Eller när man ska hem från ett kundbesök långt borta, det är vinter, det är sent och man vill bara komma hem. Då är det JÄKLIGT irriterande och tröttsamt att behöva stanna och ladda mitt i ingenstans. Med en Tesla var det ändå hanterbart och acceptabelt. Men med e-tron har jag gjort det bara en enda gång och aldrig mer. Därefter har vi alltid tagit kollegans diesel-Volvo.taliz skrev:När man kör dagtid och det är trafik, man stannar och äter etc, då är det helt ok med elbil.
Men när man kör på natten, trafiken är obefintlig, hastigheterna är betydligt högre och man inte stannar och äter... då är det smått störigt att tvingas stanna och ladda.
Audi Q4 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q4 e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
Det blir om inget annat väldigt dyrt. Räkna med nästan dubbla förbrukningen när man drar husvagn. En fossilbil drar givetvis också mer, men långt ifrån det dubbla. Och när snabbladdning redan med enkel förbrukning kostar mer än att tanka diesel så lär en husvagnssemester lätt medföra dubbla bränslekostnader jämfört med en fossilbil. Dessutom har man inte så stora valmöjligheter när och var man ska ladda eftersom man måste ladda så ofta. Man kan alltså inte bara välja de billigaste laddarna.MWall skrev:Nej, husvagn ner till medelhavet dragen av elbil funkar inte om man inte har oceaner av tålamod. Är inte bara laddningen utan man måste ställa ifrån sig vagnen osv osv.
Det är faktiskt läge att fundera på att hyra en dieselbil för dessa tillfällen. Det kan löna sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
Vem köper en Audi Q4?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Audi Q4 e-tron
Vem orkar titta på det där? Vad är det för fel på den?Zalman3 skrev:Vem köper en Audi Q4?
Re: Audi Q4 e-tron
Audis Matt Mostafaei säger att den som köper en e-tron är ca 50% tidigare Audi ägare.Martin E-tron skrev:Min gissning= mångaZalman3 skrev:Vem köper en Audi Q4?
Resten är ICE ägare som byter till en e-tron.
Dock inte så många som byter från en annan elbil till en e-tron.
Detta kan man ju tolka som att det inte är så många Tesla ägare som byter till en e-tron.
Utan att e-tron är en ICE-dödare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron
Hur många byter från en e-tron till tesla då tro?Zalman3 skrev:Audis Matt Mostafaei säger att den som köper en e-tron är ca 50% tidigare Audi ägare.Martin E-tron skrev:Min gissning= mångaZalman3 skrev:Vem köper en Audi Q4?
Resten är ICE ägare som byter till en e-tron.
Dock inte så många som byter från en annan elbil till en e-tron.
Detta kan man ju tolka som att det inte är så många Tesla ägare som byter till en e-tron.
Utan att e-tron är en ICE-dödare.
Re: Audi Q4 e-tron
Det normala är väl att man väljer ett märke och om man är nöjd fortsätter med det märket.Fredrik j skrev:Hur många byter från en e-tron till tesla då tro?Zalman3 skrev:Audis Matt Mostafaei säger att den som köper en e-tron är ca 50% tidigare Audi ägare.Martin E-tron skrev:Min gissning= mångaZalman3 skrev:Vem köper en Audi Q4?
Resten är ICE ägare som byter till en e-tron.
Dock inte så många som byter från en annan elbil till en e-tron.
Detta kan man ju tolka som att det inte är så många Tesla ägare som byter till en e-tron.
Utan att e-tron är en ICE-dödare.
Intressant är ju att Matt säger att Audi kommer lansera ännu en elbilsmodell i år.
Är det Q6?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron
Tror jag också. Många Audi-ägare väntar på elbilen.Zalman3 skrev:Det normala är väl att man väljer ett märke och om man är nöjd fortsätter med det märket.
Re: Audi Q4 e-tron
Intressant är att Matt tror så mycket på Audis PPE plattform.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.
Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.
Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.
Den blir baserad på företagets kommande elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som utvecklas tillsammans med Porsche. Audi Q6 e-tron blir den första elbilen från bolaget att använda PPE-plattformen. Storleksmässigt lär den matcha dagens Audi Q5.
Plattformen är en vidareutveckling av J1-plattform som Porsche Taycan och Audi GT e-tron bygger på. Den kommer också ha en 800 V-arkitektur och ha en laddeffekt på 350 kilowatt. Förväntningen, trots att elbilen är en modell större, är en uppskattad räckvidd på omkring 500 kilometer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron
Bra beskrivning, tack!Zalman3 skrev:Audis Matt Mostafaei säger att den som köper en e-tron är ca 50% tidigare Audi ägare.Martin E-tron skrev:Min gissning= mångaZalman3 skrev:Vem köper en Audi Q4?
Resten är ICE ägare som byter till en e-tron.
Dock inte så många som byter från en annan elbil till en e-tron.
Detta kan man ju tolka som att det inte är så många Tesla ägare som byter till en e-tron.
Utan att e-tron är en ICE-dödare.
(ogillar också länkar utan beskrivning eller kommentar - speciellt till video)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron
Det är PPE som jag kommer tro är "the shit"!Zalman3 skrev:Intressant är att Matt tror så mycket på Audis PPE plattform.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.
Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.
Den blir baserad på företagets kommande elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som utvecklas tillsammans med Porsche. Audi Q6 e-tron blir den första elbilen från bolaget att använda PPE-plattformen. Storleksmässigt lär den matcha dagens Audi Q5.
Plattformen är en vidareutveckling av J1-plattform som Porsche Taycan och Audi GT e-tron bygger på. Den kommer också ha en 800 V-arkitektur och ha en laddeffekt på 350 kilowatt. Förväntningen, trots att elbilen är en modell större, är en uppskattad räckvidd på omkring 500 kilometer.
Tror det är det som VAG behöver för att kunna konkurrera med Tesla och Hyundai/Kia.
MEB var ju utdaterad och tekniskt efter redan innan den lanserades...
Bring on PPE!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron
MEB är ju framtagen för att bli en billig världsbil som byggs I Kina, Europa och USA.martinot skrev:Det är PPE som jag kommer tro är "the shit"!Zalman3 skrev:Intressant är att Matt tror så mycket på Audis PPE plattform.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.
Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.
Den blir baserad på företagets kommande elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som utvecklas tillsammans med Porsche. Audi Q6 e-tron blir den första elbilen från bolaget att använda PPE-plattformen. Storleksmässigt lär den matcha dagens Audi Q5.
Plattformen är en vidareutveckling av J1-plattform som Porsche Taycan och Audi GT e-tron bygger på. Den kommer också ha en 800 V-arkitektur och ha en laddeffekt på 350 kilowatt. Förväntningen, trots att elbilen är en modell större, är en uppskattad räckvidd på omkring 500 kilometer.
Tror det är det som VAG behöver för att kunna konkurrera med Tesla och Hyundai/Kia.
MEB var ju utdaterad och tekniskt efter redan innan den lanserades...
Bring on PPE!
Och den ska konkurrera med billiga kineser.
PPE får väl mera ses som konkurrent till Tesla och Kia/Hyundai.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi Q4 e-tron
Senaste 40 åren har inte Audi haft någon bil som ska "konkurrera med billiga kineser", det har inte blivit ändrat med MEB plattformen.Zalman3 skrev:MEB är ju framtagen för att bli en billig världsbil som byggs I Kina, Europa och USA.martinot skrev:Det är PPE som jag kommer tro är "the shit"!Zalman3 skrev:Intressant är att Matt tror så mycket på Audis PPE plattform.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.
Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.
Den blir baserad på företagets kommande elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som utvecklas tillsammans med Porsche. Audi Q6 e-tron blir den första elbilen från bolaget att använda PPE-plattformen. Storleksmässigt lär den matcha dagens Audi Q5.
Plattformen är en vidareutveckling av J1-plattform som Porsche Taycan och Audi GT e-tron bygger på. Den kommer också ha en 800 V-arkitektur och ha en laddeffekt på 350 kilowatt. Förväntningen, trots att elbilen är en modell större, är en uppskattad räckvidd på omkring 500 kilometer.
Tror det är det som VAG behöver för att kunna konkurrera med Tesla och Hyundai/Kia.
MEB var ju utdaterad och tekniskt efter redan innan den lanserades...
Bring on PPE!
Och den ska konkurrera med billiga kineser.
PPE får väl mera ses som konkurrent till Tesla och Kia/Hyundai.
Re: Audi Q4 e-tron
Problemet är att det är nya tider nu.Anonymous FTW skrev:Senaste 40 åren har inte Audi haft någon bil som ska "konkurrera med billiga kineser", det har inte blivit ändrat med MEB plattformen.Zalman3 skrev:MEB är ju framtagen för att bli en billig världsbil som byggs I Kina, Europa och USA.martinot skrev:Det är PPE som jag kommer tro är "the shit"!Zalman3 skrev:Intressant är att Matt tror så mycket på Audis PPE plattform.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.
Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.
Den blir baserad på företagets kommande elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som utvecklas tillsammans med Porsche. Audi Q6 e-tron blir den första elbilen från bolaget att använda PPE-plattformen. Storleksmässigt lär den matcha dagens Audi Q5.
Plattformen är en vidareutveckling av J1-plattform som Porsche Taycan och Audi GT e-tron bygger på. Den kommer också ha en 800 V-arkitektur och ha en laddeffekt på 350 kilowatt. Förväntningen, trots att elbilen är en modell större, är en uppskattad räckvidd på omkring 500 kilometer.
Tror det är det som VAG behöver för att kunna konkurrera med Tesla och Hyundai/Kia.
MEB var ju utdaterad och tekniskt efter redan innan den lanserades...
Bring on PPE!
Och den ska konkurrera med billiga kineser.
PPE får väl mera ses som konkurrent till Tesla och Kia/Hyundai.
Exempelvis MG Marvel R ser jag som en direkt konkurrent till MEB bilar.
MG Marvel R
3 elmotorer
Topphastighet 200 km/h
+400 km I räckvidd
4wd
19,4 tums pekskärm
302 hk
4,9s 0-100 km/h
AC laddning 3-fas 11kW
DC 125kW laddning till 80% på 36 minuter
V2L 2.500W
Värmepump
Vikt 1.900kg
Pris ca 40.000 euro
7 års garanti
Audi Q4 50 Quattro
2 elmotorer
Topphastighet 180km/h
488km i räckvidd
4wd
299hk
6,2s 0-100 km/h
AC laddning 3-fas 11 kW
DC 126 kW laddning till 80% på 34 min
V2L kommer 2022
Värmepump
Vikt 2.210 kg
Pris ca 52.900 euro
2 års garanti
Det märkligaste i denna jämförelse är garantin.
Jobbets Audi A3 e-tron har fått byta både DSG lådan och huvudbatteriet, på garanti.
Men lite rädd blir man att köpa en sån privat när garantin gått ut.
Jag förstår att MG är en succé i Norge där den vissa månader är Norges femte mest sålda bil alla kategorier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi Q4 e-tron
Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?Zalman3 skrev:
Problemet är att det är nya tider nu.
Exempelvis MG Marvel R ser jag som en direkt konkurrent till MEB bilar.
MG Marvel R
3 elmotorer
Topphastighet 200 km/h
+400 km I räckvidd
4wd
19,4 tums pekskärm
302 hk
4,9s 0-100 km/h
AC laddning 3-fas 11kW
DC 125kW laddning till 80% på 36 minuter
V2L 2.500W
Värmepump
Vikt 1.900kg
Pris ca 40.000 euro
7 års garanti
Audi Q4 50 Quattro
2 elmotorer
Topphastighet 180km/h
488km i räckvidd
4wd
299hk
6,2s 0-100 km/h
AC laddning 3-fas 11 kW
DC 126 kW laddning till 80% på 34 min
V2L kommer 2022
Värmepump
Vikt 2.210 kg
Pris ca 52.900 euro
2 års garanti
Det märkligaste i denna jämförelse är garantin.
Jobbets Audi A3 e-tron har fått byta både DSG lådan och huvudbatteriet, på garanti.
Men lite rädd blir man att köpa en sån privat när garantin gått ut.
Jag förstår att MG är en succé i Norge där den vissa månader är Norges femte mest sålda bil alla kategorier.
Det var "nya tider" när japanerna kom, när koreanerna kom... har Audi ändrat strategi på grund av dem, nej det funkar hyffsat som det är.
Tur att DSG varken sitter i elbilar eller kinesiska bilar för då hade den riskerat vara del i "den nya tiden".
Re: Audi Q4 e-tron
Hade DSG varit nödvändigt i elbilar hade dom positiva sakerna lyfts fram. Helt säkert.
Re: Audi Q4 e-tron
Förstår att inte alla kommer att köpa en MG.Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?
Men alla elbilsköpare kommer att gynnas av den prispress som MG medför.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron
Som Dacia pressat priserna på fossilbilar eller? För många av oss hade det inte spelat någon roll om MG kostat 50 000 den hade varit totalt ointressant ändå. Finns i stort sett ingen som väljer mellan en Q4 och en MG.Zalman3 skrev:Förstår att inte alla kommer att köpa en MG.Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?
Men alla elbilsköpare kommer att gynnas av den prispress som MG medför.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi Q4 e-tron
Ja lågpris-bilar kan ju t.o.m. hålla priserna uppe på dom andra eftersom luckan neråt fylls upp av MG ochEdward123 skrev:Som Dacia pressat priserna på fossilbilar eller? För många av oss hade det inte spelat någon roll om MG kostat 50 000 den hade varit totalt ointressant ändå. Finns i stort sett ingen som väljer mellan en Q4 och en MG.Zalman3 skrev:Förstår att inte alla kommer att köpa en MG.Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?
Men alla elbilsköpare kommer att gynnas av den prispress som MG medför.
liknande, man behöver inte sänka priserna lika hårt då eftersom den kundkretsen kan hitta andra alternativ typ
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Audi Q4 e-tron
Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
Q4 quattro från 641.900.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron
Har du hört något om hur den ska paketeras? Kommer det komma något liknande en id4 1st max?Zalman3 skrev:Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
Re: Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner:backe skrev:Har du hört något om hur den ska paketeras? Kommer det komma något liknande en id4 1st max?Zalman3 skrev:Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
· Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
· Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
· Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr
Pris exklusive klimatbonus på för närvarande 70.000 kr.
Förbrukningsspannet beror på utrustningsnivå. CO2 utsläpp 0 g/km för samtliga modeller. Räckvidd enligt WLTP med svensk standardutrustning.
· Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km. Räckvidd upp till 338 km.
· Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.
· Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km
I standardutrustningen ingår bl.a.
· 19‘‘ aluminiumfälgar
· Parkeringssensorer bak
· Farthållare
· Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar
· Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio
· Komfortmittarmstöd fram
· Takrails i aluminium, Glanspaket
· Mode 3 laddkabel
Audi Q4 e-tron 40 är standardutrustad med Proline som inkluderar:
· Elmanövrerad baklucka
· Parkeringssensorer fram
· Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto)
· Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar
· Värmepump, Laddsystem compact
· Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning
Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline Advanced är utöver ovanstående även utrustad med:
· Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd
· Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor
· Advanced exteriör med kontrastlackering och grafitgrå fälgar i 5-W-ekrad aerodesign
· Automatiskt avbländande innerbackspegel
· Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning
Model S90D -16
Re: Audi Q4 e-tron
P_EL skrev:Audi Q4 e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner:backe skrev:Har du hört något om hur den ska paketeras? Kommer det komma något liknande en id4 1st max?Zalman3 skrev:Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
· Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
· Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
· Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr
Pris exklusive klimatbonus på för närvarande 70.000 kr.
Förbrukningsspannet beror på utrustningsnivå. CO2 utsläpp 0 g/km för samtliga modeller. Räckvidd enligt WLTP med svensk standardutrustning.
· Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km. Räckvidd upp till 338 km.
· Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.
· Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km
I standardutrustningen ingår bl.a.
· 19‘‘ aluminiumfälgar
· Parkeringssensorer bak
· Farthållare
· Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar
· Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio
· Komfortmittarmstöd fram
· Takrails i aluminium, Glanspaket
· Mode 3 laddkabel
Audi Q4 e-tron 40 är standardutrustad med Proline som inkluderar:
· Elmanövrerad baklucka
· Parkeringssensorer fram
· Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto)
· Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar
· Värmepump, Laddsystem compact
· Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning
Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline Advanced är utöver ovanstående även utrustad med:
· Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd
· Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor
· Advanced exteriör med kontrastlackering och grafitgrå fälgar i 5-W-ekrad aerodesign
· Automatiskt avbländande innerbackspegel
· Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning
Tack.
Stämmer det här så blir det väl tyvär så att man måste plocka på dragkrok och lite andra saker som jag gärna har, då drar förmånsvärdet troligen iväg en del.