VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av chaffis75 »

Surfaren skrev:
LarsB skrev:
Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?
Nej rubriken är korrekt.. Som nämnt så har detta diskuterats mycket i leafs Facebook grupp.

Om opus kille bara släppt igenom en bil utan anmärkning är de ju uppenbarligen fel på hur man bedömer normalt slitage, de kräver mer eller mindre att bilen ska vara i nyskick vilket den såklart inte är efter några år, råkade själv ut för dem och fick en räkning på 6500 och då tror jag i hade tur för han missade en mindre repa.
Personligen orkade jag inte ta striden utan betalar de sura pengarna.

Så ja stor varning för Santander, komma aldrig göra äffär med dem igen.. Och troligen aldrig Nissan igen då de såklart också har ett ansvar, de är ju trots allt Nissan som leasade ut bilen till mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Stevvee »

chaffis75 skrev:
Surfaren skrev:
LarsB skrev:
Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?
Nej rubriken är korrekt.. Som nämnt så har detta diskuterats mycket i leafs Facebook grupp.

Om opus kille bara släppt igenom en bil utan anmärkning är de ju uppenbarligen fel på hur man bedömer normalt slitage, de kräver mer eller mindre att bilen ska vara i nyskick vilket den såklart inte är efter några år, råkade själv ut för dem och fick en räkning på 6500 och då tror jag i hade tur för han missade en mindre repa.
Personligen orkade jag inte ta striden utan betalar de sura pengarna.

Så ja stor varning för Santander, komma aldrig göra äffär med dem igen.. Och troligen aldrig Nissan igen då de såklart också har ett ansvar, de är ju trots allt Nissan som leasade ut bilen till mig.
Som sagt tror dom flesta leasingar kommer bli bedömda såhär och det jag själv varnat folk för tidigare.

Det som händer är att bilfirman står med risken och får sälja massvis med bilar till förlust och verkar inte som firmorna har fattat det förens nu. Hört flertalet säljare som är tokiga på leasingen just för att dom kommer ha sånt jäkla överlager på bilar.

Har själv jobbat med värdering utav leasingbilar och den schablon som är för skador är inte att leka med. Ex är en ruta fullpris om du inte skriver en skaderapport innan och en dörr kan lätt vara 7 tusen för en liten bula.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Mickep »

Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av HenrikM76 »

Sen ska man ju inte dra alla över en kant heller! Vi privatleasade en BMW 218 som andrabil, fick med en tydlig broschyr om vad de värderade som normalt slitage. Och kan helt klart säga att en bil med så mycket märken som de tillät hade jag aldrig tittat åt som begagnad. Och vid tillbakalämnandet var det inga problem alls, de kollade över bilen noga, men allt som var på bilen föll gott och väl inom ramen för vad de ansåg va normalt, och då var där bland annat 2 dörruppslag och ett märke på stötfångaren fram efter en liten motkörning.

Detta var genom Förenade bil i Malmö.

Så skräm inte upp alla leasingspekulanter bara för en firmas taskiga behandlande.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av chaffis75 »

Nej varningen är för Santander och Nissan, har själv en granne som har en Audi kan ska lämna tillbaka nu och där var de mycket bättre.

Santander hade ingen för besiktning ens om man betalade själv och ville inte lämna ut dokument om hur de bedömer och tar betalt..

Men som sagt de finns mer seriösa bil märken.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av oscfor »

Mickep skrev:
Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Tänka på att det här inte handlar om leasing i den vanliga formen, dvs till företag, utan privatleasing.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av oscfor »

VW var fantastiskt generösa när vi lämnade in hustruns privatleasade Golf (utbytt mot en TM3). De kastade en blick på bilen, läste av mätarställningen och räknade vinterhjulen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Mickep »

oscfor skrev:
Mickep skrev:
Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Tänka på att det här inte handlar om leasing i den vanliga formen, dvs till företag, utan privatleasing.
Bedöms privatleasade generellt hårdare? Då är det ännu värre! Då drar man sig ännu mer från att privatleasa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av zyax »

@Tibor Borde gå att ignorera trådar med förskräcklig rubrik, andra alternativ att få bort meningslöst användande av versaler och/eller massvis med utropstecken eller annan form av forumsförfulning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Walker »

Pratade lite om det här med min Skodasäljare för något år sedan. Han sa just det att om man kan privatleasa en bil för i princip noll och ingenting så är det ganska naturligt att de är petiga vid inlämning. De bedriver ingen ideell verksamhet. De, som alla andra, vill ju göra en bra affär. Det var därför Skodas privatleasing var några kronor dyrare - då slapp man kallduschen efter 3 år. Sedan visade han mig broschyren om var toleranserna går för deras bilar. Tydligt och utförligt och något alla fick med vid leverans.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av pinussen »

Hade väl tur och klarade mig helt när jag lämnade tillbaka min LEAF i slutet av april, OPUS i Vallentuna var bra :)

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av oscfor »

Mickep skrev:
oscfor skrev:
Mickep skrev:
Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Tänka på att det här inte handlar om leasing i den vanliga formen, dvs till företag, utan privatleasing.
Bedöms privatleasade generellt hårdare? Då är det ännu värre! Då drar man sig ännu mer från att privatleasa.
Finansiell leasing, vilket ju är det allra vanligaste, bedöms inte alls eftersom värdet är marknadsvärdet.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av LarsB »

Surfaren skrev:
LarsB skrev:
Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?
Nej det tycker jag inte - jag hade inget annat val än att vända mig till Opus. Det är Santanders ansvar att besiktningarna utförs enligt deras riktlinjer.
Om det var så att han var övernitisk så borde Santander tillrättavisat då han gjort många besiktningar innan (där bara en gått igenom utan anmärkning).
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av LarsB »

p1457 skrev:
Mn senaste leaf är leasad från mbil via Nordea finans. Känns bra, än så länge.

Jag tror du kan ladda ner en bättre broschyr från Nissan.se just om att lämna tillbaka leasingbil.
Tack för tipset om "Återlämningsguide Riktlinjer för personbilar" PDF'en!
Jag skall hänvisa till dokumentet när fakturan, som väl dyker upp snart, skall bestridas.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av LarsB »

zyax skrev:
@Tibor Borde gå att ignorera trådar med förskräcklig rubrik, andra alternativ att få bort meningslöst användande av versaler och/eller massvis med utropstecken eller annan form av forumsförfulning.
Jag känner inte till att versaler eller utropstecken är förbjudet i rubriker - är det det så ber jag om ursäkt.

Jag tyckte själv att det var väldigt nyttig information och ville kolla om fler hade liknande erfarenheter - vilket det visade sig att det fans.

Det har dessutom i tråden hänvisats till dokument som kanske inte alla (jag gjorde det inte) Nissan-ägare känner till som kan vara till nytta vid bestridande av bedömning av bilen.

Detta kan potentiellt leda till många sparade tusenlappar för andra i samma sits som mig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av bylund »

Det finns inget uttryckligt förbud just här, utan det är väl mest så att skriva med bara versaler anses ungefär som att skrika i vanlig konversation. https://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett

Det gör att denna rubrik tar väldigt mycket uppmärksamhet, jämfört med andra rubriker. Visst kan man förstå att just du tycker att den är värd den extra betoningen, men det kanske inte alla gör.

Det går att åtgärda genom att redigerar rubriken i första inlägget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Erxon »

Efter allt man på senaste tiden läst om detta företag och vid privatleasing så kanske min känsla över dem stämmer.
För 5-6 år sedan köpte jag en bil med finansiering genom S och redan efter några månader så blev det problem med fakturor och avgifter.
Tog då 2 beslut, dels betala av bilen fortare än avtalat samt att inte ha med dem att göra.

Skulle jag komma i en situation igen och det företag jag tittar på bil inte kan erbjuda finansiering genom annat företag än S så kommer jag säga det att det inte blir affär och jag går till någon annan och handlar bil av dem.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av _TonyV »

Jag lämnade tillbaka en 30kwh hos Opus och fick nerslag en repa på plast detalj nertill fram. Och handtaget inne i bagageluckan. Handtaget kostade 800:- repan drygt 2000:-
Nu har ju MM haft billiga leasingavtal länge. 3000-3300kr per mån. Och Nissan själva för ung 1500:- mer per mån. Utan några extra synbara fördelar. Så ta hand om era Santander leasings annars får man fighta numer.
Hoppas denna nitiska bedömning ses över för en 2 år gammal bil är inte ny längre.

Nu har jag en 40kwh via DNb och Bilbyter Linköping. Denna ska återlämnas till handlaren. Har någon erfaranhet av denna kombo?

Ett tredje alternativ har väl varit Hedins och där vet jag inte alls hur det funkar med leasingbolaget.

Har någon erfaranhet av dessa 2 andra alternativ och bedömningen vid återlämnandet.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Tars »

_TonyV skrev:
Jag lämnade tillbaka en 30kwh hos Opus och fick nerslag en repa på plast detalj nertill fram. Och handtaget inne i bagageluckan. Handtaget kostade 800:- repan drygt 2000:-
Nu har ju MM haft billiga leasingavtal länge. 3000-3300kr per mån. Och Nissan själva för ung 1500:- mer per mån. Utan några extra synbara fördelar. Så ta hand om era Santander leasings annars får man fighta numer.
Hoppas denna nitiska bedömning ses över för en 2 år gammal bil är inte ny längre.

Nu har jag en 40kwh via DNb och Bilbyter Linköping. Denna ska återlämnas till handlaren. Har någon erfaranhet av denna kombo?

Ett tredje alternativ har väl varit Hedins och där vet jag inte alls hur det funkar med leasingbolaget.

Har någon erfaranhet av dessa 2 andra alternativ och bedömningen vid återlämnandet.
Har ingen kul erfarenhet av Hedin.
Undvik.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av taliz »

Har också en bekant som haft det riktigt jobbigt med Hedin bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
Har också en bekant som haft det riktigt jobbigt med Hedin bil.
tror alla har det jobbigt med Hedin, både leverantörer, anställda och köpare....
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Fredrik j »

Aldrig i livet att jag hade betalat för sånt trams. Jag hade hellre reparerat bilen någon annanstan. Man får mycket lackering för 30000...
Daswa
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jun 2019 17:15

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Daswa »

Jag och min fru får sälla oss till mängden som har blivit blåsta av Santander, 42 500:- fattigare...

Jag har inte läst alla inlägg men jag känner igen beskrivningarna. Detta var vår andra Nissan Leaf som vi leasade, första betalade vi ca 8 000:- för då vi återlämnade. Fast den hade barnen gått hårt åt så det var inte så mycket att gnälla om. Denna gång var det som sagt en "oberoende" verkstad som besiktigade och trots att bilen var betydligt bättre än den tidigare så hittade man skador för 42 500:-.
På vindrutan hittade man ett märke motsvarande 1mm, inte en spricka utan ett märke som nästan inte gick att se för blotta ögat utan man fick dra med nageln för att känna det. Det hade inte fått någon anmärkning på besiktning och hade jag sett det så hade jag lämnat in och lagat det, kostar ca 500:-. Santander begär 9 375:-, då de menar att hela rutan måste bytas! Enligt motomännen och andra oberoende branschorganisationer så är medellivslängden på en vindruta ca 10 000 mil, bilen vi lämnade in hade gått ca 3 300mil dvs ca 30% av rutans medellivslängd var förbrukad men inte ens det gjorde de avdrag för utan de begär att bilen återställs till ny.
2st däck var tydligen under gränsen, slarvigt av mig att inte ha kollat det,,, men jag trodde å andra sidan inte att de skulle begära 5 000:- för det! Jag är inte i däckbranschen men lite gubbgoogling indikerar att det är ca dubbelt upp vad det skulle kostat mig att byta däcken själv? Återigen begär de att bilen återställs till ny utan rabatt för de 3 300milen bilen rullat...
Kofångare fram, 5st stenskott ca 1mm/märke= onormalt slitage?! Enl Santander är bara 1 stenskott godkänt?! Jag läste att någon annan fått svaret 1/1 000mil så jag kan ha hört fel. Oavsett, stenskott är per definition normalt slitage! Möjligen om man kör uteslutande på grusväg och kofångaren är blästrad av stenskott så är det rimligen inte normalt fast vi har bara kört asfalt, stadstrafik.... 5 märken, det är inte onormalt!
Utöver ovan hittade de ytterligare "hårstråsrepor" och 2st repor som var rejäla och absolut skulle ersättas av oss. Totalt 8st lackskador inkl kofångare blev 28 125:- Vilket ger ca 3 515:-/skada. Alltså om man lämnar in EN skada så med etablering och administration kanske 3 515:- är rimligt men om man lagar 8 skador samtidigt så blir det inte 8X 3 515:-. Återigen begär de att man skall betala för att återställa bilen till ny utan hänsyn till de 2 åren och 3 300milen bilen har på mätaren!
Som lök på laxen har vi dessutom betalat för övermil, bla de 10 milen extra som det var till slutbesiktningen eftersom att den "oberoende" besiktningsfirman inte hade verkstad i staden där jag bor. Utöver ovan...

Jag har varit i kontakt med jurist och det är fullt möjligt att bestrida kraven och driva frågan till högre instans.Det finns fog att anta att Santander i detta fall kan ha överutnyttjat sitt tolkningsföreträde av avtalet. De har definitivt frångått normen i branschen om man ser till de underlag som finns publicerade om "normalt slitage".
En sådan process innebär dock att man får man stå för kostnaderna för ombud under processens gång. Ovisst om rättshjälp via försäkring täcker? Förlorar så får man även betala Santanders kostnader. Vidare så kan endera part överklaga dom till högre instans och kostnaderna fortsätter att ackumuleras... Min slutsats är att den ekonomiska risken för en enskild i förhållande till de tiotusenlappar man blivit blåst på inte motiverar en sådan process.
Man kan vända sig till allmänna reklamationsnämnden, vilket jag överväger.
Jag vill inte ge några råd baserat på det jag själv tagit reda på och gubbgissningar, jag rekommenderar var och en att kontakta jurist, vissa kommuner erbjuder gratis konsumentrådgivning tex. Hade dock varit intressant att förhöra sig om möjligheten till en "grupptalan", populärt i USA, flera drabbade går samman, delar kostnader osv...
Av en slump så såg jag "Dokument utifrån" nyligen, handlade om storbanker och finansmän som lurat länder i EU på hundratals miljarder. Tydligen kunde man begära tillbaka skatt på aktievinster mellan länder, flera gånger och utan att ens ha betalat in skatten till at börja med. Gissa vilken bank som omnämndes...
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av Stevvee »

Daswa skrev:
Jag och min fru får sälla oss till mängden som har blivit blåsta av Santander, 42 500:- fattigare...

Jag har inte läst alla inlägg men jag känner igen beskrivningarna. Detta var vår andra Nissan Leaf som vi leasade, första betalade vi ca 8 000:- för då vi återlämnade. Fast den hade barnen gått hårt åt så det var inte så mycket att gnälla om. Denna gång var det som sagt en "oberoende" verkstad som besiktigade och trots att bilen var betydligt bättre än den tidigare så hittade man skador för 42 500:-.
På vindrutan hittade man ett märke motsvarande 1mm, inte en spricka utan ett märke som nästan inte gick att se för blotta ögat utan man fick dra med nageln för att känna det. Det hade inte fått någon anmärkning på besiktning och hade jag sett det så hade jag lämnat in och lagat det, kostar ca 500:-. Santander begär 9 375:-, då de menar att hela rutan måste bytas! Enligt motomännen och andra oberoende branschorganisationer så är medellivslängden på en vindruta ca 10 000 mil, bilen vi lämnade in hade gått ca 3 300mil dvs ca 30% av rutans medellivslängd var förbrukad men inte ens det gjorde de avdrag för utan de begär att bilen återställs till ny.
2st däck var tydligen under gränsen, slarvigt av mig att inte ha kollat det,,, men jag trodde å andra sidan inte att de skulle begära 5 000:- för det! Jag är inte i däckbranschen men lite gubbgoogling indikerar att det är ca dubbelt upp vad det skulle kostat mig att byta däcken själv? Återigen begär de att bilen återställs till ny utan rabatt för de 3 300milen bilen rullat...
Kofångare fram, 5st stenskott ca 1mm/märke= onormalt slitage?! Enl Santander är bara 1 stenskott godkänt?! Jag läste att någon annan fått svaret 1/1 000mil så jag kan ha hört fel. Oavsett, stenskott är per definition normalt slitage! Möjligen om man kör uteslutande på grusväg och kofångaren är blästrad av stenskott så är det rimligen inte normalt fast vi har bara kört asfalt, stadstrafik.... 5 märken, det är inte onormalt!
Utöver ovan hittade de ytterligare "hårstråsrepor" och 2st repor som var rejäla och absolut skulle ersättas av oss. Totalt 8st lackskador inkl kofångare blev 28 125:- Vilket ger ca 3 515:-/skada. Alltså om man lämnar in EN skada så med etablering och administration kanske 3 515:- är rimligt men om man lagar 8 skador samtidigt så blir det inte 8X 3 515:-. Återigen begär de att man skall betala för att återställa bilen till ny utan hänsyn till de 2 åren och 3 300milen bilen har på mätaren!
Som lök på laxen har vi dessutom betalat för övermil, bla de 10 milen extra som det var till slutbesiktningen eftersom att den "oberoende" besiktningsfirman inte hade verkstad i staden där jag bor. Utöver ovan...

Jag har varit i kontakt med jurist och det är fullt möjligt att bestrida kraven och driva frågan till högre instans.Det finns fog att anta att Santander i detta fall kan ha överutnyttjat sitt tolkningsföreträde av avtalet. De har definitivt frångått normen i branschen om man ser till de underlag som finns publicerade om "normalt slitage".
En sådan process innebär dock att man får man stå för kostnaderna för ombud under processens gång. Ovisst om rättshjälp via försäkring täcker? Förlorar så får man även betala Santanders kostnader. Vidare så kan endera part överklaga dom till högre instans och kostnaderna fortsätter att ackumuleras... Min slutsats är att den ekonomiska risken för en enskild i förhållande till de tiotusenlappar man blivit blåst på inte motiverar en sådan process.
Man kan vända sig till allmänna reklamationsnämnden, vilket jag överväger.
Jag vill inte ge några råd baserat på det jag själv tagit reda på och gubbgissningar, jag rekommenderar var och en att kontakta jurist, vissa kommuner erbjuder gratis konsumentrådgivning tex. Hade dock varit intressant att förhöra sig om möjligheten till en "grupptalan", populärt i USA, flera drabbade går samman, delar kostnader osv...
Av en slump så såg jag "Dokument utifrån" nyligen, handlade om storbanker och finansmän som lurat länder i EU på hundratals miljarder. Tydligen kunde man begära tillbaka skatt på aktievinster mellan länder, flera gånger och utan att ens ha betalat in skatten till at börja med. Gissa vilken bank som omnämndes...
Jag skulle aldrig någonsin våga ta upp kampen mot ett stort bolag för det låter som en säker förlust hur rätt man än har. Stora bolag stora muskler som kommer äta upp en oavsett.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inlägg av evilirish »

Är det ett alternativ att köpa ut bilen för restvärdet och sen sälja den privat? För de straffpengarna kan du ju ta en hyfsad värdeminskning.
Skriv svar