Sida 1 av 4

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 17:42
av vigge50
Och idag presenterade Hyundai vätgasbilen Nexxo för den svenska marknaden i Umeå. Något oturlig taiming.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 18:09
av Jerka
Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.

Undrar vad den kommer kosta.

https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 18:24
av LarsL
Var det den här vätgasen de skulle placera under ett dagis i Mariestad? Jösses... :shock: :roll:

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 18:30
av Jerker
Jerka skrev:
Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.

Undrar vad den kommer kosta.

https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 18:44
av Svenssons
Jerker skrev:
Jerka skrev:
Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.

Undrar vad den kommer kosta.

https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai
Mittensätet ser inte särskilt bekvämt ut.
lead7-2019-hyundai-nexo-qs-review.jpg

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 18:53
av Jeppe_E
Jerker skrev:
Jerka skrev:
Hmm. Snygg ändå, och praktiskt med kombi! Fast inredningen såg inget vidare ut.

Undrar vad den kommer kosta.

https://www.hyundai.se/bilar/nexo?gclid ... gLol_D_BwE
Från 849.900 kronor. 879.900 kronor i premiumutförande.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... av-hyundai

Jäklar vilken storsäljare det kommer att bli för det priset.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 18:56
av taliz
Dom ”introducerar” väl den här för dom tänker att svenskar är så gröna och naiva.
Skulle inte förvåna mig om nån myndighet eller organisation kopplad till offentlig verksamhet köper in ett par. Med skattemedel såklart.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 19:07
av Jerka
Oj, det var dyrt. Svårt att motivera ett köp av en sån när en Model S börjar från 830 000.

Men den är ju ointressant ändå. Vätgasbilarna har, förutom priset på bilen samt priset på bränslet, problemet att det inte finns någonstans att tanka dem. Visst finns det säkert en marknad för bilar med 75 mils räckvidd och 5 minuters tanktid, även om det kostar - men det förutsätter att det finns fler än en handfull mackar i Sverige.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 19:45
av Elbilisten
Man ska kanske inte gnida salt i såret på något som är dödfödd... Norska Aftenposten har inte mycket att trösta ägare av vätgasbilar med.

https://www.aftenposten.no/norge/i/4qrp ... eksplosjon

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 22:02
av Jerka
Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tråkigt. Vätgas är en potentiellt ren energibärare och den kemitekniska innovationen bakom bränslecellen är fantastisk. Dessa bilar borde ha lanserats för 20 år sedan, då hade de kunnat slå stort. Som det är nu tror jag de har för lång uppförsbacke gentemot elbilarna.

Det viktigaste är trots allt att eliminera koldioxidutsläppen och där är vätgasanhängarna våra bundsförvanter.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 22:12
av LarsL
Återigen det kan aldrig vara bra att slösa bort 2/3 av energin.

Men framför allt måste vi börja ta riskerna med gastankar i våra bilar och bussar. För att inte tala om de risker som finns depåerna.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 11 jun 2019 22:42
av Svenssons
Jerka skrev:
Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tråkigt. Vätgas är en potentiellt ren energibärare och den kemitekniska innovationen bakom bränslecellen är fantastisk. Dessa bilar borde ha lanserats för 20 år sedan, då hade de kunnat slå stort. Som det är nu tror jag de har för lång uppförsbacke gentemot elbilarna.

Det viktigaste är trots allt att eliminera koldioxidutsläppen och där är vätgasanhängarna våra bundsförvanter.
Det är ren energibärare men vad spelar det för roll? Det är inte en energikälla. Vad är det för bra med bilar som behöver gastankar så pass stora att det knappt får rum 4 passagerare i en stor SUV? Vad är det så bra med att behöva bygga upp en infrastruktur 10-20 gånger dyrare än snabbladdare? Hade de miljarder av skattepengar som vi satsat på vätgas bilar istället satsats på laddstationer och BEV så hade troligen hela EU sett ut som Norge idag där mer än 50% av alla bilar som säljs är elbilar.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 07:48
av Jerka
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 08:06
av Gustafsson
Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas i ett flygplan ? Huvva. :ugeek:

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 08:28
av zyax
Vätgas till havs är rätt. Jag tror på tankning ute till havs och kanske produktion ute till havs (från de havsbaserade vindkraftverken på natten när det kan vara mer lönsamt att göra vätgas av elen än att skeppa elen till en översvämmad marknad). Det finns redan idag stora tankbåtar främst för LNG (liquid natural gas) men vätgas bör lagras på samma sätt.

Så döm inte ut vätgasen för att den inte passar i en bil (vilket jag verkligen håller med om).

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 09:37
av Svenssons
Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 09:54
av Jerker
Svenssons skrev:
Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 10:11
av TiborBlomhall
Svenssons skrev:
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Vätgasen i sig tar mindre plats än batterier ja - men sen behövs det bränslecell, pumpar, värmeväxlare mm för att få ut energin. Plus lite batterier också som energilager. I slutändan väger kompletta systemet för en vätgasbil mer än batterierna i en elbil.

Plockar du ut alla gastankar, bränslecell och allt ur en vätgasbil och stoppar in batterier istället får den längre räckvidd.

I lastbil, båt och andra större fordon kan vätgas löna sig viktmässigt, men inte i personbil.

Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 10:20
av taliz
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 10:38
av Laban
taliz skrev:
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 10:46
av nek0
Laban skrev:
taliz skrev:
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.
Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 11:12
av fth
nek0 skrev:
Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.
Det finns dock ett stort antal personer (icke elbilsägare får man anta) som fortfarande är helt övertygade om att vätgas är framtiden och att batterier är en parentes i historien. I alla forum som jag deltar i så dyker vätgastrollen upp så fort elbilar diskuteras, jag brukar kontra med alla de argument som listats här och i andra trådar, men det biter inte :roll:

Se t.ex. "Bensinupproret 3.0" (som är ett ganska trevligt forum), där dyker det upp nya vätgas-trådar hela tiden, alla lika blåögt övertygade om hur bra det kommer att bli...

Med så många faktaresistenta människor så kanske det finns köpare iaf? ("There's a sucker born every minute")

/fth

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 11:24
av Svenssons
fth skrev:

Med så många faktaresistenta människor så kanske det finns köpare iaf? ("There's a sucker born every minute")

/fth
De kommer aldrig att köpa en vätgasbil. De är bara emot elbilar och kommer inte vika från den ställningen oavsett fakta. Det är egentligen ingen idé att argumentera mot dem, bättre att göra som Tibor med dagens artikel. Den kommer nå en bredare massa som kan vara mottaglig till fakta. Enda saken jag retar mig på med vätgas är hur mycket skattepengar som töms ner i det stora hålet för vätgas. Gissar att det rör sig om bra mycket mer än en miljon per bil i trafik i bidrag.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 11:27
av Jeppe_E
nek0 skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.
Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.
Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåt :lol: :mrgreen: :twisted:

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 11:47
av Bjelke
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Hyundai Nexo’s bränslecell beräknas hålla ca 16000 mil. Osäker på vad byte kostar efter det men det är gissningsvis inte billigt.
Tror inte att vi behöver bry oss om priset på en ny bränslecell. Jag tror inte att någon normalbegåvad person kommer köpa så efterbliven teknik.
Jodå, vi ska ju ha våra politiker till nåt :lol: :mrgreen: :twisted:
Ja dom kan ju köpa skiten om det nu är så himla bra :lol: