Mercedes EQE Electric Sedan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av tslaqqq »

Den är väldigt lik EQS tycker jag som lekman
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av SwedishAdvocate »

tslaqqq skrev:
Den är väldigt lik EQS tycker jag som lekman
Har sett en svart EQE parkerad. Minns dock inte vad den hade för fälgar... Jag tyckte att den såg rätt bra ut i verkligheten.

Har sett EQS med, men bara lite kort/på lite avstånd och längre tillbaka i tiden. Så nu minns jag inte vad jag tyckte om den...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av HelectriC »

Problemet med EQE är det för bilklassen extremt minimala bagaget. Trots dedikerad elbilsplattform så saknar den frunk och har bara 430liter bak. Och i tillägg sedanluckan begränsar användningsområdet rejält känner jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Problemet med EQE är det för bilklassen extremt minimala bagaget. Trots dedikerad elbilsplattform så saknar den frunk och har bara 430liter bak. Och i tillägg sedanluckan begränsar användningsområdet rejält känner jag.

Nej jag förstår inte riktigt vem den är till för. Pensionärsparet?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Problemet med EQE är det för bilklassen extremt minimala bagaget. Trots dedikerad elbilsplattform så saknar den frunk och har bara 430liter bak. Och i tillägg sedanluckan begränsar användningsområdet rejält känner jag.
Nej jag förstår inte riktigt vem den är till för. Pensionärsparet?
Den här biltypen säljer kanske bra på andra marknader (än den svenska och andra nordiska)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Problemet med EQE är det för bilklassen extremt minimala bagaget. Trots dedikerad elbilsplattform så saknar den frunk och har bara 430liter bak. Och i tillägg sedanluckan begränsar användningsområdet rejält känner jag.
Tyckte det såg förhållandevis stort ut, definitivt tillräckligt för mig iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av ObscureEconomist »

Det är drygt 10% mindre än i4an och det är inte något massivt bagage direkt. Ska se om Mercedes här har en eqe för test men sedanlucka, ingen krok och det hutlösa priset för awd gjorde att jag inte ens tittade på den.

Edit: ser nu att det verkar gå att få krok nu men 750 kilo dragvikt är ingen krok nästan.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
Det är drygt 10% mindre än i4an och det är inte något massivt bagage direkt. Ska se om Mercedes här har en eqe för test men sedanlucka, ingen krok och det hutlösa priset för awd gjorde att jag inte ens tittade på den.

Edit: ser nu att det verkar gå att få krok nu men 750 kilo dragvikt är ingen krok nästan.
I4:an är iaf en halvkombi. Det gör skillnad. Går alltid att packa över insynsskyddet upp till rutan om man vill.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av ObscureEconomist »

Japp, går att få in ganska mycket i i4an tycker jag. Särskilt om man fäller en eller två av stolarna. Vi rymde då 4 personer och all packning för en weekend för ett par veckor sen.
BMW i4 M50 -22
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av SwedishAdvocate »

För dem som gillar den dynamiska duon:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av jeppe_sthlm »

Testade en EQE idag. Måste säga att jag blev rätt chockad av hur tyst den var! Inte ens den röda, elaka asfalten fick den att bullra.

Nog den första bil på länge som fått mig att börja överväga ett annat märke. Var förvisso inget vidare tryck i den (bakhjulsdriven) och inte var den speciellt rolig att svänga med, men den komforten alltså…
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av OfarligTesla »

jeppe_sthlm skrev:
Testade en EQE idag. Måste säga att jag blev rätt chockad av hur tyst den var! Inte ens den röda, elaka asfalten fick den att bullra.

Nog den första bil på länge som fått mig att börja överväga ett annat märke. Var förvisso inget vidare tryck i den (bakhjulsdriven) och inte var den speciellt rolig att svänga med, men den komforten alltså…
Ja det var samma känsla som jag hade också, helt galet bekväm och tyst. Hade till och med kunnat accepterat det infotainmentsystemet för att få det så tyst tror jag, däremot föll det väl lite på att den kostar så mycket om man skall ha fyrhjulsdrift och lite motor samt utrustningen. Samt att baksätet var riktigt litet för en sådan stor bil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av MWall »

Är EQE lika tyst som E-Tron?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Är EQE lika tyst som E-Tron?
Jag upplevde den som tystare än E-Tron, EQE är en av få bilar jag provkört där det är läskigt hur tyst det är, E-Tron var såklart tyst men inte på den nivån.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av HelectriC »

Hur upplevde du bagaget? På pappret verkar det som väldigt litet för en bil i den storleksklassen :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Hur upplevde du bagaget? På pappret verkar det som väldigt litet för en bil i den storleksklassen :?
För oss är bagaget en dealbreaker.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

Visst är den tyst, och man slipper spårvagnsljudet från motorerna som etron har i vissa hastigheter.
Men den är ju sjukt gungig/svampig.
Även i sportläge med AMG-paket och 21” hjul.
Dock var det EQE 350, kanske är 43an tightare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
Hur upplevde du bagaget? På pappret verkar det som väldigt litet för en bil i den storleksklassen :?
Skulle säga att det var ungefär som en Model 3 i bagaget, stod inte och mätte men jag med ögonmått hade jag inte kunnat skilja på dem storleksmässigt.
taliz skrev:
Visst är den tyst, och man slipper spårvagnsljudet från motorerna som etron har i vissa hastigheter.
Men den är ju sjukt gungig/svampig.
Även i sportläge med AMG-paket och 21” hjul.
Dock var det EQE 350, kanske är 43an tightare?
Ja jag håller med dig med den 350+ jag provkörde, det var ingen sportig känsla alls och det var inte roligt att köra utan bara tyst och bekvämt.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Wolf78 »

EQE har verkligen MB kvalitet, tyst, bekväm, pondus (typ 2,4 ton) Absolut inte racer men god gentleman accelerationen med rejält vrid. Det som talar emot är prisbilden (än så länge… ligger en 350 för 699k i SKV listan), bagageutrymmet, rätt ok med själva liter volymen men sedan öppning, inget större utrymme under golv och ingen frunk till kablarna. Sen är baksätet lite litet, kort dyna, upprätt ryggstöd ala Volvo XC40Polestar och halv dåligt utrymme för fötter under framstolen. Men ändå en rejäl bekväm sedan kärra med lite pondus och med AMG samt lite annan utrustning kan man ducka taxi stämpeln.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

Den lockar betydligt mer än i4 iaf.
Kändes mkt mer luftig och modern.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Pontus »

Hur är luftfjädringen i bilen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

Pontus skrev:
Hur är luftfjädringen i bilen?
Luftig. :lol:
Som sagt, även med den ställd i sportläge är den som en båt. Trots lågprofildäck känns det som man skulle behöva besöka närmaste mack och pumpa i några bar till...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Pontus »

taliz skrev:
Pontus skrev:
Hur är luftfjädringen i bilen?
Luftig. :lol:
Som sagt, även med den ställd i sportläge är den som en båt. Trots lågprofildäck känns det som man skulle behöva besöka närmaste mack och pumpa i några bar till...
Har man två bilar låter det som en jag skulle kunna ha :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Remuz »

Skulle ge mycket för en tyst bil. Men frågan är om jag kan ge så mycket som det slutar på efter den superlånga konfirmationen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

Nu verkar dom ha släppt massa fler modeller.
300(lustigt nog prissatt till 735), 350 & 500 4matic samt 53 amg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar