Vätgasstation exploderade

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av jonsalgerier »

taliz skrev:
jonsalgerier skrev:
nek0 skrev:
fth skrev:
roder99 skrev:
En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skada :o

/fth
Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?
Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.
Att vätgas fortfarande har en skara intressenter beror på att det är betydligt enklare och billigare för avgasbilstillverkarna att bygga vätgasbilar än batteribilar.
Dessutom, kanske främst, så kan oljeindustrin relativt enkelt(men förstås miljövidrigt) framställa vätgas som en biprodukt till naturgas.

Både avgasbilsindustrin och oljeindustrin har ju ett enormt inflytande. Trots att tekniken är rejält underlägsen, på gränsen till idioti, så kan de med sin makt påverka politiker och media att tro på konceptet.

Gott! Då har jag lite kött på benen.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av roder99 »

Själv har jag kört elbil privat sedan 2013 och bränslecellsbil i jobbet sedan 2016. Framdrivningsmässigt är det rent tekniskt ingen skillnad mellan en elbil med stort batteri och en vätgasbil som har ett litet batteri i kombination med en bränslecell. Utmaningen har varit och är delvis fortfarande kostnaden att tillverka själv bränslecellen med tillräckligt hög verkningsgrad utan att använda ädla metaller. Detta är numera löst då det finns flera leverantören som kan göra detta mycket billigare än för 5 år sedan.

I Sverige tankar du vätgas fossilfritt. I Mariestad via solpaneler samt i Sandviken via vindkraft. Vätgasen på Arlanda kommer från Sandviken.

En Hyundai Nexo har en tank på 156 liter och kan fyllas med vätgas som väger 6.3 kg när tanken är full. Bilen går 65 riktiga mil på en tank. Ett kilo vätgas kostar 80 sek. Tillverkningskostnaden är ca 45 sek/kg i dag. Effektiviteten på bränslecellen går upp för varje år.

När forskningsprojektet Hybrit https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/press ... mspellets/
tillverkar vätgas storskaligt kan priset vara nere i 30 sek/kg ut till konsument.

Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Teslaspolen »

Jag äter upp min hatt om vätgas för personbilar slår igenom.

Det är världens slöseri med energi, och därav alldeles för dyrt jämfört emot el direkt i batteriet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av LarsL »

roder99 skrev:
Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
roder99 skrev:
Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.
Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av JonasH »

Förstår inte vad som är positivt och andas framtid med teknik som kräver en massa underhåll och är en potentiell explosionsrisk.
Har dålig verkningsgrad och är dyr.

Jag fattar inte varför folk envisas med att hävda att vätgas är framtidens lösning. Jag bara fattar inte.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
roder99 skrev:
Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.
Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.
Du menar vätgasbil inte elbilar?
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av roder99 »

Tack LarsL för att du frågar, det ger mej möjligheten att utveckla lite.

Många här på forumet är säkert intresserade av ny spännande teknik. En Hyundai ix35 FCEV fungerar mycket bra som arbetsfordon då den har goda lastutrymmen. Den är uppskattad på vintern då det finns gott om överskottsvärme utan att ta av räckvidden. Som arbetsfordon på väg finns det tillräckligt med el för att kunna driva saftblandare, blixtljus, arbetsbelysning etc. under en hel dag.

Bränsleceller gör sig förstås ännu bättre i tyngre applikationer såsom bussar, dragbilar med pantograf på elväg eller i fasta applikationer där bränsleceller stöttar ett nedlastat elnät eller för att ge el och värme i ett bostadsområde på vintern. Bra praktiska exempel är Orkneyöarna där det produceras vätgas från vindkraft för att stötta elnätet på fastlandet eller Vårgårdas renovering av fastigheter.

http://www.vatgas.se/2018/01/30/flerfam ... nde-pa-el/

En bränslecellsbil är bara ett av många sätt att skapa förståelse för ny teknik. Den är inte lika billig att köra som en ren batteribil men billigare än bensin och diesel.

Vill någon fördjupa sig lite i ämnet kan ni gå in på https://sandvikenpurepower.se/

Ta fram lite popcorn och se denna underbara film
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av LarsL »

roder99 skrev:
Många här på forumet är säkert intresserade av ny spännande teknik. En Hyundai ix35 FCEV fungerar mycket bra som arbetsfordon då den har goda lastutrymmen. Den är uppskattad på vintern då det finns gott om överskottsvärme utan att ta av räckvidden. Som arbetsfordon på väg finns det tillräckligt med el för att kunna driva saftblandare, blixtljus, arbetsbelysning etc. under en hel dag.
Det är klart att en vätgasbil eller en elbil funkar bättre när det gäller att driva extrautrustning, även när bilen står stilla, än en ICE-bil..
Hyundaien är väl lite mindre än Tesla Model X? Det är ju ungefär samma pris på dessa två bilar.

Okej, eftersom det finns förluster så kan dessa användas för att värma kupén. Men gör verkligen Hyundaien det eller har den ändå ett värme element eller en värmepump? Nackdelen med en ICE-bil är ju att det tar en stund innan systemet blir varmt och ger värme till kupén, skulle kunna vara samma här om man litar på värme från bränslecellen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Svenssons »

roder99 skrev:
Många här på forumet är säkert intresserade av ny spännande teknik. En Hyundai ix35 FCEV fungerar mycket bra som arbetsfordon då den har goda lastutrymmen. Den är uppskattad på vintern då det finns gott om överskottsvärme utan att ta av räckvidden. Som arbetsfordon på väg finns det tillräckligt med el för att kunna driva saftblandare, blixtljus, arbetsbelysning etc. under en hel dag.
Model S har ju nästan ett par hundra liter extra lastutrymme, längre räckvidd/mer el än Hyundai för all typ av ljus mm och är effektivare året om. Vill man köra längre än 25 mil från Umeå, Arlanda, Mariestad eller Sandviken så är Hyundai ix35 FCVE inget att tänka på. Du kommer inte kunna nyttja bilen förutom ifall du tänkt köra till och från någon av dessa orter. Teslan laddas när du sover, jobbar eller äter. Hyundaien måste köras troligen flera mil för att tankas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Swede1 »

roder99 skrev:
Själv har jag kört elbil privat sedan 2013 och bränslecellsbil i jobbet sedan 2016. Framdrivningsmässigt är det rent tekniskt ingen skillnad mellan en elbil med stort batteri och en vätgasbil som har ett litet batteri i kombination med en bränslecell. Utmaningen har varit och är delvis fortfarande kostnaden att tillverka själv bränslecellen med tillräckligt hög verkningsgrad utan att använda ädla metaller. Detta är numera löst då det finns flera leverantören som kan göra detta mycket billigare än för 5 år sedan.

I Sverige tankar du vätgas fossilfritt. I Mariestad via solpaneler samt i Sandviken via vindkraft. Vätgasen på Arlanda kommer från Sandviken.

En Hyundai Nexo har en tank på 156 liter och kan fyllas med vätgas som väger 6.3 kg när tanken är full. Bilen går 65 riktiga mil på en tank. Ett kilo vätgas kostar 80 sek. Tillverkningskostnaden är ca 45 sek/kg i dag. Effektiviteten på bränslecellen går upp för varje år.

>>>>
65 riktiga mil på vintern klarar ingen elbil än, vätgas verkar bra som energilager och för större transporter. —-<<<

Ser ut som en kolfibertank sprängts, ligger skärvor överallt.
Säkerhetsaspektenen är inge vidare med vätgas, elbilar och bensin brinner, folk brukar hinna ur bilen.

En värgastank verkar ha större risk för ett mycket snabbare brandförlopp, explosion.

När första vätgasbilen exploderar med folk i som dör så ruttnar nog många på att köra runt med en vätgastank.

Tänk vad spännande med ny teknik , du kan dö när som helst i stor j***@ explosion.


När forskningsprojektet Hybrit https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/press ... mspellets/
tillverkar vätgas storskaligt kan priset vara nere i 30 sek/kg ut till konsument.

Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
roder99 skrev:
Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.
Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.
Du menar vätgasbil inte elbilar?
Nej jag menar det jag skrev, vätgas- och elbilar har samma subventioner i Norge. Trots detta säljer inte vätgasalternativet utan backar medans elbilarna slår rekord efter rekord.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Svenssons »

@Swede1 Model S Long-range och Hyundai Nexo har samma range enligt EPA körcykel, 370 miles. Hittar inte uppgifter för Nexo enligt WLTP utan endast NEDC vilket är märkligt eftersom det är en modell som lanseras efter att NEDC har skrotats. Du får inte längre räckvidd med vätgasbilar än elbilar utan att offra lastutrymme och passagerarplatser. Nexo är en SUV med mindre lastutrymme och mindre mittensäte bak än Model S. Ändå har den inte längre räckvidd än Model S.

Det kommer att komma batterielbilar med längre räckvidd än dagens Model S, Det är enbart en kostnadsfråga, men på vätgasbilar kommer det vara svårt att få längre räckvidd utan att offra utrymme. Det är inte enbart en kostnadsfråga utan även en fråga om fysikens lagar. Att få rum med mer än 6,5 kg vätgas i en personbil som ska kunna ta 4 passagerare och lite lastutrymme är svårt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av GreenMachine »

zyax skrev:
Vätgas till havs är rätt. Jag tror på tankning ute till havs och kanske produktion ute till havs (från de havsbaserade vindkraftverken på natten när det kan vara mer lönsamt att göra vätgas av elen än att skeppa elen till en översvämmad marknad). Det finns redan idag stora tankbåtar främst för LNG (liquid natural gas) men vätgas bör lagras på samma sätt.

Så döm inte ut vätgasen för att den inte passar i en bil (vilket jag verkligen håller med om).

Bränsleceller är mycket effektivare när de jobbar med en jämn last vilket är exakt vad som oftast är fallet till sjöss men inte så vanligt när det kommer till bilar som gasar och bromsar. Vätgas har helt klart potential inom sjötrafiken och i Norge har man, eller håller på att bygga en vätgashybrid som går på både el och vätgas. El inne i hamnar etc. och vätgas på öppet hav.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av jeppe_sthlm »

Intressant med vätgasfartyg! Men varför vill man ha eldrift i hann om man ändå har vätgas att köra på? Det ger väl inga utsläpp?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Elbilisten »

jeppe_sthlm skrev:
Intressant med vätgasfartyg! Men varför vill man ha eldrift i hann om man ändå har vätgas att köra på? Det ger väl inga utsläpp?
Jo, vatten. Höjd havsnivå är inte bra.
Verdi

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
roder99 skrev:
Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.
Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.
Dyrare bränsle och sämre prestanda är väl de största orsakerna? Är dessutom oslagbart smidigt att ladda hemma jämfört med att åka till en vätgasmack.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jerker »

Elbilisten skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Intressant med vätgasfartyg! Men varför vill man ha eldrift i hann om man ändå har vätgas att köra på? Det ger väl inga utsläpp?
Jo, vatten. Höjd havsnivå är inte bra.
:lol: :lol: :lol:

Nej, och i synnerhet i dessa dagar med förhöjd havsnivå pga polissmältningen!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerker skrev:
Nej, och i synnerhet i dessa dagar med förhöjd havsnivå pga polissmältningen!
maxresdefault.jpg
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av GreenMachine »

jeppe_sthlm skrev:
Intressant med vätgasfartyg! Men varför vill man ha eldrift i hann om man ändå har vätgas att köra på? Det ger väl inga utsläpp?
"tests including fuel cells are robust enough for repetitive, short-burst service duties".

I hamn så har man behov av att snabba reglerbara kraftuttag vid ex manövrering och som jag förstår det hela så är det inte optimalt då det kommer till bränsleceller.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Swede1 »

TiborBlomhall skrev:
1c34d6146d3b8a9ebf9f3187059d96b2.jpeg
high_tdc522a1-1024x731.jpg
Ännu fler bilder.
Containern som höll gasflaskorna är helt deformerad av explosionen.

Undras vad det är i de vita flaskorna bakom?
Whiskey?

Verkar jättespännande att åka runt med vätgastankar i kolfiber i bilen, när som helst finns det en liten risk att du dör i en stora j***@ explosion. Spännande!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Nej, och i synnerhet i dessa dagar med förhöjd havsnivå pga polissmältningen!
maxresdefault.jpg
:lol:

Polarissmältningen, då?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Hertsh »

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Nej, och i synnerhet i dessa dagar med förhöjd havsnivå pga polissmältningen!
maxresdefault.jpg
:lol:

Polarissmältningen, då?
Den här du menar? Bild

Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Teslaspolen »

jeppe_sthlm skrev:
Intressant med vätgasfartyg! Men varför vill man ha eldrift i hann om man ändå har vätgas att köra på? Det ger väl inga utsläpp?
Dom menar inte förtöjs vid hamn då, likt skepp idag? Kopplar in sig på elnätet för att slippa bränna olja för elens skull.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu har utredningen över olycksorsaken kommit med en första rapport: det var vätgas som läckte från en av behållarna som antändes och exploderade.
The preliminary Gexcon investigation shows that the incident started with a hydrogen leakage from the high-pressure storage unit and that a ‘cloud’ of hydrogen ignited. The investigations continue in order to identify the root cause of the leak as well as the source of the ignition.

“Based on further investigations, we can say with certainty that the leak started in the high-pressure storage unit, and we are now carrying out investigations to understand the detailed mechanisms of the leakage as well as what caused the ignition,” says Geirmund Vislie, Vice President Consulting of Gexcon.
https://fuelcellsworks.com/news/nel-iss ... at-kjorbo/
Skriv svar