Audi Q4 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Ser ut som andra påpekar som normalstort instrumentkluster hos Audi (och de flesta fossilbilar).

Gällande ID så är det ju extremt olika storlek på skärmen jämfört med Enyaq. Den på Enyaq är ju extremt liten (och ser bättre ut IMO), med i princip bara hastighetsmätare och några kontroll"lampor".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av HelectriC »

R_Edvinsson skrev:
HelectriC skrev:
Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Ser typ ut som övriga Audi av idag gör.
Dvs med både mätare och möjlighet att plocka upp en karta.

Så betydligt större
Fast mindre än på vanlig etron ser det ut som?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Ser ut som andra påpekar som normalstort instrumentkluster hos Audi (och de flesta fossilbilar).

Gällande ID så är det ju extremt olika storlek på skärmen jämfört med Enyaq. Den på Enyaq är ju extremt liten (och ser bättre ut IMO), med i princip bara hastighetsmätare och några kontroll"lampor".
Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq. Audins är betydligt större.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq.
Ok. Var nog då en synvilla som jag blev lite lurad av, då jag bara sett de på foto (se nedan).

Bild

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq.
Ok. Var nog då en synvilla, då jag bara sett de på foto (se nedan).

Bild

Bild
Säkert, ID-bilarnas sitter direkt på rattstången medan Enyaqs är infälld i instrumentpanelen. Den ser verkligen minimal ut. Drygt 5 tum funkar på min ID4 i och med att man har skärmen så nära sig, men Enyaq skulle nog behöva en lite större skärm egentligen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Leo »

Funkar bra på Enyaq också. Körde ID.3 tidigare i 1100mil och jag personligen gillar det bättre som det är på Enyaq.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av lloydfabege »

iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq.
Ok. Var nog då en synvilla, då jag bara sett de på foto (se nedan).

Bild

Bild
Säkert, ID-bilarnas sitter direkt på rattstången medan Enyaqs är infälld i instrumentpanelen. Den ser verkligen minimal ut. Drygt 5 tum funkar på min ID4 i och med att man har skärmen så nära sig, men Enyaq skulle nog behöva en lite större skärm egentligen.
Antar att Enyaq inte heller rör på sig som ID4 där instrumenten "följer" med när man justerar hög etc på ratten?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av HelectriC »

Sportbacken ser lite märklig ut bak med spoilern som delar av
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Force-Walker »

Verkar som det finns en för provkörning i Lund nu.

https://www.blocket.se/annons/skane/aud ... d/96056932
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Audi vill inte prata om V2G ännu. Men det gör Skoda.

En liten notering i kanten är att under presentationen av bilen ställer jag frågan om dubbelriktad laddning och fjärrparkering.
Två tekniker som Skoda talade en hel del om när de lanserade Enyaq. Så vad säger Audi? Svaret är: Ingenting.
https://www.nyteknik.se/premium/provkor ... il-7017223
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av OvePaHornet »

Eventuellt hjälper det någon som väntar på sin bil:

Vilka bilar kommer att få den ökade laddeffekten? Svar: Bilar producerade från och med vecka 8 2022.

Vilka bilar kommer att få den större skärmen? Svar: Bilar producerade från och med vecka 51 2021, med tillvalet MMI paket plus eller pro.
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av OvePaHornet »

NU, ÄNTLIGEN ska jag (snart) hämta min Q4:a! På fredag är det dags… Beställd i april (vill jag minnas?! :? :shock: ) förra året, så nästan 1 1/2 års väntetid! :|
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Dafro »

Grattis, men vilken lång väntan. Någon särskild spec?
27,8 kWp solceller
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av OvePaHornet »

Tack! Otroligt lång väntan, så pass lång att jag i princip inte har någon glädje kvar (just nu åtminstone) inför att hämta ut min nya bil. Förhoppningsvis ändrar det sig… (Har ju t.o.m beställt en ny redan :roll: )

Det är en Edition One 50 quattro, all utrustning förutom panoramataket. Har väl varit svårigheter med att få ihop delar i kombination med att VAG prioriterat att få ut folkvagnar (ID) framför Audi.
Fick ett otroligt bra pris på både inbyte och bilen i sig, så rent ekonomiskt är jag mer än nöjd. Resten är väl dock under all kritik… :evil:
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Dafro »

OvePaHornet skrev:
Tack! Otroligt lång väntan, så pass lång att jag i princip inte har någon glädje kvar (just nu åtminstone) inför att hämta ut min nya bil. Förhoppningsvis ändrar det sig… (Har ju t.o.m beställt en ny redan :roll: )

Det är en Edition One 50 quattro, all utrustning förutom panoramataket. Har väl varit svårigheter med att få ihop delar i kombination med att VAG prioriterat att få ut folkvagnar (ID) framför Audi.
Fick ett otroligt bra pris på både inbyte och bilen i sig, så rent ekonomiskt är jag mer än nöjd. Resten är väl dock under all kritik… :evil:
Jag fick ledtider på 12-14 månader på min IX, bruakar inte ha en bil längre än ca 1 år, säger mina barn.

Vad har du beställt nu då?
27,8 kWp solceller
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av OvePaHornet »

När jag beställde bilen skulle den komma i slutet av sommaren, augusti 2021 :roll: 1-1 1/2 år idag är väl relativt ”standard” tyvärr…
Väntar på en EV6:a som (förhoppningsvis) kommer i maj nästa år :D
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Erxon »

OvePaHornet skrev:
NU, ÄNTLIGEN ska jag (snart) hämta min Q4:a! På fredag är det dags… Beställd i april (vill jag minnas?! :? :shock: ) förra året, så nästan 1 1/2 års väntetid! :|
Grattis, då är vi i alla fall 2 här som åker Q4.
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Raptor »

OvePaHornet skrev:
När jag beställde bilen skulle den komma i slutet av sommaren, augusti 2021 :roll: 1-1 1/2 år idag är väl relativt ”standard” tyvärr…
Väntar på en EV6:a som (förhoppningsvis) kommer i maj nästa år :D
Det är ju galet men ev6 ser ut att vara dyrare än Q4?
Är det q4 som är för billig eller ev6 för dyr? Kanske båda?
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av OvePaHornet »

Jag betalar ~760 (innan bonus) för Q4:an och ~620 (innan bonus) för EV6:an, som är en GT-line 325hk AWD med 20” hjul :roll:
Brages
Inlägg: 122
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Brages »

Vad tycker ägarna om sina Q4?
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Erxon »

Brages skrev: 24 sep 2023 22:27
Vad tycker ägarna om sina Q4?
Generellt väldigt nöjd. Bilen är bekväm att åka i. Lagom stor för oss utrymmesmässigt.
Saknar bara draget som när jag beställde bilen var en sak som gjorde att leveranstiden drog ut, nästa bil kommer dock ha drag.
Min är uttagen i feb 2022 och jag tror att de som togs ut tidigare har haft mer problem än vad jag har haft om man läser FB-grupper.

Jag har haft 2 "större" problem där ena är löst, det som är löst är att i början på sommaren så slutade AC'n att fungera men efter en tid gick den igång och så hände det ytterligare någon gång men nu har man bytt AC-kompressorn och efter det har jag inte haft något problem.
Det som de däremot inte har hittat någon lösning på är att MMI/Navigeringen ibland får för sig att bilen är på en helt annan plats än var den fysiskt är. Man har läst av det ena och det andra men inte hittat felet och även tekniker i Tyskland är involverade. Det lustiga är att det inte är fel hela tiden utan det kommer och går, man kan inte heller förutspå när det sker.

Kommer jag skaffa en till Q4:a? Troligen inte men det är inte bilens fel utan omständigheter omkring Audi som gör det.
I samband med att man kommer gå över till agenter och inte försäljning hos ÅF så slutar min säljare som jag har förtroende för, närmaste ÅF är Möller Bil samt att stället jag servar bilen på har bytt ägare som gått upp i Werksta efter att varit en mindre privat aktör för VAG-service.

Om man skall leta negativa saker så kommer man in på petitesser, som lite hög elektronförbrukning framför allt om man ligger för fort på motorväg (men vilken elbil gör inte det...), farthållaren går inte att justera 1 km/h i taget utan över 80 är det 10 km/h per tryck (riktigt I-landsproblem).
Positiva saker är LED-Matrixen, hur bekväma sportstolarna är, fungerande regnsensor, adaptiv farthållare som fungerar som den ska.
Brages
Inlägg: 122
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Brages »

Tack Erxon 👍
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Ken1 »

Hämtade min Q4 idag. Så nu är vi åtminstone tre :)
Bytte från en ID.4
Missade face lift med två veckor... :shock:
Vet någon om det finns batterivärmning inför laddning på resa?
Säljaren sa att det inte fanns vilket känns märkligt på en 2023 årsmodell? Det fanns väl på ID.4 om man lade in en laddare i navigatorn har jag för mig.
I alla fall skönt med knappar igen för klima :)
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

Ken1 skrev:
Hämtade min Q4 idag. Så nu är vi åtminstone tre :)
Bytte från en ID.4
Missade face lift med två veckor... :shock:
Vet någon om det finns batterivärmning inför laddning på resa?
Säljaren sa att det inte fanns vilket känns märkligt på en 2023 årsmodell? Det fanns väl på ID.4 om man lade in en laddare i navigatorn har jag för mig.
I alla fall skönt med knappar igen för klima :)
Har ingen egen kunskap om det men det står ju om nya facelift att
"En ny funktion gör det också möjligt att förkonditionera batteriet före laddning för snabbare energipåfyllning."

Så det låter ju onekligen som att 2023 års modell inte har det... Märkligt, som du säger.
Skriv svar