Det finns förstås olika poänger med olika system. Fördelen med det Tyska mot den Norska är att det främjar arbetslinjen genom att det lönar sig bättre att jobba vilket kan behövas..
Även pensionärer köper ju bilar.
Är det ett problem att människor som inte jobbar köper nya bilar? Måste ju vara i mycket begränsad omfattning.
Det finns förstås olika poänger med olika system. Fördelen med det Tyska mot den Norska är att det främjar arbetslinjen genom att det lönar sig bättre att jobba vilket kan behövas..
Även pensionärer köper ju bilar.
Är det ett problem att människor som inte jobbar köper nya bilar? Måste ju vara i mycket begränsad omfattning.
1. Det lönar sig för dåligt att arbeta pga för höga skatter.
2. Det behövs i allmänhet en bil för att ta sig till arbetet så det är rimligt att en del av eller hela kostnaden för bilen minskar skatten på arbete.
Som jag ser det vore det däremot bra om staten blev mindre girig och att även pensionärer fick lägre skatt fast inte kopplat till just bilinköp.
Men nu handlar ju tråden om Q4. Förhoppningsvis paketerar Audi en variant med mycket utrustning till lågt förmånsvärde likt VW gjort med ID4 1st Max så den blir lite lättare att köpa som personalbil för hårt arbetande löntagare och företagare.
Jag var i körskola igår och dom hade beställt 4st Q4. Han trodde de skulle komma nån gång under sommaren. Inte svar på dina frågor, men nånting att hålla igång denna tråden med iaf
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Beställde en q450. Tröttnade på att vänta på MY. Tvekade mellan ID4 GTX och q450. Provkört id4 och tror på lite mer premiumkänsla i Audin. Blev inte jättemycket mer pengar. Leverans v31-33.
Nu är det bara att vänta ..
Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Ser ut som andra påpekar som normalstort instrumentkluster hos Audi (och de flesta fossilbilar).
Gällande ID så är det ju extremt olika storlek på skärmen jämfört med Enyaq. Den på Enyaq är ju extremt liten (och ser bättre ut IMO), med i princip bara hastighetsmätare och några kontroll"lampor".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Ser typ ut som övriga Audi av idag gör.
Dvs med både mätare och möjlighet att plocka upp en karta.
Så betydligt större
Fast mindre än på vanlig etron ser det ut som?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Ser ut som andra påpekar som normalstort instrumentkluster hos Audi (och de flesta fossilbilar).
Gällande ID så är det ju extremt olika storlek på skärmen jämfört med Enyaq. Den på Enyaq är ju extremt liten (och ser bättre ut IMO), med i princip bara hastighetsmätare och några kontroll"lampor".
Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq. Audins är betydligt större.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq.
Ok. Var nog då en synvilla som jag blev lite lurad av, då jag bara sett de på foto (se nedan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq.
Ok. Var nog då en synvilla, då jag bara sett de på foto (se nedan).
Säkert, ID-bilarnas sitter direkt på rattstången medan Enyaqs är infälld i instrumentpanelen. Den ser verkligen minimal ut. Drygt 5 tum funkar på min ID4 i och med att man har skärmen så nära sig, men Enyaq skulle nog behöva en lite större skärm egentligen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq.
Ok. Var nog då en synvilla, då jag bara sett de på foto (se nedan).
Säkert, ID-bilarnas sitter direkt på rattstången medan Enyaqs är infälld i instrumentpanelen. Den ser verkligen minimal ut. Drygt 5 tum funkar på min ID4 i och med att man har skärmen så nära sig, men Enyaq skulle nog behöva en lite större skärm egentligen.
Antar att Enyaq inte heller rör på sig som ID4 där instrumenten "följer" med när man justerar hög etc på ratten?
Sportbacken ser lite märklig ut bak med spoilern som delar av
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Audi vill inte prata om V2G ännu. Men det gör Skoda.
En liten notering i kanten är att under presentationen av bilen ställer jag frågan om dubbelriktad laddning och fjärrparkering.
Två tekniker som Skoda talade en hel del om när de lanserade Enyaq. Så vad säger Audi? Svaret är: Ingenting.
Tack! Otroligt lång väntan, så pass lång att jag i princip inte har någon glädje kvar (just nu åtminstone) inför att hämta ut min nya bil. Förhoppningsvis ändrar det sig… (Har ju t.o.m beställt en ny redan )
Det är en Edition One 50 quattro, all utrustning förutom panoramataket. Har väl varit svårigheter med att få ihop delar i kombination med att VAG prioriterat att få ut folkvagnar (ID) framför Audi.
Fick ett otroligt bra pris på både inbyte och bilen i sig, så rent ekonomiskt är jag mer än nöjd. Resten är väl dock under all kritik…