Vätgasstation exploderade
Moderator: Redaktion
Re: Vätgasstation exploderade
Återigen det kan aldrig vara bra att slösa bort 2/3 av energin.
Men framför allt måste vi börja ta riskerna med gastankar i våra bilar och bussar. För att inte tala om de risker som finns depåerna.
Men framför allt måste vi börja ta riskerna med gastankar i våra bilar och bussar. För att inte tala om de risker som finns depåerna.
Re: Vätgasstation exploderade
Det är ren energibärare men vad spelar det för roll? Det är inte en energikälla. Vad är det för bra med bilar som behöver gastankar så pass stora att det knappt får rum 4 passagerare i en stor SUV? Vad är det så bra med att behöva bygga upp en infrastruktur 10-20 gånger dyrare än snabbladdare? Hade de miljarder av skattepengar som vi satsat på vätgas bilar istället satsats på laddstationer och BEV så hade troligen hela EU sett ut som Norge idag där mer än 50% av alla bilar som säljs är elbilar.Jerka skrev:Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tråkigt. Vätgas är en potentiellt ren energibärare och den kemitekniska innovationen bakom bränslecellen är fantastisk. Dessa bilar borde ha lanserats för 20 år sedan, då hade de kunnat slå stort. Som det är nu tror jag de har för lång uppförsbacke gentemot elbilarna.
Det viktigaste är trots allt att eliminera koldioxidutsläppen och där är vätgasanhängarna våra bundsförvanter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vätgasstation exploderade
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vätgasstation exploderade
Vätgas i ett flygplan ? Huvva.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vätgasstation exploderade
Vätgas till havs är rätt. Jag tror på tankning ute till havs och kanske produktion ute till havs (från de havsbaserade vindkraftverken på natten när det kan vara mer lönsamt att göra vätgas av elen än att skeppa elen till en översvämmad marknad). Det finns redan idag stora tankbåtar främst för LNG (liquid natural gas) men vätgas bör lagras på samma sätt.
Så döm inte ut vätgasen för att den inte passar i en bil (vilket jag verkligen håller med om).
Så döm inte ut vätgasen för att den inte passar i en bil (vilket jag verkligen håller med om).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vätgasstation exploderade
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vätgasstation exploderade
Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?Svenssons skrev:Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vätgasstation exploderade
Vätgasen i sig tar mindre plats än batterier ja - men sen behövs det bränslecell, pumpar, värmeväxlare mm för att få ut energin. Plus lite batterier också som energilager. I slutändan väger kompletta systemet för en vätgasbil mer än batterierna i en elbil.Svenssons skrev:Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Plockar du ut alla gastankar, bränslecell och allt ur en vätgasbil och stoppar in batterier istället får den längre räckvidd.
I lastbil, båt och andra större fordon kan vätgas löna sig viktmässigt, men inte i personbil.
Vätgasstation exploderade
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.Jerker skrev:Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?Svenssons skrev:Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vätgasstation exploderade
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vätgasstation exploderade
Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.Laban skrev:Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vätgasstation exploderade
Det finns dock ett stort antal personer (icke elbilsägare får man anta) som fortfarande är helt övertygade om att vätgas är framtiden och att batterier är en parentes i historien. I alla forum som jag deltar i så dyker vätgastrollen upp så fort elbilar diskuteras, jag brukar kontra med alla de argument som listats här och i andra trådar, men det biter intenek0 skrev:Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.
Se t.ex. "Bensinupproret 3.0" (som är ett ganska trevligt forum), där dyker det upp nya vätgas-trådar hela tiden, alla lika blåögt övertygade om hur bra det kommer att bli...
Med så många faktaresistenta människor så kanske det finns köpare iaf? ("There's a sucker born every minute")
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vätgasstation exploderade
De kommer aldrig att köpa en vätgasbil. De är bara emot elbilar och kommer inte vika från den ställningen oavsett fakta. Det är egentligen ingen idé att argumentera mot dem, bättre att göra som Tibor med dagens artikel. Den kommer nå en bredare massa som kan vara mottaglig till fakta. Enda saken jag retar mig på med vätgas är hur mycket skattepengar som töms ner i det stora hålet för vätgas. Gissar att det rör sig om bra mycket mer än en miljon per bil i trafik i bidrag.fth skrev:
Med så många faktaresistenta människor så kanske det finns köpare iaf? ("There's a sucker born every minute")
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vätgasstation exploderade
Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåtnek0 skrev:Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.Laban skrev:Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vätgasstation exploderade
Ja dom kan ju köpa skiten om det nu är så himla braJeppe_E skrev:Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåtnek0 skrev:Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.Laban skrev:Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vätgasstation exploderade
OBS att det inte var Bensinupproret 2.0 jag pratade om, utan 3.0, där är faktiskt de flesta tämligen positiva till elbilar, t.o.m. vätgasförespråkarna.Svenssons skrev:De kommer aldrig att köpa en vätgasbil. De är bara emot elbilar och kommer inte vika från den ställningen oavsett fakta.
Dom sistnämnda verkar dock tro att just batterierna är problemet, och att vätgas är lösningen. Flera säger uttryckligen att dom vill ha elbil, men att dom väntar på att dom "riktiga" elbilarna kommer, dvs vätgasbilar
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vätgasstation exploderade
Jo , men problemet är att de gör det med våra pengar och sedan skrattar åt oss.Bjelke skrev:Ja dom kan ju köpa skiten om det nu är så himla braJeppe_E skrev:Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåtnek0 skrev:Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.Laban skrev:Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Re: Vätgasstation exploderade
En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vätgasstation exploderade
Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skadaroder99 skrev:En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vätgasstation exploderade
Lägg märke till alla skador vätgastankarna råkat ut för men de är ändå intakta.
En ligger en bra bit ifrån sin original plats.
Stora frågan är hur många gasflaskor var det från början? En som small och skadade de andra?
Eller nåt annat i närheten?
Re: Vätgasstation exploderade
Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.fth skrev:Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skadaroder99 skrev:En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
/fth
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vätgasstation exploderade
Jag är helt ense, jag brukar försöka argumentera mot vätgastrollen alla tillfällen som ges, men den här nyheten blir ju de facto ett positivt besked för vätgas om det stämmer att det inte var vätgastankarna som exploderade.nek0 skrev:Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vätgasstation exploderade
Tycker bilderna visar på motsatsen. Vätgastankar ser definitivt ut att ha exploderat.fth skrev:Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skadaroder99 skrev:En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
/fth
Vad som sen triggade explosionen är en annan fråga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Vätgasstation exploderade
Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.nek0 skrev:Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.fth skrev:Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skadaroder99 skrev:En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
/fth
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?
Vätgasstation exploderade
I den översta bilden ser det ut som att tanken som ligger "nere" till höger är förvriden/fragmenterad, troligen den som exploderade.TiborBlomhall skrev:Lite bilder inifrån.
Lägg märke till alla skador vätgastankarna råkat ut för men de är ändå intakta.
En ligger en bra bit ifrån sin original plats.
Stora frågan är hur många gasflaskor var det från början? En som small och skadade de andra?
Eller nåt annat i närheten?
Övriga tankarna ser ut att vara delvis övertäckta av fragment från tanken som exploderade.
Vätgastankar är ofta bygga i kolfiber, vilket brukar se ut som fragmenten på bilden när det slitits itu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.