En dragbil utan dragmati skrev:Får den dragkrok tro?HelectriC skrev:Får vänta på Tesla Semi helt enkelt
Audi Q4 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q4 e-tron
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi Q4 e-tron
En trailer-dragare saknar oftast krok...HelectriC skrev:En dragbil utan dragmati skrev:Får den dragkrok tro?HelectriC skrev:Får vänta på Tesla Semi helt enkelt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi Q4 e-tron
Ja eller en Ionic 5...Fredrik j skrev:Du får väl prata med Zalman om han kan sälja på dig en MG?mati skrev:Ja, om jag hade fått någorlunda bra betalt för den så hade jag bytt. Och i så fall var ju tanken att det skulle bli en ID4 eller Enyaq. Men de går ju bort nu pga den klena kroken, och då finns egentligen inga alternativ kvar. Polestar är ju en sportkupé eller vad man ska kalla den. Var ska jag ha mina hundar i den? Det finns liksom ingen bil som kan ersätta e-tron så som det ser ut just nu. Inte om den ska gå på el. Och inte före 1/7. Det är förfärligt tråkigt att hela beslutet kring ett elbilsköp hänger på ett datum som regeringen bestämmer och att alla bra elbilar som är intressanta inte finns att köpa förrän senare, dvs efter 1 juli.martinot skrev:Det enda att fundera på är om du skall behålla bilen nu när den värsta värdeminskningen varit, eller om du skall passa på att försöka byta ut den till en ny förmånsbil innan den 1/7 (står själv och är lite osäker/rådvill hur jag skall bestämma mig där).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi Q4 e-tron
Helt med på det!mati skrev:Hittills har jag alltid valt bil utifrån mina hundars storlek. Och det har hänt att den lilla valpen blev större än beräknat, så är fallet med min schäferhane nu. Han är gigantisk för att vara schäfer. Och det har också hänt att jag bytt upp mig till en större bil pga vovvarna. Men fram tills man hamnade i elbilsträsket var ju dragkroken en icke-fråga. Alla fossilbilar i den storleken kan ju dra släp en bra bit över 1000kg. Det var ingenting man behövde ens fundera över. Det är ju därför jag köpte en e-tron (bl a). Den har faktiskt både och. Enda alternativet hade varit en MX. Och det finns fortfarande inga bra alternativ.martinot skrev:När din downsizar från e-tron så får ni samtidigt passa på att också downsiza hundarna till några mindre modeller.
(Är själv hundälskare och uppväxt med hundar, så fattar att det går ju inte att byta bort familjemedlemmarna )
Tycker, trots nackdelar (vilket alla bilar har, även Tesla), att e-tron är nog ändå inte är en helt dum bil för er rent praktiskt.
Gällande Tesla så vet jag inte om MY kanske kunde fungera för era hundar, och isf. kanske ett lite mer ekonomiskt alternativ än MX?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron
Ja alltså rent tekniskt är e-tron en jättebra bil för oss. Jag har aldrig sagt nåt annat. Enda felet med bilen är dess prislapp och att den kostar mig uppskattningsvis drygt 20 000 kr i månaden med tanke på den kraftiga värdeminskningen. Det är bilens största nackdel. Jag vill inte sälja den eftersom jag är missnöjd, nej, jag tycker helt enkelt att det är för svettigt att betala så mycket för en bil som jag inte längre använder lika mycket som jag trodde att jag skulle göra när jag köpte den. Jag använder den enbart som transport- och bruksbil, t.ex. för att köra byggmaterial eller skräp.martinot skrev:Helt med på det!
Tycker, trots nackdelar (vilket alla bilar har, även Tesla), att e-tron är nog ändå inte är en helt dum bil för er rent praktiskt.
Gällande Tesla så vet jag inte om MY kanske kunde fungera för era hundar, och isf. kanske ett lite mer ekonomiskt alternativ än MX?
Naturligtvis skulle en Model Y fungera ypperligt både när det gäller hundarna och dragvikten. Men det finns några nackdelar med MY. 1. Den finns inte. 2. Den är inte billig heller. 3. Det är en Tesla med allt vad det innebär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
Tror du tyvärr hade lite otur med när du köpte din e-tron. Vilket bara är trist och sympatiserar med dig som hamnat där (även om bilen är utmärkt i övrigt)!mati skrev:Ja alltså rent tekniskt är e-tron en jättebra bil för oss. Jag har aldrig sagt nåt annat. Enda felet med bilen är dess prislapp och att den kostar mig uppskattningsvis drygt 20 000 kr i månaden med tanke på den kraftiga värdeminskningen. Det är bilens största nackdel. Jag vill inte sälja den eftersom jag är missnöjd, nej, jag tycker helt enkelt att det är för svettigt att betala så mycket för en bil som jag inte längre använder lika mycket som jag trodde att jag skulle göra när jag köpte den. Jag använder den enbart som transport- och bruksbil, t.ex. för att köra byggmaterial eller skräp.martinot skrev:Helt med på det!
Tycker, trots nackdelar (vilket alla bilar har, även Tesla), att e-tron är nog ändå inte är en helt dum bil för er rent praktiskt.
Gällande Tesla så vet jag inte om MY kanske kunde fungera för era hundar, och isf. kanske ett lite mer ekonomiskt alternativ än MX?
Naturligtvis skulle en Model Y fungera ypperligt både när det gäller hundarna och dragvikten. Men det finns några nackdelar med MY. 1. Den finns inte. 2. Den är inte billig heller. 3. Det är en Tesla med allt vad det innebär.
Finns ju idag till väldigt rimliga e-tron 55 på riktigt låg månadsleasing. Så skulle nog säga att det ändå inte är så tokigt att skaffa en ny e-tron idag (om man är noga och går in på rätt kampanj och deal i rätt tid).
Gällande Tesla så verkar just värdeminskningen varit klart mindre på en M3 som man köpt vid lansering i Sverige, så om en tysktillverkad MY håller samma låga värdeminskning så blir den ju även den potentiellt extremt billig att äga (även om garantier inte finns vid leasing utan garanterat restvärde).
Finns ju + och - med alla bilar (inklusive Tesla), men säga vad man vill om vår M3; den har ju varit extremt billig att både äga och drifta. Verkligen ett rent ekonomiskt klipp för att vara en helt ny bil (som normalt är rätt dyrt ägarskap).
Däremot så om man tänker på att du skall skifta ut bilen innan den 1/7, så är ju det ju inte det ett alternativ med en MY (vilket jag nog själv gått på annars, istället för en ny M3 som är dagens alternativ vi funderar på för att hinna ta leverans i tid).
Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron
Nej, det finns ingen bil som går att få levererad före 1/7. Och det är därför jag tror att man får kika på en ännu billigare bil sen framöver, dvs om man vill att månadskostnaden förblir densamma. Och då blir det förmodligen privatleasing som gäller.martinot skrev:Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
Man kanske kan hoppas på att en kommande regering kan införa enklare och gärna förmånligare regler för elbilar. Antingen generellt som i Norge eller för förmånsbilar som i Tysklandmati skrev:Nej, det finns ingen bil som går att få levererad före 1/7. Och det är därför jag tror att man får kika på en ännu billigare bil sen framöver, dvs om man vill att månadskostnaden förblir densamma. Och då blir det förmodligen privatleasing som gäller.martinot skrev:Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.
Re: Audi Q4 e-tron
Då är momsrabatt att föredra. Ska det ges skattelättnader är det ju rimligt att det ska vara tillgängligt för alla och inte bara dom som har förmånsbil. Jag skulle vilja se en skatterabatt utbetald per månad så den enkelt kan kvittas mot kostnad för bilen.Maw skrev:Man kanske kan hoppas på att en kommande regering kan införa enklare och gärna förmånligare regler för elbilar. Antingen generellt som i Norge eller för förmånsbilar som i Tysklandmati skrev:Nej, det finns ingen bil som går att få levererad före 1/7. Och det är därför jag tror att man får kika på en ännu billigare bil sen framöver, dvs om man vill att månadskostnaden förblir densamma. Och då blir det förmodligen privatleasing som gäller.martinot skrev:Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.
Re: Audi Q4 e-tron
Det finns förstås olika poänger med olika system. Fördelen med det Tyska mot den Norska är att det främjar arbetslinjen genom att det lönar sig bättre att jobba vilket kan behövas..Fredrik j skrev:Då är momsrabatt att föredra. Ska det ges skattelättnader är det ju rimligt att det ska vara tillgängligt för alla och inte bara dom som har förmånsbil. Jag skulle vilja se en skatterabatt utbetald per månad så den enkelt kan kvittas mot kostnad för bilen.Maw skrev:Man kanske kan hoppas på att en kommande regering kan införa enklare och gärna förmånligare regler för elbilar. Antingen generellt som i Norge eller för förmånsbilar som i Tysklandmati skrev:Nej, det finns ingen bil som går att få levererad före 1/7. Och det är därför jag tror att man får kika på en ännu billigare bil sen framöver, dvs om man vill att månadskostnaden förblir densamma. Och då blir det förmodligen privatleasing som gäller.martinot skrev:Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.
Men åter till Q4, den är väl beställningsbar nu? Är det någon som slagit till? Finns det någon motsvarighet till ID4 max där all utrustning ingår till ett lågt förmånsvärde?
Re: Audi Q4 e-tron
Även pensionärer köper ju bilar.Maw skrev:Det finns förstås olika poänger med olika system. Fördelen med det Tyska mot den Norska är att det främjar arbetslinjen genom att det lönar sig bättre att jobba vilket kan behövas..
Är det ett problem att människor som inte jobbar köper nya bilar? Måste ju vara i mycket begränsad omfattning.
Re: Audi Q4 e-tron
Fredrik j skrev:Även pensionärer köper ju bilar.Maw skrev:Det finns förstås olika poänger med olika system. Fördelen med det Tyska mot den Norska är att det främjar arbetslinjen genom att det lönar sig bättre att jobba vilket kan behövas..
Är det ett problem att människor som inte jobbar köper nya bilar? Måste ju vara i mycket begränsad omfattning.
1. Det lönar sig för dåligt att arbeta pga för höga skatter.
2. Det behövs i allmänhet en bil för att ta sig till arbetet så det är rimligt att en del av eller hela kostnaden för bilen minskar skatten på arbete.
Som jag ser det vore det däremot bra om staten blev mindre girig och att även pensionärer fick lägre skatt fast inte kopplat till just bilinköp.
Men nu handlar ju tråden om Q4. Förhoppningsvis paketerar Audi en variant med mycket utrustning till lågt förmånsvärde likt VW gjort med ID4 1st Max så den blir lite lättare att köpa som personalbil för hårt arbetande löntagare och företagare.
Re: Audi Q4 e-tron
När kommer demo-bilar?
Någon som beställt?
Någon som beställt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q4 e-tron
Jag var i körskola igår och dom hade beställt 4st Q4. Han trodde de skulle komma nån gång under sommaren. Inte svar på dina frågor, men nånting att hålla igång denna tråden med iaftaliz skrev:När kommer demo-bilar?
Någon som beställt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron
taliz skrev:När kommer demo-bilar?
Någon som beställt?
Jobbarkompis var och pratade med en säljare på Möller bil häromdagen, dom hördes skulle få in demo i början på juli tror jag, rwd.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 05 jan 2021 16:13
Re: Audi Q4 e-tron
Beställde en q450. Tröttnade på att vänta på MY. Tvekade mellan ID4 GTX och q450. Provkört id4 och tror på lite mer premiumkänsla i Audin. Blev inte jättemycket mer pengar. Leverans v31-33.
Nu är det bara att vänta ..
Nu är det bara att vänta ..
Re: Audi Q4 e-tron
Audi säger juni hos handlarna för provkörning.taliz skrev:När kommer demo-bilar?
Någon som beställt?
Re: Audi Q4 e-tron
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q4 e-tron
Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Audi Q4 e-tron
Ser typ ut som övriga Audi av idag gör.HelectriC skrev:Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Dvs med både mätare och möjlighet att plocka upp en karta.
Så betydligt större
Re: Audi Q4 e-tron
Ser ut som andra påpekar som normalstort instrumentkluster hos Audi (och de flesta fossilbilar).HelectriC skrev:Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Gällande ID så är det ju extremt olika storlek på skärmen jämfört med Enyaq. Den på Enyaq är ju extremt liten (och ser bättre ut IMO), med i princip bara hastighetsmätare och några kontroll"lampor".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron
Fast mindre än på vanlig etron ser det ut som?R_Edvinsson skrev:Ser typ ut som övriga Audi av idag gör.HelectriC skrev:Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Dvs med både mätare och möjlighet att plocka upp en karta.
Så betydligt större
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron
Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq. Audins är betydligt större.martinot skrev:Ser ut som andra påpekar som normalstort instrumentkluster hos Audi (och de flesta fossilbilar).HelectriC skrev:Ser trevlig ut, kommer blir populär!
Skärmen framför ratten är aningen större än ID.4 och Enyaq va?
Gällande ID så är det ju extremt olika storlek på skärmen jämfört med Enyaq. Den på Enyaq är ju extremt liten (och ser bättre ut IMO), med i princip bara hastighetsmätare och några kontroll"lampor".
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Audi Q4 e-tron
Ok. Var nog då en synvilla som jag blev lite lurad av, då jag bara sett de på foto (se nedan).iAkita skrev:Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron
Säkert, ID-bilarnas sitter direkt på rattstången medan Enyaqs är infälld i instrumentpanelen. Den ser verkligen minimal ut. Drygt 5 tum funkar på min ID4 i och med att man har skärmen så nära sig, men Enyaq skulle nog behöva en lite större skärm egentligen.martinot skrev:Ok. Var nog då en synvilla, då jag bara sett de på foto (se nedan).iAkita skrev:Skärmen/instrumentklustret är exakt lika stora (5,3 tum) på ID-bilarna och Enyaq.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)