Mercedes EQE Electric Sedan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tror jag köper en som pendlarbil.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Elof skrev:
HelectriC skrev:
Konkurrent till Model S och Taycan på samma gång? Ähh, det blev nog lite fel där. Jag ser verkligen fram emot EQE, men den lär ju inte vara konkurrent till Taycan varken kördynamiskt eller storleksmässigt. Model S blir nog en korrekt konkurrent.
Oavsett kördynamiska egenskaper kan den nog mycket väl konkurrera om samma målgrupp: välbeställda personer som vill ha en flashig bil. Vi bilnördar överskattar nog ofta gemene bilköpares kravspec och analys.
Fast EQE blir ju ingen flashig bil. Den blir en bruksbil på samma linje som en E-klass. Foliera den i elfenben-vit så kommer den se ut som en tysk taxi. Tror väldigt få Porscheägare är intresserad av en sådan.
Nu tror jag faktiskt inte att Porsche-ägare är så fantastiskt fina i kanten att de inte skulle kunna tänka sig en Mercedes. Jag tycker inte Porsches bruksbilar är nåt särskilt faktiskt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Elof skrev:
HelectriC skrev:
Konkurrent till Model S och Taycan på samma gång? Ähh, det blev nog lite fel där. Jag ser verkligen fram emot EQE, men den lär ju inte vara konkurrent till Taycan varken kördynamiskt eller storleksmässigt. Model S blir nog en korrekt konkurrent.
Oavsett kördynamiska egenskaper kan den nog mycket väl konkurrera om samma målgrupp: välbeställda personer som vill ha en flashig bil. Vi bilnördar överskattar nog ofta gemene bilköpares kravspec och analys.
Fast EQE blir ju ingen flashig bil. Den blir en bruksbil på samma linje som en E-klass. Foliera den i elfenben-vit så kommer den se ut som en tysk taxi. Tror väldigt få Porscheägare är intresserad av en sådan.
Nu tror jag faktiskt inte att Porsche-ägare är så fantastiskt fina i kanten att de inte skulle kunna tänka sig en Mercedes. Jag tycker inte Porsches bruksbilar är nåt särskilt faktiskt.

Inget fel på Merca, men det finns många olika, allt från småbilar till värsta sportbilar. Just E-klass/EQE befinner sig ju i fållan bra, praktisk, status, men knappast i fållan sportbilar som tex Taycan, som är liten, tight, sportig, dvs något helt annat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Elof skrev:
HelectriC skrev:
Konkurrent till Model S och Taycan på samma gång? Ähh, det blev nog lite fel där. Jag ser verkligen fram emot EQE, men den lär ju inte vara konkurrent till Taycan varken kördynamiskt eller storleksmässigt. Model S blir nog en korrekt konkurrent.
Oavsett kördynamiska egenskaper kan den nog mycket väl konkurrera om samma målgrupp: välbeställda personer som vill ha en flashig bil. Vi bilnördar överskattar nog ofta gemene bilköpares kravspec och analys.
Fast EQE blir ju ingen flashig bil. Den blir en bruksbil på samma linje som en E-klass. Foliera den i elfenben-vit så kommer den se ut som en tysk taxi. Tror väldigt få Porscheägare är intresserad av en sådan.
Nu tror jag faktiskt inte att Porsche-ägare är så fantastiskt fina i kanten att de inte skulle kunna tänka sig en Mercedes. Jag tycker inte Porsches bruksbilar är nåt särskilt faktiskt.

Inget fel på Merca, men det finns många olika, allt från småbilar till värsta sportbilar. Just E-klass/EQE befinner sig ju i fållan bra, praktisk, status, men knappast i fållan sportbilar som tex Taycan, som är liten, tight, sportig, dvs något helt annat.
Taycan är bara liten på insidan. ;)

I vilket fall var det mer Cayenne, Macan och Panamera jag tänkte på som konkurrenter till E-klass.

Jag gillar inte tanken på elsportbilar. Kan tänka mig el på i princip allting annat. En el-cab vore ju magisk att glida runt med t ex. Men en sportbil vill man väl ändå att den ska spotta lite eld och vara arg?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av HelectriC »

Det verkar dock som EQE och Taycan får en sak gemensamt, den lilla opraktiska bagageluckan. Synd!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av OfarligTesla »

Den verkar bli bredare än jag hoppats den skulle bli :( .
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

Tycker den är snyggare(mindre ful?) än EQS.
Men den lär också bli alldeles för dyr.
Tippar på startpris nånstans mellan 8-900. Med lite utrustning gott och väl över miljonen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av dd88 »

Är det en oskriven regel att elbilar måste se ut som skit?

Jakten på lågt luftmotstånd har gått för långt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Är det en oskriven regel att elbilar måste se ut som skit?

Jakten på lågt luftmotstånd har gått för långt.
Enligt autogefühl har Mercedes designat denna främst för den kinesiska marknaden.
Ligger nog lite i det.
Som bonus har man kvar något som talar för avgasbilarna.
Sist men inte minst är det som sagt lägre luftmotstånd, vilket gör att man kan skryta med längre räckvidd.
Dvs win-win-win för Mercedes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Aida »

Jag håller med om utseendet. Jag klarar inte riktigt av A-stolpen med minibussutseendet. Varför den extra karossplåten mellan framdörren och framskärmen? Varför inte låta hela framskärmen vara en egen karossplåt med obruten linje?

Den påminner om förra generationens CLA. Eller vad tycker ni?
C71CEF05-8711-4CE9-90B3-3BAC14E037DF.jpeg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Är det en oskriven regel att elbilar måste se ut som skit?

Jakten på lågt luftmotstånd har gått för långt.
Jag håller inte med. Jag tycker numera att fossilbilarna är helt off i proportionerna. Oftast alldeles för lång huv.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Aida »

MWall skrev:
dd88 skrev:
Är det en oskriven regel att elbilar måste se ut som skit?

Jakten på lågt luftmotstånd har gått för långt.
Jag håller inte med. Jag tycker numera att fossilbilarna är helt off i proportionerna. Oftast alldeles för lång huv.

Jaaaaaa! Är det inte konstigt?! Det som tidigare var så snyggt för bara lite sen. Min femmeters V90 skulle ju kunna kortas med 40 cm känns det som. Är ju ändå bara en tvärställd rak fyra där under…

Jämför en XC60 med en Ioniq 5. Där är det tydligt!
D3F5B667-7976-4A0F-806E-476006E2884C.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Zalman3 »


The battery has a usable energy content of 90 kWh, and the range of up to 660 km1 according to WLTP
https://electrek.co/2021/09/05/mercedes ... ile-range/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av dd88 »

MWall skrev:
dd88 skrev:
Är det en oskriven regel att elbilar måste se ut som skit?

Jakten på lågt luftmotstånd har gått för långt.
Jag håller inte med. Jag tycker numera att fossilbilarna är helt off i proportionerna. Oftast alldeles för lång huv.
Huven har jag inga problem med, snarare den könlösa framtoningen där allt ska vara så effektivt som möjligt. Man ger inte längre utrymme för designelement för allt handlar om luftmotståndet.

Mercedes har ju som sagt sen tidigare använt sig av bananformen men den gör sig inte bättre här.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av HelectriC »

430 liter bagage, som jag förstår det endast 50liter mer än vanlig Golf. Och i tillägg liten brevlådelucka. Hmm, nja, vet inte helt hur lyckad denna bil faktiskt blir :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Aida »

HelectriC skrev:
430 liter bagage, som jag förstår det endast 50liter mer än vanlig Golf. Och i tillägg liten brevlådelucka. Hmm, nja, vet inte helt hur lyckad denna bil faktiskt blir :?

Så den blir en sedanmodell?!? :o :o :o
Varför gör man EQS som ska vara lyxbil till halvkombi och familjebilen till sedan???
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av HelectriC »

Aida skrev:
HelectriC skrev:
430 liter bagage, som jag förstår det endast 50liter mer än vanlig Golf. Och i tillägg liten brevlådelucka. Hmm, nja, vet inte helt hur lyckad denna bil faktiskt blir :?

Så den blir en sedanmodell?!? :o :o :o
Varför gör man EQS som ska vara lyxbil till halvkombi och familjebilen till sedan???
Ja, det är konstigt. Tydligen säger Merca att de var tvungna att flytta gångjärnen från huvudhöjd till midjelinje för att inte inskränka för mkt på takhöjden bak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av martinot »

Detta är sedanmodellen. Skulle inte bli förvånad om det kommer en kombi längre fram.

Porsche Taycan kom ju endast som sedan först, men sedan kom ju mer SUV- och kombilika modeller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Pontus »

Försökte hitta lite ny information om denna men utan resultat dock lite gammal info.
https://www.caranddriver.com/mercedes-benz/eqe

Deras prisuppskattning, 13 kusd över en bas e-klass (452 tkr i Sverige), min magkänsla att den skulle kosta mindre än 550 tkr är ju att det är på tok för lågt men vad tror ni?
Dels eftersom jag tror att EQE kommer vara bättre grundutrustad än vanliga e-klassen.

Edit: Ser nu mitt fel, jämför man samma modeller, typ en 450, då skulle 65 kusd bli ca 670 tkr baserat på pris i USA jämfört med Sverige på befintliga modeller. Men det känns ändå för billigt för en EQE.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av ObscureEconomist »

Runt 700 har jag gissat
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av OfarligTesla »

Ja jag har väl gissat på att den börjar kring 700k och att man hamnar runt miljonen för den jag vill ha, dvs större batteri, fyrhjulsdrift och lite utrustning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Ja jag har väl gissat på att den börjar kring 700k och att man hamnar runt miljonen för den jag vill ha, dvs större batteri, fyrhjulsdrift och lite utrustning.
EQC kostar från 780, och EQE lär knappast bli billigare. Så jag tror 800+ i grundpris. Med lite utrustning över miljonen.

Förövrigt är det väl sagt att den kommer med det mindre 90kwh batteriet från EQS.
Större går inte att få. Kanske kommer det dock mindre på sikt(?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar