Re: Vätgasstation exploderade
Postat: 11 jun 2019 17:42
Och idag presenterade Hyundai vätgasbilen Nexxo för den svenska marknaden i Umeå. Något oturlig taiming.
Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.Jerka skrev:Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.
Undrar vad den kommer kosta.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
Mittensätet ser inte särskilt bekvämt ut.Jerker skrev:Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.Jerka skrev:Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.
Undrar vad den kommer kosta.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai
Jerker skrev:Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.Jerka skrev:Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.
Undrar vad den kommer kosta.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai
Det är ren energibärare men vad spelar det för roll? Det är inte en energikälla. Vad är det för bra med bilar som behöver gastankar så pass stora att det knappt får rum 4 passagerare i en stor SUV? Vad är det så bra med att behöva bygga upp en infrastruktur 10-20 gånger dyrare än snabbladdare? Hade de miljarder av skattepengar som vi satsat på vätgas bilar istället satsats på laddstationer och BEV så hade troligen hela EU sett ut som Norge idag där mer än 50% av alla bilar som säljs är elbilar.Jerka skrev:Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tråkigt. Vätgas är en potentiellt ren energibärare och den kemitekniska innovationen bakom bränslecellen är fantastisk. Dessa bilar borde ha lanserats för 20 år sedan, då hade de kunnat slå stort. Som det är nu tror jag de har för lång uppförsbacke gentemot elbilarna.
Det viktigaste är trots allt att eliminera koldioxidutsläppen och där är vätgasanhängarna våra bundsförvanter.
Vätgas i ett flygplan ? Huvva.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?Svenssons skrev:Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgasen i sig tar mindre plats än batterier ja - men sen behövs det bränslecell, pumpar, värmeväxlare mm för att få ut energin. Plus lite batterier också som energilager. I slutändan väger kompletta systemet för en vätgasbil mer än batterierna i en elbil.Svenssons skrev:Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.Jerker skrev:Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?Svenssons skrev:Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.Laban skrev:Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Det finns dock ett stort antal personer (icke elbilsägare får man anta) som fortfarande är helt övertygade om att vätgas är framtiden och att batterier är en parentes i historien. I alla forum som jag deltar i så dyker vätgastrollen upp så fort elbilar diskuteras, jag brukar kontra med alla de argument som listats här och i andra trådar, men det biter intenek0 skrev:Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.
De kommer aldrig att köpa en vätgasbil. De är bara emot elbilar och kommer inte vika från den ställningen oavsett fakta. Det är egentligen ingen idé att argumentera mot dem, bättre att göra som Tibor med dagens artikel. Den kommer nå en bredare massa som kan vara mottaglig till fakta. Enda saken jag retar mig på med vätgas är hur mycket skattepengar som töms ner i det stora hålet för vätgas. Gissar att det rör sig om bra mycket mer än en miljon per bil i trafik i bidrag.fth skrev:
Med så många faktaresistenta människor så kanske det finns köpare iaf? ("There's a sucker born every minute")
/fth
Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåtnek0 skrev:Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.Laban skrev:Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Ja dom kan ju köpa skiten om det nu är så himla braJeppe_E skrev:Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåtnek0 skrev:Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.Laban skrev:Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.