Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Škoda launches all-electric car for less than $20,000.

“As the first ŠKODA production vehicle, the four-seater city car is powered exclusively by a 61‑kW electric motor. This means the CITIGOe iV is powered not only purely by a battery, but also without generating any emissions. The 36.8‑kWh lithium‑ion battery allows for a range of up to 265 km in the WLTP cycle – meaning the CITIGOe iV is perfectly equipped for traffic in modern cities.”
https://electrek.co/
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Škoda Citigo 36.8‑kWh

Inlägg av Surfaren »

Så, då får vi en bil från VAG för "mindre än 20000 EUR". Känner igen min gamla e-UP i designen men denna blir betydligt mer användbar med dubbla batterikapaciteten. Hoppas på lite mer modern interiör också.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Škoda Citigo 36.8‑kWh

Inlägg av juristen »

Den har typ samma räckvidd som Ioniq trots att det är en betydligt mindre bil med betydligt större batteri. Men priset var bra iaf.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda Citigo 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Order books for the Citigo-e will open in the autumn, with first deliveries expected early next year. We're told to expect a price of around £15,000, with the step between SE and SE L versions similar to that of the petrol-powered Citigo at around £550.

15.000 pund=182.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda Citigo 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Jag vet ju dom som fick loss en VW e-up för 196.000kr netto efter rabatt och stöd 2018.
Blir intressant att se vem som kommer att sälja bäst
av trillingarna VW e-up, Skoda Citigo EV och Seat Mii.

The tech specs and details of the 2020 electric VW Up, Seat Mii and Skoda Citigo

Buyers will be able to pick from three versions, depending on their need for range and performance, and the size of their wallet:

24kWh battery  70kW e-motor, 190-mile range
36kWh battery  90kW e-motor, 250-mile range
49kWh battery  110kW e-motor, 310-mile range

The pricing ladder, according to our sources at Wolfsburg, will stretch from around €20,000 to €27,500 (£17,300-£23,800).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda Citigo 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Här pratas det om en prislapp på 16.000euro för Skoda Citigo.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Škoda Citigo 36.8‑kWh

Inlägg av LarsA »

Enligt klippet kör man med den tyska prissättnings varianten där bl.a. CCS laddningen inte ingår i basvarianten. :shock:
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda Citigo 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Snart kan du boka din Skoda CITIGOe iV även i Sverige.
https://www.skoda.se/citigoe-iv

Info:
CITIGOe iV kan leveres kunder allerede i januar 2020
Når priser blir tilgjengelig vil du også kunne konfiguere din CITIGOe iV. Dette skjer høsten 2019.
265 km WLTP i räckvidd
CITIGOe iV er registrert for 4 personer og kommer med 5 dører. En småbil med god plass til to voksne.
CITIGOe iV får et bagasjerom på 250 liter.
CITIGOe iV bygges på Volkswagens MQB plattform
CITIGOe iV har følgenge dimensjoner LxHxB 3.597 x 1.645 x 1.481
CITIGOe iV har en batterikapasitet på 36,8 kWh
CITIGOe iV får en effekt på 61 kW

https://butikk.skoda.no/ofte-stilte-sporsmal


Here you have the full presentation where it’s mentioned that the price will be “well below under 20.000 euros”.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Škoda Citigo 36.8‑kWh

Inlägg av Laban »

LarsA skrev:
Enligt klippet kör man med den tyska prissättnings varianten där bl.a. CCS laddningen inte ingår i basvarianten. :shock:
Det ser jag som ett icke problem om det verkligen blir €16-20k före subvention och ett motsvarande pris i Sverige. Har kört 22 kWh Zoe hela vintern, även i -25C. ca 5 mil tur och retur. De flesta pendlar kortare än så till jobbet. Perfekt andrabil eller förstabil för de som antingen inte kör längre resor med bil eller kan lösa det på andra sätt om det sker väldigt sällan. Man tar kanske inte Citigo'n till Alperna även om den hade haft möjlighet till det räckviddsmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Skoda Citigo-e verkar bli billig.
Skodas första elbil blir ett syskon till Volkswagen e-Up, i form av Skoda Citigo-e. Den lilla stadsbilen ska enligt Skoda få en räckvidd på upp till 26,5 mil med hjälp av en elmotor på 61 kW och ett batteripaket på 36,8 kWh.
Något pris på Citigo-e finns inte att finna på hemsidan, men en Googlesökning ger bättre resultat. Enligt en, av Skoda sponsrad, länk framgår att nya Skoda Citigo-e kommer kosta från 154.700 kronor.
En möjlig förklaring är att 154.700 kronor är priset efter elbilsbonusen. Priset före bonusen blir därmed 214.700 kronor. Skulle så vara fallet rör det sig om tveksam marknadsföring från Skodas sida.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -avslojat/

EDIT:
LRF rabatten:
När du som är medlem i LRF köper en ny Skoda kan du få 8 % rabatt på bilen och 10 % rabatt på utrustning som beställs i samband med bilköpet.
Skoda Fabia 2 600 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... ter/skoda/

Tyvärr finns en begränsnings regel på att elbilsstödet får inte vara på mera än 25% av bilens pris.
Utgår därför att man inte får hela 60.000kr i elbilsstöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Walker »

Kolla LRF-rabatten 2 gånger. På en Fabia - ja.
Jag hade ramavtal med DHR när jag köpte VW/Skoda - 10%
När det kom till eGolfen gällde inte det avtalet. Lyckades kriga till mig 5% ändå. Men då är jag kompis med säljaren.
Han var dessutom orolig för prissättningen på nya eCitigo. ”över 250K (innan bonus) och vi e rökta!”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Surfaren »

155 tkr efter bonus? Det törs man nog inte tro på innan det går att lägga en beställning. Men om det stämmer så blir det kanske till att byta in busskortet.
Walker skrev:
Kolla LRF-rabatten 2 gånger. På en Fabia - ja.
...
Han var dessutom orolig för prissättningen på nya eCitigo. ”över 250K (innan bonus) och vi e rökta!”
Ja, det har väl ganska ofta varit så att olika standardiserade rabattavtal inte gäller på elbilar (från vad man hört här).

De är väl inte rökta nu då, om den hamnar en bra bit under.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Walker »

Surfaren skrev:
155 tkr efter bonus? Det törs man nog inte tro på innan det går att lägga en beställning. Men om det stämmer så blir det kanske till att byta in busskortet.
Walker skrev:
Kolla LRF-rabatten 2 gånger. På en Fabia - ja.
...
Han var dessutom orolig för prissättningen på nya eCitigo. ”över 250K (innan bonus) och vi e rökta!”
Ja, det har väl ganska ofta varit så att olika standardiserade rabattavtal inte gäller på elbilar (från vad man hört här).

De är väl inte rökta nu då, om den hamnar en bra bit under.
Vi är inte riktigt där än...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:
Kolla LRF-rabatten 2 gånger. På en Fabia - ja.
Jag hade ramavtal med DHR när jag köpte VW/Skoda - 10%
När det kom till eGolfen gällde inte det avtalet. Lyckades kriga till mig 5% ändå. Men då är jag kompis med säljaren.
Han var dessutom orolig för prissättningen på nya eCitigo. ”över 250K (innan bonus) och vi e rökta!”
Det är lite si och så med rabatter för elbilar.
Men oftast går det att få rabatt.

Även på storsäljaren KIA e-Niro.
På Kias nya elbil e-Niro får företagarmedlemmar i LRF 6% rabatt vid köpet av ny bil men ingen bonus i efterhand. Gäller bilar köpta efter 1 mars 2019.
e-Niro: 6% rabatt
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... atter/KIA/

Angående VW e-up(med mindre batteriet), så gick den att få loss för ca 196.000kr efter rabatt och stöd.
Så jag är inte förvånad om Skoda eCitigo går att få loss för 154.700 kronor, netto.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

This electric car with a WLTP range of 260 km (162 miles) has a starting price in Germany of 20.950 euros.
After deducting the ŠKODA environmental bonus and minus the state subsidy the price is reduced to 16.570 euros.
It’s 1.025 euros cheaper than its sibling Volkswagen e-up, but standard equipment should be different.
https://pushevs.com/2019/09/09/new-skod ... announced/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Walker »

Fortfarande florerar det en massa priser högt och lågt här inne i € och vad olika bilar kostar i Norge och Tyskland och diverse andra länder.
Är det inte bättre och vänta och se vad de SVENSKA priserna, i SEK blir? Trots allt är det ju just det priset de flesta av oss har att förhålla oss till.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:
Fortfarande florerar det en massa priser högt och lågt här inne i € och vad olika bilar kostar i Norge och Tyskland och diverse andra länder.
Är det inte bättre och vänta och se vad de SVENSKA priserna, i SEK blir? Trots allt är det ju just det priset de flesta av oss har att förhålla oss till.
Min Skoda säljare har lovat mig ett svenskt pris v37! :lol:

EDIT:
För i Norge är priset klart.
Bilen skal komme med to utstyrsnivåer; Ambition og Style. Den billigste versjonen, Ambition, har en startris på 176.000 kr, mens Style starter på 193.000 kr.
https://www.elbil24.no/nyheter/billig-b ... a/71585327
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av juristen »

Zalman3 skrev:
Walker skrev:
Fortfarande florerar det en massa priser högt och lågt här inne i € och vad olika bilar kostar i Norge och Tyskland och diverse andra länder.
Är det inte bättre och vänta och se vad de SVENSKA priserna, i SEK blir? Trots allt är det ju just det priset de flesta av oss har att förhålla oss till.
Min Skoda säljare har lovat mig ett svenskt pris v37! :lol:
Vilket år?! :mrgreen:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Walker »

Min skodasäljare berättade igår att det var tänkt med svensk lansering v 37 för både eCitigo och Superb hybrid.
Superben är nu flyttad till årsskiftet ich eCitigon är också framflyttad men utan datum.
Så några priser denna vecka ser ut att bli svårt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:
Min skodasäljare berättade igår att det var tänkt med svensk lansering v 37 för både eCitigo och Superb hybrid.
Superben är nu flyttad till årsskiftet ich eCitigon är också framflyttad men utan datum.
Så några priser denna vecka ser ut att bli svårt.

Mejl från Skoda om Superb plugin.
Vi inväntar i dagsläget försäljningsstarten som preliminärt sker senare under denna vecka för ett närmare datum,
men den är preliminärt förväntad till början på 2020 för de första nybeställningarna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Limbster »

Tyska priser har kommit 20950 euro. Tar man bort tysk moms och lägger på svensk och växlar till kronor blir priset cirka 236 tusen kronor.

https://www.skoda-media.de/press/detail/3227

Även Tjeckiska priser har kommit 429900 CZK. Tar man bort tjeckisk moms, lägger på svensk moms och växlar till kronor blir priset cirka 184 tusen kronor.
Lägg till 10 tusen för importkostnader och sedan bonus premien och du skulle kunna få en ny citigoe IV för 145 tusen kronor om man orkar ta en helg till att hämta på trailer och lite pappers koll. Undrar om jag räknat fel?

https://www.skoda-storyboard.com/cs/tis ... superb-iv/
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att nya Skoda Citigo ev har så lågt nypris
och 265km räckvidd, att den trycker ner priset på massor av begagnade elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Walker »

Limbster skrev:
Tyska priser har kommit 20950 euro. Tar man bort tysk moms och lägger på svensk och växlar till kronor blir priset cirka 236 tusen kronor.

https://www.skoda-media.de/press/detail/3227

Även Tjeckiska priser har kommit 429900 CZK. Tar man bort tjeckisk moms, lägger på svensk moms och växlar till kronor blir priset cirka 184 tusen kronor.
Lägg till 10 tusen för importkostnader och sedan bonus premien och du skulle kunna få en ny citigoe IV för 145 tusen kronor om man orkar ta en helg till att hämta på trailer och lite pappers koll. Undrar om jag räknat fel?

https://www.skoda-storyboard.com/cs/tis ... superb-iv/
Ja, du (och många andra) räknar helt galet. Man kan helt enkelt inte ta ett pris från ett annat land och räkna om det för att få fram det svenska priset. Det är för många saker som påverkar det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Walker »

Dessutom: de bilarna i tjeckien har säkert inte ens stolsvärme fram, inget av det som man brukar plocka på extra på bilar till våra breddgrader. Frågan är om svenska generalagenten ens tar i bilarna med tång. Vagnskadegarantin finns garanterat inte, och säkert inte så mycket av andra garantier heller. För att inte tala om andrahandsvärdet. Mycket skrik för lite ull. Tror ärligt talat att det skulle bli en riktigt usel affär.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh

Inlägg av Limbster »

Vagnskadegaranti lär absolut inte vara med, övriga garantier lär vara samma som resten av EU, Tjeckien och Tyskland är ganska samma breddgrad på vissa ställen. Såklart kan olika utrustningsnivåer skilja. Andrahandsvärdet är såklart lite sämre på importerade bilar som alltid.

De flesta bil affärer är dåliga, avser du äga en bil från börja till slut spelar inköpspris stor roll
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar