Audi Q4 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:

Problemet är att det är nya tider nu.
Exempelvis MG Marvel R ser jag som en direkt konkurrent till MEB bilar.

MG Marvel R
3 elmotorer
Topphastighet 200 km/h
+400 km I räckvidd
4wd
19,4 tums pekskärm
302 hk
4,9s 0-100 km/h
AC laddning 3-fas 11kW
DC 125kW laddning till 80% på 36 minuter
V2L 2.500W
Värmepump
Vikt 1.900kg
Pris ca 40.000 euro
7 års garanti

Audi Q4 50 Quattro
2 elmotorer
Topphastighet 180km/h
488km i räckvidd
4wd
299hk
6,2s 0-100 km/h
AC laddning 3-fas 11 kW
DC 126 kW laddning till 80% på 34 min
V2L kommer 2022
Värmepump
Vikt 2.210 kg
Pris ca 52.900 euro
2 års garanti

Det märkligaste i denna jämförelse är garantin.
Jobbets Audi A3 e-tron har fått byta både DSG lådan och huvudbatteriet, på garanti.
Men lite rädd blir man att köpa en sån privat när garantin gått ut.

Jag förstår att MG är en succé i Norge där den vissa månader är Norges femte mest sålda bil alla kategorier.
Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?

Det var "nya tider" när japanerna kom, när koreanerna kom... har Audi ändrat strategi på grund av dem, nej det funkar hyffsat som det är.

Tur att DSG varken sitter i elbilar eller kinesiska bilar för då hade den riskerat vara del i "den nya tiden".
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Hade DSG varit nödvändigt i elbilar hade dom positiva sakerna lyfts fram. Helt säkert.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?
Förstår att inte alla kommer att köpa en MG.

Men alla elbilsköpare kommer att gynnas av den prispress som MG medför.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Edward123 »

Zalman3 skrev:
Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?
Förstår att inte alla kommer att köpa en MG.

Men alla elbilsköpare kommer att gynnas av den prispress som MG medför.
Som Dacia pressat priserna på fossilbilar eller? För många av oss hade det inte spelat någon roll om MG kostat 50 000 den hade varit totalt ointressant ändå. Finns i stort sett ingen som väljer mellan en Q4 och en MG.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Bjelke »

Edward123 skrev:
Zalman3 skrev:
Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?
Förstår att inte alla kommer att köpa en MG.

Men alla elbilsköpare kommer att gynnas av den prispress som MG medför.
Som Dacia pressat priserna på fossilbilar eller? För många av oss hade det inte spelat någon roll om MG kostat 50 000 den hade varit totalt ointressant ändå. Finns i stort sett ingen som väljer mellan en Q4 och en MG.
Ja lågpris-bilar kan ju t.o.m. hålla priserna uppe på dom andra eftersom luckan neråt fylls upp av MG och
liknande, man behöver inte sänka priserna lika hårt då eftersom den kundkretsen kan hitta andra alternativ typ :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

Ganska bra erbjudande?
Audi Q4 https://www.blocket.se/vi/96218758.htm
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
Har du hört något om hur den ska paketeras? Kommer det komma något liknande en id4 1st max?
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av P_EL »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
Har du hört något om hur den ska paketeras? Kommer det komma något liknande en id4 1st max?
Audi Q4 e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner:
· Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
· Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
· Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr
Pris exklusive klimatbonus på för närvarande 70.000 kr.

Förbrukningsspannet beror på utrustningsnivå. CO2 utsläpp 0 g/km för samtliga modeller. Räckvidd enligt WLTP med svensk standardutrustning.
· Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km. Räckvidd upp till 338 km.
· Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.
· Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km

I standardutrustningen ingår bl.a.
· 19‘‘ aluminiumfälgar
· Parkeringssensorer bak
· Farthållare
· Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar
· Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio
· Komfortmittarmstöd fram
· Takrails i aluminium, Glanspaket
· Mode 3 laddkabel
Audi Q4 e-tron 40 är standardutrustad med Proline som inkluderar:
· Elmanövrerad baklucka
· Parkeringssensorer fram
· Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto)
· Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar
· Värmepump, Laddsystem compact
· Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning
Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline Advanced är utöver ovanstående även utrustad med:
· Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd
· Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor
· Advanced exteriör med kontrastlackering och grafitgrå fälgar i 5-W-ekrad aerodesign
· Automatiskt avbländande innerbackspegel
· Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning
Model S90D -16
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av backe »

P_EL skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
Har du hört något om hur den ska paketeras? Kommer det komma något liknande en id4 1st max?
Audi Q4 e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner:
· Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
· Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
· Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr
Pris exklusive klimatbonus på för närvarande 70.000 kr.

Förbrukningsspannet beror på utrustningsnivå. CO2 utsläpp 0 g/km för samtliga modeller. Räckvidd enligt WLTP med svensk standardutrustning.
· Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km. Räckvidd upp till 338 km.
· Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.
· Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km

I standardutrustningen ingår bl.a.
· 19‘‘ aluminiumfälgar
· Parkeringssensorer bak
· Farthållare
· Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar
· Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio
· Komfortmittarmstöd fram
· Takrails i aluminium, Glanspaket
· Mode 3 laddkabel
Audi Q4 e-tron 40 är standardutrustad med Proline som inkluderar:
· Elmanövrerad baklucka
· Parkeringssensorer fram
· Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto)
· Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar
· Värmepump, Laddsystem compact
· Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning
Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline Advanced är utöver ovanstående även utrustad med:
· Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd
· Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor
· Advanced exteriör med kontrastlackering och grafitgrå fälgar i 5-W-ekrad aerodesign
· Automatiskt avbländande innerbackspegel
· Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning

Tack.

Stämmer det här så blir det väl tyvär så att man måste plocka på dragkrok och lite andra saker som jag gärna har, då drar förmånsvärdet troligen iväg en del.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av P_EL »

Fick listan från Audisäljare så den bör stämma. Man blir lite nyfiken på hur ID4 GTX är specad när den presenteras nu om en vecka, som jämförelse med Q4 50...
Model S90D -16
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av backe »

P_EL skrev:
Fick listan från Audisäljare så den bör stämma. Man blir lite nyfiken på hur ID4 GTX är specad när den presenteras nu om en vecka, som jämförelse med Q4 50...

Sorry, menade inte att det du skrev inte skulle stämma, tänkte mer att dom kanske skulle ha någon launch edition eller så...

Japp, är också lite spänd på ID4 GTX nu, kan samtidigt erkänna att jag är mer nöjd än jag trodde med vår ID4 och har börjat vänja mig vid och uppskatta den snäva vändradien, så känslan nu är att vi inte byter bort den utan kanske hellre skaffar en till MEB med AWD, eller om det kommer något annat vettigt inom rimlig tid. A6 E-tron såg riktigt trevlig ut :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Synd bara att alla MEB-bilar verkar ha så klen dragvikt, även som AWD. Har pratat med en säljare precis och jag är tydligen inte den första som klagar över detta. Som han sa, den låga dragvikten gör att de tappar en hel kundgrupp. Och att man dessutom löper risk att tappa kunder till Hyundai/Kia tyckte han såklart var lite extra besvärande. Jobbigt för en Audi-säljare att behöva höra att man är tvungen att köpa en Ioniq 5 eftersom Audis elbilar har så klen dragvikt. Om man inte vill gå upp i pris till en vanlig e-tron.
Han nämnde främst husvagnar som inte kan dras med deras bilar, men det tror jag inte är största problemet även om det är så i mitt fall. Nej, det kan ju vara vanliga släpkärror och hästsläp som är tyngre än 1000/1200kg. Själv beställde jag precis en liten pall med 10 kvm marksten som väger drygt 1,1 ton. Ska köra hem den imorgon. Inga problem för mitt släp och garanterat en lätt match för min e-tron 55. Men med en Q4 e-tron eller ID4 hade jag inte fått dra det utan att riskera körkortet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Synd bara att alla MEB-bilar verkar ha så klen dragvikt, även som AWD. Har pratat med en säljare precis och jag är tydligen inte den första som klagar över detta. Som han sa, den låga dragvikten gör att de tappar en hel kundgrupp. Och att man dessutom löper risk att tappa kunder till Hyundai/Kia tyckte han såklart var lite extra besvärande. Jobbigt för en Audi-säljare att behöva höra att man är tvungen att köpa en Ioniq 5 eftersom Audis elbilar har så klen dragvikt. Om man inte vill gå upp i pris till en vanlig e-tron.
Han nämnde främst husvagnar som inte kan dras med deras bilar, men det tror jag inte är största problemet även om det är så i mitt fall. Nej, det kan ju vara vanliga släpkärror och hästsläp som är tyngre än 1000/1200kg. Själv beställde jag precis en liten pall med 10 kvm marksten som väger drygt 1,1 ton. Ska köra hem den imorgon. Inga problem för mitt släp och garanterat en lätt match för min e-tron 55. Men med en Q4 e-tron eller ID4 hade jag inte fått dra det utan att riskera körkortet.
Q4 får ju inte bli för bra. Audi vill att man ska köpa en Q6 istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

Ännu bättre deal? 4695/mån
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Audi E-Tron Q4 BESTÄLLNINGSBAR 22/4 PRIVATLEASING https://www.blocket.se/vi/96223906.htm
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Q4 får ju inte bli för bra. Audi vill att man ska köpa en Q6 istället.
Ja, jo iofs sant. Men VW då? Vill de också att man ska köpa en Q6 istället?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av backe »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Q4 får ju inte bli för bra. Audi vill att man ska köpa en Q6 istället.
Ja, jo iofs sant. Men VW då? Vill de också att man ska köpa en Q6 istället?
Jag tror att man gjorde en plattform som passar de flesta men inte alla.

Det kommer komma fler varianter från både VW och Audi gissar jag där man kan dra mer.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av P_EL »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Q4 får ju inte bli för bra. Audi vill att man ska köpa en Q6 istället.
Ja, jo iofs sant. Men VW då? Vill de också att man ska köpa en Q6 istället?
Nej men en ID.6...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Synd bara att alla MEB-bilar verkar ha så klen dragvikt, även som AWD. Har pratat med en säljare precis och jag är tydligen inte den första som klagar över detta. Som han sa, den låga dragvikten gör att de tappar en hel kundgrupp. Och att man dessutom löper risk att tappa kunder till Hyundai/Kia tyckte han såklart var lite extra besvärande. Jobbigt för en Audi-säljare att behöva höra att man är tvungen att köpa en Ioniq 5 eftersom Audis elbilar har så klen dragvikt. Om man inte vill gå upp i pris till en vanlig e-tron.
Han nämnde främst husvagnar som inte kan dras med deras bilar, men det tror jag inte är största problemet även om det är så i mitt fall. Nej, det kan ju vara vanliga släpkärror och hästsläp som är tyngre än 1000/1200kg. Själv beställde jag precis en liten pall med 10 kvm marksten som väger drygt 1,1 ton. Ska köra hem den imorgon. Inga problem för mitt släp och garanterat en lätt match för min e-tron 55. Men med en Q4 e-tron eller ID4 hade jag inte fått dra det utan att riskera körkortet.
Jo, det är ju lite synd. Detta sagt så har du även väldigt begränsad dragvikt på Model 3 (för att få lite vettig dragvikt så måste man ju gå för MY). Så de är ju inte ensamma om lite klen dragvikt med MEB-plattformen. Tror att det är bättre att du fortsätter med e-tron så sätt. Det är ju faktiskt trots allt ingen dålig bil eller teknisk plattform (MEB är ju billigare, men också praktiskt/tekniskt ett lite nerköp, något steg eller två). Tror mer på VAGs kommande PPE-plattform, som nog kan bli vettig och mer konkurrenskraftig med Hyndai, Model Y, e-tron, etc.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Jo, det är ju lite synd. Detta sagt så har du även väldigt begränsad dragvikt på Model 3 (för att få lite vettig dragvikt så måste man ju gå för MY). Så de är ju inte ensamma om lite klen dragvikt med MEB-plattformen. Tror att det är bättre att du fortsätter med e-tron så sätt. Det är ju faktiskt trots allt ingen dålig bil eller teknisk plattform (MEB är ju billigare, men också praktiskt/tekniskt ett lite nerköp, något steg eller två). Tror mer på VAGs kommande PPE-plattform, som nog kan bli vettig och mer konkurrenskraftig med Hyndai, Model Y, e-tron, etc.
Nej, e-tron är ingen dålig bil alls. Det är en jättefin bil, men den är inte längre rätt bil för mig. Det är ungefär som att ta på sig Armani tröjan och krokodilskor när man ska ut i trädgården och gräva i rabatterna. Det är så det känns, om du förstår vad jag menar. Jag behöver en bruksbil, dvs reflexjacka och arbetsskor, typ.
Men jag kommer inte skaffa någon MEB-bil som ersättare till min e-tron. Det vore ett nerköp i den bemärkelsen att jag inte längre får dra det jag drar idag. Och då blir det hela ganska meningslöst och rentav korkat att byta.
Tragiskt att man är mer eller mindre tvungen att köpa en snordyr bil om man vill ha en elbil med vettig dragvikt. För det är det enda jag kräver. Det som kvarstår teoretiskt är ju Ioniq 5. Visserligen blir den högst antagligen ännu dyrare än ID4 men den är ju å andra sidan tekniskt bättre på nästan alla punkter. Jag siktar på den än så länge, men vi får se. Som det ser ut nu så har jag inget val än att fortsätta med min e-tron leasingperioden ut, dvs ett år till. Det får gå, men jag kommer inte behålla den längre än så. Jag hoppas att den går att sälja för restvärdet om ett år. Allting är ju så vansinnigt osäkert just nu. Förmånsvärdena, jojo på nybilspriserna, corona-läget, min uppdragssituation, allt liksom. Svårt att veta vad som gäller om ett år.
Beroende på omständigheterna så får jag se vad det blir för bil sen. Inte omöjligt att det blir en Ioniq 5. Men det kan även bli en gammal fossilbil som jag kan använda tills det finns bättre och mer prisvärda alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
martinot skrev:
Jo, det är ju lite synd. Detta sagt så har du även väldigt begränsad dragvikt på Model 3 (för att få lite vettig dragvikt så måste man ju gå för MY). Så de är ju inte ensamma om lite klen dragvikt med MEB-plattformen. Tror att det är bättre att du fortsätter med e-tron så sätt. Det är ju faktiskt trots allt ingen dålig bil eller teknisk plattform (MEB är ju billigare, men också praktiskt/tekniskt ett lite nerköp, något steg eller två). Tror mer på VAGs kommande PPE-plattform, som nog kan bli vettig och mer konkurrenskraftig med Hyndai, Model Y, e-tron, etc.
Nej, e-tron är ingen dålig bil alls. Det är en jättefin bil, men den är inte längre rätt bil för mig. Det är ungefär som att ta på sig Armani tröjan och krokodilskor när man ska ut i trädgården och gräva i rabatterna. Det är så det känns, om du förstår vad jag menar. Jag behöver en bruksbil, dvs reflexjacka och arbetsskor, typ.
Men jag kommer inte skaffa någon MEB-bil som ersättare till min e-tron. Det vore ett nerköp i den bemärkelsen att jag inte längre får dra det jag drar idag. Och då blir det hela ganska meningslöst och rentav korkat att byta.
Tragiskt att man är mer eller mindre tvungen att köpa en snordyr bil om man vill ha en elbil med vettig dragvikt. För det är det enda jag kräver. Det som kvarstår teoretiskt är ju Ioniq 5. Visserligen blir den högst antagligen ännu dyrare än ID4 men den är ju å andra sidan tekniskt bättre på nästan alla punkter. Jag siktar på den än så länge, men vi får se. Som det ser ut nu så har jag inget val än att fortsätta med min e-tron leasingperioden ut, dvs ett år till. Det får gå, men jag kommer inte behålla den längre än så. Jag hoppas att den går att sälja för restvärdet om ett år. Allting är ju så vansinnigt osäkert just nu. Förmånsvärdena, jojo på nybilspriserna, corona-läget, min uppdragssituation, allt liksom. Svårt att veta vad som gäller om ett år.
Beroende på omständigheterna så får jag se vad det blir för bil sen. Inte omöjligt att det blir en Ioniq 5. Men det kan även bli en gammal fossilbil som jag kan använda tills det finns bättre och mer prisvärda alternativ.
Måste bara säga att Ioniq 5 verkar vara en grymt bra elbil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Måste bara säga att Ioniq 5 verkar vara en grymt bra elbil!
Ja alltså om man bara tittar på de tekniska specifikationerna så är den nästintill perfekt. Men eftersom jag inte tror på jultomten längre så avvaktar jag innan jag ropar hej. Vis av erfarenhet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Måste bara säga att Ioniq 5 verkar vara en grymt bra elbil!
Ja alltså om man bara tittar på de tekniska specifikationerna så är den nästintill perfekt. Men eftersom jag inte tror på jultomten längre så avvaktar jag innan jag ropar hej. Vis av erfarenhet.

Det finns så mycket annat än tekniska specar som är viktigt också. Hur den känns att köra, hur den känns att sitta i...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Maw »

mati skrev:
martinot skrev:
Jo, det är ju lite synd. Detta sagt så har du även väldigt begränsad dragvikt på Model 3 (för att få lite vettig dragvikt så måste man ju gå för MY). Så de är ju inte ensamma om lite klen dragvikt med MEB-plattformen. Tror att det är bättre att du fortsätter med e-tron så sätt. Det är ju faktiskt trots allt ingen dålig bil eller teknisk plattform (MEB är ju billigare, men också praktiskt/tekniskt ett lite nerköp, något steg eller två). Tror mer på VAGs kommande PPE-plattform, som nog kan bli vettig och mer konkurrenskraftig med Hyndai, Model Y, e-tron, etc.
Nej, e-tron är ingen dålig bil alls. Det är en jättefin bil, men den är inte längre rätt bil för mig. Det är ungefär som att ta på sig Armani tröjan och krokodilskor när man ska ut i trädgården och gräva i rabatterna. Det är så det känns, om du förstår vad jag menar. Jag behöver en bruksbil, dvs reflexjacka och arbetsskor, typ.
Men jag kommer inte skaffa någon MEB-bil som ersättare till min e-tron. Det vore ett nerköp i den bemärkelsen att jag inte längre får dra det jag drar idag. Och då blir det hela ganska meningslöst och rentav korkat att byta.
Tragiskt att man är mer eller mindre tvungen att köpa en snordyr bil om man vill ha en elbil med vettig dragvikt. För det är det enda jag kräver. Det som kvarstår teoretiskt är ju Ioniq 5. Visserligen blir den högst antagligen ännu dyrare än ID4 men den är ju å andra sidan tekniskt bättre på nästan alla punkter. Jag siktar på den än så länge, men vi får se. Som det ser ut nu så har jag inget val än att fortsätta med min e-tron leasingperioden ut, dvs ett år till. Det får gå, men jag kommer inte behålla den längre än så. Jag hoppas att den går att sälja för restvärdet om ett år. Allting är ju så vansinnigt osäkert just nu. Förmånsvärdena, jojo på nybilspriserna, corona-läget, min uppdragssituation, allt liksom. Svårt att veta vad som gäller om ett år.
Beroende på omständigheterna så får jag se vad det blir för bil sen. Inte omöjligt att det blir en Ioniq 5. Men det kan även bli en gammal fossilbil som jag kan använda tills det finns bättre och mer prisvärda alternativ.
Hur tungt behöver du dra?
Polestar 2 klarar 1500 kg och kan levereras före 1/7.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Maw skrev:
Hur tungt behöver du dra?
Polestar 2 klarar 1500 kg och kan levereras före 1/7.
1350+kg hade varit optimalt. Så en PS2 funkar i det avseendet. Men den är ganska långt ifrån den bruksbil jag behöver. Och rent ekonomiskt skulle jag tro att det är ingen större idé att byta min 2 år gamla e-tron mot en ny Polestar.
Det jag hade hoppats på med MEB-plattformen var en bil med rätt dragvikt och ett pris runt 500tkr eller så. Det blev inte riktigt så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar