Sida 1 av 2

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 26 maj 2019 17:40
av chaffis75
Surfaren skrev:
LarsB skrev:
Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?
Nej rubriken är korrekt.. Som nämnt så har detta diskuterats mycket i leafs Facebook grupp.

Om opus kille bara släppt igenom en bil utan anmärkning är de ju uppenbarligen fel på hur man bedömer normalt slitage, de kräver mer eller mindre att bilen ska vara i nyskick vilket den såklart inte är efter några år, råkade själv ut för dem och fick en räkning på 6500 och då tror jag i hade tur för han missade en mindre repa.
Personligen orkade jag inte ta striden utan betalar de sura pengarna.

Så ja stor varning för Santander, komma aldrig göra äffär med dem igen.. Och troligen aldrig Nissan igen då de såklart också har ett ansvar, de är ju trots allt Nissan som leasade ut bilen till mig.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 26 maj 2019 19:58
av Stevvee
chaffis75 skrev:
Surfaren skrev:
LarsB skrev:
Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?
Nej rubriken är korrekt.. Som nämnt så har detta diskuterats mycket i leafs Facebook grupp.

Om opus kille bara släppt igenom en bil utan anmärkning är de ju uppenbarligen fel på hur man bedömer normalt slitage, de kräver mer eller mindre att bilen ska vara i nyskick vilket den såklart inte är efter några år, råkade själv ut för dem och fick en räkning på 6500 och då tror jag i hade tur för han missade en mindre repa.
Personligen orkade jag inte ta striden utan betalar de sura pengarna.

Så ja stor varning för Santander, komma aldrig göra äffär med dem igen.. Och troligen aldrig Nissan igen då de såklart också har ett ansvar, de är ju trots allt Nissan som leasade ut bilen till mig.
Som sagt tror dom flesta leasingar kommer bli bedömda såhär och det jag själv varnat folk för tidigare.

Det som händer är att bilfirman står med risken och får sälja massvis med bilar till förlust och verkar inte som firmorna har fattat det förens nu. Hört flertalet säljare som är tokiga på leasingen just för att dom kommer ha sånt jäkla överlager på bilar.

Har själv jobbat med värdering utav leasingbilar och den schablon som är för skador är inte att leka med. Ex är en ruta fullpris om du inte skriver en skaderapport innan och en dörr kan lätt vara 7 tusen för en liten bula.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 26 maj 2019 20:36
av Mickep
Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 26 maj 2019 20:41
av HenrikM76
Sen ska man ju inte dra alla över en kant heller! Vi privatleasade en BMW 218 som andrabil, fick med en tydlig broschyr om vad de värderade som normalt slitage. Och kan helt klart säga att en bil med så mycket märken som de tillät hade jag aldrig tittat åt som begagnad. Och vid tillbakalämnandet var det inga problem alls, de kollade över bilen noga, men allt som var på bilen föll gott och väl inom ramen för vad de ansåg va normalt, och då var där bland annat 2 dörruppslag och ett märke på stötfångaren fram efter en liten motkörning.

Detta var genom Förenade bil i Malmö.

Så skräm inte upp alla leasingspekulanter bara för en firmas taskiga behandlande.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 26 maj 2019 21:15
av chaffis75
Nej varningen är för Santander och Nissan, har själv en granne som har en Audi kan ska lämna tillbaka nu och där var de mycket bättre.

Santander hade ingen för besiktning ens om man betalade själv och ville inte lämna ut dokument om hur de bedömer och tar betalt..

Men som sagt de finns mer seriösa bil märken.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 27 maj 2019 07:22
av oscfor
Mickep skrev:
Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Tänka på att det här inte handlar om leasing i den vanliga formen, dvs till företag, utan privatleasing.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 27 maj 2019 07:23
av oscfor
VW var fantastiskt generösa när vi lämnade in hustruns privatleasade Golf (utbytt mot en TM3). De kastade en blick på bilen, läste av mätarställningen och räknade vinterhjulen.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 27 maj 2019 07:41
av Mickep
oscfor skrev:
Mickep skrev:
Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Tänka på att det här inte handlar om leasing i den vanliga formen, dvs till företag, utan privatleasing.
Bedöms privatleasade generellt hårdare? Då är det ännu värre! Då drar man sig ännu mer från att privatleasa.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 27 maj 2019 07:54
av zyax
@Tibor Borde gå att ignorera trådar med förskräcklig rubrik, andra alternativ att få bort meningslöst användande av versaler och/eller massvis med utropstecken eller annan form av forumsförfulning.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 27 maj 2019 08:03
av Walker
Pratade lite om det här med min Skodasäljare för något år sedan. Han sa just det att om man kan privatleasa en bil för i princip noll och ingenting så är det ganska naturligt att de är petiga vid inlämning. De bedriver ingen ideell verksamhet. De, som alla andra, vill ju göra en bra affär. Det var därför Skodas privatleasing var några kronor dyrare - då slapp man kallduschen efter 3 år. Sedan visade han mig broschyren om var toleranserna går för deras bilar. Tydligt och utförligt och något alla fick med vid leverans.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 27 maj 2019 08:29
av pinussen
Hade väl tur och klarade mig helt när jag lämnade tillbaka min LEAF i slutet av april, OPUS i Vallentuna var bra :)

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 27 maj 2019 10:06
av oscfor
Mickep skrev:
oscfor skrev:
Mickep skrev:
Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Tänka på att det här inte handlar om leasing i den vanliga formen, dvs till företag, utan privatleasing.
Bedöms privatleasade generellt hårdare? Då är det ännu värre! Då drar man sig ännu mer från att privatleasa.
Finansiell leasing, vilket ju är det allra vanligaste, bedöms inte alls eftersom värdet är marknadsvärdet.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 28 maj 2019 17:15
av LarsB
Surfaren skrev:
LarsB skrev:
Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?
Nej det tycker jag inte - jag hade inget annat val än att vända mig till Opus. Det är Santanders ansvar att besiktningarna utförs enligt deras riktlinjer.
Om det var så att han var övernitisk så borde Santander tillrättavisat då han gjort många besiktningar innan (där bara en gått igenom utan anmärkning).

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 28 maj 2019 17:23
av LarsB
p1457 skrev:
Mn senaste leaf är leasad från mbil via Nordea finans. Känns bra, än så länge.

Jag tror du kan ladda ner en bättre broschyr från Nissan.se just om att lämna tillbaka leasingbil.
Tack för tipset om "Återlämningsguide Riktlinjer för personbilar" PDF'en!
Jag skall hänvisa till dokumentet när fakturan, som väl dyker upp snart, skall bestridas.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 28 maj 2019 17:47
av LarsB
zyax skrev:
@Tibor Borde gå att ignorera trådar med förskräcklig rubrik, andra alternativ att få bort meningslöst användande av versaler och/eller massvis med utropstecken eller annan form av forumsförfulning.
Jag känner inte till att versaler eller utropstecken är förbjudet i rubriker - är det det så ber jag om ursäkt.

Jag tyckte själv att det var väldigt nyttig information och ville kolla om fler hade liknande erfarenheter - vilket det visade sig att det fans.

Det har dessutom i tråden hänvisats till dokument som kanske inte alla (jag gjorde det inte) Nissan-ägare känner till som kan vara till nytta vid bestridande av bedömning av bilen.

Detta kan potentiellt leda till många sparade tusenlappar för andra i samma sits som mig.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 28 maj 2019 20:32
av bylund
Det finns inget uttryckligt förbud just här, utan det är väl mest så att skriva med bara versaler anses ungefär som att skrika i vanlig konversation. https://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett

Det gör att denna rubrik tar väldigt mycket uppmärksamhet, jämfört med andra rubriker. Visst kan man förstå att just du tycker att den är värd den extra betoningen, men det kanske inte alla gör.

Det går att åtgärda genom att redigerar rubriken i första inlägget.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 30 maj 2019 22:30
av Erxon
Efter allt man på senaste tiden läst om detta företag och vid privatleasing så kanske min känsla över dem stämmer.
För 5-6 år sedan köpte jag en bil med finansiering genom S och redan efter några månader så blev det problem med fakturor och avgifter.
Tog då 2 beslut, dels betala av bilen fortare än avtalat samt att inte ha med dem att göra.

Skulle jag komma i en situation igen och det företag jag tittar på bil inte kan erbjuda finansiering genom annat företag än S så kommer jag säga det att det inte blir affär och jag går till någon annan och handlar bil av dem.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 02 jun 2019 09:53
av _TonyV
Jag lämnade tillbaka en 30kwh hos Opus och fick nerslag en repa på plast detalj nertill fram. Och handtaget inne i bagageluckan. Handtaget kostade 800:- repan drygt 2000:-
Nu har ju MM haft billiga leasingavtal länge. 3000-3300kr per mån. Och Nissan själva för ung 1500:- mer per mån. Utan några extra synbara fördelar. Så ta hand om era Santander leasings annars får man fighta numer.
Hoppas denna nitiska bedömning ses över för en 2 år gammal bil är inte ny längre.

Nu har jag en 40kwh via DNb och Bilbyter Linköping. Denna ska återlämnas till handlaren. Har någon erfaranhet av denna kombo?

Ett tredje alternativ har väl varit Hedins och där vet jag inte alls hur det funkar med leasingbolaget.

Har någon erfaranhet av dessa 2 andra alternativ och bedömningen vid återlämnandet.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 02 jun 2019 19:10
av Tars
_TonyV skrev:
Jag lämnade tillbaka en 30kwh hos Opus och fick nerslag en repa på plast detalj nertill fram. Och handtaget inne i bagageluckan. Handtaget kostade 800:- repan drygt 2000:-
Nu har ju MM haft billiga leasingavtal länge. 3000-3300kr per mån. Och Nissan själva för ung 1500:- mer per mån. Utan några extra synbara fördelar. Så ta hand om era Santander leasings annars får man fighta numer.
Hoppas denna nitiska bedömning ses över för en 2 år gammal bil är inte ny längre.

Nu har jag en 40kwh via DNb och Bilbyter Linköping. Denna ska återlämnas till handlaren. Har någon erfaranhet av denna kombo?

Ett tredje alternativ har väl varit Hedins och där vet jag inte alls hur det funkar med leasingbolaget.

Har någon erfaranhet av dessa 2 andra alternativ och bedömningen vid återlämnandet.
Har ingen kul erfarenhet av Hedin.
Undvik.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 02 jun 2019 19:13
av taliz
Har också en bekant som haft det riktigt jobbigt med Hedin bil.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 02 jun 2019 19:46
av Stevvee
taliz skrev:
Har också en bekant som haft det riktigt jobbigt med Hedin bil.
tror alla har det jobbigt med Hedin, både leverantörer, anställda och köpare....

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 07 jun 2019 12:18
av Fredrik j
Aldrig i livet att jag hade betalat för sånt trams. Jag hade hellre reparerat bilen någon annanstan. Man får mycket lackering för 30000...

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 19 jun 2019 17:23
av Daswa
Jag och min fru får sälla oss till mängden som har blivit blåsta av Santander, 42 500:- fattigare...

Jag har inte läst alla inlägg men jag känner igen beskrivningarna. Detta var vår andra Nissan Leaf som vi leasade, första betalade vi ca 8 000:- för då vi återlämnade. Fast den hade barnen gått hårt åt så det var inte så mycket att gnälla om. Denna gång var det som sagt en "oberoende" verkstad som besiktigade och trots att bilen var betydligt bättre än den tidigare så hittade man skador för 42 500:-.
På vindrutan hittade man ett märke motsvarande 1mm, inte en spricka utan ett märke som nästan inte gick att se för blotta ögat utan man fick dra med nageln för att känna det. Det hade inte fått någon anmärkning på besiktning och hade jag sett det så hade jag lämnat in och lagat det, kostar ca 500:-. Santander begär 9 375:-, då de menar att hela rutan måste bytas! Enligt motomännen och andra oberoende branschorganisationer så är medellivslängden på en vindruta ca 10 000 mil, bilen vi lämnade in hade gått ca 3 300mil dvs ca 30% av rutans medellivslängd var förbrukad men inte ens det gjorde de avdrag för utan de begär att bilen återställs till ny.
2st däck var tydligen under gränsen, slarvigt av mig att inte ha kollat det,,, men jag trodde å andra sidan inte att de skulle begära 5 000:- för det! Jag är inte i däckbranschen men lite gubbgoogling indikerar att det är ca dubbelt upp vad det skulle kostat mig att byta däcken själv? Återigen begär de att bilen återställs till ny utan rabatt för de 3 300milen bilen rullat...
Kofångare fram, 5st stenskott ca 1mm/märke= onormalt slitage?! Enl Santander är bara 1 stenskott godkänt?! Jag läste att någon annan fått svaret 1/1 000mil så jag kan ha hört fel. Oavsett, stenskott är per definition normalt slitage! Möjligen om man kör uteslutande på grusväg och kofångaren är blästrad av stenskott så är det rimligen inte normalt fast vi har bara kört asfalt, stadstrafik.... 5 märken, det är inte onormalt!
Utöver ovan hittade de ytterligare "hårstråsrepor" och 2st repor som var rejäla och absolut skulle ersättas av oss. Totalt 8st lackskador inkl kofångare blev 28 125:- Vilket ger ca 3 515:-/skada. Alltså om man lämnar in EN skada så med etablering och administration kanske 3 515:- är rimligt men om man lagar 8 skador samtidigt så blir det inte 8X 3 515:-. Återigen begär de att man skall betala för att återställa bilen till ny utan hänsyn till de 2 åren och 3 300milen bilen har på mätaren!
Som lök på laxen har vi dessutom betalat för övermil, bla de 10 milen extra som det var till slutbesiktningen eftersom att den "oberoende" besiktningsfirman inte hade verkstad i staden där jag bor. Utöver ovan...

Jag har varit i kontakt med jurist och det är fullt möjligt att bestrida kraven och driva frågan till högre instans.Det finns fog att anta att Santander i detta fall kan ha överutnyttjat sitt tolkningsföreträde av avtalet. De har definitivt frångått normen i branschen om man ser till de underlag som finns publicerade om "normalt slitage".
En sådan process innebär dock att man får man stå för kostnaderna för ombud under processens gång. Ovisst om rättshjälp via försäkring täcker? Förlorar så får man även betala Santanders kostnader. Vidare så kan endera part överklaga dom till högre instans och kostnaderna fortsätter att ackumuleras... Min slutsats är att den ekonomiska risken för en enskild i förhållande till de tiotusenlappar man blivit blåst på inte motiverar en sådan process.
Man kan vända sig till allmänna reklamationsnämnden, vilket jag överväger.
Jag vill inte ge några råd baserat på det jag själv tagit reda på och gubbgissningar, jag rekommenderar var och en att kontakta jurist, vissa kommuner erbjuder gratis konsumentrådgivning tex. Hade dock varit intressant att förhöra sig om möjligheten till en "grupptalan", populärt i USA, flera drabbade går samman, delar kostnader osv...
Av en slump så såg jag "Dokument utifrån" nyligen, handlade om storbanker och finansmän som lurat länder i EU på hundratals miljarder. Tydligen kunde man begära tillbaka skatt på aktievinster mellan länder, flera gånger och utan att ens ha betalat in skatten till at börja med. Gissa vilken bank som omnämndes...

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 19 jun 2019 17:30
av Stevvee
Daswa skrev:
Jag och min fru får sälla oss till mängden som har blivit blåsta av Santander, 42 500:- fattigare...

Jag har inte läst alla inlägg men jag känner igen beskrivningarna. Detta var vår andra Nissan Leaf som vi leasade, första betalade vi ca 8 000:- för då vi återlämnade. Fast den hade barnen gått hårt åt så det var inte så mycket att gnälla om. Denna gång var det som sagt en "oberoende" verkstad som besiktigade och trots att bilen var betydligt bättre än den tidigare så hittade man skador för 42 500:-.
På vindrutan hittade man ett märke motsvarande 1mm, inte en spricka utan ett märke som nästan inte gick att se för blotta ögat utan man fick dra med nageln för att känna det. Det hade inte fått någon anmärkning på besiktning och hade jag sett det så hade jag lämnat in och lagat det, kostar ca 500:-. Santander begär 9 375:-, då de menar att hela rutan måste bytas! Enligt motomännen och andra oberoende branschorganisationer så är medellivslängden på en vindruta ca 10 000 mil, bilen vi lämnade in hade gått ca 3 300mil dvs ca 30% av rutans medellivslängd var förbrukad men inte ens det gjorde de avdrag för utan de begär att bilen återställs till ny.
2st däck var tydligen under gränsen, slarvigt av mig att inte ha kollat det,,, men jag trodde å andra sidan inte att de skulle begära 5 000:- för det! Jag är inte i däckbranschen men lite gubbgoogling indikerar att det är ca dubbelt upp vad det skulle kostat mig att byta däcken själv? Återigen begär de att bilen återställs till ny utan rabatt för de 3 300milen bilen rullat...
Kofångare fram, 5st stenskott ca 1mm/märke= onormalt slitage?! Enl Santander är bara 1 stenskott godkänt?! Jag läste att någon annan fått svaret 1/1 000mil så jag kan ha hört fel. Oavsett, stenskott är per definition normalt slitage! Möjligen om man kör uteslutande på grusväg och kofångaren är blästrad av stenskott så är det rimligen inte normalt fast vi har bara kört asfalt, stadstrafik.... 5 märken, det är inte onormalt!
Utöver ovan hittade de ytterligare "hårstråsrepor" och 2st repor som var rejäla och absolut skulle ersättas av oss. Totalt 8st lackskador inkl kofångare blev 28 125:- Vilket ger ca 3 515:-/skada. Alltså om man lämnar in EN skada så med etablering och administration kanske 3 515:- är rimligt men om man lagar 8 skador samtidigt så blir det inte 8X 3 515:-. Återigen begär de att man skall betala för att återställa bilen till ny utan hänsyn till de 2 åren och 3 300milen bilen har på mätaren!
Som lök på laxen har vi dessutom betalat för övermil, bla de 10 milen extra som det var till slutbesiktningen eftersom att den "oberoende" besiktningsfirman inte hade verkstad i staden där jag bor. Utöver ovan...

Jag har varit i kontakt med jurist och det är fullt möjligt att bestrida kraven och driva frågan till högre instans.Det finns fog att anta att Santander i detta fall kan ha överutnyttjat sitt tolkningsföreträde av avtalet. De har definitivt frångått normen i branschen om man ser till de underlag som finns publicerade om "normalt slitage".
En sådan process innebär dock att man får man stå för kostnaderna för ombud under processens gång. Ovisst om rättshjälp via försäkring täcker? Förlorar så får man även betala Santanders kostnader. Vidare så kan endera part överklaga dom till högre instans och kostnaderna fortsätter att ackumuleras... Min slutsats är att den ekonomiska risken för en enskild i förhållande till de tiotusenlappar man blivit blåst på inte motiverar en sådan process.
Man kan vända sig till allmänna reklamationsnämnden, vilket jag överväger.
Jag vill inte ge några råd baserat på det jag själv tagit reda på och gubbgissningar, jag rekommenderar var och en att kontakta jurist, vissa kommuner erbjuder gratis konsumentrådgivning tex. Hade dock varit intressant att förhöra sig om möjligheten till en "grupptalan", populärt i USA, flera drabbade går samman, delar kostnader osv...
Av en slump så såg jag "Dokument utifrån" nyligen, handlade om storbanker och finansmän som lurat länder i EU på hundratals miljarder. Tydligen kunde man begära tillbaka skatt på aktievinster mellan länder, flera gånger och utan att ens ha betalat in skatten till at börja med. Gissa vilken bank som omnämndes...
Jag skulle aldrig någonsin våga ta upp kampen mot ett stort bolag för det låter som en säker förlust hur rätt man än har. Stora bolag stora muskler som kommer äta upp en oavsett.

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Postat: 19 jun 2019 17:46
av evilirish
Är det ett alternativ att köpa ut bilen för restvärdet och sen sälja den privat? För de straffpengarna kan du ju ta en hyfsad värdeminskning.