Sida 2 av 4

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:35
av nek0
fth skrev:
roder99 skrev:
En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skada :o

/fth
Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:37
av fth
nek0 skrev:
Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti.
Jag är helt ense, jag brukar försöka argumentera mot vätgastrollen alla tillfällen som ges, men den här nyheten blir ju de facto ett positivt besked för vätgas om det stämmer att det inte var vätgastankarna som exploderade.

/fth

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:41
av taliz
fth skrev:
roder99 skrev:
En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skada :o

/fth
Tycker bilderna visar på motsatsen. Vätgastankar ser definitivt ut att ha exploderat.
Vad som sen triggade explosionen är en annan fråga.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:42
av jonsalgerier
nek0 skrev:
fth skrev:
roder99 skrev:
En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skada :o

/fth
Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?
Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.

Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:45
av taliz
TiborBlomhall skrev:
5cff4a6a498e1dc3eb822413-1560234602993.jpeg
1c227dcd9c6f8824798e957dc28bf9e6.jpeg
Lite bilder inifrån.
Lägg märke till alla skador vätgastankarna råkat ut för men de är ändå intakta.
En ligger en bra bit ifrån sin original plats.

Stora frågan är hur många gasflaskor var det från början? En som small och skadade de andra?
Eller nåt annat i närheten?
I den översta bilden ser det ut som att tanken som ligger "nere" till höger är förvriden/fragmenterad, troligen den som exploderade.
Övriga tankarna ser ut att vara delvis övertäckta av fragment från tanken som exploderade.
Vätgastankar är ofta bygga i kolfiber, vilket brukar se ut som fragmenten på bilden när det slitits itu.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:46
av fth
jonsalgerier skrev:
Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.
Det finns ingen väg framåt som gör vätgas till ett vettigt alternativ för personfordon, nej. Best-case-förlusterna i kedjan är gigantiska, hur man än gör så kommer man att kasta bort 60-80% av tillförd energi.

Det finns vissa specialiserade scenarios där detta är acceptabelt, t.ex. för lagring av energi för sol- och vindkraft där man har stora säsongs- och vädervariationer, samt möjligen för tunga fordon och fartyg under en övergångsperiod, i alla andra fall är det hål i huvudet.

/fth

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:46
av nek0
jonsalgerier skrev:
nek0 skrev:
fth skrev:
roder99 skrev:
En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skada :o

/fth
Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?
Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.
Om man smörjer på rätt ställe och med rätt medel kan du få genom vad fan som helst :) .
Du vet ju hur det gick med diesel som miljöbränsle och etanol . Man plöjde ner massa pengar och resultatet är inte ens 0 :(

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:47
av TiborBlomhall
1c34d6146d3b8a9ebf9f3187059d96b2.jpeg
high_tdc522a1-1024x731.jpg
Ännu fler bilder.
Containern som höll gasflaskorna är helt deformerad av explosionen.

Undras vad det är i de vita flaskorna bakom?

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:49
av TiborBlomhall
jonsalgerier skrev:

Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.
Vätgas verkar vara en underbar lösning om man jämför mot avgasbilar. Speciellt på 90-talet när den hypades som mest.
Fast sedan kom elbilarna som är ännu bättre.

Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:51
av taliz
jonsalgerier skrev:
nek0 skrev:
fth skrev:
roder99 skrev:
En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skada :o

/fth
Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?
Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.
Att vätgas fortfarande har en skara intressenter beror på att det är betydligt enklare och billigare för avgasbilstillverkarna att bygga vätgasbilar än batteribilar.
Dessutom, kanske främst, så kan oljeindustrin relativt enkelt(men förstås miljövidrigt) framställa vätgas som en biprodukt till naturgas.

Både avgasbilsindustrin och oljeindustrin har ju ett enormt inflytande. Trots att tekniken är rejält underlägsen, på gränsen till idioti, så kan de med sin makt påverka politiker och media att tro på konceptet.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 13:56
av jonsalgerier
taliz skrev:
jonsalgerier skrev:
nek0 skrev:
fth skrev:
roder99 skrev:
En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skada :o

/fth
Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?
Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.
Att vätgas fortfarande har en skara intressenter beror på att det är betydligt enklare och billigare för avgasbilstillverkarna att bygga vätgasbilar än batteribilar.
Dessutom, kanske främst, så kan oljeindustrin relativt enkelt(men förstås miljövidrigt) framställa vätgas som en biprodukt till naturgas.

Både avgasbilsindustrin och oljeindustrin har ju ett enormt inflytande. Trots att tekniken är rejält underlägsen, på gränsen till idioti, så kan de med sin makt påverka politiker och media att tro på konceptet.

Gott! Då har jag lite kött på benen.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 15:05
av roder99
Själv har jag kört elbil privat sedan 2013 och bränslecellsbil i jobbet sedan 2016. Framdrivningsmässigt är det rent tekniskt ingen skillnad mellan en elbil med stort batteri och en vätgasbil som har ett litet batteri i kombination med en bränslecell. Utmaningen har varit och är delvis fortfarande kostnaden att tillverka själv bränslecellen med tillräckligt hög verkningsgrad utan att använda ädla metaller. Detta är numera löst då det finns flera leverantören som kan göra detta mycket billigare än för 5 år sedan.

I Sverige tankar du vätgas fossilfritt. I Mariestad via solpaneler samt i Sandviken via vindkraft. Vätgasen på Arlanda kommer från Sandviken.

En Hyundai Nexo har en tank på 156 liter och kan fyllas med vätgas som väger 6.3 kg när tanken är full. Bilen går 65 riktiga mil på en tank. Ett kilo vätgas kostar 80 sek. Tillverkningskostnaden är ca 45 sek/kg i dag. Effektiviteten på bränslecellen går upp för varje år.

När forskningsprojektet Hybrit https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/press ... mspellets/
tillverkar vätgas storskaligt kan priset vara nere i 30 sek/kg ut till konsument.

Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 15:11
av Teslaspolen
Jag äter upp min hatt om vätgas för personbilar slår igenom.

Det är världens slöseri med energi, och därav alldeles för dyrt jämfört emot el direkt i batteriet.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 19:44
av LarsL
roder99 skrev:
Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 20:46
av Teslaspolen
LarsL skrev:
roder99 skrev:
Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.
Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 21:01
av JonasH
Förstår inte vad som är positivt och andas framtid med teknik som kräver en massa underhåll och är en potentiell explosionsrisk.
Har dålig verkningsgrad och är dyr.

Jag fattar inte varför folk envisas med att hävda att vätgas är framtidens lösning. Jag bara fattar inte.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 21:12
av LarsL
Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
roder99 skrev:
Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.
Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.
Du menar vätgasbil inte elbilar?

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 22:04
av roder99
Tack LarsL för att du frågar, det ger mej möjligheten att utveckla lite.

Många här på forumet är säkert intresserade av ny spännande teknik. En Hyundai ix35 FCEV fungerar mycket bra som arbetsfordon då den har goda lastutrymmen. Den är uppskattad på vintern då det finns gott om överskottsvärme utan att ta av räckvidden. Som arbetsfordon på väg finns det tillräckligt med el för att kunna driva saftblandare, blixtljus, arbetsbelysning etc. under en hel dag.

Bränsleceller gör sig förstås ännu bättre i tyngre applikationer såsom bussar, dragbilar med pantograf på elväg eller i fasta applikationer där bränsleceller stöttar ett nedlastat elnät eller för att ge el och värme i ett bostadsområde på vintern. Bra praktiska exempel är Orkneyöarna där det produceras vätgas från vindkraft för att stötta elnätet på fastlandet eller Vårgårdas renovering av fastigheter.

http://www.vatgas.se/2018/01/30/flerfam ... nde-pa-el/

En bränslecellsbil är bara ett av många sätt att skapa förståelse för ny teknik. Den är inte lika billig att köra som en ren batteribil men billigare än bensin och diesel.

Vill någon fördjupa sig lite i ämnet kan ni gå in på https://sandvikenpurepower.se/

Ta fram lite popcorn och se denna underbara film

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 22:43
av LarsL
roder99 skrev:
Många här på forumet är säkert intresserade av ny spännande teknik. En Hyundai ix35 FCEV fungerar mycket bra som arbetsfordon då den har goda lastutrymmen. Den är uppskattad på vintern då det finns gott om överskottsvärme utan att ta av räckvidden. Som arbetsfordon på väg finns det tillräckligt med el för att kunna driva saftblandare, blixtljus, arbetsbelysning etc. under en hel dag.
Det är klart att en vätgasbil eller en elbil funkar bättre när det gäller att driva extrautrustning, även när bilen står stilla, än en ICE-bil..
Hyundaien är väl lite mindre än Tesla Model X? Det är ju ungefär samma pris på dessa två bilar.

Okej, eftersom det finns förluster så kan dessa användas för att värma kupén. Men gör verkligen Hyundaien det eller har den ändå ett värme element eller en värmepump? Nackdelen med en ICE-bil är ju att det tar en stund innan systemet blir varmt och ger värme till kupén, skulle kunna vara samma här om man litar på värme från bränslecellen.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 22:52
av Svenssons
roder99 skrev:
Många här på forumet är säkert intresserade av ny spännande teknik. En Hyundai ix35 FCEV fungerar mycket bra som arbetsfordon då den har goda lastutrymmen. Den är uppskattad på vintern då det finns gott om överskottsvärme utan att ta av räckvidden. Som arbetsfordon på väg finns det tillräckligt med el för att kunna driva saftblandare, blixtljus, arbetsbelysning etc. under en hel dag.
Model S har ju nästan ett par hundra liter extra lastutrymme, längre räckvidd/mer el än Hyundai för all typ av ljus mm och är effektivare året om. Vill man köra längre än 25 mil från Umeå, Arlanda, Mariestad eller Sandviken så är Hyundai ix35 FCVE inget att tänka på. Du kommer inte kunna nyttja bilen förutom ifall du tänkt köra till och från någon av dessa orter. Teslan laddas när du sover, jobbar eller äter. Hyundaien måste köras troligen flera mil för att tankas.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 23:26
av Swede1
roder99 skrev:
Själv har jag kört elbil privat sedan 2013 och bränslecellsbil i jobbet sedan 2016. Framdrivningsmässigt är det rent tekniskt ingen skillnad mellan en elbil med stort batteri och en vätgasbil som har ett litet batteri i kombination med en bränslecell. Utmaningen har varit och är delvis fortfarande kostnaden att tillverka själv bränslecellen med tillräckligt hög verkningsgrad utan att använda ädla metaller. Detta är numera löst då det finns flera leverantören som kan göra detta mycket billigare än för 5 år sedan.

I Sverige tankar du vätgas fossilfritt. I Mariestad via solpaneler samt i Sandviken via vindkraft. Vätgasen på Arlanda kommer från Sandviken.

En Hyundai Nexo har en tank på 156 liter och kan fyllas med vätgas som väger 6.3 kg när tanken är full. Bilen går 65 riktiga mil på en tank. Ett kilo vätgas kostar 80 sek. Tillverkningskostnaden är ca 45 sek/kg i dag. Effektiviteten på bränslecellen går upp för varje år.

>>>>
65 riktiga mil på vintern klarar ingen elbil än, vätgas verkar bra som energilager och för större transporter. —-<<<

Ser ut som en kolfibertank sprängts, ligger skärvor överallt.
Säkerhetsaspektenen är inge vidare med vätgas, elbilar och bensin brinner, folk brukar hinna ur bilen.

En värgastank verkar ha större risk för ett mycket snabbare brandförlopp, explosion.

När första vätgasbilen exploderar med folk i som dör så ruttnar nog många på att köra runt med en vätgastank.

Tänk vad spännande med ny teknik , du kan dö när som helst i stor j***@ explosion.


När forskningsprojektet Hybrit https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/press ... mspellets/
tillverkar vätgas storskaligt kan priset vara nere i 30 sek/kg ut till konsument.

Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 12 jun 2019 23:34
av Teslaspolen
LarsL skrev:
Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
roder99 skrev:
Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.
Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.
Du menar vätgasbil inte elbilar?
Nej jag menar det jag skrev, vätgas- och elbilar har samma subventioner i Norge. Trots detta säljer inte vätgasalternativet utan backar medans elbilarna slår rekord efter rekord.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 13 jun 2019 01:35
av Svenssons
@Swede1 Model S Long-range och Hyundai Nexo har samma range enligt EPA körcykel, 370 miles. Hittar inte uppgifter för Nexo enligt WLTP utan endast NEDC vilket är märkligt eftersom det är en modell som lanseras efter att NEDC har skrotats. Du får inte längre räckvidd med vätgasbilar än elbilar utan att offra lastutrymme och passagerarplatser. Nexo är en SUV med mindre lastutrymme och mindre mittensäte bak än Model S. Ändå har den inte längre räckvidd än Model S.

Det kommer att komma batterielbilar med längre räckvidd än dagens Model S, Det är enbart en kostnadsfråga, men på vätgasbilar kommer det vara svårt att få längre räckvidd utan att offra utrymme. Det är inte enbart en kostnadsfråga utan även en fråga om fysikens lagar. Att få rum med mer än 6,5 kg vätgas i en personbil som ska kunna ta 4 passagerare och lite lastutrymme är svårt.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 13 jun 2019 09:35
av GreenMachine
zyax skrev:
Vätgas till havs är rätt. Jag tror på tankning ute till havs och kanske produktion ute till havs (från de havsbaserade vindkraftverken på natten när det kan vara mer lönsamt att göra vätgas av elen än att skeppa elen till en översvämmad marknad). Det finns redan idag stora tankbåtar främst för LNG (liquid natural gas) men vätgas bör lagras på samma sätt.

Så döm inte ut vätgasen för att den inte passar i en bil (vilket jag verkligen håller med om).

Bränsleceller är mycket effektivare när de jobbar med en jämn last vilket är exakt vad som oftast är fallet till sjöss men inte så vanligt när det kommer till bilar som gasar och bromsar. Vätgas har helt klart potential inom sjötrafiken och i Norge har man, eller håller på att bygga en vätgashybrid som går på både el och vätgas. El inne i hamnar etc. och vätgas på öppet hav.

Re: Vätgasstation exploderade

Postat: 13 jun 2019 11:13
av jeppe_sthlm
Intressant med vätgasfartyg! Men varför vill man ha eldrift i hann om man ändå har vätgas att köra på? Det ger väl inga utsläpp?