Audi Q4 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Martin E-tron skrev:
Zalman3 skrev:
Vem köper en Audi Q4?

Min gissning= många
Audis Matt Mostafaei säger att den som köper en e-tron är ca 50% tidigare Audi ägare.
Resten är ICE ägare som byter till en e-tron.

Dock inte så många som byter från en annan elbil till en e-tron.

Detta kan man ju tolka som att det inte är så många Tesla ägare som byter till en e-tron.

Utan att e-tron är en ICE-dödare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Martin E-tron skrev:
Zalman3 skrev:
Vem köper en Audi Q4?

Min gissning= många
Audis Matt Mostafaei säger att den som köper en e-tron är ca 50% tidigare Audi ägare.
Resten är ICE ägare som byter till en e-tron.

Dock inte så många som byter från en annan elbil till en e-tron.

Detta kan man ju tolka som att det inte är så många Tesla ägare som byter till en e-tron.

Utan att e-tron är en ICE-dödare.
Hur många byter från en e-tron till tesla då tro?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Martin E-tron skrev:
Zalman3 skrev:
Vem köper en Audi Q4?

Min gissning= många
Audis Matt Mostafaei säger att den som köper en e-tron är ca 50% tidigare Audi ägare.
Resten är ICE ägare som byter till en e-tron.

Dock inte så många som byter från en annan elbil till en e-tron.

Detta kan man ju tolka som att det inte är så många Tesla ägare som byter till en e-tron.

Utan att e-tron är en ICE-dödare.
Hur många byter från en e-tron till tesla då tro?
Det normala är väl att man väljer ett märke och om man är nöjd fortsätter med det märket.

Intressant är ju att Matt säger att Audi kommer lansera ännu en elbilsmodell i år.
Är det Q6?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Det normala är väl att man väljer ett märke och om man är nöjd fortsätter med det märket.
Tror jag också. Många Audi-ägare väntar på elbilen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att Matt tror så mycket på Audis PPE plattform.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.

Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.

Den blir baserad på företagets kommande elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som utvecklas tillsammans med Porsche. Audi Q6 e-tron blir den första elbilen från bolaget att använda PPE-plattformen. Storleksmässigt lär den matcha dagens Audi Q5.

Plattformen är en vidareutveckling av J1-plattform som Porsche Taycan och Audi GT e-tron bygger på. Den kommer också ha en 800 V-arkitektur och ha en laddeffekt på 350 kilowatt. Förväntningen, trots att elbilen är en modell större, är en uppskattad räckvidd på omkring 500 kilometer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Martin E-tron skrev:
Zalman3 skrev:
Vem köper en Audi Q4?

Min gissning= många
Audis Matt Mostafaei säger att den som köper en e-tron är ca 50% tidigare Audi ägare.
Resten är ICE ägare som byter till en e-tron.

Dock inte så många som byter från en annan elbil till en e-tron.

Detta kan man ju tolka som att det inte är så många Tesla ägare som byter till en e-tron.

Utan att e-tron är en ICE-dödare.
Bra beskrivning, tack! :)

(ogillar också länkar utan beskrivning eller kommentar - speciellt till video)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Intressant är att Matt tror så mycket på Audis PPE plattform.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.

Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.

Den blir baserad på företagets kommande elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som utvecklas tillsammans med Porsche. Audi Q6 e-tron blir den första elbilen från bolaget att använda PPE-plattformen. Storleksmässigt lär den matcha dagens Audi Q5.

Plattformen är en vidareutveckling av J1-plattform som Porsche Taycan och Audi GT e-tron bygger på. Den kommer också ha en 800 V-arkitektur och ha en laddeffekt på 350 kilowatt. Förväntningen, trots att elbilen är en modell större, är en uppskattad räckvidd på omkring 500 kilometer.
Det är PPE som jag kommer tro är "the shit"!

Tror det är det som VAG behöver för att kunna konkurrera med Tesla och Hyundai/Kia.

MEB var ju utdaterad och tekniskt efter redan innan den lanserades...

Bring on PPE! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att Matt tror så mycket på Audis PPE plattform.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.

Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.

Den blir baserad på företagets kommande elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som utvecklas tillsammans med Porsche. Audi Q6 e-tron blir den första elbilen från bolaget att använda PPE-plattformen. Storleksmässigt lär den matcha dagens Audi Q5.

Plattformen är en vidareutveckling av J1-plattform som Porsche Taycan och Audi GT e-tron bygger på. Den kommer också ha en 800 V-arkitektur och ha en laddeffekt på 350 kilowatt. Förväntningen, trots att elbilen är en modell större, är en uppskattad räckvidd på omkring 500 kilometer.
Det är PPE som jag kommer tro är "the shit"!

Tror det är det som VAG behöver för att kunna konkurrera med Tesla och Hyundai/Kia.

MEB var ju utdaterad och tekniskt efter redan innan den lanserades...

Bring on PPE! :D
MEB är ju framtagen för att bli en billig världsbil som byggs I Kina, Europa och USA.
Och den ska konkurrera med billiga kineser.

PPE får väl mera ses som konkurrent till Tesla och Kia/Hyundai.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att Matt tror så mycket på Audis PPE plattform.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.

Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.

Den blir baserad på företagets kommande elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som utvecklas tillsammans med Porsche. Audi Q6 e-tron blir den första elbilen från bolaget att använda PPE-plattformen. Storleksmässigt lär den matcha dagens Audi Q5.

Plattformen är en vidareutveckling av J1-plattform som Porsche Taycan och Audi GT e-tron bygger på. Den kommer också ha en 800 V-arkitektur och ha en laddeffekt på 350 kilowatt. Förväntningen, trots att elbilen är en modell större, är en uppskattad räckvidd på omkring 500 kilometer.
Det är PPE som jag kommer tro är "the shit"!

Tror det är det som VAG behöver för att kunna konkurrera med Tesla och Hyundai/Kia.

MEB var ju utdaterad och tekniskt efter redan innan den lanserades...

Bring on PPE! :D
MEB är ju framtagen för att bli en billig världsbil som byggs I Kina, Europa och USA.
Och den ska konkurrera med billiga kineser.

PPE får väl mera ses som konkurrent till Tesla och Kia/Hyundai.
Senaste 40 åren har inte Audi haft någon bil som ska "konkurrera med billiga kineser", det har inte blivit ändrat med MEB plattformen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att Matt tror så mycket på Audis PPE plattform.
Från Audi A4 och uppåt ska man tydligen använda PPE plattformen.

Därmed får de flesta Audi elbilar 800V laddning.
Dock pratar Audi inte om att ta fram elbilar med mera än 700km i räckvidd.

Den blir baserad på företagets kommande elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som utvecklas tillsammans med Porsche. Audi Q6 e-tron blir den första elbilen från bolaget att använda PPE-plattformen. Storleksmässigt lär den matcha dagens Audi Q5.

Plattformen är en vidareutveckling av J1-plattform som Porsche Taycan och Audi GT e-tron bygger på. Den kommer också ha en 800 V-arkitektur och ha en laddeffekt på 350 kilowatt. Förväntningen, trots att elbilen är en modell större, är en uppskattad räckvidd på omkring 500 kilometer.
Det är PPE som jag kommer tro är "the shit"!

Tror det är det som VAG behöver för att kunna konkurrera med Tesla och Hyundai/Kia.

MEB var ju utdaterad och tekniskt efter redan innan den lanserades...

Bring on PPE! :D
MEB är ju framtagen för att bli en billig världsbil som byggs I Kina, Europa och USA.
Och den ska konkurrera med billiga kineser.

PPE får väl mera ses som konkurrent till Tesla och Kia/Hyundai.
Senaste 40 åren har inte Audi haft någon bil som ska "konkurrera med billiga kineser", det har inte blivit ändrat med MEB plattformen.
Problemet är att det är nya tider nu.
Exempelvis MG Marvel R ser jag som en direkt konkurrent till MEB bilar.

MG Marvel R
3 elmotorer
Topphastighet 200 km/h
+400 km I räckvidd
4wd
19,4 tums pekskärm
302 hk
4,9s 0-100 km/h
AC laddning 3-fas 11kW
DC 125kW laddning till 80% på 36 minuter
V2L 2.500W
Värmepump
Vikt 1.900kg
Pris ca 40.000 euro
7 års garanti

Audi Q4 50 Quattro
2 elmotorer
Topphastighet 180km/h
488km i räckvidd
4wd
299hk
6,2s 0-100 km/h
AC laddning 3-fas 11 kW
DC 126 kW laddning till 80% på 34 min
V2L kommer 2022
Värmepump
Vikt 2.210 kg
Pris ca 52.900 euro
2 års garanti

Det märkligaste i denna jämförelse är garantin.
Jobbets Audi A3 e-tron har fått byta både DSG lådan och huvudbatteriet, på garanti.
Men lite rädd blir man att köpa en sån privat när garantin gått ut.

Jag förstår att MG är en succé i Norge där den vissa månader är Norges femte mest sålda bil alla kategorier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:

Problemet är att det är nya tider nu.
Exempelvis MG Marvel R ser jag som en direkt konkurrent till MEB bilar.

MG Marvel R
3 elmotorer
Topphastighet 200 km/h
+400 km I räckvidd
4wd
19,4 tums pekskärm
302 hk
4,9s 0-100 km/h
AC laddning 3-fas 11kW
DC 125kW laddning till 80% på 36 minuter
V2L 2.500W
Värmepump
Vikt 1.900kg
Pris ca 40.000 euro
7 års garanti

Audi Q4 50 Quattro
2 elmotorer
Topphastighet 180km/h
488km i räckvidd
4wd
299hk
6,2s 0-100 km/h
AC laddning 3-fas 11 kW
DC 126 kW laddning till 80% på 34 min
V2L kommer 2022
Värmepump
Vikt 2.210 kg
Pris ca 52.900 euro
2 års garanti

Det märkligaste i denna jämförelse är garantin.
Jobbets Audi A3 e-tron har fått byta både DSG lådan och huvudbatteriet, på garanti.
Men lite rädd blir man att köpa en sån privat när garantin gått ut.

Jag förstår att MG är en succé i Norge där den vissa månader är Norges femte mest sålda bil alla kategorier.
Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?

Det var "nya tider" när japanerna kom, när koreanerna kom... har Audi ändrat strategi på grund av dem, nej det funkar hyffsat som det är.

Tur att DSG varken sitter i elbilar eller kinesiska bilar för då hade den riskerat vara del i "den nya tiden".
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Hade DSG varit nödvändigt i elbilar hade dom positiva sakerna lyfts fram. Helt säkert.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?
Förstår att inte alla kommer att köpa en MG.

Men alla elbilsköpare kommer att gynnas av den prispress som MG medför.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Edward123 »

Zalman3 skrev:
Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?
Förstår att inte alla kommer att köpa en MG.

Men alla elbilsköpare kommer att gynnas av den prispress som MG medför.
Som Dacia pressat priserna på fossilbilar eller? För många av oss hade det inte spelat någon roll om MG kostat 50 000 den hade varit totalt ointressant ändå. Finns i stort sett ingen som väljer mellan en Q4 och en MG.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Bjelke »

Edward123 skrev:
Zalman3 skrev:
Förstår att du är imponerad och vill tillhöra nya tider, blir det inbyte av Teslan nu för en MG?
Förstår att inte alla kommer att köpa en MG.

Men alla elbilsköpare kommer att gynnas av den prispress som MG medför.
Som Dacia pressat priserna på fossilbilar eller? För många av oss hade det inte spelat någon roll om MG kostat 50 000 den hade varit totalt ointressant ändå. Finns i stort sett ingen som väljer mellan en Q4 och en MG.
Ja lågpris-bilar kan ju t.o.m. hålla priserna uppe på dom andra eftersom luckan neråt fylls upp av MG och
liknande, man behöver inte sänka priserna lika hårt då eftersom den kundkretsen kan hitta andra alternativ typ :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

Ganska bra erbjudande?
Audi Q4 https://www.blocket.se/vi/96218758.htm
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
Har du hört något om hur den ska paketeras? Kommer det komma något liknande en id4 1st max?
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av P_EL »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
Har du hört något om hur den ska paketeras? Kommer det komma något liknande en id4 1st max?
Audi Q4 e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner:
· Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
· Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
· Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr
Pris exklusive klimatbonus på för närvarande 70.000 kr.

Förbrukningsspannet beror på utrustningsnivå. CO2 utsläpp 0 g/km för samtliga modeller. Räckvidd enligt WLTP med svensk standardutrustning.
· Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km. Räckvidd upp till 338 km.
· Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.
· Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km

I standardutrustningen ingår bl.a.
· 19‘‘ aluminiumfälgar
· Parkeringssensorer bak
· Farthållare
· Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar
· Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio
· Komfortmittarmstöd fram
· Takrails i aluminium, Glanspaket
· Mode 3 laddkabel
Audi Q4 e-tron 40 är standardutrustad med Proline som inkluderar:
· Elmanövrerad baklucka
· Parkeringssensorer fram
· Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto)
· Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar
· Värmepump, Laddsystem compact
· Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning
Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline Advanced är utöver ovanstående även utrustad med:
· Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd
· Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor
· Advanced exteriör med kontrastlackering och grafitgrå fälgar i 5-W-ekrad aerodesign
· Automatiskt avbländande innerbackspegel
· Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning
Model S90D -16
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av backe »

P_EL skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.
Q4 quattro från 641.900.
Har du hört något om hur den ska paketeras? Kommer det komma något liknande en id4 1st max?
Audi Q4 e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner:
· Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
· Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
· Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr
Pris exklusive klimatbonus på för närvarande 70.000 kr.

Förbrukningsspannet beror på utrustningsnivå. CO2 utsläpp 0 g/km för samtliga modeller. Räckvidd enligt WLTP med svensk standardutrustning.
· Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km. Räckvidd upp till 338 km.
· Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.
· Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km

I standardutrustningen ingår bl.a.
· 19‘‘ aluminiumfälgar
· Parkeringssensorer bak
· Farthållare
· Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar
· Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio
· Komfortmittarmstöd fram
· Takrails i aluminium, Glanspaket
· Mode 3 laddkabel
Audi Q4 e-tron 40 är standardutrustad med Proline som inkluderar:
· Elmanövrerad baklucka
· Parkeringssensorer fram
· Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto)
· Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar
· Värmepump, Laddsystem compact
· Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning
Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline Advanced är utöver ovanstående även utrustad med:
· Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd
· Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor
· Advanced exteriör med kontrastlackering och grafitgrå fälgar i 5-W-ekrad aerodesign
· Automatiskt avbländande innerbackspegel
· Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning

Tack.

Stämmer det här så blir det väl tyvär så att man måste plocka på dragkrok och lite andra saker som jag gärna har, då drar förmånsvärdet troligen iväg en del.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av P_EL »

Fick listan från Audisäljare så den bör stämma. Man blir lite nyfiken på hur ID4 GTX är specad när den presenteras nu om en vecka, som jämförelse med Q4 50...
Model S90D -16
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av backe »

P_EL skrev:
Fick listan från Audisäljare så den bör stämma. Man blir lite nyfiken på hur ID4 GTX är specad när den presenteras nu om en vecka, som jämförelse med Q4 50...

Sorry, menade inte att det du skrev inte skulle stämma, tänkte mer att dom kanske skulle ha någon launch edition eller så...

Japp, är också lite spänd på ID4 GTX nu, kan samtidigt erkänna att jag är mer nöjd än jag trodde med vår ID4 och har börjat vänja mig vid och uppskatta den snäva vändradien, så känslan nu är att vi inte byter bort den utan kanske hellre skaffar en till MEB med AWD, eller om det kommer något annat vettigt inom rimlig tid. A6 E-tron såg riktigt trevlig ut :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Synd bara att alla MEB-bilar verkar ha så klen dragvikt, även som AWD. Har pratat med en säljare precis och jag är tydligen inte den första som klagar över detta. Som han sa, den låga dragvikten gör att de tappar en hel kundgrupp. Och att man dessutom löper risk att tappa kunder till Hyundai/Kia tyckte han såklart var lite extra besvärande. Jobbigt för en Audi-säljare att behöva höra att man är tvungen att köpa en Ioniq 5 eftersom Audis elbilar har så klen dragvikt. Om man inte vill gå upp i pris till en vanlig e-tron.
Han nämnde främst husvagnar som inte kan dras med deras bilar, men det tror jag inte är största problemet även om det är så i mitt fall. Nej, det kan ju vara vanliga släpkärror och hästsläp som är tyngre än 1000/1200kg. Själv beställde jag precis en liten pall med 10 kvm marksten som väger drygt 1,1 ton. Ska köra hem den imorgon. Inga problem för mitt släp och garanterat en lätt match för min e-tron 55. Men med en Q4 e-tron eller ID4 hade jag inte fått dra det utan att riskera körkortet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Synd bara att alla MEB-bilar verkar ha så klen dragvikt, även som AWD. Har pratat med en säljare precis och jag är tydligen inte den första som klagar över detta. Som han sa, den låga dragvikten gör att de tappar en hel kundgrupp. Och att man dessutom löper risk att tappa kunder till Hyundai/Kia tyckte han såklart var lite extra besvärande. Jobbigt för en Audi-säljare att behöva höra att man är tvungen att köpa en Ioniq 5 eftersom Audis elbilar har så klen dragvikt. Om man inte vill gå upp i pris till en vanlig e-tron.
Han nämnde främst husvagnar som inte kan dras med deras bilar, men det tror jag inte är största problemet även om det är så i mitt fall. Nej, det kan ju vara vanliga släpkärror och hästsläp som är tyngre än 1000/1200kg. Själv beställde jag precis en liten pall med 10 kvm marksten som väger drygt 1,1 ton. Ska köra hem den imorgon. Inga problem för mitt släp och garanterat en lätt match för min e-tron 55. Men med en Q4 e-tron eller ID4 hade jag inte fått dra det utan att riskera körkortet.
Q4 får ju inte bli för bra. Audi vill att man ska köpa en Q6 istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

Ännu bättre deal? 4695/mån
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Audi E-Tron Q4 BESTÄLLNINGSBAR 22/4 PRIVATLEASING https://www.blocket.se/vi/96223906.htm
Skriv svar