Audi Q4 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Ser att Audi Q4 e-tron blir en Q5 dödare.

Q5
466cm
286hk
Pris
583.000kr
Årlig bilskatt från 1 januari 2020, 14.000kr?

Q4 e-tron
460cm
308hk
Pris ca 60.000 euro
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Laban »

Q4 verkar ska till skillnad från nuvarande e-Tron baseras på MEB (ID..) plattformen. Dvs, samma plattform som ID.3. Ser ut att få kort huv enligt konceptbilderna så den kan säkert konkurrera med Q5 invändigt trots att den är några cm kortare. ID.3 verkar få en "knapplös" interiör och man får anta att det gäller alla MEB bilar och i så fall även Q4 då. Väldigt intressant bil om priset blir det rätta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Vad tycker ni om interiören?
Håller den Audiklass?
1920x1080-q4-e-tron-consept-inside.jpg

Försäljningsstart 2021

Redan till våren öppnar orderböckerna för Q4 e-tron och är du bland de första att beställa sker de första leveranserna till sommaren. För coupéversionen Q4 Sportback e-tron är försäljningsstarten planerad till sommaren.

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... ncept.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Johnalm »

Fin interiör, men har från flera ägare av e-tron-bilar hört så mycket negativt så för min del är Audi inget alternativ.
Väntar med spänning på vad övriga tillverkare kan skaka fram till det är dags att byta leasing i mars 2022.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Av MEB bilarna tycker jag Enyaqs interiör ser bäst ut.
ENYAQ_iV_DE_Interieur-1440x810.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Niklas Z »

Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om interiören?
Håller den Audiklass?
1920x1080-q4-e-tron-consept-inside.jpg

Försäljningsstart 2021

Redan till våren öppnar orderböckerna för Q4 e-tron och är du bland de första att beställa sker de första leveranserna till sommaren. För coupéversionen Q4 Sportback e-tron är försäljningsstarten planerad till sommaren.

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... ncept.html
Jag tycker den är jättesnygg, men tänker att det kan bero på färgen till stor del. Jag önskar verkligen att biltillverkarna kunde slänga ut svart som basfärg i interiörer. Med den typen av ljusa grundfärger som visas på bilden skulle många interiörer blir betydligt snyggare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Av MEB bilarna tycker jag Enyaqs interiör ser bäst ut.
ENYAQ_iV_DE_Interieur-1440x810.jpg
Jag tycker den ser ut att tyvärr vara lite "cramped" a la PS2. För mig personligen så gillar jag mer öppna och rymliga lösningar.

De som (vad jag sett på video och bild) verkar kommit närmast vår M3, är nog Nissan med sin nya modell (som jag inte minns på rak arm) som efterträder den gamla supertrista Leafen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
Vad tycker ni om interiören?
Håller den Audiklass?
1920x1080-q4-e-tron-consept-inside.jpg

Försäljningsstart 2021

Redan till våren öppnar orderböckerna för Q4 e-tron och är du bland de första att beställa sker de första leveranserna till sommaren. För coupéversionen Q4 Sportback e-tron är försäljningsstarten planerad till sommaren.

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... ncept.html
Det där är väl fortfarande konceptet?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av dd88 »

Nu har Audi släppt bilder på interiören, en bra blandning av skärmar och knappar enligt mig.

https://electrek.co/2021/03/09/audi-unv ... p-display/
83A12188-A809-4A7B-AFE4-81B55F74884C.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Esterox »

Synd att bagaget blir så förbaskat litet. 520 liter, Q5 550 ingen jätteskillnad men Q5 är ju då en liten bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Synd att bagaget blir så förbaskat litet. 520 liter, Q5 550 ingen jätteskillnad men Q5 är ju då en liten bil.
Men Q4 är väl ännu mindre än Q5. Inte konstigt att bagaget också är mindre,
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Nu har Audi släppt bilder på interiören, en bra blandning av skärmar och knappar enligt mig.

https://electrek.co/2021/03/09/audi-unv ... p-display/
83A12188-A809-4A7B-AFE4-81B55F74884C.jpeg

Tror att Q4 kommer att sälja bättre än e-tron 55 Quattro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Esterox skrev:
Synd att bagaget blir så förbaskat litet. 520 liter, Q5 550 ingen jätteskillnad men Q5 är ju då en liten bil.
Men Q4 är väl ännu mindre än Q5. Inte konstigt att bagaget också är mindre,

Enyaq: 585 liter
ID.4: 543 liter.

Tycker Enyaq framstår som det bästa valet i trion. Både snyggast och rymligast. Utan att veta hur mycket det skiljer i bullernivå osv.

Några andra referensmodeller.

EQC: 500 liter.
iX3: 510 liter
E-Tron: 660 liter
I-Pace: 505 liter

Och så Tesla:
Model X (5-sits): 1090 liter
Model S: 804 liter

Några vanliga fossiler:
V70: 575 liter
V90: 560 liter
5-serie touring: 570 liter
A6: 565 liter

Storlastarna:
E-klass: 670 liter
Passat kombi: 650 liter
Superb kombi: 660 liter


Iofs är det här ett trubbigt mått när det gäller en kombi. Mycket beror på hur högt utrymmet upp till nivån man mäter till (baksäteskanten?) är.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Nu har Audi släppt bilder på interiören, en bra blandning av skärmar och knappar enligt mig.

https://electrek.co/2021/03/09/audi-unv ... p-display/
83A12188-A809-4A7B-AFE4-81B55F74884C.jpeg

Tror att Q4 kommer att sälja bättre än e-tron 55 Quattro.

Klart den kommer göra. Mindre och billigare bilar säljer bättre än större och dyrare.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av macky »

Här kan man se den live även om den har kamouflage utvändigt. Öva skoltyska får man också.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »


Audi Plans 2022 Q4 e-tron Sportback With 100 kWh Battery And 600 Km Range
Med 600 km I räckvidd och 170 kW laddning så slår den Audi e-tron 55 Quattro rejält.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Legato »

De syftar nog inte på bagaget va? :)

"Enligt talesperson ska bilen vara lika rymlig på insidan som den betydligt större förbränningsmodellen Q7."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:
De syftar nog inte på bagaget va? :)

"Enligt talesperson ska bilen vara lika rymlig på insidan som den betydligt större förbränningsmodellen Q7."
Q4 blir en fossilbilsdödare av rang!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
Ja, man kan ju ganska enkelt föreställa sig hur en A6 skulle kunna se ut genom att ta bitar från dom e-tron man har presenterat.
Gillar inredningen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
Ja, man kan ju ganska enkelt föreställa sig hur en A6 skulle kunna se ut genom att ta bitar från dom e-tron man har presenterat.
Gillar inredningen.

Problemet är väl var man ska ha batterierna. Mercedes har ju inte ens lyckats gömma batteriet på E-klass laddhybrid utan det är som en puckel i bagaget. BMW iX3 har _mindre_ bagage än vanliga X3 också. Så en A6 BEV skulle antagligen få avsevärt mindre bagage. Som fördel så kanske den skulle få helt ok viktfördelning. :lol:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av dd88 »

Ja det lär dröja innan vi ser en vanlig sedan eller kombi utan nackdelen att man ska behöva sitta med knäna uppe vid hakan pga det dåliga benutrymmet.

Då föredrar jag faktiskt kardantunnel som bara drabbar en eventuell passagerare i mitten av baksätet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
Ja, man kan ju ganska enkelt föreställa sig hur en A6 skulle kunna se ut genom att ta bitar från dom e-tron man har presenterat.
Gillar inredningen.

Problemet är väl var man ska ha batterierna. Mercedes har ju inte ens lyckats gömma batteriet på E-klass laddhybrid utan det är som en puckel i bagaget. BMW iX3 har _mindre_ bagage än vanliga X3 också. Så en A6 BEV skulle antagligen få avsevärt mindre bagage. Som fördel så kanske den skulle få helt ok viktfördelning. :lol:
Ja skulle man ta fram en A6 BEV så skulle man behöva bygga den från grunden för att bli perfekt elbil, och det
kostar såklart, men OM man gjort det så skulle den kunna sälja bra (den är ju skapligt lik model S också liksom), och
om man då ”bara” utgick från nuvarande konstruktion så skulle det behövs en hel del kompromisser på samma sätt
som alla andra som valt den vägen (men skulle nog kunna lyckats ganska bra ändå eftersom det är en rätt stor bil iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
Ja, man kan ju ganska enkelt föreställa sig hur en A6 skulle kunna se ut genom att ta bitar från dom e-tron man har presenterat.
Gillar inredningen.

Problemet är väl var man ska ha batterierna. Mercedes har ju inte ens lyckats gömma batteriet på E-klass laddhybrid utan det är som en puckel i bagaget. BMW iX3 har _mindre_ bagage än vanliga X3 också. Så en A6 BEV skulle antagligen få avsevärt mindre bagage. Som fördel så kanske den skulle få helt ok viktfördelning. :lol:
Ja skulle man ta fram en A6 BEV så skulle man behöva bygga den från grunden för att bli perfekt elbil, och det
kostar såklart, men OM man gjort det så skulle den kunna sälja bra (den är ju skapligt lik model S också liksom), och
om man då ”bara” utgick från nuvarande konstruktion så skulle det behövs en hel del kompromisser på samma sätt
som alla andra som valt den vägen (men skulle nog kunna lyckats ganska bra ändå eftersom det är en rätt stor bil iaf).
En sedanvariant är vanligtvis lite längre än en SUV för att rymma en något mer utsträckt sittposition. Något lägre markfrigång tillsammans med lägre taklinje med sämre takhöjd i baksätet. Lite mindre hjul. Annars allt samma.
Skriv svar