Det jag framförallt inte fick att fungera var att programmera laddning och förvärmning av bilen till en inställd avgångstid. Det funkade vid något enstaka tillfälle men i förrgår kväll fick jag det inte att funka trots säkert 10 försök. Att direkt sätta på eller stänga av laddning funkar dock bra. Jag kan inte heller t.ex. låsa eller låsa upp bilen via appen. Skall gå enligt Skoda men de kanske inte har full koll.
På tal om belysning så är inte panelen i dörren för elfönster, lås och elspeglar upplyst när det är mörkt. Är det likadant i din bil Marsa?
Likadant på min bil. Ingen belysning i dörrpanelen.
Angående programmeringen av förvärmningen så har jag inte testat det. Tycker det fungerar tillräckligt bra att bara aktivera den i appen innan man åker
En annan fråga om appen - har du förstått skillnaden på de två olika värdena på "bränsleförbrukning" i kördatan?
Skoda Citigoe iV Hyundai Ioniq 5 RWD Advance Tesla Model Y Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Likadant på min bil. Ingen belysning i dörrpanelen.
Angående programmeringen av förvärmningen så har jag inte testat det. Tycker det fungerar tillräckligt bra att bara aktivera den i appen innan man åker
En annan fråga om appen - har du förstått skillnaden på de två olika värdena på "bränsleförbrukning" i kördatan?
Angående förvärmningen så antar jag att du menar direktstart från Connect-appen. Jag har testat den och den verkar funka i appen men åtminstone i morse var inte bilen varm när jag åkte iväg och då slog jag till kupévärmen ca. 20 min innan jag åkte.
Angående förbrukningsvärdena, i vilken av apparna?
Det beror på när man vill ha sin bil. eCitigo är slutsåld i Sverige sedan länge och man kanske får en modell 2021 i slutet på året.
...om man har tur.
Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021.
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.
Skoda Citigoe iV Hyundai Ioniq 5 RWD Advance Tesla Model Y Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021.
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.
Men ID1 är väl en bit bort?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Volkswagen ID.1 kan bli lilla elbilen
Den lilla elbilen kommer vara baserad på en modifierad version av koncernens nya MEB-plattform som ligger till grund för koncernens stora elbilssatsning. Den modifierad plattformen kommer kortas ner till mindre än 4 meter. Ungefär motsvarande storleken av en Volkswagen Polo.
Det är inte känt under vilket varumärken den lilla instegs-elbilen lanseras under. Men en möjlighet kan bli Volkswagen ID.1 kommer ersätta elbilarna Volkswagen e-Up och motsvarande Seat Mii och Skoda Citigoe-iV.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021.
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.
Det beror på när man vill ha sin bil. eCitigo är slutsåld i Sverige sedan länge och man kanske får en modell 2021 i slutet på året.
...om man har tur.
Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021.
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.
Det finns bara en åf som kan ha i lager. Atteviks. De köpte nämligen hela klabbet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Det beror på när man vill ha sin bil. eCitigo är slutsåld i Sverige sedan länge och man kanske får en modell 2021 i slutet på året.
...om man har tur.
Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021.
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.
Det finns bara en åf som kan ha i lager. Atteviks. De köpte nämligen hela klabbet.
Kanske inte 20 st ”i lager”.
Om man scrollar ner hittar man bl a en annons med ”nu beställningsbar” från 30/10 2019.
Verkar vara sådär up to date.
Några ströexemplar finns nog, de flesta hos Atteviks.
Prutläge?
Nja, skulle inte tro det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Kanske inte 20 st ”i lager”.
Om man scrollar ner hittar man bl a en annons med ”nu beställningsbar” från 30/10 2019.
Verkar vara sådär up to date.
Några ströexemplar finns nog, de flesta hos Atteviks.
Prutläge?
Nja, skulle inte tro det.
Kanske inte 20 st ”i lager”.
Om man scrollar ner hittar man bl a en annons med ”nu beställningsbar” från 30/10 2019.
Verkar vara sådär up to date.
Några ströexemplar finns nog, de flesta hos Atteviks.
Prutläge?
Nja, skulle inte tro det.
Så, då blev det en Citigo. Yes! Den är inte den ultimata elbilen men den gör liksom inte anspråk på det heller, det ursäktar mycket. Hjälpligen billig. Jag fick den ca 7% under listpris. Och det gick hur lätt som helst. Är tydligen dålig förhandlare, skulle försökt lägre.
Nu får gamla bensinbilen bli kvar för släp- och långkörning.
Ser fram mot leverans om någon vecka.
Så, då blev det en Citigo. Yes! Den är inte den ultimata elbilen men den gör liksom inte anspråk på det heller, det ursäktar mycket. Hjälpligen billig. Jag fick den ca 7% under listpris. Och det gick hur lätt som helst. Är tydligen dålig förhandlare, skulle försökt lägre.
Nu får gamla bensinbilen bli kvar för släp- och långkörning.
Ser fram mot leverans om någon vecka.
Grattis!
Klart prisvärd bil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Så, då blev det en Citigo. Yes! Den är inte den ultimata elbilen men den gör liksom inte anspråk på det heller, det ursäktar mycket. Hjälpligen billig. Jag fick den ca 7% under listpris. Och det gick hur lätt som helst. Är tydligen dålig förhandlare, skulle försökt lägre.
Nu får gamla bensinbilen bli kvar för släp- och långkörning.
Ser fram mot leverans om någon vecka.
Liknande scenario här, men vi fick vår Citigo i februari.
Dieselbilen används för att dra släp och vid längre resor.
Gillar verkligen den lilla bilen som är riktigt agil och lättkörd i stadstrafik.
Skodas första elbil blir ett syskon till Volkswagen e-Up, i form av Skoda Citigo-e. Den lilla stadsbilen ska enligt Skoda få en räckvidd på upp till 26,5 mil med hjälp av en elmotor på 61 kW och ett batteripaket på 36,8 kWh.
Något pris på Citigo-e finns inte att finna på hemsidan, men en Googlesökning ger bättre resultat. Enligt en, av Skoda sponsrad, länk framgår att nya Skoda Citigo-e kommer kosta från 154.700 kronor.
En möjlig förklaring är att 154.700 kronor är priset efter elbilsbonusen. Priset före bonusen blir därmed 214.700 kronor. Skulle så vara fallet rör det sig om tveksam marknadsföring från Skodas sida.
När du som är medlem i LRF köper en ny Skoda kan du få 8 % rabatt på bilen och 10 % rabatt på utrustning som beställs i samband med bilköpet.
Skoda Fabia 2 600 kr bonus
Tyvärr finns en begränsnings regel på att elbilsstödet får inte vara på mera än 25% av bilens pris.
Utgår därför att man inte får hela 60.000kr i elbilsstöd.
"OBS, gäller ej Skoda Citigo e iV, kontakta din lokala återförsäljare för rabatt"
Nu har jag fått Citigon, visserligen lånebil för det blev logistiskt strul men det gör inte så mycket. Trevlig är den. Och rätt strömsnål. På lite blandad körning, lite motorväg, lite landsväg och lite stad, fint väder, blev förbrukningen strax under den nominella. 1,07 mot 1,27 kWh/mil. Nu får man blodad tand, vad skulle man kunna göra för att få ner förbrukningen ännu mer? Fälg och däck är nog inte optimala, 185/50 r16. Och mycket öppen yta på fälgen. Undersidan är inte så slät vid bakaxeln. Fenderskirts över bakhjulen? Spoiler och bättre luftsläpp baktill? Någon som provat något?
Jag har haft nöjet att förutom provköra även kunnat ta några varv runt racerbana med en e-up! (Citigoe med dyrare emblem i nosen)
Det var överraskande roligt! Bilen har lite MINI-känsla över sig med ett hjul ute i varje hörn. Bra väghållning och tillräckligt pigg för att det ska pirra till lite. (MINI electric å andra sidan var inte alls lika kul)
Och lösningen med mobilhållare isf kass "entertainmentkonsol" i mitten är genialisk.
Citigoe är verkligen "en bil för nuftiga människor"
Vad tror ni man kan få för en Citigo vid försäljning efter bonusen betalts ut?
Så som jag förstår det så är efterfrågan större än utbudet.
Vet dock ej vad jag skulle gör med den vinst en eventuell försäljning skulle inbringa.
Man vill ha en elbil och de pengarna gör knappast att man får råd med en Tesla.
Tyvärr...
Vad tror ni man kan få för en Citigo vid försäljning efter bonusen betalts ut?
Så som jag förstår det så är efterfrågan större än utbudet.
Vet dock ej vad jag skulle gör med den vinst en eventuell försäljning skulle inbringa.
Man vill ha en elbil och de pengarna gör knappast att man får råd med en Tesla.
Tyvärr...
Det kommer ju allt mer konkurrenter. Visserligen lite dyrare, men IMO betydligt bättre.
Tex PSA-bilarna med 50kwh och som laddar 100kw DC.
Även basversionen av ID3 med 48kwh är på G.
De kan man ju faktiskt göra längre resor med utan allt för mkt besvär.
Sen ryktas det ju dessutom om att EU tar bort moms för elbilar i närtid. I Tyskland kommer man nu få runt 10k euro i rabatt på elbilar. Dvs priserna kommer snabbt leta sig neråt.
Summa summarum så tror jag inte man ska räkna med någon vinst. Man kan dock ha tur.... eller otur...
Har haft en Citigo i några veckor och tycker det är en fantastisk bil för det man betalar. Lägg 50 000:- när man köper bilen, få tillbaka 60 000:- Kör man som jag ca 2000 mil per år är bilen mer eller mindre gratis jämfört med att elda upp soppa för 30 000:- per år.
Ska man ligga och mosa 130 kanske den inte är optimal men tror faktiskt inte det är något jätteproblem. Får se efter helgen, då blir det ca 100 mil på E4an.
Är inga problem alls att komma de utlovade 26,5 milen.
Skulle kunna ha en till om det inte vore för behovet av dragkrok. Längtar efter Cybertruck...
Som referensbilar jag har ägt innan är det Outlander och Tesla S90D.
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Ja, den är helt klart överlägsen avgasbilar och absolut inget dåligt val.
Men utvecklingen går snabbt framåt. Titta vad gamla e-up och liknande går för i Norge tex, en lite mer mogen marknad för elbilar. De sjunker ganska snabbt eftersom de har ett begränsat användningsområde.
Vi är också väldigt nöjda med vår Citigo och den gör sitt jobb både billigt och med bravur.
Det är dock en budgetbil så tanken slog mig att man kanske kan gå plus på den ekonomiskt.
Inte lätt att hitta någon likvärdig elbil även då man kanske eventuellt bara kan göra en vinst på 10-20kkr.
Dvs kaffepengar.
En lätt begagnad i3 96ah kan man iofs få för 250kkr eller strax däröver och det är väl en trevlig bil?
Skoda Citigon är väldigt optimistisk till sin natur. Förväntad räckvidd blir bara längre och längre för varje laddning. Förra gången 33 mil. Nu 38,8! Nästa gång klår jag Tesla model 3 SR och sen.... Verkliga räckvidden var ca 28mil. 24 körda och 5 kvar enligt guessometern, kanske 4 på riktigt? Men 28 är ju bra, lite mer än specat.