Mercedes EQE Electric Sedan
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Hur är luftfjädringen i bilen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Luftig.Pontus skrev:Hur är luftfjädringen i bilen?
Som sagt, även med den ställd i sportläge är den som en båt. Trots lågprofildäck känns det som man skulle behöva besöka närmaste mack och pumpa i några bar till...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Har man två bilar låter det som en jag skulle kunna hataliz skrev:Luftig.Pontus skrev:Hur är luftfjädringen i bilen?
Som sagt, även med den ställd i sportläge är den som en båt. Trots lågprofildäck känns det som man skulle behöva besöka närmaste mack och pumpa i några bar till...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Skulle ge mycket för en tyst bil. Men frågan är om jag kan ge så mycket som det slutar på efter den superlånga konfirmationen
P85D svart/svart med gratis SuC
Mercedes EQE Electric Sedan
Nu verkar dom ha släppt massa fler modeller.
300(lustigt nog prissatt till 735), 350 & 500 4matic samt 53 amg.
300(lustigt nog prissatt till 735), 350 & 500 4matic samt 53 amg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Har nu som väntat släppts en 300 SE edition för 699.000:-, privatleasing från 6.695:- /36 månader.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Var ser du den?SR-71-BlackBird skrev:Har nu som väntat släppts en 300 SE edition för 699.000:-, privatleasing från 6.695:- /36 månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
https://www.hedinbil.se/bilar/5927549?u ... iqEALw_wcBtaliz skrev:Var ser du den?SR-71-BlackBird skrev:Har nu som väntat släppts en 300 SE edition för 699.000:-, privatleasing från 6.695:- /36 månader.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Kvittar nog egentligen att Hedin säljer den för 699 så länge Mercedes listpris är 735
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Ja det känns faktiskt lite bedrägligt. Är nog många som gör misstaget att köpa och tro de ska få bonus.anna__ skrev:Kvittar nog egentligen att Hedin säljer den för 699 så länge Mercedes listpris är 735
Däremot kan man nog anta att det faktiskt blir en <700k version även officiellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Det är väl Skatteverkets lista för nybilspriser som gäller? EQE 350 SE/Fleet Edition hamnar precis under gränsen.Legato skrev:Ja det känns faktiskt lite bedrägligt. Är nog många som gör misstaget att köpa och tro de ska få bonus.anna__ skrev:Kvittar nog egentligen att Hedin säljer den för 699 så länge Mercedes listpris är 735
Däremot kan man nog anta att det faktiskt blir en <700k version även officiellt.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
700 för en sån bil…låter rätt lockande! Lite svårt att se vad som skiljer 300SE mot 350+, förutom att effekten verkar vara lägre.
Någon som hittat en bra jämförelse?
Någon som hittat en bra jämförelse?
Model S Standard Range Raven
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Ja absolut, var inte medveten om att det fanns en sub 700k den innan, trodde detta var nytt (liksom "anna" trodde).AwesomePossum skrev:Det är väl Skatteverkets lista för nybilspriser som gäller? EQE 350 SE/Fleet Edition hamnar precis under gränsen.Legato skrev:Ja det känns faktiskt lite bedrägligt. Är nog många som gör misstaget att köpa och tro de ska få bonus.anna__ skrev:Kvittar nog egentligen att Hedin säljer den för 699 så länge Mercedes listpris är 735
Däremot kan man nog anta att det faktiskt blir en <700k version även officiellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Finns en 350 SE edition i listan för 699.
Men ingen 300… så vad gör Mercedes med den tro?
Kommer de ändra så 300 listas för 699 och 350 justeras uppåt?
Blir ju surt för de som köpt 350 isf, om bonusen beräknas vid utbetalning utifrån senast uppdaterad lista.
Men ingen 300… så vad gör Mercedes med den tro?
Kommer de ändra så 300 listas för 699 och 350 justeras uppåt?
Blir ju surt för de som köpt 350 isf, om bonusen beräknas vid utbetalning utifrån senast uppdaterad lista.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Som så många sa när Tesla såldes utan AP. 730k för en bil utan aktivt förarstöd kändes dyrt. 160k i paketkonstnader för att få en hyfsad bil och sedan 12k för ett drag. 900k slutar det på, för en tyst men långsam bil. Kanske kan vara värt
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
En Merca är en Merca, man ska vara väldigt inbiten Teslait för att inte se skillnaden i komfort mellan Tesla och Merca. Den vanlige mercaföraren bryr sig nog inte lika mycket om acceleration som många Teslaförare antagligen gör.Remuz skrev:Som så många sa när Tesla såldes utan AP. 730k för en bil utan aktivt förarstöd kändes dyrt. 160k i paketkonstnader för att få en hyfsad bil och sedan 12k för ett drag. 900k slutar det på, för en tyst men långsam bil. Kanske kan vara värt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Peder Carlsson anser ju att Tesla "förstört" exempelvis Mercedes.HelectriC skrev:En Merca är en Merca, man ska vara väldigt inbiten Teslait för att inte se skillnaden i komfort mellan Tesla och Merca. Den vanlige mercaföraren bryr sig nog inte lika mycket om acceleration som många Teslaförare antagligen gör.Remuz skrev:Som så många sa när Tesla såldes utan AP. 730k för en bil utan aktivt förarstöd kändes dyrt. 160k i paketkonstnader för att få en hyfsad bil och sedan 12k för ett drag. 900k slutar det på, för en tyst men långsam bil. Kanske kan vara värt
Att Mercedes inte riktigt har samma kvalitetskänsla längre, med plastiga knappar i stolsstyrningen,
Buggar i programvaran mm.
Utan det är mera skärmar och Bling Bling.
Peder menar på att Mercedes inte har självförtroende för att stå för sina traditionella värden.
Och att det är ett ett feltänk att härma Tesla.
För Peder menar på att resultatet blir sänkt kvalitet och medioker mjukvara. Inte rätt val för den traditionelle herren som kört Mercedes i alla tider.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Peder har rätt tror jag. Jag kan nöja mig med en Merca utan en massa lullull om den känns gedigen och ger skön komfort.
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
taliz skrev:Finns en 350 SE edition i listan för 699.
Men ingen 300… så vad gör Mercedes med den tro?
Kommer de ändra så 300 listas för 699 och 350 justeras uppåt?
Blir ju surt för de som köpt 350 isf, om bonusen beräknas vid utbetalning utifrån senast uppdaterad lista.
Var hittar ni listan? Jag ser 757 för en 350 SE.
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Zalman3 skrev:Peder Carlsson anser ju att Tesla "förstört" exempelvis Mercedes.HelectriC skrev:En Merca är en Merca, man ska vara väldigt inbiten Teslait för att inte se skillnaden i komfort mellan Tesla och Merca. Den vanlige mercaföraren bryr sig nog inte lika mycket om acceleration som många Teslaförare antagligen gör.Remuz skrev:Som så många sa när Tesla såldes utan AP. 730k för en bil utan aktivt förarstöd kändes dyrt. 160k i paketkonstnader för att få en hyfsad bil och sedan 12k för ett drag. 900k slutar det på, för en tyst men långsam bil. Kanske kan vara värt
Att Mercedes inte riktigt har samma kvalitetskänsla längre, med plastiga knappar i stolsstyrningen,
Buggar i programvaran mm.
Utan det är mera skärmar och Bling Bling.
Peder menar på att Mercedes inte har självförtroende för att stå för sina traditionella värden.
Och att det är ett ett feltänk att härma Tesla.
För Peder menar på att resultatet blir sänkt kvalitet och medioker mjukvara. Inte rätt val för den traditionelle herren som kört Mercedes i alla tider.
om man har åkt en modern Merca, så vet man att det fortfarande är en sjuhelsikes komfortabel bil, det är långt mellan en Tesla och en Merca även om det ligger nåt i att Mercorna var ändå bättre förr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Jag använder min bil för att åka mellan A och B (Alingsås och Stockholm nästan alltid). AP gjorde att den resan blev fantastisk. Några andra saker jag gillar med mina Teslor är ljudanläggningen, den vita inredningen och att den är snabb så det faktiskt är kul att köra den även korta små sträckor hemma i Stockholm. Där är min grund för värden i en bil. Fattar att det är olika för alla, men vilket MÄRKE har jag aldrig nånsin brytt mig om.HelectriC skrev:En Merca är en Merca, man ska vara väldigt inbiten Teslait för att inte se skillnaden i komfort mellan Tesla och Merca. Den vanlige mercaföraren bryr sig nog inte lika mycket om acceleration som många Teslaförare antagligen gör.Remuz skrev:Som så många sa när Tesla såldes utan AP. 730k för en bil utan aktivt förarstöd kändes dyrt. 160k i paketkonstnader för att få en hyfsad bil och sedan 12k för ett drag. 900k slutar det på, för en tyst men långsam bil. Kanske kan vara värt
Lättaste bilen att ha att göra med, Kia Venga 2011.
Mest problemfria bilen, Toyota Verso 2014.
Hatbilen nummer 1, X90D.
Bästa bilen jag haft, 3P som jag har nu.
Skulle som sagt lätt byta till en EQE om den var tyst, lite snabbare i förhållande till pris samt har en AP värd att åka E4 med.
P85D svart/svart med gratis SuC
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Det lilla sväng jag körde EQE:n så funkade iallafall autopiloten fint på motorväg. Mer pulver kan man få, men då sticker priset långt norrut.
Man skulle kunna säga att 3:an är lika kul att ratta som EQE:n är bekväm
Man skulle kunna säga att 3:an är lika kul att ratta som EQE:n är bekväm
Model S Standard Range Raven
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Även om den där Peder ju gillar att spetsa till resonemanget lite så tror jag han har rätt. Biltillverkarna vågar inte riktigt hålla kvar vid sina traditionella värderingar utan har gått på att alla kunder kommer vilja köra Tesla och då måste man kopiera så mycket man kan/vågar. Jag tror det kan ha varit Peder (eller kanske var det Alrik) som för några år sedan spådde att mätare med fysisk nål, men med mätartavlan som skärm, skulle komma tillbaka i framtiden. Först på lyxbilar och sen sprida sig som en trend.HelectriC skrev:Zalman3 skrev:Peder Carlsson anser ju att Tesla "förstört" exempelvis Mercedes.HelectriC skrev:En Merca är en Merca, man ska vara väldigt inbiten Teslait för att inte se skillnaden i komfort mellan Tesla och Merca. Den vanlige mercaföraren bryr sig nog inte lika mycket om acceleration som många Teslaförare antagligen gör.Remuz skrev:Som så många sa när Tesla såldes utan AP. 730k för en bil utan aktivt förarstöd kändes dyrt. 160k i paketkonstnader för att få en hyfsad bil och sedan 12k för ett drag. 900k slutar det på, för en tyst men långsam bil. Kanske kan vara värt
Att Mercedes inte riktigt har samma kvalitetskänsla längre, med plastiga knappar i stolsstyrningen,
Buggar i programvaran mm.
Utan det är mera skärmar och Bling Bling.
Peder menar på att Mercedes inte har självförtroende för att stå för sina traditionella värden.
Och att det är ett ett feltänk att härma Tesla.
För Peder menar på att resultatet blir sänkt kvalitet och medioker mjukvara. Inte rätt val för den traditionelle herren som kört Mercedes i alla tider.
om man har åkt en modern Merca, så vet man att det fortfarande är en sjuhelsikes komfortabel bil, det är långt mellan en Tesla och en Merca även om det ligger nåt i att Mercorna var ändå bättre förr.
Ny teknik skulle ju kunna göra en sån lösning ganska flexibel. Man kan ju tänka sig ett kluster där nålen/nålarna t.o.m. helt skulle kunna rotera undan och lämna en helt synlig display. Lite som porsche gör i sitt instrumentkluster.
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Tror det är ett feltänk att alla ska kopiera Tesla.Även om den där Peder ju gillar att spetsa till resonemanget lite så tror jag han har rätt. Biltillverkarna vågar inte riktigt hålla kvar vid sina traditionella värderingar utan har gått på att alla kunder kommer vilja köra Tesla och då måste man kopiera så mycket man kan/vågar.
Dels för att det blir tråkigt. För varför köpa en medioker kopia när man kan köpa originalet?
Håller med Elon Musk och Sandy Munro.
Så snart man börjar kopiera andra, då är man nr2.
Man måste ha visioner och helhjärtat satsa på det man tror på. Då kan man i bästa fall skapa nåt unikt och säljande.
Visst, mycket svårt, men vem har sagt att livet ska vara enkelt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Var och kikade på en EQE idag. Bagaget funkar om man är 2 tror jag, vi har 2 barn, åker till landet och åker skidor. Ingen bil för oss. Å andra sidan är baksätet inte gjort för människor, riktig obekvämt med saxen mellan dyna och ryggstöd, så man har stort bagageutrymme i baksätet i praktiken.
Fram satt man riktigt bra tyckte jag. Så är man singel eller två har man en kunglig elbil här tippar jag, framförallt om man vill slippa att andra ber om skjuts.
Fram satt man riktigt bra tyckte jag. Så är man singel eller två har man en kunglig elbil här tippar jag, framförallt om man vill slippa att andra ber om skjuts.