VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Stevvee »

Daswa skrev:
Utan att ha källgranskat så gubbgooglar jag lite snabbt att privatleasing idag omfattar ca 100 000 bilar i Sverige
100 000 bilar kan låta lite i privatleasing men att tänka på när det gäller privatleasing är att dom flesta bilarna är extremt snålt utrustade. Och att ha 100 000 snålt utrustade likadana bilar är inte attraktivt. Hyrbilsfirmorna har förstått det sen några år tillbaka och så även bilfirmorna som har lånebilar.
Helt ärligt tror inte jag att banker har fattat detta utan mer sett kortsiktigt hur man kan knyta en kund under några år och räknat med att det skall fungera som ett billån fast enklare. Man har nog inte alls räknat med att andrahandsmarknaden skulle reagera som den gjort och troligtvis är det pga okunskap för man tror att en bil säljer oavsett vad, visst en bil blir såld men till vilket pris är väll mer intressant. Jag har många bekanta som är säljare inom bilbranschen och ingen ser privatleasing som något positivt och företagen börjar få smått panik nu när det börjar dyka in mängder med bilar som dom behöver sälja till stora förluster.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Wahll »

Trist och tröttsamt. När jag lämnade in min Leaf efter 2 år lämnade jag bokstavligen nycklarna på säljarens bord ( som var upptagen i telefon) och gick därifrån.
Hörde inget mer efter det.
Tycker absolut man ska bestrida den fakturan, särskilt kostnaden för besiktningen.
Tyvärr måste man ju betala en faktura även om man bestrider den (brevledes dessutom). Tycker även man bör kontata ARN i detta fallet.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Andersen »

Wahll skrev:
Trist och tröttsamt. När jag lämnade in min Leaf efter 2 år lämnade jag bokstavligen nycklarna på säljarens bord ( som var upptagen i telefon) och gick därifrån.
Hörde inget mer efter det.
Tycker absolut man ska bestrida den fakturan, särskilt kostnaden för besiktningen.
Tyvärr måste man ju betala en faktura även om man bestrider den (brevledes dessutom). Tycker även man bör kontata ARN i detta fallet.
Det är inte korrekt att man måste betala en faktura trots att man bestrider den. Du kanske blandar ihop det med felparkeringsavgift? I det fallet måste man betala en tvistig faktura om det är på gatumark, men inte om man fått böter på privat mark.

Att betala en felaktig faktura som man samtidigt bestrider kan ligga en i fatet i en vidare tvist. Dels kan det tolkas som att du accepterar fakturan, och dels är det plötsligt du som ska rikta krav mot dem, istf tvärtom!

Dessutom finns det inga formkrav hur en bestridan ska ske. Skickar du ett vanligt brev är det inte säkert att det kommer fram, och du har dessutom inget kvitto på att du bestridit. Bättre då med epost, om du spar kopian i Skickat-mappen! Eller REK-brev där du får ett kvitto vid inlämningen.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Daswa
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jun 2019 17:15

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Daswa »

Det glädjer mig oerhört att behöva ta tillbaka alla mina tråkiga ömdömmen och insinuationer om Santander. Det tog visserligen lite tid, under vilken jag genomgick flera av Dantes helveten åtminstone psykiskt... Fast nu har Santander svarat att de efter en grundlig genomgång av mitt ärende konstaterat att ca 11 000:- av de ursprungliga 42 500:- som de begärde är skador som jag skall ersätta. Jag förtydligar, av de 42 500:- som jag ursprungligen blev ålagd att betala så anser Santander efter att ha utrett själva att jag "endast" skall betala ca 11 000:-. I mitt fall håller jag med och jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om vad jag tycker om Santander samt sprida det på samma sätt som jag spred min frustration.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av kangru »

Daswa skrev:
Det glädjer mig oerhört att behöva ta tillbaka alla mina tråkiga ömdömmen och insinuationer om Santander. Det tog visserligen lite tid, under vilken jag genomgick flera av Dantes helveten åtminstone psykiskt... Fast nu har Santander svarat att de efter en grundlig genomgång av mitt ärende konstaterat att ca 11 000:- av de ursprungliga 42 500:- som de begärde är skador som jag skall ersätta. Jag förtydligar, av de 42 500:- som jag ursprungligen blev ålagd att betala så anser Santander efter att ha utrett själva att jag "endast" skall betala ca 11 000:-. I mitt fall håller jag med och jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om vad jag tycker om Santander samt sprida det på samma sätt som jag spred min frustration.
Har Santander specificerat vad dessa 11kkr gäller? Dvs vad har man ansett som normalt resp. inte?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Jeppe_E »

Daswa skrev:
Det glädjer mig oerhört att behöva ta tillbaka alla mina tråkiga ömdömmen och insinuationer om Santander. Det tog visserligen lite tid, under vilken jag genomgick flera av Dantes helveten åtminstone psykiskt... Fast nu har Santander svarat att de efter en grundlig genomgång av mitt ärende konstaterat att ca 11 000:- av de ursprungliga 42 500:- som de begärde är skador som jag skall ersätta. Jag förtydligar, av de 42 500:- som jag ursprungligen blev ålagd att betala så anser Santander efter att ha utrett själva att jag "endast" skall betala ca 11 000:-. I mitt fall håller jag med och jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om vad jag tycker om Santander samt sprida det på samma sätt som jag spred min frustration.
Fast det handlar fortfarande om att de beter sig på ett högst tvivelaktigt sätt, eftersom det var först när du utmanade dem, la ner tid och gnällde emot som de gav med sig. Hur många tror du bara har köpt deras omdöme rakt av? Nej, det är uselt att detta skall krävas. Ett bra betyg hade de kunnat få om de gjort en korrkt bedömning redan från början.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av JGur »

Hittade denna guide man får med vid privatleasing av Nissan via Santander: https://www-europe.nissan-cdn.net/conte ... easing.pdf
// Mikael
Skriv svar