Audi Q4 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Synd att bagaget blir så förbaskat litet. 520 liter, Q5 550 ingen jätteskillnad men Q5 är ju då en liten bil.
Men Q4 är väl ännu mindre än Q5. Inte konstigt att bagaget också är mindre,
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Nu har Audi släppt bilder på interiören, en bra blandning av skärmar och knappar enligt mig.

https://electrek.co/2021/03/09/audi-unv ... p-display/
83A12188-A809-4A7B-AFE4-81B55F74884C.jpeg

Tror att Q4 kommer att sälja bättre än e-tron 55 Quattro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Esterox skrev:
Synd att bagaget blir så förbaskat litet. 520 liter, Q5 550 ingen jätteskillnad men Q5 är ju då en liten bil.
Men Q4 är väl ännu mindre än Q5. Inte konstigt att bagaget också är mindre,

Enyaq: 585 liter
ID.4: 543 liter.

Tycker Enyaq framstår som det bästa valet i trion. Både snyggast och rymligast. Utan att veta hur mycket det skiljer i bullernivå osv.

Några andra referensmodeller.

EQC: 500 liter.
iX3: 510 liter
E-Tron: 660 liter
I-Pace: 505 liter

Och så Tesla:
Model X (5-sits): 1090 liter
Model S: 804 liter

Några vanliga fossiler:
V70: 575 liter
V90: 560 liter
5-serie touring: 570 liter
A6: 565 liter

Storlastarna:
E-klass: 670 liter
Passat kombi: 650 liter
Superb kombi: 660 liter


Iofs är det här ett trubbigt mått när det gäller en kombi. Mycket beror på hur högt utrymmet upp till nivån man mäter till (baksäteskanten?) är.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Nu har Audi släppt bilder på interiören, en bra blandning av skärmar och knappar enligt mig.

https://electrek.co/2021/03/09/audi-unv ... p-display/
83A12188-A809-4A7B-AFE4-81B55F74884C.jpeg

Tror att Q4 kommer att sälja bättre än e-tron 55 Quattro.

Klart den kommer göra. Mindre och billigare bilar säljer bättre än större och dyrare.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av macky »

Här kan man se den live även om den har kamouflage utvändigt. Öva skoltyska får man också.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »


Audi Plans 2022 Q4 e-tron Sportback With 100 kWh Battery And 600 Km Range
Med 600 km I räckvidd och 170 kW laddning så slår den Audi e-tron 55 Quattro rejält.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10272
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Legato »

De syftar nog inte på bagaget va? :)

"Enligt talesperson ska bilen vara lika rymlig på insidan som den betydligt större förbränningsmodellen Q7."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:
De syftar nog inte på bagaget va? :)

"Enligt talesperson ska bilen vara lika rymlig på insidan som den betydligt större förbränningsmodellen Q7."
Q4 blir en fossilbilsdödare av rang!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
Ja, man kan ju ganska enkelt föreställa sig hur en A6 skulle kunna se ut genom att ta bitar från dom e-tron man har presenterat.
Gillar inredningen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
Ja, man kan ju ganska enkelt föreställa sig hur en A6 skulle kunna se ut genom att ta bitar från dom e-tron man har presenterat.
Gillar inredningen.

Problemet är väl var man ska ha batterierna. Mercedes har ju inte ens lyckats gömma batteriet på E-klass laddhybrid utan det är som en puckel i bagaget. BMW iX3 har _mindre_ bagage än vanliga X3 också. Så en A6 BEV skulle antagligen få avsevärt mindre bagage. Som fördel så kanske den skulle få helt ok viktfördelning. :lol:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av dd88 »

Ja det lär dröja innan vi ser en vanlig sedan eller kombi utan nackdelen att man ska behöva sitta med knäna uppe vid hakan pga det dåliga benutrymmet.

Då föredrar jag faktiskt kardantunnel som bara drabbar en eventuell passagerare i mitten av baksätet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
Ja, man kan ju ganska enkelt föreställa sig hur en A6 skulle kunna se ut genom att ta bitar från dom e-tron man har presenterat.
Gillar inredningen.

Problemet är väl var man ska ha batterierna. Mercedes har ju inte ens lyckats gömma batteriet på E-klass laddhybrid utan det är som en puckel i bagaget. BMW iX3 har _mindre_ bagage än vanliga X3 också. Så en A6 BEV skulle antagligen få avsevärt mindre bagage. Som fördel så kanske den skulle få helt ok viktfördelning. :lol:
Ja skulle man ta fram en A6 BEV så skulle man behöva bygga den från grunden för att bli perfekt elbil, och det
kostar såklart, men OM man gjort det så skulle den kunna sälja bra (den är ju skapligt lik model S också liksom), och
om man då ”bara” utgick från nuvarande konstruktion så skulle det behövs en hel del kompromisser på samma sätt
som alla andra som valt den vägen (men skulle nog kunna lyckats ganska bra ändå eftersom det är en rätt stor bil iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
Ja, man kan ju ganska enkelt föreställa sig hur en A6 skulle kunna se ut genom att ta bitar från dom e-tron man har presenterat.
Gillar inredningen.

Problemet är väl var man ska ha batterierna. Mercedes har ju inte ens lyckats gömma batteriet på E-klass laddhybrid utan det är som en puckel i bagaget. BMW iX3 har _mindre_ bagage än vanliga X3 också. Så en A6 BEV skulle antagligen få avsevärt mindre bagage. Som fördel så kanske den skulle få helt ok viktfördelning. :lol:
Ja skulle man ta fram en A6 BEV så skulle man behöva bygga den från grunden för att bli perfekt elbil, och det
kostar såklart, men OM man gjort det så skulle den kunna sälja bra (den är ju skapligt lik model S också liksom), och
om man då ”bara” utgick från nuvarande konstruktion så skulle det behövs en hel del kompromisser på samma sätt
som alla andra som valt den vägen (men skulle nog kunna lyckats ganska bra ändå eftersom det är en rätt stor bil iaf).
En sedanvariant är vanligtvis lite längre än en SUV för att rymma en något mer utsträckt sittposition. Något lägre markfrigång tillsammans med lägre taklinje med sämre takhöjd i baksätet. Lite mindre hjul. Annars allt samma.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
Ja det lär dröja innan vi ser en vanlig sedan eller kombi utan nackdelen att man ska behöva sitta med knäna uppe vid hakan pga det dåliga benutrymmet.

Då föredrar jag faktiskt kardantunnel som bara drabbar en eventuell passagerare i mitten av baksätet.
De flesta vuxna jag haft med i baksätet på PS2 har faktiskt kommenterat hur mkt bättre man sitter än i den Model S jag hade innan eftersom man inte har knäna i hakan pga fotgaragen i PS2. Att det är mindre plats för mittpassageraren spelar väldigt liten roll eftersom bilen är i en storleksklass som ändå inte gör den lämplig för tre i baksätet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.
Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...
Hade gärna sett en modern elmotsvarighet till V90 och A6. Hade varit grymt trevligt om Volvo och VAG kunde komma ut med det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Nu kan du göra en intresseanmälan för en Audi Q4.
Världspremiären av nya elbilen Audi Q4 e-tron är snart här. I mitten av april presenteras Audi Q4 e-tron - en kompakt, helt eldriven SUV med all potential att bli familjens bästa vän.
Bilen snålar varken med utrymme eller ultramodern teknik och kommer att finnas tillgänglig både som SUV och som coupé i Q4 e-tron Sportback.
De första leveranserna av Q4 e-tron beräknas redan till sommaren.

Anmäl dig redan nu på någon av länkarna nedan för att bli kontaktad av en återförsäljare med uppdateringar om modellen ‌ när vi närmar oss säljstarten.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... ncept.html#
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Nu kan du göra en intresseanmälan för en Audi Q4.
Världspremiären av nya elbilen Audi Q4 e-tron är snart här. I mitten av april presenteras Audi Q4 e-tron - en kompakt, helt eldriven SUV med all potential att bli familjens bästa vän.
Bilen snålar varken med utrymme eller ultramodern teknik och kommer att finnas tillgänglig både som SUV och som coupé i Q4 e-tron Sportback.
De första leveranserna av Q4 e-tron beräknas redan till sommaren.

Anmäl dig redan nu på någon av länkarna nedan för att bli kontaktad av en återförsäljare med uppdateringar om modellen ‌ när vi närmar oss säljstarten.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... ncept.html#
Blev kontaktad av säljare på Audi idag, man vet tydligen ingenting förrän v16 kring pris och paketering.
Först kommer en RWD och strax efter så kommer AWD.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av dd88 »

Fick Mail idag inför lanseringen på onsdag 19:00:
Snart öppnar vi orderböckerna för Q4 e-tron och är du bland de första att beställa sker de första leveranserna redan till sommaren. För coupéversionen Q4 Sportback e-tron är försäljningsstarten planerad till sommaren med första leveranser till hösten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Ja det lär dröja innan vi ser en vanlig sedan eller kombi utan nackdelen att man ska behöva sitta med knäna uppe vid hakan pga det dåliga benutrymmet.

Då föredrar jag faktiskt kardantunnel som bara drabbar en eventuell passagerare i mitten av baksätet.
De flesta vuxna jag haft med i baksätet på PS2 har faktiskt kommenterat hur mkt bättre man sitter än i den Model S jag hade innan eftersom man inte har knäna i hakan pga fotgaragen i PS2. Att det är mindre plats för mittpassageraren spelar väldigt liten roll eftersom bilen är i en storleksklass som ändå inte gör den lämplig för tre i baksätet.
Någon som vet hur benutrymmet bak är på en e-tron gt i paritet med PS2, Taycan och MS. Skulle vara intressant att se vilka som lyckats bäst med en icke-suv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av taliz »

Robertrimmevik skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Ja det lär dröja innan vi ser en vanlig sedan eller kombi utan nackdelen att man ska behöva sitta med knäna uppe vid hakan pga det dåliga benutrymmet.

Då föredrar jag faktiskt kardantunnel som bara drabbar en eventuell passagerare i mitten av baksätet.
De flesta vuxna jag haft med i baksätet på PS2 har faktiskt kommenterat hur mkt bättre man sitter än i den Model S jag hade innan eftersom man inte har knäna i hakan pga fotgaragen i PS2. Att det är mindre plats för mittpassageraren spelar väldigt liten roll eftersom bilen är i en storleksklass som ändå inte gör den lämplig för tre i baksätet.
Någon som vet hur benutrymmet bak är på en e-tron gt i paritet med PS2, Taycan och MS. Skulle vara intressant att se vilka som lyckats bäst med en icke-suv.
Jag provsatt baksätet på en etron gt för några veckor sedan. Det var trångt för såväl knä som huvud. Fick tråckla mig in och ut. Är 190cm.
Inte provat taycan men antar det är samma.
PS2 är väl lite mindre vad jag förstått, men kanske bättre knävinkel och lite mer huvudutrymme?
Model 3 är helt ok tycker jag, mer plats än PS2 tror jag men möjligen lite sämre knävinkel. Model S är lite bredare men mindre plats för huvudet, har för mig knävinklarna är sämre än Model 3 också.
Tror Model Y kommer vara betydligt bättre än alla ovan. ID4 som jag har nu är rejält med plats i bak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Jag provsatt baksätet på en etron gt för några veckor sedan. Det var trångt för såväl knä som huvud. Fick tråckla mig in och ut. Är 190cm.
Inte provat taycan men antar det är samma.
PS2 är väl lite mindre vad jag förstått, men kanske bättre knävinkel och lite mer huvudutrymme?
Model 3 är helt ok tycker jag, mer plats än PS2 tror jag men möjligen lite sämre knävinkel. Model S är lite bredare men mindre plats för huvudet, har för mig knävinklarna är sämre än Model 3 också.
Tror Model Y kommer vara betydligt bättre än alla ovan. ID4 som jag har nu är rejält med plats i bak.
Är väl bara gamla Model S med takluckan som har mindre plats för huvudet, min från 2018 utan takluckan hade iaf samma som i 3an. Det är mer eller mindre samma utrymme som i 3an förutom just bredden (som faktiskt gör det bekvämare i S). Som jag sitter där fram fick jag lite extra rum bakom mig själv i S mot 3an men tror det har att göra med att jag får sitta någon cm längre bak i 3an för att inte slå knät i skärmen.

Taycan och PS2 är ju dock en hel del mindre än både S och 3, inte hunnit testa E-Tron GT ännu.
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Jonatand »

Fick mail från in säljare och beställningsbara från 24 April!
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Ja det lär dröja innan vi ser en vanlig sedan eller kombi utan nackdelen att man ska behöva sitta med knäna uppe vid hakan pga det dåliga benutrymmet.

Då föredrar jag faktiskt kardantunnel som bara drabbar en eventuell passagerare i mitten av baksätet.
De flesta vuxna jag haft med i baksätet på PS2 har faktiskt kommenterat hur mkt bättre man sitter än i den Model S jag hade innan eftersom man inte har knäna i hakan pga fotgaragen i PS2. Att det är mindre plats för mittpassageraren spelar väldigt liten roll eftersom bilen är i en storleksklass som ändå inte gör den lämplig för tre i baksätet.
Någon som vet hur benutrymmet bak är på en e-tron gt i paritet med PS2, Taycan och MS. Skulle vara intressant att se vilka som lyckats bäst med en icke-suv.
Jag provsatt baksätet på en etron gt för några veckor sedan. Det var trångt för såväl knä som huvud. Fick tråckla mig in och ut. Är 190cm.
Inte provat taycan men antar det är samma.
PS2 är väl lite mindre vad jag förstått, men kanske bättre knävinkel och lite mer huvudutrymme?
Model 3 är helt ok tycker jag, mer plats än PS2 tror jag men möjligen lite sämre knävinkel. Model S är lite bredare men mindre plats för huvudet, har för mig knävinklarna är sämre än Model 3 också.
Tror Model Y kommer vara betydligt bättre än alla ovan. ID4 som jag har nu är rejält med plats i bak.
Känns alltså som att det är SUV/crossover som gäller ett tag till framöver på elbil om man har större tonårsbarn.
Dock spännande att se vart Lucid Air hamnar. Dom har ju slagit sig för bröstet rejält när det gäller utrymmen.
Kanske är ekvationen lång räckvidd och rymlig kombi just nu omöjlig att få ihop. (Tycker att det är fundamentalt att inte behöva sitta som en gräshoppa i baksätet på en bil)
Skriv svar