roder99 skrev:Själv har jag kört elbil privat sedan 2013 och bränslecellsbil i jobbet sedan 2016. Framdrivningsmässigt är det rent tekniskt ingen skillnad mellan en elbil med stort batteri och en vätgasbil som har ett litet batteri i kombination med en bränslecell. Utmaningen har varit och är delvis fortfarande kostnaden att tillverka själv bränslecellen med tillräckligt hög verkningsgrad utan att använda ädla metaller. Detta är numera löst då det finns flera leverantören som kan göra detta mycket billigare än för 5 år sedan.
I Sverige tankar du vätgas fossilfritt. I Mariestad via solpaneler samt i Sandviken via vindkraft. Vätgasen på Arlanda kommer från Sandviken.
En Hyundai Nexo har en tank på 156 liter och kan fyllas med vätgas som väger 6.3 kg när tanken är full. Bilen går 65 riktiga mil på en tank. Ett kilo vätgas kostar 80 sek. Tillverkningskostnaden är ca 45 sek/kg i dag. Effektiviteten på bränslecellen går upp för varje år.
>>>>
65 riktiga mil på vintern klarar ingen elbil än, vätgas verkar bra som energilager och för större transporter. —-<<<
Ser ut som en kolfibertank sprängts, ligger skärvor överallt.
Säkerhetsaspektenen är inge vidare med vätgas, elbilar och bensin brinner, folk brukar hinna ur bilen.
En värgastank verkar ha större risk för ett mycket snabbare brandförlopp, explosion.
När första vätgasbilen exploderar med folk i som dör så ruttnar nog många på att köra runt med en vätgastank.
Tänk vad spännande med ny teknik , du kan dö när som helst i stor j***@ explosion.
När forskningsprojektet Hybrit
https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/press ... mspellets/tillverkar vätgas storskaligt kan priset vara nere i 30 sek/kg ut till konsument.
Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y