Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Moderator: Redaktion
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Tyska priser har kommit 20950 euro. Tar man bort tysk moms och lägger på svensk och växlar till kronor blir priset cirka 236 tusen kronor.
https://www.skoda-media.de/press/detail/3227
Även Tjeckiska priser har kommit 429900 CZK. Tar man bort tjeckisk moms, lägger på svensk moms och växlar till kronor blir priset cirka 184 tusen kronor.
Lägg till 10 tusen för importkostnader och sedan bonus premien och du skulle kunna få en ny citigoe IV för 145 tusen kronor om man orkar ta en helg till att hämta på trailer och lite pappers koll. Undrar om jag räknat fel?
https://www.skoda-storyboard.com/cs/tis ... superb-iv/
https://www.skoda-media.de/press/detail/3227
Även Tjeckiska priser har kommit 429900 CZK. Tar man bort tjeckisk moms, lägger på svensk moms och växlar till kronor blir priset cirka 184 tusen kronor.
Lägg till 10 tusen för importkostnader och sedan bonus premien och du skulle kunna få en ny citigoe IV för 145 tusen kronor om man orkar ta en helg till att hämta på trailer och lite pappers koll. Undrar om jag räknat fel?
https://www.skoda-storyboard.com/cs/tis ... superb-iv/
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Intressant är att nya Skoda Citigo ev har så lågt nypris
och 265km räckvidd, att den trycker ner priset på massor av begagnade elbilar.
och 265km räckvidd, att den trycker ner priset på massor av begagnade elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Ja, du (och många andra) räknar helt galet. Man kan helt enkelt inte ta ett pris från ett annat land och räkna om det för att få fram det svenska priset. Det är för många saker som påverkar det.Limbster skrev:Tyska priser har kommit 20950 euro. Tar man bort tysk moms och lägger på svensk och växlar till kronor blir priset cirka 236 tusen kronor.
https://www.skoda-media.de/press/detail/3227
Även Tjeckiska priser har kommit 429900 CZK. Tar man bort tjeckisk moms, lägger på svensk moms och växlar till kronor blir priset cirka 184 tusen kronor.
Lägg till 10 tusen för importkostnader och sedan bonus premien och du skulle kunna få en ny citigoe IV för 145 tusen kronor om man orkar ta en helg till att hämta på trailer och lite pappers koll. Undrar om jag räknat fel?
https://www.skoda-storyboard.com/cs/tis ... superb-iv/
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Dessutom: de bilarna i tjeckien har säkert inte ens stolsvärme fram, inget av det som man brukar plocka på extra på bilar till våra breddgrader. Frågan är om svenska generalagenten ens tar i bilarna med tång. Vagnskadegarantin finns garanterat inte, och säkert inte så mycket av andra garantier heller. För att inte tala om andrahandsvärdet. Mycket skrik för lite ull. Tror ärligt talat att det skulle bli en riktigt usel affär.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Vagnskadegaranti lär absolut inte vara med, övriga garantier lär vara samma som resten av EU, Tjeckien och Tyskland är ganska samma breddgrad på vissa ställen. Såklart kan olika utrustningsnivåer skilja. Andrahandsvärdet är såklart lite sämre på importerade bilar som alltid.
De flesta bil affärer är dåliga, avser du äga en bil från börja till slut spelar inköpspris stor roll
De flesta bil affärer är dåliga, avser du äga en bil från börja till slut spelar inköpspris stor roll
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Skoda Citigo iv kostar 16.570 € i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... tigo-e-iv/
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... tigo-e-iv/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Nu väntas den släppas upp till försäljning under vecka 39, med ett pris på ca. 268.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Nu är svenska priset klart 264.800.-
Till det kan man köpa en laddbox inkl montering för 17.900.-
Inga leveranser i år. Första bilarna till kund Q1 2020
Om priset är 16.570 € i Tyskland är det alltså nästan 16.- SKR per €
... eller om man föredrar det: nästan 12.- SKR per € + 60.000.- i Bonus/malus.
Till det kan man köpa en laddbox inkl montering för 17.900.-
Inga leveranser i år. Första bilarna till kund Q1 2020
Om priset är 16.570 € i Tyskland är det alltså nästan 16.- SKR per €
... eller om man föredrar det: nästan 12.- SKR per € + 60.000.- i Bonus/malus.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Då kan vi summera gissningstävlingen i denna tråd.
Allt mellan 157.000.- och 239.000.- har florerat.
Facit 264.800.-
Billiga elbilar med den kvalitet vi kräver kommer inte att bli billiga.
Spännande när svenska priset på ID3 kommer.... Allt under från 380.000.- kommer att förvåna mig.
Allt mellan 157.000.- och 239.000.- har florerat.
Facit 264.800.-
Billiga elbilar med den kvalitet vi kräver kommer inte att bli billiga.
Spännande när svenska priset på ID3 kommer.... Allt under från 380.000.- kommer att förvåna mig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Nja... verkar som de lagt på cirka 20 tusen extra på de tyska priserna,
tyska bilen tror jag saknar ccs, vagnskadegaranti och lite annat, men det ska väl gå att pruta lite.
En ny elbil med okej räckvidd för runt 200 tusen börjar bli okej priser.
Man kan ju skratta lite åt att konsumenten i Tyskland, Tjeckien och Sverige verkar betala samma för bilen. Bonussystemen tillhör tydligen VAG koncernen
tyska bilen tror jag saknar ccs, vagnskadegaranti och lite annat, men det ska väl gå att pruta lite.
En ny elbil med okej räckvidd för runt 200 tusen börjar bli okej priser.
Man kan ju skratta lite åt att konsumenten i Tyskland, Tjeckien och Sverige verkar betala samma för bilen. Bonussystemen tillhör tydligen VAG koncernen
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Finns inte många tillbehör att välja på Citigo.
https://az749841.vo.msecnd.net/sitessvs ... 2240f5.pdf
https://az749841.vo.msecnd.net/sitessvs ... 2240f5.pdf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
De är i princip fullutrustade från början liksom e-up varit sen den kom 2013. På e-up har i princip bara funnits metallic och panoramaglastak att välja till sen 2013.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Jag var och pratade med en säljare idag om nya e-up.
Jag vill gärna provköra en sådan (gamla modellen) innan man slår till.
Säljaren hade dock ingen sådan bil att låna ut.
Vet ni var man kan provköra?
Även Skodas version är intressant att köpa, men jag inbillar mig att den får något bättre andrahandsvärde med ett Volkswagenemblem i fronten.
Jag vill gärna provköra en sådan (gamla modellen) innan man slår till.
Säljaren hade dock ingen sådan bil att låna ut.
Vet ni var man kan provköra?
Även Skodas version är intressant att köpa, men jag inbillar mig att den får något bättre andrahandsvärde med ett Volkswagenemblem i fronten.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
På elbil.forum24.se finns en tråd om gruppköp med rabatt på nya e-up
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Story tack för tipset!Tellus skrev:På elbil.forum24.se finns en tråd om gruppköp med rabatt på nya e-up
Ska kika där.
Edit:
Letar som en gnu på det forumet, men kan inte finna tråden.
Edit2: Fann den nu under kategorin "Lite av varje".
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Jag skapade en grupp på Facebook för våra bilar (Volkswagen, Skoda och Seat).
Det verkade saknas en sådan grupp så ni är välkomna.
Det verkade saknas en sådan grupp så ni är välkomna.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Våra bilar???våra bilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Ja det gick ju att missförstå.Zalman3 skrev:Våra bilar???våra bilar
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Är det någon som vet hur/om det finns kylning på Citigons batteri? Skoda själva visste ingenting men höll med om att skulle vara bra att veta och lovade kolla upp det. På de bilder man sett syns inget som tyder på kylning. Har de gjort som på Leaf och hoppas på det bästa? Bilen är ju förhållandevis billig så alltför avancerat kylsystem finns det nog inte pengar till.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Jag hade en e-up tidigare och den hade inte kylning men det funkade fint att snabbladda.
Dock en gång när jag pressade på lite hårdare och låg i maxfart, 130km/h i princip hela batteriet, dvs 6-7 mil så tog det längre tid att ladda. Tog kanske dubbelt så lång tid att ladda då.
Dock en gång när jag pressade på lite hårdare och låg i maxfart, 130km/h i princip hela batteriet, dvs 6-7 mil så tog det längre tid att ladda. Tog kanske dubbelt så lång tid att ladda då.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Tackar.Richardk skrev:Jag hade en e-up tidigare och den hade inte kylning men det funkade fint att snabbladda.
Dock en gång när jag pressade på lite hårdare och låg i maxfart, 130km/h i princip hela batteriet, dvs 6-7 mil så tog det längre tid att ladda. Tog kanske dubbelt så lång tid att ladda då.
Det skulle bli rätt mycket motorväg för min del. Tråkigt, får vänta tills det kommer någon bättre. Liten billig utan krok och en fossil kvar. Eller bara elektrisk som kan ersätta fossilen.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Jag skulle ändå säga att det funkar normalt sett bra med snabbladdning och e-up. Den gången som det inte funkade riktigt bra så hade jag snabbladdat säkert 4-5 gånger i rad och kört ganska inspirerat. Var nog inte jämn 130km/h utan mer 80-130-80-130 typ. Och det var varmt ute.ELA skrev:Tackar.Richardk skrev:Jag hade en e-up tidigare och den hade inte kylning men det funkade fint att snabbladda.
Dock en gång när jag pressade på lite hårdare och låg i maxfart, 130km/h i princip hela batteriet, dvs 6-7 mil så tog det längre tid att ladda. Tog kanske dubbelt så lång tid att ladda då.
Det skulle bli rätt mycket motorväg för min del. Tråkigt, får vänta tills det kommer någon bättre. Liten billig utan krok och en fossil kvar. Eller bara elektrisk som kan ersätta fossilen.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Tror man måste köra nya VW e-up i verkligheten och se hur den går att ladda.Richardk skrev:Jag skulle ändå säga att det funkar normalt sett bra med snabbladdning och e-up. Den gången som det inte funkade riktigt bra så hade jag snabbladdat säkert 4-5 gånger i rad och kört ganska inspirerat. Var nog inte jämn 130km/h utan mer 80-130-80-130 typ. Och det var varmt ute.ELA skrev:Tackar.Richardk skrev:Jag hade en e-up tidigare och den hade inte kylning men det funkade fint att snabbladda.
Dock en gång när jag pressade på lite hårdare och låg i maxfart, 130km/h i princip hela batteriet, dvs 6-7 mil så tog det längre tid att ladda. Tog kanske dubbelt så lång tid att ladda då.
Det skulle bli rätt mycket motorväg för min del. Tråkigt, får vänta tills det kommer någon bättre. Liten billig utan krok och en fossil kvar. Eller bara elektrisk som kan ersätta fossilen.
Gamla Nissan Leaf 24kWh som jag körde Göteborg-Umeå och snabbladdade 11ggr, hade inga problem med att den minskade laddhastigheten.
Medans Leaf 40kWh har detta problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Idag blev det säljstopp på den här modellen i Sverige.
Tydligen har kvoten redan sålts!
Kan tänkas att detsamma kommer hända Mi och e-Up snart.
Tydligen har kvoten redan sålts!
Kan tänkas att detsamma kommer hända Mi och e-Up snart.