Vätgasstation exploderade

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av vigge50 »

Och idag presenterade Hyundai vätgasbilen Nexxo för den svenska marknaden i Umeå. Något oturlig taiming.
Jerka
Inlägg: 932
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jerka »

Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.

Undrar vad den kommer kosta.

https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av LarsL »

Var det den här vätgasen de skulle placera under ett dagis i Mariestad? Jösses... :shock: :roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.

Undrar vad den kommer kosta.

https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jerka skrev:
Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.

Undrar vad den kommer kosta.

https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai
Mittensätet ser inte särskilt bekvämt ut.
lead7-2019-hyundai-nexo-qs-review.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Jerka skrev:
Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.

Undrar vad den kommer kosta.

https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai

Jäklar vilken storsäljare det kommer att bli för det priset.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av taliz »

Dom ”introducerar” väl den här för dom tänker att svenskar är så gröna och naiva.
Skulle inte förvåna mig om nån myndighet eller organisation kopplad till offentlig verksamhet köper in ett par. Med skattemedel såklart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jerka
Inlägg: 932
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jerka »

Oj, det var dyrt. Svårt att motivera ett köp av en sån när en Model S börjar från 830 000.

Men den är ju ointressant ändå. Vätgasbilarna har, förutom priset på bilen samt priset på bränslet, problemet att det inte finns någonstans att tanka dem. Visst finns det säkert en marknad för bilar med 75 mils räckvidd och 5 minuters tanktid, även om det kostar - men det förutsätter att det finns fler än en handfull mackar i Sverige.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Elbilisten »

Man ska kanske inte gnida salt i såret på något som är dödfödd... Norska Aftenposten har inte mycket att trösta ägare av vätgasbilar med.

https://www.aftenposten.no/norge/i/4qrp ... eksplosjon
Jerka
Inlägg: 932
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jerka »

Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tråkigt. Vätgas är en potentiellt ren energibärare och den kemitekniska innovationen bakom bränslecellen är fantastisk. Dessa bilar borde ha lanserats för 20 år sedan, då hade de kunnat slå stort. Som det är nu tror jag de har för lång uppförsbacke gentemot elbilarna.

Det viktigaste är trots allt att eliminera koldioxidutsläppen och där är vätgasanhängarna våra bundsförvanter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av LarsL »

Återigen det kan aldrig vara bra att slösa bort 2/3 av energin.

Men framför allt måste vi börja ta riskerna med gastankar i våra bilar och bussar. För att inte tala om de risker som finns depåerna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Svenssons »

Jerka skrev:
Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tråkigt. Vätgas är en potentiellt ren energibärare och den kemitekniska innovationen bakom bränslecellen är fantastisk. Dessa bilar borde ha lanserats för 20 år sedan, då hade de kunnat slå stort. Som det är nu tror jag de har för lång uppförsbacke gentemot elbilarna.

Det viktigaste är trots allt att eliminera koldioxidutsläppen och där är vätgasanhängarna våra bundsförvanter.
Det är ren energibärare men vad spelar det för roll? Det är inte en energikälla. Vad är det för bra med bilar som behöver gastankar så pass stora att det knappt får rum 4 passagerare i en stor SUV? Vad är det så bra med att behöva bygga upp en infrastruktur 10-20 gånger dyrare än snabbladdare? Hade de miljarder av skattepengar som vi satsat på vätgas bilar istället satsats på laddstationer och BEV så hade troligen hela EU sett ut som Norge idag där mer än 50% av alla bilar som säljs är elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jerka
Inlägg: 932
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jerka »

Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Gustafsson »

Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas i ett flygplan ? Huvva. :ugeek:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av zyax »

Vätgas till havs är rätt. Jag tror på tankning ute till havs och kanske produktion ute till havs (från de havsbaserade vindkraftverken på natten när det kan vara mer lönsamt att göra vätgas av elen än att skeppa elen till en översvämmad marknad). Det finns redan idag stora tankbåtar främst för LNG (liquid natural gas) men vätgas bör lagras på samma sätt.

Så döm inte ut vätgasen för att den inte passar i en bil (vilket jag verkligen håller med om).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Svenssons »

Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7292
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av TiborBlomhall »

Svenssons skrev:
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Vätgasen i sig tar mindre plats än batterier ja - men sen behövs det bränslecell, pumpar, värmeväxlare mm för att få ut energin. Plus lite batterier också som energilager. I slutändan väger kompletta systemet för en vätgasbil mer än batterierna i en elbil.

Plockar du ut alla gastankar, bränslecell och allt ur en vätgasbil och stoppar in batterier istället får den längre räckvidd.

I lastbil, båt och andra större fordon kan vätgas löna sig viktmässigt, men inte i personbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Vätgasstation exploderade

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
taliz skrev:
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.
Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.
Det finns dock ett stort antal personer (icke elbilsägare får man anta) som fortfarande är helt övertygade om att vätgas är framtiden och att batterier är en parentes i historien. I alla forum som jag deltar i så dyker vätgastrollen upp så fort elbilar diskuteras, jag brukar kontra med alla de argument som listats här och i andra trådar, men det biter inte :roll:

Se t.ex. "Bensinupproret 3.0" (som är ett ganska trevligt forum), där dyker det upp nya vätgas-trådar hela tiden, alla lika blåögt övertygade om hur bra det kommer att bli...

Med så många faktaresistenta människor så kanske det finns köpare iaf? ("There's a sucker born every minute")

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:

Med så många faktaresistenta människor så kanske det finns köpare iaf? ("There's a sucker born every minute")

/fth
De kommer aldrig att köpa en vätgasbil. De är bara emot elbilar och kommer inte vika från den ställningen oavsett fakta. Det är egentligen ingen idé att argumentera mot dem, bättre att göra som Tibor med dagens artikel. Den kommer nå en bredare massa som kan vara mottaglig till fakta. Enda saken jag retar mig på med vätgas är hur mycket skattepengar som töms ner i det stora hålet för vätgas. Gissar att det rör sig om bra mycket mer än en miljon per bil i trafik i bidrag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jeppe_E »

nek0 skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.
Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.
Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåt :lol: :mrgreen: :twisted:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Bjelke »

Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.
Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.
Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåt :lol: :mrgreen: :twisted:
Ja dom kan ju köpa skiten om det nu är så himla bra :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar