Audi Q4 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Maw skrev:
PS2 är en halvkombi och har ett ganska stort baggageutrymme men om det räcker till beror förstås på hur många och stora hundarna är :)
Två stycken, tillsammans 95 kg, drygt 60 respektive 70 cm mankhöjd. Inga småvovvar direkt, fast de inser det inte själva. :)
Det är till och med lite trångt i min e-tron när båda är med, men det funkar utan gruff. Model S funkade någorlunda, trots det låga taket. Min tidigare Mazda CX-5 gick bra.
En PS2 är däremot för liten i bagaget. ID4 hade funkat, tror jag. Men mindre än så går inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Maw skrev:
PS2 är en halvkombi och har ett ganska stort baggageutrymme men om det räcker till beror förstås på hur många och stora hundarna är :)
Två stycken, tillsammans 95 kg, drygt 60 respektive 70 cm mankhöjd. Inga småvovvar direkt, fast de inser det inte själva. :)
Det är till och med lite trångt i min e-tron när båda är med, men det funkar utan gruff. Model S funkade någorlunda, trots det låga taket. Min tidigare Mazda CX-5 gick bra.
En PS2 är däremot för liten i bagaget. ID4 hade funkat, tror jag. Men mindre än så går inte.
När din downsizar från e-tron så får ni samtidigt passa på att också downsiza hundarna till några mindre modeller. :lol:

(Är själv hundälskare och uppväxt med hundar, så fattar att det går ju inte att byta bort familjemedlemmarna :) )
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
När din downsizar från e-tron så får ni samtidigt passa på att också downsiza hundarna till några mindre modeller. :lol:

(Är själv hundälskare och uppväxt med hundar, så fattar att det går ju inte att byta bort familjemedlemmarna :) )
Hittills har jag alltid valt bil utifrån mina hundars storlek. Och det har hänt att den lilla valpen blev större än beräknat, så är fallet med min schäferhane nu. Han är gigantisk för att vara schäfer. Och det har också hänt att jag bytt upp mig till en större bil pga vovvarna. Men fram tills man hamnade i elbilsträsket var ju dragkroken en icke-fråga. Alla fossilbilar i den storleken kan ju dra släp en bra bit över 1000kg. Det var ingenting man behövde ens fundera över. Det är ju därför jag köpte en e-tron (bl a). Den har faktiskt både och. Enda alternativet hade varit en MX. Och det finns fortfarande inga bra alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av HelectriC »

Får vänta på Tesla Semi helt enkelt :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Får vänta på Tesla Semi helt enkelt :D
Får den dragkrok tro? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Får vänta på Tesla Semi helt enkelt :D
Får den dragkrok tro? ;)
En dragbil utan drag :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Får vänta på Tesla Semi helt enkelt :D
Får den dragkrok tro? ;)
En dragbil utan drag :?
En trailer-dragare saknar oftast krok...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Det enda att fundera på är om du skall behålla bilen nu när den värsta värdeminskningen varit, eller om du skall passa på att försöka byta ut den till en ny förmånsbil innan den 1/7 (står själv och är lite osäker/rådvill hur jag skall bestämma mig där).
Ja, om jag hade fått någorlunda bra betalt för den så hade jag bytt. Och i så fall var ju tanken att det skulle bli en ID4 eller Enyaq. Men de går ju bort nu pga den klena kroken, och då finns egentligen inga alternativ kvar. Polestar är ju en sportkupé eller vad man ska kalla den. Var ska jag ha mina hundar i den? Det finns liksom ingen bil som kan ersätta e-tron så som det ser ut just nu. Inte om den ska gå på el. Och inte före 1/7. Det är förfärligt tråkigt att hela beslutet kring ett elbilsköp hänger på ett datum som regeringen bestämmer och att alla bra elbilar som är intressanta inte finns att köpa förrän senare, dvs efter 1 juli.
Du får väl prata med Zalman om han kan sälja på dig en MG?
:lol: Ja eller en Ionic 5...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
När din downsizar från e-tron så får ni samtidigt passa på att också downsiza hundarna till några mindre modeller. :lol:

(Är själv hundälskare och uppväxt med hundar, så fattar att det går ju inte att byta bort familjemedlemmarna :) )
Hittills har jag alltid valt bil utifrån mina hundars storlek. Och det har hänt att den lilla valpen blev större än beräknat, så är fallet med min schäferhane nu. Han är gigantisk för att vara schäfer. Och det har också hänt att jag bytt upp mig till en större bil pga vovvarna. Men fram tills man hamnade i elbilsträsket var ju dragkroken en icke-fråga. Alla fossilbilar i den storleken kan ju dra släp en bra bit över 1000kg. Det var ingenting man behövde ens fundera över. Det är ju därför jag köpte en e-tron (bl a). Den har faktiskt både och. Enda alternativet hade varit en MX. Och det finns fortfarande inga bra alternativ.
Helt med på det! :)

Tycker, trots nackdelar (vilket alla bilar har, även Tesla), att e-tron är nog ändå inte är en helt dum bil för er rent praktiskt.

Gällande Tesla så vet jag inte om MY kanske kunde fungera för era hundar, och isf. kanske ett lite mer ekonomiskt alternativ än MX?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Helt med på det! :)

Tycker, trots nackdelar (vilket alla bilar har, även Tesla), att e-tron är nog ändå inte är en helt dum bil för er rent praktiskt.

Gällande Tesla så vet jag inte om MY kanske kunde fungera för era hundar, och isf. kanske ett lite mer ekonomiskt alternativ än MX?
Ja alltså rent tekniskt är e-tron en jättebra bil för oss. Jag har aldrig sagt nåt annat. Enda felet med bilen är dess prislapp och att den kostar mig uppskattningsvis drygt 20 000 kr i månaden med tanke på den kraftiga värdeminskningen. Det är bilens största nackdel. Jag vill inte sälja den eftersom jag är missnöjd, nej, jag tycker helt enkelt att det är för svettigt att betala så mycket för en bil som jag inte längre använder lika mycket som jag trodde att jag skulle göra när jag köpte den. Jag använder den enbart som transport- och bruksbil, t.ex. för att köra byggmaterial eller skräp.
Naturligtvis skulle en Model Y fungera ypperligt både när det gäller hundarna och dragvikten. Men det finns några nackdelar med MY. 1. Den finns inte. 2. Den är inte billig heller. 3. Det är en Tesla med allt vad det innebär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Helt med på det! :)

Tycker, trots nackdelar (vilket alla bilar har, även Tesla), att e-tron är nog ändå inte är en helt dum bil för er rent praktiskt.

Gällande Tesla så vet jag inte om MY kanske kunde fungera för era hundar, och isf. kanske ett lite mer ekonomiskt alternativ än MX?
Ja alltså rent tekniskt är e-tron en jättebra bil för oss. Jag har aldrig sagt nåt annat. Enda felet med bilen är dess prislapp och att den kostar mig uppskattningsvis drygt 20 000 kr i månaden med tanke på den kraftiga värdeminskningen. Det är bilens största nackdel. Jag vill inte sälja den eftersom jag är missnöjd, nej, jag tycker helt enkelt att det är för svettigt att betala så mycket för en bil som jag inte längre använder lika mycket som jag trodde att jag skulle göra när jag köpte den. Jag använder den enbart som transport- och bruksbil, t.ex. för att köra byggmaterial eller skräp.
Naturligtvis skulle en Model Y fungera ypperligt både när det gäller hundarna och dragvikten. Men det finns några nackdelar med MY. 1. Den finns inte. 2. Den är inte billig heller. 3. Det är en Tesla med allt vad det innebär.
Tror du tyvärr hade lite otur med när du köpte din e-tron. :( Vilket bara är trist och sympatiserar med dig som hamnat där (även om bilen är utmärkt i övrigt)!

Finns ju idag till väldigt rimliga e-tron 55 på riktigt låg månadsleasing. Så skulle nog säga att det ändå inte är så tokigt att skaffa en ny e-tron idag (om man är noga och går in på rätt kampanj och deal i rätt tid).

Gällande Tesla så verkar just värdeminskningen varit klart mindre på en M3 som man köpt vid lansering i Sverige, så om en tysktillverkad MY håller samma låga värdeminskning så blir den ju även den potentiellt extremt billig att äga (även om garantier inte finns vid leasing utan garanterat restvärde).

Finns ju + och - med alla bilar (inklusive Tesla), men säga vad man vill om vår M3; den har ju varit extremt billig att både äga och drifta. Verkligen ett rent ekonomiskt klipp för att vara en helt ny bil (som normalt är rätt dyrt ägarskap).

Däremot så om man tänker på att du skall skifta ut bilen innan den 1/7, så är ju det ju inte det ett alternativ med en MY (vilket jag nog själv gått på annars, istället för en ny M3 som är dagens alternativ vi funderar på för att hinna ta leverans i tid).

Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.
Nej, det finns ingen bil som går att få levererad före 1/7. Och det är därför jag tror att man får kika på en ännu billigare bil sen framöver, dvs om man vill att månadskostnaden förblir densamma. Och då blir det förmodligen privatleasing som gäller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Maw »

mati skrev:
martinot skrev:
Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.
Nej, det finns ingen bil som går att få levererad före 1/7. Och det är därför jag tror att man får kika på en ännu billigare bil sen framöver, dvs om man vill att månadskostnaden förblir densamma. Och då blir det förmodligen privatleasing som gäller.
Man kanske kan hoppas på att en kommande regering kan införa enklare och gärna förmånligare regler för elbilar. Antingen generellt som i Norge eller för förmånsbilar som i Tyskland
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.
Nej, det finns ingen bil som går att få levererad före 1/7. Och det är därför jag tror att man får kika på en ännu billigare bil sen framöver, dvs om man vill att månadskostnaden förblir densamma. Och då blir det förmodligen privatleasing som gäller.
Man kanske kan hoppas på att en kommande regering kan införa enklare och gärna förmånligare regler för elbilar. Antingen generellt som i Norge eller för förmånsbilar som i Tyskland
Då är momsrabatt att föredra. Ska det ges skattelättnader är det ju rimligt att det ska vara tillgängligt för alla och inte bara dom som har förmånsbil. Jag skulle vilja se en skatterabatt utbetald per månad så den enkelt kan kvittas mot kostnad för bilen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.
Nej, det finns ingen bil som går att få levererad före 1/7. Och det är därför jag tror att man får kika på en ännu billigare bil sen framöver, dvs om man vill att månadskostnaden förblir densamma. Och då blir det förmodligen privatleasing som gäller.
Man kanske kan hoppas på att en kommande regering kan införa enklare och gärna förmånligare regler för elbilar. Antingen generellt som i Norge eller för förmånsbilar som i Tyskland
Då är momsrabatt att föredra. Ska det ges skattelättnader är det ju rimligt att det ska vara tillgängligt för alla och inte bara dom som har förmånsbil. Jag skulle vilja se en skatterabatt utbetald per månad så den enkelt kan kvittas mot kostnad för bilen.
Det finns förstås olika poänger med olika system. Fördelen med det Tyska mot den Norska är att det främjar arbetslinjen genom att det lönar sig bättre att jobba vilket kan behövas..

Men åter till Q4, den är väl beställningsbar nu? Är det någon som slagit till? Finns det någon motsvarighet till ID4 max där all utrustning ingår till ett lågt förmånsvärde?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Det finns förstås olika poänger med olika system. Fördelen med det Tyska mot den Norska är att det främjar arbetslinjen genom att det lönar sig bättre att jobba vilket kan behövas..
Även pensionärer köper ju bilar.
Är det ett problem att människor som inte jobbar köper nya bilar? Måste ju vara i mycket begränsad omfattning.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Det finns förstås olika poänger med olika system. Fördelen med det Tyska mot den Norska är att det främjar arbetslinjen genom att det lönar sig bättre att jobba vilket kan behövas..
Även pensionärer köper ju bilar.
Är det ett problem att människor som inte jobbar köper nya bilar? Måste ju vara i mycket begränsad omfattning.

1. Det lönar sig för dåligt att arbeta pga för höga skatter.
2. Det behövs i allmänhet en bil för att ta sig till arbetet så det är rimligt att en del av eller hela kostnaden för bilen minskar skatten på arbete.

Som jag ser det vore det däremot bra om staten blev mindre girig och att även pensionärer fick lägre skatt fast inte kopplat till just bilinköp.

Men nu handlar ju tråden om Q4. Förhoppningsvis paketerar Audi en variant med mycket utrustning till lågt förmånsvärde likt VW gjort med ID4 1st Max så den blir lite lättare att köpa som personalbil för hårt arbetande löntagare och företagare. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av taliz »

När kommer demo-bilar?
Någon som beställt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
När kommer demo-bilar?
Någon som beställt?
Jag var i körskola igår och dom hade beställt 4st Q4. Han trodde de skulle komma nån gång under sommaren. Inte svar på dina frågor, men nånting att hålla igång denna tråden med iaf ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av backe »

taliz skrev:
När kommer demo-bilar?
Någon som beställt?

Jobbarkompis var och pratade med en säljare på Möller bil häromdagen, dom hördes skulle få in demo i början på juli tror jag, rwd.
Jagharnada
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 jan 2021 16:13

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Jagharnada »

Beställde en q450. Tröttnade på att vänta på MY. Tvekade mellan ID4 GTX och q450. Provkört id4 och tror på lite mer premiumkänsla i Audin. Blev inte jättemycket mer pengar. Leverans v31-33.
Nu är det bara att vänta ..
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
När kommer demo-bilar?
Någon som beställt?
Audi säger juni hos handlarna för provkörning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av HelectriC »

Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av R_Edvinsson »

HelectriC skrev:
Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Ser typ ut som övriga Audi av idag gör.
Dvs med både mätare och möjlighet att plocka upp en karta.

Så betydligt större
Skriv svar