Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!

Inläggav Teslaägare pinussen » 27 maj 2019 07:29

Hade väl tur och klarade mig helt när jag lämnade tillbaka min LEAF i slutet av april, OPUS i Vallentuna var bra :)

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare

Referralkod: bjrn13724

Inläggav Teslaägare oscfor » 27 maj 2019 09:06

Mickep skrev:
oscfor skrev:
Mickep skrev:Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)

Tänka på att det här inte handlar om leasing i den vanliga formen, dvs till företag, utan privatleasing.

Bedöms privatleasade generellt hårdare? Då är det ännu värre! Då drar man sig ännu mer från att privatleasa.

Finansiell leasing, vilket ju är det allra vanligaste, bedöms inte alls eftersom värdet är marknadsvärdet.
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Referralkod: oscar4215

Inläggav Teslaägare LarsB » 28 maj 2019 16:15

Surfaren skrev:
LarsB skrev:Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.

Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?

Nej det tycker jag inte - jag hade inget annat val än att vända mig till Opus. Det är Santanders ansvar att besiktningarna utförs enligt deras riktlinjer.
Om det var så att han var övernitisk så borde Santander tillrättavisat då han gjort många besiktningar innan (där bara en gått igenom utan anmärkning).
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsB » 28 maj 2019 16:23

p1457 skrev:Mn senaste leaf är leasad från mbil via Nordea finans. Känns bra, än så länge.

Jag tror du kan ladda ner en bättre broschyr från Nissan.se just om att lämna tillbaka leasingbil.

Tack för tipset om "Återlämningsguide Riktlinjer för personbilar" PDF'en!
Jag skall hänvisa till dokumentet när fakturan, som väl dyker upp snart, skall bestridas.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsB » 28 maj 2019 16:47

zyax skrev:@Tibor Borde gå att ignorera trådar med förskräcklig rubrik, andra alternativ att få bort meningslöst användande av versaler och/eller massvis med utropstecken eller annan form av forumsförfulning.

Jag känner inte till att versaler eller utropstecken är förbjudet i rubriker - är det det så ber jag om ursäkt.

Jag tyckte själv att det var väldigt nyttig information och ville kolla om fler hade liknande erfarenheter - vilket det visade sig att det fans.

Det har dessutom i tråden hänvisats till dokument som kanske inte alla (jag gjorde det inte) Nissan-ägare känner till som kan vara till nytta vid bestridande av bedömning av bilen.

Detta kan potentiellt leda till många sparade tusenlappar för andra i samma sits som mig.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 28 maj 2019 19:32

Det finns inget uttryckligt förbud just här, utan det är väl mest så att skriva med bara versaler anses ungefär som att skrika i vanlig konversation. https://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett

Det gör att denna rubrik tar väldigt mycket uppmärksamhet, jämfört med andra rubriker. Visst kan man förstå att just du tycker att den är värd den extra betoningen, men det kanske inte alla gör.

Det går att åtgärda genom att redigerar rubriken i första inlägget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav elbilist Erxon » 30 maj 2019 21:30

Efter allt man på senaste tiden läst om detta företag och vid privatleasing så kanske min känsla över dem stämmer.
För 5-6 år sedan köpte jag en bil med finansiering genom S och redan efter några månader så blev det problem med fakturor och avgifter.
Tog då 2 beslut, dels betala av bilen fortare än avtalat samt att inte ha med dem att göra.

Skulle jag komma i en situation igen och det företag jag tittar på bil inte kan erbjuda finansiering genom annat företag än S så kommer jag säga det att det inte blir affär och jag går till någon annan och handlar bil av dem.
Erxon
elbilist

Inläggav elbilist _TonyV » 02 jun 2019 08:53

Jag lämnade tillbaka en 30kwh hos Opus och fick nerslag en repa på plast detalj nertill fram. Och handtaget inne i bagageluckan. Handtaget kostade 800:- repan drygt 2000:-
Nu har ju MM haft billiga leasingavtal länge. 3000-3300kr per mån. Och Nissan själva för ung 1500:- mer per mån. Utan några extra synbara fördelar. Så ta hand om era Santander leasings annars får man fighta numer.
Hoppas denna nitiska bedömning ses över för en 2 år gammal bil är inte ny längre.

Nu har jag en 40kwh via DNb och Bilbyter Linköping. Denna ska återlämnas till handlaren. Har någon erfaranhet av denna kombo?

Ett tredje alternativ har väl varit Hedins och där vet jag inte alls hur det funkar med leasingbolaget.

Har någon erfaranhet av dessa 2 andra alternativ och bedömningen vid återlämnandet.
Leaf 24, 30, 40
Skoda CitiGo
_TonyV
elbilist

Inläggav Teslaägare Tars » 02 jun 2019 18:10

_TonyV skrev:Jag lämnade tillbaka en 30kwh hos Opus och fick nerslag en repa på plast detalj nertill fram. Och handtaget inne i bagageluckan. Handtaget kostade 800:- repan drygt 2000:-
Nu har ju MM haft billiga leasingavtal länge. 3000-3300kr per mån. Och Nissan själva för ung 1500:- mer per mån. Utan några extra synbara fördelar. Så ta hand om era Santander leasings annars får man fighta numer.
Hoppas denna nitiska bedömning ses över för en 2 år gammal bil är inte ny längre.

Nu har jag en 40kwh via DNb och Bilbyter Linköping. Denna ska återlämnas till handlaren. Har någon erfaranhet av denna kombo?

Ett tredje alternativ har väl varit Hedins och där vet jag inte alls hur det funkar med leasingbolaget.

Har någon erfaranhet av dessa 2 andra alternativ och bedömningen vid återlämnandet.

Har ingen kul erfarenhet av Hedin.
Undvik.
16 st olika Teslor, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra. Om du är nyfiken, så fråga aktuell status.
Just nu, P85DL med pluschassi
Har nu beställt en plaid+. =)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Referralkod: michael4548

Inläggav Teslaägare taliz » 02 jun 2019 18:13

Har också en bekant som haft det riktigt jobbigt med Hedin bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon