Släpvagnskörning med Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

PapaD skrev:
Jag gillar din installation av trefasuttag. :)
Det är också min laddstolpe. Ja, jag har även ett grönt elavtal.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
PapaD skrev:
Jag gillar din installation av trefasuttag. :)
Det är också min laddstolpe. Ja, jag har även ett grönt elavtal.
Är trefasuttaget off-grid eller on-tree? :)

Det där med att dragkroken är farligt nära den lackade stötfångaren är så sant. Värst är det när man backar med släpet och sedan ska man koppla loss det. Då körs ju bromsen ut igen och draganordningen kommer extremt nära stötfångaren, rentav för nära. Enda lösningen är att samtidigt försöka vrida på kärran så att det skapas tillräckligt med plats. Då gäller det att kärran står så plant och att den är inte är för tung så att detta är möjligt. Jag har ett antal gånger haft min hand mellan stötfångare och släpet, just för att skydda stötfångaren, och det gick inte riktigt så bra för handen. Men den är ju självläkande. Bilen är inte det tyvärr.
Helt idiotiskt med en så ömtålig konstruktion. Det är ju ingen stötfångare utan ett designelement.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Har barnstol monterade i framsätet och instruktionsboken ligger i handskfacket så jag ställer frågan här istället.

Inaktiveras farthållaren när släpkärran är inkopplad? Har endast kört med släp en gång och då ville inte farthållaren starta. När jag kopplade bort släpkärran började den fungera igen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nej, farthållaren fungerar lika bra med släp. Den ändrar till och med beteende och anpassar körstilen.
Du kan också sätta en maxhastighet för släpkörning så att farthållaren aldrig kör fortare än 80 även när det är en 100-sträcka t.ex..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

mati skrev:
Nej, farthållaren fungerar lika bra med släp. Den ändrar till och med beteende och anpassar körstilen.
Du kan också sätta en maxhastighet för släpkörning så att farthållaren aldrig kör fortare än 80 även när det är en 100-sträcka t.ex..
Undra vad problemet kan ha varit då. Ska köra med släp på fredag igen. Aktiverar ni släpvagnsläget för fjädringen när ni kör?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

NiclasS skrev:
mati skrev:
Nej, farthållaren fungerar lika bra med släp. Den ändrar till och med beteende och anpassar körstilen.
Du kan också sätta en maxhastighet för släpkörning så att farthållaren aldrig kör fortare än 80 även när det är en 100-sträcka t.ex..
Undra vad problemet kan ha varit då. Ska köra med släp på fredag igen. Aktiverar ni släpvagnsläget för fjädringen när ni kör?
Ja, men det gör bilen ändå automatiskt om du har en fabriksmonterad krok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mastodontfilmsmats »

mati skrev:

Det där med att dragkroken är farligt nära den lackade stötfångaren är så sant. Värst är det när man backar med släpet och sedan ska man koppla loss det. Då körs ju bromsen ut igen och draganordningen kommer extremt nära stötfångaren, rentav för nära. Enda lösningen är att samtidigt försöka vrida på kärran så att det skapas tillräckligt med plats.
Tips för framtiden: Backa klart, kör sedan fram yttepytte så att påskjutsbromsen inte ligger på (går även dra åt släpbromsen innan man rullar fram).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

mastodontfilmsmats skrev:
mati skrev:

Det där med att dragkroken är farligt nära den lackade stötfångaren är så sant. Värst är det när man backar med släpet och sedan ska man koppla loss det. Då körs ju bromsen ut igen och draganordningen kommer extremt nära stötfångaren, rentav för nära. Enda lösningen är att samtidigt försöka vrida på kärran så att det skapas tillräckligt med plats.
Tips för framtiden: Backa klart, kör sedan fram yttepytte så att påskjutsbromsen inte ligger på (går även dra åt släpbromsen innan man rullar fram).
Jag försöker göra det när det går. Men jag brukar ställa släpet och husvagnen på en gammal åker som är ojämn och ofta ganska mjuk. Det är ingen precisionskörning direkt.
Och tyvärr har e-tron en dum egenskap som gör att den ibland gör ett skutt när man parkerat färdigt och stänger av den. Man får liksom hålla på med handbroms och allt möjligt för att få den att verkligen stå kvar. Jag är alltid skiträdd at den gör så när jag backar för att koppla på ett släp. Man tror att man står rätt och allting är perfekt och så hoppar bilen ytterligare 5 cm bakåt. Sjukt irriterande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ta av dig bilbältet, håll fotbromsen nedtryckt, jag brukar ta vänsterfoten, och lägg på handbromsen innan du släpper fotbromsen. Då står den still.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Ta av dig bilbältet, håll fotbromsen nedtryckt, jag brukar ta vänsterfoten, och lägg på handbromsen innan du släpper fotbromsen. Då står den still.
Okej...Låter onödigt komplicerat. Men jag ska testa det. Tack för tipset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ta av dig bilbältet, håll fotbromsen nedtryckt, jag brukar ta vänsterfoten, och lägg på handbromsen innan du släpper fotbromsen. Då står den still.
Okej...Låter onödigt komplicerat. Men jag ska testa det. Tack för tipset.
Jag har testat olika sätt, detta funkar för mig i varjefall.

Anledning till att först ta av sig bilbältet är att den automatiska lossa handbromsfunktionen inakativeras. Annars räcker det att snudda vid gaspedalen för att e-tron ska ta ett skutt.

P-läget på växelväljaren är också för gungigt. Däremot måste gaspedalen vara helt uppsläppt innan handbromsen aktiveras, elmotorn ligger lite i spänn annars, och det rör sig lite då. Med vänster fot på bromsen funkar det då allra bäst.

Jag har 4 cm mariginal på längden i garaget, så får träna varje dag. Jag har lagt en träregel som ett stopp vilken jag kör in mot.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag har testat alla möjliga knep som mest handlade om i vilket läge man ska dra i handbromsknappen, men det där med bältet i kombination med fotbroms har jag inte kommit på.
Man kan väl säga såhär, bara handbromsen funkar inte för att få bilen att stå kvar på samma ställe. Den skuttar ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det har varit lungt i denna tråd en tid nu.

Fast jag brukar använda släpkärran några gånger varje vecka.

För nya e-tron ägare kan jag tipsa om att läsa tråden från början, och tipset ovan gällande handbromsen använder jag alltid numer.

Fick en oplanerad akut resa med maskintrailern och 1,7 ton vikt.

Brukar behöva 80% laddnivå för att klara den rutten, nu hade jag bara 65%.

Provade ekodriving i 50-60 km/h, och då tog jag mig hela sträckan utan problem. Så det går att få räckvidd med släp i låga hastigheter, ifall det kniper.

Här kommer några bilder från andra resor.
Ris.jpg
Virke.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

51 månader och 7000 mil har funkat riktigt bra för min del med Audi e-tron 55.

Räckvidden är fortfarande något mer än när bilen var ny, detta efter några uppgraderingar som kommit.

Det ända är att jag nu fått ytrost på den löstagbara dragkroken, då jag har den på åretrunt.

Ska rengöra den och stryka på Hammarlack.

Bör nog egentligen tas av när den inte användas.
20230802_221204.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Har du inte byggt klart snart? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev: 02 aug 2023 22:43
Har du inte byggt klart snart? ;)
Jo det börjar bli färdigt.

Men ett litet altandäck ska jag få till nu.

Och förlänga taket 120 cm på vedboden, då jag fem solpaneler liggandes som måste få plats med någonstans.

Garaget blev faktiskt helt färdigt i mars, satte upp solpaneler på östra sidan då. Hade bara paneler på den västra sidan först.
20230803_001450.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nice! Blir det "off grid" med batterier etc?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev: 03 aug 2023 13:25
Nice! Blir det "off grid" med batterier etc?
Nej, jag är numer ansluten till elnätet.

Det är ingen idé att bygga så stor anläggning off grid, massor av solelproduktionen får ju tyvärr kastas bort isåfall.

Nu kan jag sälja överskottet istället. Och har el även vintertid.

Har ett batterilager på 14,2 kWh och solpaneler 15 kWp, men Ferroamp kan inte köras i ödrift.

Fast jag har sparat reservkraftverket, ifall det blir kris.
20230421_213807.jpg
20230730_212515.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Och en osedvanligt snygg variant på Bjelke-metoden också ser det ut som :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar