.
Knappt 20 mil i motorvägsfart verkar rimligt under bra förhållanden, den drar ungefär som de andra högbyggda elbilarna.
Uppfattade det som han inte följde någon GPS fart, vilket försämrar det hela med några procent.
Nåja, ungefär som förväntat.
Hemvägen sänker han farten till 96 km/h, får dock en högre snitthastighet på 80 km/h, förbrukningen blir marginellt lägre men han kör med värme.
Knappt 20 mil i motorvägsfart verkar rimligt under bra förhållanden, den drar ungefär som de andra högbyggda elbilarna.
Uppfattade det som han inte följde någon GPS fart, vilket försämrar det hela med några procent.
Nåja, ungefär som förväntat.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Ännu ett test.
MG ZS EV affordable small electric crossover SUV 2019 - A quirky review | Fully Charged
MG ZS EV affordable small electric crossover SUV 2019 - A quirky review | Fully Charged
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Jag blir inte riktigt klok på den här kanalen, det känns som betald journalistik. Mer reklam än ngt annat. Förutom det här avsnittet om MG, som hade viss objektivitet.
Jag blir inte riktigt klok på den här kanalen, det känns som betald journalistik. Mer reklam än ngt annat. Förutom det här avsnittet om MG, som hade viss objektivitet.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Jösses!PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Jag gillar Fully Charged. Visst, det är inte direkt Björn Nylands typ av tester men ibland vill man bara ha en kort genomgång av bilen och då föredrar jag Fully Charged. Dessutom gillar jag Roberts rants som han kör ibland.PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Jag blir inte riktigt klok på den här kanalen, det känns som betald journalistik. Mer reklam än ngt annat. Förutom det här avsnittet om MG, som hade viss objektivitet.
Och tar vi MG testet så är det ett under av objektivitet jämfört med de flesta andra tester jag har sett från engelskt håll. Ex James And Kate:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Men är det värt 100.000kr extra för att få en bättre laddlucka?Mr S skrev:Jösses!PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
"Är priset rätt, då passar skon"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Kan bara hålla med. Att dagligen hålla på att böka med den där luckan känns tveksamt, tror jag utesluter MG'n som andrabil pga detta.Mr S skrev:Jösses!PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Jag vill se de svenska priserna först. Kona 39 kWh kostar från 365k. Med tanke på att man måste ha premium versionen av MG'n för att få sätesvärmare så undrar jag om den verkligen blir så mycket billigare.Zalman3 skrev:Men är det värt 100.000kr extra för att få en bättre laddlucka?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
MG har kanske dålig/tunn lack, dåligt rostskydd och krocksäkerhet.Laban skrev:Kan bara hålla med. Att dagligen hålla på att böka med den där luckan känns tveksamt, tror jag utesluter MG'n som andrabil pga detta.Mr S skrev:Jösses!PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Men med stora utrymmen, lågt pris och drag, kan den bli succé.
Med korta leveranstider, så kan det bli en rejäl succé i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Från vad man sett på testerna verkar den vara otroligt dåligt anpassad fossilbil där de bara slängt in en elmotor och skruvat på ett batteri undertill. Teknikgränssnittet är ju under all kritik. Bara en sån sak att det inte går att se hur många % laddning man har och hur många kW man laddar med är ju märkligt, och vad ska man ha en voltmätare på 12V-batteriet till kan man fråga sig. Navigationsgränssnittet verkar även vara på snudd till oanvändbart.
Men är priset rätt och har dragkrok blir det nog en del bilar sålda. Allt pekar dock på att priset landar på minst 300k efter bidrag och då är den alldeles för dyr.
Men är priset rätt och har dragkrok blir det nog en del bilar sålda. Allt pekar dock på att priset landar på minst 300k efter bidrag och då är den alldeles för dyr.
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Det dräller ju inte med billiga elbilar med drag i Sverige.kikat skrev:Från vad man sett på testerna verkar den vara otroligt dåligt anpassad fossilbil där de bara slängt in en elmotor och skruvat på ett batteri undertill. Teknikgränssnittet är ju under all kritik. Bara en sån sak att det inte går att se hur många % laddning man har och hur många kW man laddar med är ju märkligt, och vad ska man ha en voltmätare på 12V-batteriet till kan man fråga sig. Navigationsgränssnittet verkar även vara på snudd till oanvändbart.
Men är priset rätt och har dragkrok blir det nog en del bilar sålda. Allt pekar dock på att priset landar på minst 300k efter bidrag och då är den alldeles för dyr.
Dåligt är ju att tex KIA e-Niro inte fick nåt drag trots att fossilversioner av denna bil har det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu.Zalman3 skrev:MG har kanske dålig/tunn lack, dåligt rostskydd och krocksäkerhet.Laban skrev:Kan bara hålla med. Att dagligen hålla på att böka med den där luckan känns tveksamt, tror jag utesluter MG'n som andrabil pga detta.Mr S skrev:Jösses!PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Men med stora utrymmen, lågt pris och drag, kan den bli succé.
Med korta leveranstider, så kan det bli en rejäl succé i Sverige.
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Tydligen kan man boka en MG ZS i november i Norge.
Intressant är också att Nic. Christiansen Group verkar bli importör i Norden för MG.
De har idag Hyundai, SsangYong, Rover, MG och Jaguar Land Rover.
Det blir väl ingen direkt konkurrens mellan Jaguar I-Pace och MG ZS.
Eller kommer MG ZS att samsas med Hyundai i bilhallarna?
Intressant är också att Nic. Christiansen Group verkar bli importör i Norden för MG.
De har idag Hyundai, SsangYong, Rover, MG och Jaguar Land Rover.
Det blir väl ingen direkt konkurrens mellan Jaguar I-Pace och MG ZS.
Eller kommer MG ZS att samsas med Hyundai i bilhallarna?
https://www.tv2.no/broom/10916028Boka från november
Baserat på pressmeddelandet verkar det som om inte alla delar är på plats kring distributionen av bilen. Men MG säger att de "närmar sig ett envägs distributionsavtal" med danska Nic. Christiansen Group.
Förresten, de är ingen liten pojke i detta sammanhang. Företaget är en importör av Hyundai, SsangYong och Jaguar Land Rover till Danmark. De stöder också importen av Jaguar Land Rover till Norge.
Så de har lång erfarenhet av elbilar. Och det kan inte sägas att det finns någon direkt konkurrens mellan Jaguar I-Pace och MG ZS ...
Från november kan norska kunder reservera MG ZS EV via företagets webbplats. Vi förväntar oss mer information om butikerna / showroom och service på bilarna då.
https://www.nc.dk/job/ledige-stillinger ... -bc-swedenFÖRETAGSINFORMATION
Historien om Nic. Christiansen Gruppen började i Kolding 1967 med importen av BMW. I dag är den huvudsakliga verksamheten i koncernen import av Hyundai i Danmark och Land Rover och Jaguar i Danmark, Norge och Sverige. Därutöver består verksamheten av de två bilhandlarkedjorna, Terminalen och Bayern Autogroup i Danmark. Nic. Christiansen Gruppen har sin verksamhet i Danmark, Norge och Sverige med cirka 370 medarbetare med en total omsättning på 3 mia dkk.
Brittiska bilar har varit en del av Nic. Christansen Gruppens dna i snart 20 år. Historien om British Car Import är historien om ett företag som över tiden har varit ett företag som har hanterat konjukturer och förändringar på marknaden på ett mycket professionellt sätt vilket gör att de idag står för hälften av koncernens totala resultat. British Car Import grundades 1993 då Nic. Christiansen Gruppen fick importagenturen på Land Rover, Rover och MG i Danmark.
2009 övertog BCI importen av Land Rover i Norge samt Land Rover och Jaguar i Sverige från det då fabriksägda företaget. Från den 1 Januari 2013 blev dessutom importen av Jaguar i Norge övertagen av BCI.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu
Fossilbilar är ju döende, vem bryr sig om dom.
Däremot kan dom som kan leverera en billig och bra elbil med drag i Sverige, sälja massor.
Och är det Hyundaihandlarna som säljer och servar MG.
Då känner jag många som kan tänka sig en MG.
Och mamma SAIC som säljer ca 7 miljoner bilar per år, säger att de inte har problem att leverera stora volymer av MG.
Intressant är också vem som kommer att sälja andra SAIC märken i Sverige, som Roewe och Maxus.
https://www.saicmotor.com/english/lates ... ndex.shtml
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Jo men tänker på att om MG aldrig var en problemfri bil tidigare och även var deras stora akilleshäl. Har jag svårt att se att det helt plötsligt löst alla problem och nu skall fungera.Zalman3 skrev:MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu
Fossilbilar är ju döende, vem bryr sig om dom.
Däremot kan dom som kan leverera en billig och bra elbil med drag i Sverige, sälja massor.
Och är det Hyundaihandlarna som säljer och servar MG.
Då känner jag många som kan tänka sig en MG.
Och mamma SAIC som säljer ca 7 miljoner bilar per år, säger att de inte har problem att leverera stora volymer av MG.
Intressant är också vem som kommer att sälja andra SAIC märken i Sverige, som Roewe och Maxus.
https://www.saicmotor.com/english/lates ... ndex.shtml
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
1. Menar du att engelsktillverkade MG höll dålig kvalitet?Stevvee skrev:Jo men tänker på att om MG aldrig var en problemfri bil tidigare och även var deras stora akilleshäl. Har jag svårt att se att det helt plötsligt löst alla problem och nu skall fungera.Zalman3 skrev:MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu
Fossilbilar är ju döende, vem bryr sig om dom.
Däremot kan dom som kan leverera en billig och bra elbil med drag i Sverige, sälja massor.
Och är det Hyundaihandlarna som säljer och servar MG.
Då känner jag många som kan tänka sig en MG.
Och mamma SAIC som säljer ca 7 miljoner bilar per år, säger att de inte har problem att leverera stora volymer av MG.
Intressant är också vem som kommer att sälja andra SAIC märken i Sverige, som Roewe och Maxus.
https://www.saicmotor.com/english/lates ... ndex.shtml
2. Menar du att kinatillverkade MG håller dålig kvalitet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
1. Engelska var riktigt dåliga. YES, precis som Rover och mycket därför det inte fungerade.Zalman3 skrev:1. Menar du att engelsktillverkade MG höll dålig kvalitet?Stevvee skrev:Jo men tänker på att om MG aldrig var en problemfri bil tidigare och även var deras stora akilleshäl. Har jag svårt att se att det helt plötsligt löst alla problem och nu skall fungera.Zalman3 skrev:MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu
Fossilbilar är ju döende, vem bryr sig om dom.
Däremot kan dom som kan leverera en billig och bra elbil med drag i Sverige, sälja massor.
Och är det Hyundaihandlarna som säljer och servar MG.
Då känner jag många som kan tänka sig en MG.
Och mamma SAIC som säljer ca 7 miljoner bilar per år, säger att de inte har problem att leverera stora volymer av MG.
Intressant är också vem som kommer att sälja andra SAIC märken i Sverige, som Roewe och Maxus.
https://www.saicmotor.com/english/lates ... ndex.shtml
2. Menar du att kinatillverkade MG håller dålig kvalitet?
2. Har lite erfarenhet utav Kina MG och den är inte så bra om man säger så.
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Nu vet vi ju inte vilken kvalite MG har men SAIC säljer ju 7 miljoner bilar per år, och var det bara skit så borde de gått i konkurs för länge sen.. Har lite erfarenhet utav Kina MG och den är inte så bra om man säger så.
En snubbe från England klagade ju på bristfälligt rostskydd.
Och i Norge så Tectylar ÅF alla bilar för SAICs Maxus skåpbilar.
Tror inte heller att MG har jättebra kvalitet, men dom gör ett bra jobb som prispressare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Jag tror som Zalman3, en "billig" inte för liten elbil från en leverantör (vem som helst) som kan leverera idag kommer att sälja bra. Som läget är nu är det mycket snack och lite verkstad. Det tycks bara vara Tesla som kan (vill?) leverera. Och det var också i dessa banor som Robert i Fully Charged resonerade.Stevvee skrev:1. Engelska var riktigt dåliga. YES, precis som Rover och mycket därför det inte fungerade.Zalman3 skrev:1. Menar du att engelsktillverkade MG höll dålig kvalitet?Stevvee skrev:Jo men tänker på att om MG aldrig var en problemfri bil tidigare och även var deras stora akilleshäl. Har jag svårt att se att det helt plötsligt löst alla problem och nu skall fungera.Zalman3 skrev:MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu
Fossilbilar är ju döende, vem bryr sig om dom.
Däremot kan dom som kan leverera en billig och bra elbil med drag i Sverige, sälja massor.
Och är det Hyundaihandlarna som säljer och servar MG.
Då känner jag många som kan tänka sig en MG.
Och mamma SAIC som säljer ca 7 miljoner bilar per år, säger att de inte har problem att leverera stora volymer av MG.
Intressant är också vem som kommer att sälja andra SAIC märken i Sverige, som Roewe och Maxus.
https://www.saicmotor.com/english/lates ... ndex.shtml
2. Menar du att kinatillverkade MG håller dålig kvalitet?
2. Har lite erfarenhet utav Kina MG och den är inte så bra om man säger så.
Det är så att säga öppet mål för kinesiska tillverkare, som har kapacitet och den rätt viljan, som vill etablera sig i Europa.
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Hittar ingenstans att dom säljer 7 miljoner bilar men det har du nog inte tagit ur luften.Zalman3 skrev:Nu vet vi ju inte vilken kvalite MG har men SAIC säljer ju 7 miljoner bilar per år, och var det bara skit så borde de gått i konkurs för länge sen.. Har lite erfarenhet utav Kina MG och den är inte så bra om man säger så.
En snubbe från England klagade ju på bristfälligt rostskydd.
Och i Norge så Tectylar ÅF alla bilar för SAICs Maxus skåpbilar.
Tror inte heller att MG har jättebra kvalitet, men dom gör ett bra jobb som prispressare.
Vad jag förstår är det alltså MG, kopia på Rover och ssang yong dom håller på med och någon kinamodell åt VW. Alltså mycket fokus på den kinesiska marknaden som inte har så jätte höga krav direkt.
Vi får se vad som blir utav denna bil men jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en MG iallafall. Om man nu inte har en plånbok utav guld.
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Vi får se vad som blir utav denna bil men jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en MG iallafall. Om man nu inte har en plånbok utav guld.
http://www.chinadaily.com.cn/a/201904/0 ... b3f4b.htmlSAIC Motor sold 7.05 million vehicles in 2018
SAIC har samarbetat med VW sedan 1984.
https://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_VolkswagenSAIC Volkswagen was formed in October 1984, as a joint venture between Volkswagen and SAIC.
Kan det vara så att en VW ID3 klon byggs i Kina av VW SAIC?
Vore kul om det nästa år kommer en exakt kopia av ID3, men som heter MG och till ett mycket lägre pris.
https://www.electrive.com/2019/07/31/vw ... roduction/Volkswagen plans to produce three electric models based on the MEB modular electrification system together with its China partner SAIC at the new plant in Anting near Shanghai. An internal report specifying two of the three models has been unearthed.
Ur vi elbilsköpares sits så hårdnar konkurrensen rejält, det innebär att vi snart kan köpa mycket bra elbilar till ett mycket lågt pris.
De som tror att de kan fortsätta sälja fossilbilar, eller försöker sälja dåliga och dyra elbilar kommer snabbt att konkurreras ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Är det sagt något om krocksäkerheten på MG? Lite tveksam
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Det är en elbil. Handlar bara om batteri och drivlina allt annat struntar man tydligen i.HelectriC skrev:Är det sagt något om krocksäkerheten på MG? Lite tveksam
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Euro NCAP har testat den icke eldrivna varianten. Det är ju samma bil men de slängt in en elmotor och batteri i den.HelectriC skrev:Är det sagt något om krocksäkerheten på MG? Lite tveksam
https://www.euroncap.com/sv/results/mg/zs/29657
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Den klarade sig bra i krocktestet, 5 stjärnor.HelectriC skrev:Är det sagt något om krocksäkerheten på MG? Lite tveksam
Det jag undrar över är hur bra rostskyddet är?
https://www.euroncap.com/sv/results/mg/zs-ev/39678
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension