Mercedes EQE Electric Sedan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Remuz »

HelectriC skrev:
Remuz skrev:
Som så många sa när Tesla såldes utan AP. 730k för en bil utan aktivt förarstöd kändes dyrt. 160k i paketkonstnader för att få en hyfsad bil och sedan 12k för ett drag. 900k slutar det på, för en tyst men långsam bil. Kanske kan vara värt
En Merca är en Merca, man ska vara väldigt inbiten Teslait för att inte se skillnaden i komfort mellan Tesla och Merca. Den vanlige mercaföraren bryr sig nog inte lika mycket om acceleration som många Teslaförare antagligen gör.
Jag använder min bil för att åka mellan A och B (Alingsås och Stockholm nästan alltid). AP gjorde att den resan blev fantastisk. Några andra saker jag gillar med mina Teslor är ljudanläggningen, den vita inredningen och att den är snabb så det faktiskt är kul att köra den även korta små sträckor hemma i Stockholm. Där är min grund för värden i en bil. Fattar att det är olika för alla, men vilket MÄRKE har jag aldrig nånsin brytt mig om.

Lättaste bilen att ha att göra med, Kia Venga 2011.
Mest problemfria bilen, Toyota Verso 2014.
Hatbilen nummer 1, X90D.
Bästa bilen jag haft, 3P som jag har nu.

Skulle som sagt lätt byta till en EQE om den var tyst, lite snabbare i förhållande till pris samt har en AP värd att åka E4 med.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det lilla sväng jag körde EQE:n så funkade iallafall autopiloten fint på motorväg. Mer pulver kan man få, men då sticker priset långt norrut.

Man skulle kunna säga att 3:an är lika kul att ratta som EQE:n är bekväm :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Remuz skrev:
Som så många sa när Tesla såldes utan AP. 730k för en bil utan aktivt förarstöd kändes dyrt. 160k i paketkonstnader för att få en hyfsad bil och sedan 12k för ett drag. 900k slutar det på, för en tyst men långsam bil. Kanske kan vara värt
En Merca är en Merca, man ska vara väldigt inbiten Teslait för att inte se skillnaden i komfort mellan Tesla och Merca. Den vanlige mercaföraren bryr sig nog inte lika mycket om acceleration som många Teslaförare antagligen gör.
Peder Carlsson anser ju att Tesla "förstört" exempelvis Mercedes.
Att Mercedes inte riktigt har samma kvalitetskänsla längre, med plastiga knappar i stolsstyrningen,
Buggar i programvaran mm.
Utan det är mera skärmar och Bling Bling.
Peder menar på att Mercedes inte har självförtroende för att stå för sina traditionella värden.
Och att det är ett ett feltänk att härma Tesla.
För Peder menar på att resultatet blir sänkt kvalitet och medioker mjukvara. Inte rätt val för den traditionelle herren som kört Mercedes i alla tider.

om man har åkt en modern Merca, så vet man att det fortfarande är en sjuhelsikes komfortabel bil, det är långt mellan en Tesla och en Merca även om det ligger nåt i att Mercorna var ändå bättre förr.
Även om den där Peder ju gillar att spetsa till resonemanget lite så tror jag han har rätt. Biltillverkarna vågar inte riktigt hålla kvar vid sina traditionella värderingar utan har gått på att alla kunder kommer vilja köra Tesla och då måste man kopiera så mycket man kan/vågar. Jag tror det kan ha varit Peder (eller kanske var det Alrik) som för några år sedan spådde att mätare med fysisk nål, men med mätartavlan som skärm, skulle komma tillbaka i framtiden. Först på lyxbilar och sen sprida sig som en trend.
Ny teknik skulle ju kunna göra en sån lösning ganska flexibel. Man kan ju tänka sig ett kluster där nålen/nålarna t.o.m. helt skulle kunna rotera undan och lämna en helt synlig display. Lite som porsche gör i sitt instrumentkluster.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Zalman3 »

Även om den där Peder ju gillar att spetsa till resonemanget lite så tror jag han har rätt. Biltillverkarna vågar inte riktigt hålla kvar vid sina traditionella värderingar utan har gått på att alla kunder kommer vilja köra Tesla och då måste man kopiera så mycket man kan/vågar.
Tror det är ett feltänk att alla ska kopiera Tesla.

Dels för att det blir tråkigt. För varför köpa en medioker kopia när man kan köpa originalet?

Håller med Elon Musk och Sandy Munro.
Så snart man börjar kopiera andra, då är man nr2.

Man måste ha visioner och helhjärtat satsa på det man tror på. Då kan man i bästa fall skapa nåt unikt och säljande.
Visst, mycket svårt, men vem har sagt att livet ska vara enkelt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Lurkern »

Var och kikade på en EQE idag. Bagaget funkar om man är 2 tror jag, vi har 2 barn, åker till landet och åker skidor. Ingen bil för oss. Å andra sidan är baksätet inte gjort för människor, riktig obekvämt med saxen mellan dyna och ryggstöd, så man har stort bagageutrymme i baksätet i praktiken.

Fram satt man riktigt bra tyckte jag. Så är man singel eller två har man en kunglig elbil här tippar jag, framförallt om man vill slippa att andra ber om skjuts.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Även om den där Peder ju gillar att spetsa till resonemanget lite så tror jag han har rätt. Biltillverkarna vågar inte riktigt hålla kvar vid sina traditionella värderingar utan har gått på att alla kunder kommer vilja köra Tesla och då måste man kopiera så mycket man kan/vågar.
Tror det är ett feltänk att alla ska kopiera Tesla.

Dels för att det blir tråkigt. För varför köpa en medioker kopia när man kan köpa originalet?

Håller med Elon Musk och Sandy Munro.
Så snart man börjar kopiera andra, då är man nr2.

Man måste ha visioner och helhjärtat satsa på det man tror på. Då kan man i bästa fall skapa nåt unikt och säljande.
Visst, mycket svårt, men vem har sagt att livet ska vara enkelt.
Kopiera andra tillverkare är ju mycket viktigt om inte alla ska göra samma misstag. Det gäller att sortera ut det bra och lämna det mindre bra. Bäst blir det ju om dom kopierar grunden och sätter en egen prägel på det. Japanerna var ju mästare på det där. Sen blev det koreanerna och nu kanske Kina.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av anna__ »

Någon som vet om det går att få någon typ av rabatt på eqe?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av mans71 »

Någon mer på forumet som kör EQE?

Tycker allt fungerar bra men har ännu inte listat ut hur man ser förbrukning i realtid, hittar bara snittvärden i menyerna.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
klass10
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 nov 2021 09:21

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av klass10 »

Jag har en och den finns konstigt nog inte.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av mans71 »

Ja det var konstigt. Det finns ju på dom flesta bilar, även ICE. Synd, det är ju med den uppgiften man lär sig köra snålt.
Model S P85DL+
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av tesla newbie »

Var och provkörde EQE idag och märker tyvärr att jag har blivit kraftigt Tesla-skadad. Jag har nu vant mig så mycket vid Teslas minimalism, att jag har svårt att förlika mig med den veritabla knappexplosionen på Mercans ratt. Man vänjer sig väl efter ett tag och kan känna sig fram för att hitta knappen till t.ex. farthållaren, men jag föredrar faktiskt Teslas minimalism numera. Sedan är jag också så van vid Teslas styrning att Mercans kändes glappig runt mittläget. Det som var positivt för mig var att EQE:n gick mycket tyst och att den var mjukare i dämpningen än min Model Y. Men för mig känns det som att köra en vanlig Merca som råkar gå på el.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

tesla newbie skrev:
Var och provkörde EQE idag och märker tyvärr att jag har blivit kraftigt Tesla-skadad. Jag har nu vant mig så mycket vid Teslas minimalism, att jag har svårt att förlika mig med den veritabla knappexplosionen på Mercans ratt. Man vänjer sig väl efter ett tag och kan känna sig fram för att hitta knappen till t.ex. farthållaren, men jag föredrar faktiskt Teslas minimalism numera. Sedan är jag också så van vid Teslas styrning att Mercans kändes glappig runt mittläget. Det som var positivt för mig var att EQE:n gick mycket tyst och att den var mjukare i dämpningen än min Model Y. Men för mig känns det som att köra en vanlig Merca som råkar gå på el.
Själv tyckte jag nästan tvärtom. Med standard, icke hyperscreen, ser det helt ok ut IMO.
Men just fjädringen, att den var så gungig/slapp(trots 21” med AMG-paket och satt i sport..) var vad som gjorde att den kändes mindre intressant.
EQC med sin stålfjädring var bättre vad jag minns.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av mans71 »

tesla newbie skrev:
Var och provkörde EQE idag och märker tyvärr att jag har blivit kraftigt Tesla-skadad. Jag har nu vant mig så mycket vid Teslas minimalism, att jag har svårt att förlika mig med den veritabla knappexplosionen på Mercans ratt. Man vänjer sig väl efter ett tag och kan känna sig fram för att hitta knappen till t.ex. farthållaren, men jag föredrar faktiskt Teslas minimalism numera. Sedan är jag också så van vid Teslas styrning att Mercans kändes glappig runt mittläget. Det som var positivt för mig var att EQE:n gick mycket tyst och att den var mjukare i dämpningen än min Model Y. Men för mig känns det som att köra en vanlig Merca som råkar gå på el.
Samma här faktiskt. Jag kan räkna upp många saker som jag gillar bättre med Tesla. Mercan är dock sina förtjänster och trots alla skärmar så känns den som en helt vanlig bil och det kanske inte är så dumt. Bara för att man byter motor från diesel till el så behöver man ju inte glömma allt man vet om t.ex. förarergonomi.
Model S P85DL+
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av tesla newbie »

taliz skrev:
tesla newbie skrev:
Var och provkörde EQE idag och märker tyvärr att jag har blivit kraftigt Tesla-skadad. Jag har nu vant mig så mycket vid Teslas minimalism, att jag har svårt att förlika mig med den veritabla knappexplosionen på Mercans ratt. Man vänjer sig väl efter ett tag och kan känna sig fram för att hitta knappen till t.ex. farthållaren, men jag föredrar faktiskt Teslas minimalism numera. Sedan är jag också så van vid Teslas styrning att Mercans kändes glappig runt mittläget. Det som var positivt för mig var att EQE:n gick mycket tyst och att den var mjukare i dämpningen än min Model Y. Men för mig känns det som att köra en vanlig Merca som råkar gå på el.
Själv tyckte jag nästan tvärtom. Med standard, icke hyperscreen, ser det helt ok ut IMO.
Men just fjädringen, att den var så gungig/slapp(trots 21” med AMG-paket och satt i sport..) var vad som gjorde att den kändes mindre intressant.
EQC med sin stålfjädring var bättre vad jag minns.
Ja Mercans sportläge var mjukare än min Model Y LR och mjukare än komfortläget på BMW i4. Undrar varför man ens har sportläge i en sådan bil. Borde heta Comfort och Comfort+ istället. Den jag körde hade vanliga skärmen och den är snygg, men jag tycker inte mjukvaran lever upp till förväntningarna som man får av den snygga hårdvaran. Känns lite som att köra Windows XP på en splitterny iMac. Sedan är detta med startknapp riktigt märkligt. När jag parkerat bilen och öppnade dörren så började den skrika åt mig att jag inte stängt av den. Varför har man kvar koncept som tändning och motorstart på en elbil? Ungefär som man skulle ha dragsnöre på en elgräsklippare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Peder Carlsson anser ju att Tesla "förstört" exempelvis Mercedes.
Att Mercedes inte riktigt har samma kvalitetskänsla längre, med plastiga knappar i stolsstyrningen,
Buggar i programvaran mm.
Utan det är mera skärmar och Bling Bling.
Peder menar på att Mercedes inte har självförtroende för att stå för sina traditionella värden.
Och att det är ett ett feltänk att härma Tesla.
Så urbota korkat och ologiskt. Skärmar har i princip alla nya bilar oavsett el eller fossila, men Peder lever väl kvar på 1800-talet. Dessutom har Tesla aldrig stått för Bling-Bling. Snare det precis motsatta i form av minimalism. Visar bara på hur korkad och fånig denna Peder är. Inte den minsta koll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Legato »

Mercedes verkar ge sig in i prispressar-matchen på riktigt...

160-210k rabatt på EQE och rutinerade som de är så har de löst så förmånsvärdet följer med:
https://www.vehobil.se/kampanjer/eqe-er ... l-edition/

Blir lite sugen och ska iaf provköra :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 21 aug 2023 14:37
Mercedes verkar ge sig in i prispressar-matchen på riktigt...

160-210k rabatt på EQE och rutinerade som de är så har de löst så förmånsvärdet följer med:
https://www.vehobil.se/kampanjer/eqe-er ... l-edition/

Blir lite sugen och ska iaf provköra :D
Well, det där är faktiskt samma pris som när de introducerade dem förra våren.
Då gällde ju bonusen upp till 700k, dvs det var viktigt att hålla sig under det.
När bonusen försvann(och efterfrågan forfarande var skyhög) introducerade de en 300 som grundmodell och höjde priset på den till 770.
Så med en 350 för 699 är de alltså tillbaka på ruta 0. Räknar man dock med bonusen så är de faktiskt dyrare än då.

Hursomhelst så tycker jag EQE SUV är mkt mer bil för pengarna. De kör ju kampanjer på den också. Inte minst är den betydligt mindre ful IMO. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 21 aug 2023 15:45
Legato skrev: 21 aug 2023 14:37
Mercedes verkar ge sig in i prispressar-matchen på riktigt...

160-210k rabatt på EQE och rutinerade som de är så har de löst så förmånsvärdet följer med:
https://www.vehobil.se/kampanjer/eqe-er ... l-edition/

Blir lite sugen och ska iaf provköra :D
Well, det där är faktiskt samma pris som när de introducerade dem förra våren.
Då gällde ju bonusen upp till 700k, dvs det var viktigt att hålla sig under det.
När bonusen försvann(och efterfrågan forfarande var skyhög) introducerade de en 300 som grundmodell och höjde priset på den till 770.
Så med en 350 för 699 är de alltså tillbaka på ruta 0. Räknar man dock med bonusen så är de faktiskt dyrare än då.

Hursomhelst så tycker jag EQE SUV är mkt mer bil för pengarna. De kör ju kampanjer på den också. Inte minst är den betydligt mindre ful IMO. ;)
Nja, 760k var det väl men då utan paketen som ingår i kampanjen? Kanske hade de kampanjer då också men, men:

https://www.vibilagare.se/nyheter/svens ... ya-elbilen

Håller inte alls med om att SUVen är värd 200k mer.... Tänk om det var den prisskillnaden mellan 3 och Y...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 21 aug 2023 18:38
taliz skrev: 21 aug 2023 15:45
Legato skrev: 21 aug 2023 14:37
Mercedes verkar ge sig in i prispressar-matchen på riktigt...

160-210k rabatt på EQE och rutinerade som de är så har de löst så förmånsvärdet följer med:
https://www.vehobil.se/kampanjer/eqe-er ... l-edition/

Blir lite sugen och ska iaf provköra :D
Well, det där är faktiskt samma pris som när de introducerade dem förra våren.
Då gällde ju bonusen upp till 700k, dvs det var viktigt att hålla sig under det.
När bonusen försvann(och efterfrågan forfarande var skyhög) introducerade de en 300 som grundmodell och höjde priset på den till 770.
Så med en 350 för 699 är de alltså tillbaka på ruta 0. Räknar man dock med bonusen så är de faktiskt dyrare än då.

Hursomhelst så tycker jag EQE SUV är mkt mer bil för pengarna. De kör ju kampanjer på den också. Inte minst är den betydligt mindre ful IMO. ;)
Nja, 760k var det väl men då utan paketen som ingår i kampanjen? Kanske hade de kampanjer då också men, men:

https://www.vibilagare.se/nyheter/svens ... ya-elbilen

Håller inte alls med om att SUVen är värd 200k mer.... Tänk om det var den prisskillnaden mellan 3 och Y...
Stod 699 i konfiguratorn på mercedes-benz.se iaf. Var lite småsugen på en själv då, men provkörde och tappade sugen...

Finns nog mer prutmån på den tänker jag. Är ju samma drivlina/plattform som sedanen så ser inte varför den skall kosta så mkt mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 21 aug 2023 15:45
...] Hursomhelst så tycker jag EQE SUV är mkt mer bil för pengarna. De kör ju kampanjer på den också. Inte minst är den betydligt mindre ful IMO. ;)
Jag tycker inte EQE sedan är ful. EQE SUV ser väl helt OK ut för att vara SUV/Crossover, men EQE sedan ser absolut helt OK ut den med. Har sett den i verkligheten och tycker absolut inte att den är fulare än EQE SUV på ngt sätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

EQS 'sedan' däremot har ju ett lite speciellt utseende... Fast nu var det ett tag sen jag såg EQS:en senast, så det är möjligt att den formgivningen har 'växt' sen sist...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 19:00
Forts.

EQS 'sedan' däremot har ju ett lite speciellt utseende... Fast nu var det ett tag sen jag såg EQS:en senast, så det är möjligt att den formgivningen har 'växt' sen sist...
Tycker också de lyckats bättre med designen på EQE än EQS. Tycker inte den är snygg men inte ful heller...

Plötsligt börjar det bli tomt på uppfarten, har sålt tre Teslor i augusti varav den senaste för 30 minuter sen :lol: Alla har gått till handlare lustigt nog.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev: 21 aug 2023 19:17
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 19:00
Forts.

EQS 'sedan' däremot har ju ett lite speciellt utseende... Fast nu var det ett tag sen jag såg EQS:en senast, så det är möjligt att den formgivningen har 'växt' sen sist...
Tycker också de lyckats bättre med designen på EQE än EQS. Tycker inte den är snygg men inte ful heller...

Plötsligt börjar det bli tomt på uppfarten, har sålt tre Teslor i augusti varav den senaste för 30 minuter sen :lol: Alla har gått till handlare lustigt nog.

Tänk om EQE sedan hade haft EQS sedans bagagelucka, DÅ hade den varit ett bra köp!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Banane »

Legato skrev: 21 aug 2023 19:17
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 19:00
Forts.

EQS 'sedan' däremot har ju ett lite speciellt utseende... Fast nu var det ett tag sen jag såg EQS:en senast, så det är möjligt att den formgivningen har 'växt' sen sist...
Tycker också de lyckats bättre med designen på EQE än EQS. Tycker inte den är snygg men inte ful heller...

Plötsligt börjar det bli tomt på uppfarten, har sålt tre Teslor i augusti varav den senaste för 30 minuter sen :lol: Alla har gått till handlare lustigt nog.
Köper du på KVD och säljer till handlare? Går det att göra vinst på det? Handlarna bjuder väl också på KVD?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Legato »

Banane skrev: 21 aug 2023 21:08
Legato skrev: 21 aug 2023 19:17
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 19:00
Forts.

EQS 'sedan' däremot har ju ett lite speciellt utseende... Fast nu var det ett tag sen jag såg EQS:en senast, så det är möjligt att den formgivningen har 'växt' sen sist...
Tycker också de lyckats bättre med designen på EQE än EQS. Tycker inte den är snygg men inte ful heller...

Plötsligt börjar det bli tomt på uppfarten, har sålt tre Teslor i augusti varav den senaste för 30 minuter sen :lol: Alla har gått till handlare lustigt nog.
Köper du på KVD och säljer till handlare? Går det att göra vinst på det? Handlarna bjuder väl också på KVD?
Är ärligt talat förvånad själv att det gått så bra. Men jag har lagt mycket tid samt ofta gjort ganska mycket med bilarna. Är lättare att ha koll när man bara följer ett bilmärke. Snackade med en värderare på Riddermarks för några veckor sedan, det är inte direkt Rocket Science de sysslar med :shock: :D

Bilen jag sålde idag la jag ut på Blocket igår kväll. Idag kom en handlare och betalade 3000:- mindre än det jag begärde. Ingen provkörning, de kollade inte ens att kablar, dragkrok osv fanns. De spenderade under 5 minuter på att inspektera och sedan var pengarna på kontot.

Snarlik situation förra bilen. Båda gångerna väldigt små handlare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar