Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Stevvee »

Nolhotten skrev:
Hämtade ut min Citigo e iV i fredags. Candy White med svart tak och svarta backspeglar. Har kört ca. 15 mil och är väldigt nöjd med den så här långt. Här en liten lista med intrycken så här långt.

Positivt:

Känns- och är mycket piggare än den gamla Citigon vi har.
Oerhört lättkörd i alla lägen.
Tyst.
Rymlig i framsätet. Känns inte att det är en småbil man kör.
Relativt bra räckvidd, även vintertid. Körde hem den från bilhandlaren. 68km och det tog exakt 1/4 "tank".
Eluppvärmd framruta.
Regnsensor. (I den gamla Citigon finns inte ens justerbart intervalläge)
Farthållare. (finns även på gamla Citigon)
Klimatanläggning. (Bara AC i gamla Citigon)
Relativt bra hel- och halvljus. (Halogen dock)
Dubbelt golv i bagageutrymmet. Gör bl.a. att man kan få helt slätt golv om man fäller baksätet.

Negativt:

"Lane assist" istället för autobroms. Hade hellre haft autobroms alla dar i veckan.
Appar som fungerar dåligt. Skoda connect finns men funkar sådär. "move and fun" finns inte än men skall komma denna veckan. Fan trot.
Trångt baksäte. Men det är nog inte sämre än andra på marknaden i samma storlek och inte sämre än vår gamla Citigo.
Ingen kupébelysning i baksätet.
Ingen belysning i bagageutrymmet.

Vad jag saknar mest:

Eluppvärmd ratt hade varit trevligt att ha.
Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Marsa »

Nolhotten skrev:
Marsa skrev:
Angående apparna så fungerar det lika bra att köra VWs "Maps + more" istället för Skodas "Move&fun". Båda finns dock redan på Android.

BTW, min Citigo e iV har belysning i bagaget...
Du har naturligtvis rätt om belysning i bagaget. Lampan syns inte om man inte vet var den sitter så jag antog att det inte fanns någon. Bra, då kan man ta bort den från minus-listan :-)
Skall testa Maps + more ikväll men någon Move&fun hittar jag inte i Google Play.
Intressant...
Jag laddade ner Move&fun från Google Play för några veckor sedan, men nu kan inte heller jag hitta den där.
Har den dock i telefonen, och den fungerar ok.
Förutsatte att du körde IOS. Där hade jag hört att den inte fanns än.

BTW, vad är det du tycker fungerar dåligt med Skoda connect?
Förutom att den har lite långa svarstider ibland tycker jag att den fungerar fint.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av StefL »

Stevvee skrev:
Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Halogen har åtminstone den fördelen att man lätt själv kan byta lampor som pajar. I alla fall om man har en Skoda (Octavia) som jag, där det är synnerligen lätt att byta lampa.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Nolhotten
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2020 13:12

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Nolhotten »

Stevvee skrev:
Nolhotten skrev:
Hämtade ut min Citigo e iV i fredags. Candy White med svart tak och svarta backspeglar. Har kört ca. 15 mil och är väldigt nöjd med den så här långt. Här en liten lista med intrycken så här långt.

Positivt:

Känns- och är mycket piggare än den gamla Citigon vi har.
Oerhört lättkörd i alla lägen.
Tyst.
Rymlig i framsätet. Känns inte att det är en småbil man kör.
Relativt bra räckvidd, även vintertid. Körde hem den från bilhandlaren. 68km och det tog exakt 1/4 "tank".
Eluppvärmd framruta.
Regnsensor. (I den gamla Citigon finns inte ens justerbart intervalläge)
Farthållare. (finns även på gamla Citigon)
Klimatanläggning. (Bara AC i gamla Citigon)
Relativt bra hel- och halvljus. (Halogen dock)
Dubbelt golv i bagageutrymmet. Gör bl.a. att man kan få helt slätt golv om man fäller baksätet.

Negativt:

"Lane assist" istället för autobroms. Hade hellre haft autobroms alla dar i veckan.
Appar som fungerar dåligt. Skoda connect finns men funkar sådär. "move and fun" finns inte än men skall komma denna veckan. Fan trot.
Trångt baksäte. Men det är nog inte sämre än andra på marknaden i samma storlek och inte sämre än vår gamla Citigo.
Ingen kupébelysning i baksätet.
Ingen belysning i bagageutrymmet.

Vad jag saknar mest:

Eluppvärmd ratt hade varit trevligt att ha.
Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Relativt för att vara halogen på en småbil. Det är precis som alltid med halogen att ljuset är lite svagt och gulaktigt men ljusbilden upplever jag är bra både för halvljus och helljus. På min andra bil, en Octavia 2019 har jag full LED och där det lyser det väldigt bra där det lyser men utanför är det kolsvart. Jag upplever ljusbilden på den som smal och lång. Dvs, du ser vägen bra rakt fram men inte mycket av det som finns vid sidan av vägen och kör du på en kurvig backig landsväg så hamnar vägen ofta i fullt mörker trots helljus.
Marsa skrev:
Nolhotten skrev:
Marsa skrev:

Angående apparna så fungerar det lika bra att köra VWs "Maps + more" istället för Skodas "Move&fun". Båda finns dock redan på Android.

BTW, min Citigo e iV har belysning i bagaget...
Du har naturligtvis rätt om belysning i bagaget. Lampan syns inte om man inte vet var den sitter så jag antog att det inte fanns någon. Bra, då kan man ta bort den från minus-listan :-)
Skall testa Maps + more ikväll men någon Move&fun hittar jag inte i Google Play.
Intressant...
Jag laddade ner Move&fun från Google Play för några veckor sedan, men nu kan inte heller jag hitta den där.
Har den dock i telefonen, och den fungerar ok.
Förutsatte att du körde IOS. Där hade jag hört att den inte fanns än.

BTW, vad är det du tycker fungerar dåligt med Skoda connect?
Förutom att den har lite långa svarstider ibland tycker jag att den fungerar fint.
Det jag framförallt inte fick att fungera var att programmera laddning och förvärmning av bilen till en inställd avgångstid. Det funkade vid något enstaka tillfälle men i förrgår kväll fick jag det inte att funka trots säkert 10 försök. Att direkt sätta på eller stänga av laddning funkar dock bra. Jag kan inte heller t.ex. låsa eller låsa upp bilen via appen. Skall gå enligt Skoda men de kanske inte har full koll.

På tal om belysning så är inte panelen i dörren för elfönster, lås och elspeglar upplyst när det är mörkt. Är det likadant i din bil Marsa?
Skoda Citigo e iV
Förbokat Skoda Enyaq
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Stevvee »

StefL skrev:
Stevvee skrev:
Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Halogen har åtminstone den fördelen att man lätt själv kan byta lampor som pajar. I alla fall om man har en Skoda (Octavia) som jag, där det är synnerligen lätt att byta lampa.
Inga problem att byta xenon heller och Led skall man klara sig ifrån att byta.

Ljusbild från halogen är ju riktigt dåligt både i längd, bredd och styrka.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Stevvee »

Nolhotten skrev:
Stevvee skrev:
Nolhotten skrev:
Hämtade ut min Citigo e iV i fredags. Candy White med svart tak och svarta backspeglar. Har kört ca. 15 mil och är väldigt nöjd med den så här långt. Här en liten lista med intrycken så här långt.

Positivt:

Känns- och är mycket piggare än den gamla Citigon vi har.
Oerhört lättkörd i alla lägen.
Tyst.
Rymlig i framsätet. Känns inte att det är en småbil man kör.
Relativt bra räckvidd, även vintertid. Körde hem den från bilhandlaren. 68km och det tog exakt 1/4 "tank".
Eluppvärmd framruta.
Regnsensor. (I den gamla Citigon finns inte ens justerbart intervalläge)
Farthållare. (finns även på gamla Citigon)
Klimatanläggning. (Bara AC i gamla Citigon)
Relativt bra hel- och halvljus. (Halogen dock)
Dubbelt golv i bagageutrymmet. Gör bl.a. att man kan få helt slätt golv om man fäller baksätet.

Negativt:

"Lane assist" istället för autobroms. Hade hellre haft autobroms alla dar i veckan.
Appar som fungerar dåligt. Skoda connect finns men funkar sådär. "move and fun" finns inte än men skall komma denna veckan. Fan trot.
Trångt baksäte. Men det är nog inte sämre än andra på marknaden i samma storlek och inte sämre än vår gamla Citigo.
Ingen kupébelysning i baksätet.
Ingen belysning i bagageutrymmet.

Vad jag saknar mest:

Eluppvärmd ratt hade varit trevligt att ha.
Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Relativt för att vara halogen på en småbil. Det är precis som alltid med halogen att ljuset är lite svagt och gulaktigt men ljusbilden upplever jag är bra både för halvljus och helljus. På min andra bil, en Octavia 2019 har jag full LED och där det lyser det väldigt bra där det lyser men utanför är det kolsvart. Jag upplever ljusbilden på den som smal och lång. Dvs, du ser vägen bra rakt fram men inte mycket av det som finns vid sidan av vägen och kör du på en kurvig backig landsväg så hamnar vägen ofta i fullt mörker trots helljus.
Du har inte Dynamiska led?
Beställde ny bil åt sambon efter jag kört hennes Skoda med halogen, är ju farligt.
Nolhotten
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2020 13:12

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Nolhotten »

Nej, det är "ful-LED". Separata fasta reflektorer halv- resp. helljus. Så separata halvljuslampor med kort halvljus som lyser upp dåligt vid sidan av vägen, särskilt vänster sida, pga att det är så väl avgränsat (skarp gräns mellan upplyst och mörkt. Väldigt lite ströljus.) Och när helljuset slås på är det som ett smalt, långlysande fjärrljus som nästan inte ger något extra vid sidan av vägen.
Jag hade en Yeti med bi-xenon tidigare och det var överlägset LED-ljuset på Octavian. Inte för att det lyste starkare utan för att ljusbilden var betydligt bättre. Likaså den den Volvo V70 (2014) vi har på jobbet med xenon. Betydligt bättre ljusbild än Octavian, särskilt helljuset.
Så om man tror att man automatiskt får jättebra ljus på bilen för att det är LED så tror man fel. Jag tror dock att de flesta som skulle testa Octavian skulle tycka att ljuset är bra för det lyser starkt där det lyser, men om man utgår ifrån vad som är farligt när det är mörkt så är ofta dessa faror vid sidan av vägen och inte på den. Det är faktiskt så att ljuset i vissa fall är så starkt att man nästa blir bländad av det och det reducerar ytterligare möjligheten att de något utanför det upplysta området.
Skoda Citigo e iV
Förbokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av StefL »

Stevvee skrev:
StefL skrev:
Stevvee skrev:
Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Halogen har åtminstone den fördelen att man lätt själv kan byta lampor som pajar. I alla fall om man har en Skoda (Octavia) som jag, där det är synnerligen lätt att byta lampa.
Inga problem att byta xenon heller och Led skall man klara sig ifrån att byta.

Ljusbild från halogen är ju riktigt dåligt både i längd, bredd och styrka.
Jaså? Jag har hittills inte haft någon bil med Xenon men hade fått för mig att man inte ska greja med dem själv pga högspänning mm och att ljusbilden måste stämma perfekt vid montering för att inte bländning ska uppstå. Nu är ju inte heller alla halogenstrålkastare genomenkla att byta lampa i - det finns/fanns bilar som krävde verkstadsbesök bara för att byta en lampa, något bl.a. tidningen Vi Bilägare uppmärksammade för en del år sen och hade med som ett kriterium vid sina biltester medan det var relevant.
T.o.m i Octavians instruktionsbok står det bara "byt bara lampa om du vet hur man gör, vänd dig annars till din verkstad" typ. En googling visade dock att det är synnerligen enkelt eftersom man kan ta ut hela strålkastaren framåt på samma sätt som man även kunnat på många Volvomodeller.

När det gäller ljusstyrkan tycker jag ändå att den är helt OK på min bil. Nu kör jag inte jättemycket i mörker på småvägar men hittills har jag tyckt att det har räckt till. En fördel är kanske att den har strålkastarrengörare vilket väl bl.a. Tesla saknar?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Stevvee »

Nolhotten skrev:
Nej, det är "ful-LED". Separata fasta reflektorer halv- resp. helljus. Så separata halvljuslampor med kort halvljus som lyser upp dåligt vid sidan av vägen, särskilt vänster sida, pga att det är så väl avgränsat (skarp gräns mellan upplyst och mörkt. Väldigt lite ströljus.) Och när helljuset slås på är det som ett smalt, långlysande fjärrljus som nästan inte ger något extra vid sidan av vägen.
Jag hade en Yeti med bi-xenon tidigare och det var överlägset LED-ljuset på Octavian. Inte för att det lyste starkare utan för att ljusbilden var betydligt bättre. Likaså den den Volvo V70 (2014) vi har på jobbet med xenon. Betydligt bättre ljusbild än Octavian, särskilt helljuset.
Så om man tror att man automatiskt får jättebra ljus på bilen för att det är LED så tror man fel. Jag tror dock att de flesta som skulle testa Octavian skulle tycka att ljuset är bra för det lyser starkt där det lyser, men om man utgår ifrån vad som är farligt när det är mörkt så är ofta dessa faror vid sidan av vägen och inte på den. Det är faktiskt så att ljuset i vissa fall är så starkt att man nästa blir bländad av det och det reducerar ytterligare möjligheten att de något utanför det upplysta området.
Ful-led låter det verkligen som.

Dynamiska led rör sig dit du behöver se. Kan ex åka med hellljus bakom en bil och det är mörkt runt bilen framför men lyser upp bredvid.

Ta Bmw eller Mercedes som exempel, 26-27 meter brett och mellan 90-140 meters halvljuslängd kontra xenon på runt 70 och bredd 18.

Hellljus xenon runt 190 och bredd 14

Helljus led 200-260 meter bredd 30-40 meter.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Stevvee »

StefL skrev:
Stevvee skrev:
StefL skrev:
Stevvee skrev:
Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Halogen har åtminstone den fördelen att man lätt själv kan byta lampor som pajar. I alla fall om man har en Skoda (Octavia) som jag, där det är synnerligen lätt att byta lampa.
Inga problem att byta xenon heller och Led skall man klara sig ifrån att byta.

Ljusbild från halogen är ju riktigt dåligt både i längd, bredd och styrka.
Jaså? Jag har hittills inte haft någon bil med Xenon men hade fått för mig att man inte ska greja med dem själv pga högspänning mm och att ljusbilden måste stämma perfekt vid montering för att inte bländning ska uppstå. Nu är ju inte heller alla halogenstrålkastare genomenkla att byta lampa i - det finns/fanns bilar som krävde verkstadsbesök bara för att byta en lampa, något bl.a. tidningen Vi Bilägare uppmärksammade för en del år sen och hade med som ett kriterium vid sina biltester medan det var relevant.
T.o.m i Octavians instruktionsbok står det bara "byt bara lampa om du vet hur man gör, vänd dig annars till din verkstad" typ. En googling visade dock att det är synnerligen enkelt eftersom man kan ta ut hela strålkastaren framåt på samma sätt som man även kunnat på många Volvomodeller.

När det gäller ljusstyrkan tycker jag ändå att den är helt OK på min bil. Nu kör jag inte jättemycket i mörker på småvägar men hittills har jag tyckt att det har räckt till. En fördel är kanske att den har strålkastarrengörare vilket väl bl.a. Tesla saknar?
Ja inga problem att byta xenon lampa själv. Krävs inga speciella kunskaper heller förutom att själva ”lampglaset” är känsligt mot fett och blir väldigt varm. Lättare att montera en halogen fel än en xenon och xenon har ju även krav på att bilen skall justera så det minskar bländning (inte att förväxla med självjusterande ljusbild för det är det inte.

Ja tesla har inte världens bästa ljus direkt.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Marsa »

Nolhotten skrev:

Det jag framförallt inte fick att fungera var att programmera laddning och förvärmning av bilen till en inställd avgångstid. Det funkade vid något enstaka tillfälle men i förrgår kväll fick jag det inte att funka trots säkert 10 försök. Att direkt sätta på eller stänga av laddning funkar dock bra. Jag kan inte heller t.ex. låsa eller låsa upp bilen via appen. Skall gå enligt Skoda men de kanske inte har full koll.

På tal om belysning så är inte panelen i dörren för elfönster, lås och elspeglar upplyst när det är mörkt. Är det likadant i din bil Marsa?
Likadant på min bil. Ingen belysning i dörrpanelen. :(

Angående programmeringen av förvärmningen så har jag inte testat det. Tycker det fungerar tillräckligt bra att bara aktivera den i appen innan man åker :)

En annan fråga om appen - har du förstått skillnaden på de två olika värdena på "bränsleförbrukning" i kördatan?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Nolhotten
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2020 13:12

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Nolhotten »

Marsa skrev:

Likadant på min bil. Ingen belysning i dörrpanelen. :(

Angående programmeringen av förvärmningen så har jag inte testat det. Tycker det fungerar tillräckligt bra att bara aktivera den i appen innan man åker :)

En annan fråga om appen - har du förstått skillnaden på de två olika värdena på "bränsleförbrukning" i kördatan?
Angående förvärmningen så antar jag att du menar direktstart från Connect-appen. Jag har testat den och den verkar funka i appen men åtminstone i morse var inte bilen varm när jag åkte iväg och då slog jag till kupévärmen ca. 20 min innan jag åkte.

Angående förbrukningsvärdena, i vilken av apparna?
Skoda Citigo e iV
Förbokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Vad ska man köpa?

En ny Skoda Citigo 36,8kWh för 189.000kr.

Eller en begagnad Zoe 41kWh?
Renault Zoe R90
41 kWh BATTERIKÖP
2018
179 900 kr

https://www.blocket.se/annons/halland/r ... p/89286049
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Vad ska man köpa?

En ny Skoda Citigo 36,8kWh för 189.000kr.

Eller en begagnad Zoe 41kWh?
Renault Zoe R90
41 kWh BATTERIKÖP
2018
179 900 kr

https://www.blocket.se/annons/halland/r ... p/89286049
Det beror på när man vill ha sin bil. eCitigo är slutsåld i Sverige sedan länge och man kanske får en modell 2021 i slutet på året.
...om man har tur.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Marsa »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Vad ska man köpa?

En ny Skoda Citigo 36,8kWh för 189.000kr.

Eller en begagnad Zoe 41kWh?
Renault Zoe R90
41 kWh BATTERIKÖP
2018
179 900 kr

https://www.blocket.se/annons/halland/r ... p/89286049
Det beror på när man vill ha sin bil. eCitigo är slutsåld i Sverige sedan länge och man kanske får en modell 2021 i slutet på året.
...om man har tur.
Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021.
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »


Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021. 
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.
Men ID1 är väl en bit bort?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagen ID.1 kan bli lilla elbilen
Den lilla elbilen kommer vara baserad på en modifierad version av koncernens nya MEB-plattform som ligger till grund för koncernens stora elbilssatsning. Den modifierad plattformen kommer kortas ner till mindre än 4 meter. Ungefär motsvarande storleken av en Volkswagen Polo.

Det är inte känt under vilket varumärken den lilla instegs-elbilen lanseras under. Men en möjlighet kan bli Volkswagen ID.1 kommer ersätta elbilarna Volkswagen e-Up och motsvarande Seat Mii och Skoda Citigoe-iV.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:

Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021. 
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.
Men ID1 är väl en bit bort?
Mjo de har väl pratat om 2022/2023.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Walker »

Marsa skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Vad ska man köpa?

En ny Skoda Citigo 36,8kWh för 189.000kr.

Eller en begagnad Zoe 41kWh?
Renault Zoe R90
41 kWh BATTERIKÖP
2018
179 900 kr

https://www.blocket.se/annons/halland/r ... p/89286049
Det beror på när man vill ha sin bil. eCitigo är slutsåld i Sverige sedan länge och man kanske får en modell 2021 i slutet på året.
...om man har tur.
Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021.
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.
Det finns bara en åf som kan ha i lager. Atteviks. De köpte nämligen hela klabbet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Marsa skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Vad ska man köpa?

En ny Skoda Citigo 36,8kWh för 189.000kr.

Eller en begagnad Zoe 41kWh?
Renault Zoe R90
41 kWh BATTERIKÖP
2018
179 900 kr

https://www.blocket.se/annons/halland/r ... p/89286049
Det beror på när man vill ha sin bil. eCitigo är slutsåld i Sverige sedan länge och man kanske får en modell 2021 i slutet på året.
...om man har tur.
Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021.
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.
Det finns bara en åf som kan ha i lager. Atteviks. De köpte nämligen hela klabbet.
20 nya Skoda CITIGOe iV i lager hos 13 handlare
https://www.bytbil.com/nya-bilar/skoda/citigoe-iv
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Walker »

Kanske inte 20 st ”i lager”.
Om man scrollar ner hittar man bl a en annons med ”nu beställningsbar” från 30/10 2019.
Verkar vara sådär up to date.
Några ströexemplar finns nog, de flesta hos Atteviks.
Prutläge?
Nja, skulle inte tro det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Kanske inte 20 st ”i lager”.
Om man scrollar ner hittar man bl a en annons med ”nu beställningsbar” från 30/10 2019.
Verkar vara sådär up to date.
Några ströexemplar finns nog, de flesta hos Atteviks.
Prutläge?
Nja, skulle inte tro det.
Ganska up to date
"Skoda Citigo iV Style 83hk **Nu Beställningsbar** -20"
https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/p ... 7-13926893
https://www.atteviks.se/personbilar/sok ... itigo%20IV
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Walker skrev:
Kanske inte 20 st ”i lager”.
Om man scrollar ner hittar man bl a en annons med ”nu beställningsbar” från 30/10 2019.
Verkar vara sådär up to date.
Några ströexemplar finns nog, de flesta hos Atteviks.
Prutläge?
Nja, skulle inte tro det.
Ganska up to date
"Skoda Citigo iV Style 83hk **Nu Beställningsbar** -20"
https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/p ... 7-13926893
https://www.atteviks.se/personbilar/sok ... itigo%20IV
Som att diskutera med en vägg...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av ELA »

Så, då blev det en Citigo. Yes! Den är inte den ultimata elbilen men den gör liksom inte anspråk på det heller, det ursäktar mycket. Hjälpligen billig. Jag fick den ca 7% under listpris. Och det gick hur lätt som helst. Är tydligen dålig förhandlare, skulle försökt lägre.
Nu får gamla bensinbilen bli kvar för släp- och långkörning.
Ser fram mot leverans om någon vecka. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

ELA skrev:
Så, då blev det en Citigo. Yes! Den är inte den ultimata elbilen men den gör liksom inte anspråk på det heller, det ursäktar mycket. Hjälpligen billig. Jag fick den ca 7% under listpris. Och det gick hur lätt som helst. Är tydligen dålig förhandlare, skulle försökt lägre.
Nu får gamla bensinbilen bli kvar för släp- och långkörning.
Ser fram mot leverans om någon vecka. :)
Grattis!
Klart prisvärd bil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar