Vätgasstation exploderade
Moderator: Redaktion
Re: Vätgasstation exploderade
Och idag presenterade Hyundai vätgasbilen Nexxo för den svenska marknaden i Umeå. Något oturlig taiming.
Re: Vätgasstation exploderade
Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.
Undrar vad den kommer kosta.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
Undrar vad den kommer kosta.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
Re: Vätgasstation exploderade
Var det den här vätgasen de skulle placera under ett dagis i Mariestad? Jösses...
Re: Vätgasstation exploderade
Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.Jerka skrev:Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.
Undrar vad den kommer kosta.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai
Re: Vätgasstation exploderade
Mittensätet ser inte särskilt bekvämt ut.Jerker skrev:Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.Jerka skrev:Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.
Undrar vad den kommer kosta.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vätgasstation exploderade
Jerker skrev:Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.Jerka skrev:Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.
Undrar vad den kommer kosta.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai
Jäklar vilken storsäljare det kommer att bli för det priset.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Vätgasstation exploderade
Dom ”introducerar” väl den här för dom tänker att svenskar är så gröna och naiva.
Skulle inte förvåna mig om nån myndighet eller organisation kopplad till offentlig verksamhet köper in ett par. Med skattemedel såklart.
Skulle inte förvåna mig om nån myndighet eller organisation kopplad till offentlig verksamhet köper in ett par. Med skattemedel såklart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vätgasstation exploderade
Oj, det var dyrt. Svårt att motivera ett köp av en sån när en Model S börjar från 830 000.
Men den är ju ointressant ändå. Vätgasbilarna har, förutom priset på bilen samt priset på bränslet, problemet att det inte finns någonstans att tanka dem. Visst finns det säkert en marknad för bilar med 75 mils räckvidd och 5 minuters tanktid, även om det kostar - men det förutsätter att det finns fler än en handfull mackar i Sverige.
Men den är ju ointressant ändå. Vätgasbilarna har, förutom priset på bilen samt priset på bränslet, problemet att det inte finns någonstans att tanka dem. Visst finns det säkert en marknad för bilar med 75 mils räckvidd och 5 minuters tanktid, även om det kostar - men det förutsätter att det finns fler än en handfull mackar i Sverige.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Vätgasstation exploderade
Man ska kanske inte gnida salt i såret på något som är dödfödd... Norska Aftenposten har inte mycket att trösta ägare av vätgasbilar med.
https://www.aftenposten.no/norge/i/4qrp ... eksplosjon
https://www.aftenposten.no/norge/i/4qrp ... eksplosjon
Re: Vätgasstation exploderade
Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tråkigt. Vätgas är en potentiellt ren energibärare och den kemitekniska innovationen bakom bränslecellen är fantastisk. Dessa bilar borde ha lanserats för 20 år sedan, då hade de kunnat slå stort. Som det är nu tror jag de har för lång uppförsbacke gentemot elbilarna.
Det viktigaste är trots allt att eliminera koldioxidutsläppen och där är vätgasanhängarna våra bundsförvanter.
Det viktigaste är trots allt att eliminera koldioxidutsläppen och där är vätgasanhängarna våra bundsförvanter.
Re: Vätgasstation exploderade
Återigen det kan aldrig vara bra att slösa bort 2/3 av energin.
Men framför allt måste vi börja ta riskerna med gastankar i våra bilar och bussar. För att inte tala om de risker som finns depåerna.
Men framför allt måste vi börja ta riskerna med gastankar i våra bilar och bussar. För att inte tala om de risker som finns depåerna.
Re: Vätgasstation exploderade
Det är ren energibärare men vad spelar det för roll? Det är inte en energikälla. Vad är det för bra med bilar som behöver gastankar så pass stora att det knappt får rum 4 passagerare i en stor SUV? Vad är det så bra med att behöva bygga upp en infrastruktur 10-20 gånger dyrare än snabbladdare? Hade de miljarder av skattepengar som vi satsat på vätgas bilar istället satsats på laddstationer och BEV så hade troligen hela EU sett ut som Norge idag där mer än 50% av alla bilar som säljs är elbilar.Jerka skrev:Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tråkigt. Vätgas är en potentiellt ren energibärare och den kemitekniska innovationen bakom bränslecellen är fantastisk. Dessa bilar borde ha lanserats för 20 år sedan, då hade de kunnat slå stort. Som det är nu tror jag de har för lång uppförsbacke gentemot elbilarna.
Det viktigaste är trots allt att eliminera koldioxidutsläppen och där är vätgasanhängarna våra bundsförvanter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vätgasstation exploderade
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vätgasstation exploderade
Vätgas i ett flygplan ? Huvva.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vätgasstation exploderade
Vätgas till havs är rätt. Jag tror på tankning ute till havs och kanske produktion ute till havs (från de havsbaserade vindkraftverken på natten när det kan vara mer lönsamt att göra vätgas av elen än att skeppa elen till en översvämmad marknad). Det finns redan idag stora tankbåtar främst för LNG (liquid natural gas) men vätgas bör lagras på samma sätt.
Så döm inte ut vätgasen för att den inte passar i en bil (vilket jag verkligen håller med om).
Så döm inte ut vätgasen för att den inte passar i en bil (vilket jag verkligen håller med om).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vätgasstation exploderade
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vätgasstation exploderade
Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?Svenssons skrev:Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vätgasstation exploderade
Vätgasen i sig tar mindre plats än batterier ja - men sen behövs det bränslecell, pumpar, värmeväxlare mm för att få ut energin. Plus lite batterier också som energilager. I slutändan väger kompletta systemet för en vätgasbil mer än batterierna i en elbil.Svenssons skrev:Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Plockar du ut alla gastankar, bränslecell och allt ur en vätgasbil och stoppar in batterier istället får den längre räckvidd.
I lastbil, båt och andra större fordon kan vätgas löna sig viktmässigt, men inte i personbil.
Vätgasstation exploderade
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.Jerker skrev:Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?Svenssons skrev:Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vätgasstation exploderade
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vätgasstation exploderade
Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.Laban skrev:Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7083
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vätgasstation exploderade
Det finns dock ett stort antal personer (icke elbilsägare får man anta) som fortfarande är helt övertygade om att vätgas är framtiden och att batterier är en parentes i historien. I alla forum som jag deltar i så dyker vätgastrollen upp så fort elbilar diskuteras, jag brukar kontra med alla de argument som listats här och i andra trådar, men det biter intenek0 skrev:Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.
Se t.ex. "Bensinupproret 3.0" (som är ett ganska trevligt forum), där dyker det upp nya vätgas-trådar hela tiden, alla lika blåögt övertygade om hur bra det kommer att bli...
Med så många faktaresistenta människor så kanske det finns köpare iaf? ("There's a sucker born every minute")
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vätgasstation exploderade
De kommer aldrig att köpa en vätgasbil. De är bara emot elbilar och kommer inte vika från den ställningen oavsett fakta. Det är egentligen ingen idé att argumentera mot dem, bättre att göra som Tibor med dagens artikel. Den kommer nå en bredare massa som kan vara mottaglig till fakta. Enda saken jag retar mig på med vätgas är hur mycket skattepengar som töms ner i det stora hålet för vätgas. Gissar att det rör sig om bra mycket mer än en miljon per bil i trafik i bidrag.fth skrev:
Med så många faktaresistenta människor så kanske det finns köpare iaf? ("There's a sucker born every minute")
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vätgasstation exploderade
Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåtnek0 skrev:Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.Laban skrev:Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vätgasstation exploderade
Ja dom kan ju köpa skiten om det nu är så himla braJeppe_E skrev:Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåtnek0 skrev:Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.Laban skrev:Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19