Återigen det kan aldrig vara bra att slösa bort 2/3 av energin.
Men framför allt måste vi börja ta riskerna med gastankar i våra bilar och bussar. För att inte tala om de risker som finns depåerna.
Moderator: Redaktion
Jerka skrev:Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tråkigt. Vätgas är en potentiellt ren energibärare och den kemitekniska innovationen bakom bränslecellen är fantastisk. Dessa bilar borde ha lanserats för 20 år sedan, då hade de kunnat slå stort. Som det är nu tror jag de har för lång uppförsbacke gentemot elbilarna.
Det viktigaste är trots allt att eliminera koldioxidutsläppen och där är vätgasanhängarna våra bundsförvanter.
Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Svenssons skrev:Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Svenssons skrev:Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Jerker skrev:Svenssons skrev:Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Dessutom håller nog inte vätgastankarna lika länge som batterier gör. Jag har för mig att rekommendationen är att de ska bytas efter 10 år?
taliz skrev:Inte bara det. Bränsleceller håller inte heller hur länge som helst, och kan också ta skada av bl.a. kyla.
Användare som besöker denna kategori: Arctic, d3marcus, Markus, Ruthen och 11 gäster