Vätgasstation exploderade

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Swede1 »

TiborBlomhall skrev:
1c34d6146d3b8a9ebf9f3187059d96b2.jpeg
high_tdc522a1-1024x731.jpg
Ännu fler bilder.
Containern som höll gasflaskorna är helt deformerad av explosionen.

Undras vad det är i de vita flaskorna bakom?
Whiskey?

Verkar jättespännande att åka runt med vätgastankar i kolfiber i bilen, när som helst finns det en liten risk att du dör i en stora j***@ explosion. Spännande!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Nej, och i synnerhet i dessa dagar med förhöjd havsnivå pga polissmältningen!
maxresdefault.jpg
:lol:

Polarissmältningen, då?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Hertsh »

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Nej, och i synnerhet i dessa dagar med förhöjd havsnivå pga polissmältningen!
maxresdefault.jpg
:lol:

Polarissmältningen, då?
Den här du menar? Bild

Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Teslaspolen »

jeppe_sthlm skrev:
Intressant med vätgasfartyg! Men varför vill man ha eldrift i hann om man ändå har vätgas att köra på? Det ger väl inga utsläpp?
Dom menar inte förtöjs vid hamn då, likt skepp idag? Kopplar in sig på elnätet för att slippa bränna olja för elens skull.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu har utredningen över olycksorsaken kommit med en första rapport: det var vätgas som läckte från en av behållarna som antändes och exploderade.
The preliminary Gexcon investigation shows that the incident started with a hydrogen leakage from the high-pressure storage unit and that a ‘cloud’ of hydrogen ignited. The investigations continue in order to identify the root cause of the leak as well as the source of the ignition.

“Based on further investigations, we can say with certainty that the leak started in the high-pressure storage unit, and we are now carrying out investigations to understand the detailed mechanisms of the leakage as well as what caused the ignition,” says Geirmund Vislie, Vice President Consulting of Gexcon.
https://fuelcellsworks.com/news/nel-iss ... at-kjorbo/
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av pinussen »

Intressant, väteförespråkare brukar ju hävda att läckande väte direkt stiger uppåt och skingras.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Jerker »

pinussen skrev:
Intressant, väteförespråkare brukar ju hävda att läckande väte direkt stiger uppåt och skingras.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Tankarna är väl inbyggda i ett skåp och hade väl inte tillräcklig ventilation.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Remuz »

Jag byggde vätgasdetektorer av halvledare i renrummet på LiU 2004. Varför kom det ingen varning?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av simonk »

Remuz skrev:
Jag byggde vätgasdetektorer av halvledare i renrummet på LiU 2004. Varför kom det ingen varning?
Vätgasmacken kanske inte låg i LiUs renrum?

;-)
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av fth »

Vätgas var orsaken, då bör det väl äntligen vara dödsstöten för detta fenomen?

Tur att inga människor kom till skada, med fortsatt utbyggnad var det ju bara en tidsfråga.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Wahll »

Svenssons skrev:
Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Och likaväl skiljer det endast 25kg mellan Mirai och Tesla Model 3 LR AW till Toyotas fördel i tjänstevikt. Bilarna är jämförbara i storlek.
Batterier är tunga elbilar väger som alla andra.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Wahll »

jonsalgerier skrev:
nek0 skrev:
fth skrev:
roder99 skrev:
En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.
Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skada :o

/fth
Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?
Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.

Vätgas har ju potential att produceras och konsumeras utan biprodukter som CO2 och NOx. VI har så enormt många applikationer där diesel/olja används idag, tåg, skogsmaskiner, bussar, (mobil)basstationer, fartyg och givetvis uppvärmning och mellanlagring av förnybar energi.
Problemet är att bilindustrin (obs mina åsikter) har utlovat vätgas som enda möjliga vägen frammåt i snart 20 år nu, för att de inte vill rubba "status quo" utan förtsätta med diesel. Sedan kom Tesla och visade att det visst går med batterier och det går jävligt bra dessutom.
Nu försöker man visa att fordonsindustrin visst har en plats i vätgas sektorn, men jag ser det mest som en reklampelare för vätgas som energibärare, eftersom inga tidningar eller privatpersoner skulle bry sig ett dyft om att en traktor eller tåg omvandlas till vätgasdrift (vilket är hybrid el).


Men som olyckan visar så är vätgas väldigt komplicerat även om industrin hanterar detta standard mässigt utan olyckor. Jag tror mer som Stena Line att Metanol vore ett klart bättre alternativ för tunga applikationer, även om det är svårt korrosivt och allt måste vara av rostfritt. Lagras i flytandeform utan tryck, kan anpassa befintliga motorer (kanske), skulle enkelt passa in i distributionsnätet, enkelt att framställa fossilfritt eller som restprodukt på många olika sätt.
Tycker att denna boken är en bra ingång till mer vetande i frågan. https://www.bokus.com/bok/9789175487045 ... a-och-gas/
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Svenssons »

Wahll skrev:
Svenssons skrev:
Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Och likaväl skiljer det endast 25kg mellan Mirai och Tesla Model 3 LR AW till Toyotas fördel i tjänstevikt. Bilarna är jämförbara i storlek.
Batterier är tunga elbilar väger som alla andra.
Ja, det är nog främst i större system som viktskillnaden gör sig gällande. Mina siffror baseras på ett franskt projekt för vätgas på båt. I ett litet system som i en personbil så väger troligen bränslecellen och ledningarna för mycket i förhållande till den lägre vikten på vätgastankarna mot battericellerna.

Det finns dock vätgasförespråkare som hävdar att vätgasen bara väger 6 kg mot elbilens batterisystem på 600 kg (vilket är i överkant vad systemet väger). 6 kg vätgas skall dock jämföras med den viktökning som ett batteripack på 100 kWh får från 0% till 100%. Det motsvarar ungefär 6 kg till batteripackens fördel...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Wahll »

Svenssons skrev:
Wahll skrev:
Svenssons skrev:
Jerka skrev:
Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.
Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.
Och likaväl skiljer det endast 25kg mellan Mirai och Tesla Model 3 LR AW till Toyotas fördel i tjänstevikt. Bilarna är jämförbara i storlek.
Batterier är tunga elbilar väger som alla andra.
Ja, det är nog främst i större system som viktskillnaden gör sig gällande. Mina siffror baseras på ett franskt projekt för vätgas på båt. I ett litet system som i en personbil så väger troligen bränslecellen och ledningarna för mycket i förhållande till den lägre vikten på vätgastankarna mot battericellerna.

Det finns dock vätgasförespråkare som hävdar att vätgasen bara väger 6 kg mot elbilens batterisystem på 600 kg (vilket är i överkant vad systemet väger). 6 kg vätgas skall dock jämföras med den viktökning som ett batteripack på 100 kWh får från 0% till 100%. Det motsvarar ungefär 6 kg till batteripackens fördel...
exakt! har för mig jag läst att det motsvarar vikten av ett ögonbryn (elekronerna men fyller på alltså) :-)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av fth »

Wahll skrev:
exakt! har för mig jag läst att det motsvarar vikten av ett ögonbryn (elekronerna men fyller på alltså) :-)
Man fyller dock inte på elektroner, att vikten på batteriet är högre laddat än tomt beror på den ökade energin ger en högre massa för gravitationen att agera på enligt E=mc2. Applicerar man den formeln på skillnaden i energi mellan ett helt tomt och helt fullt 100kWh-batteri så får man resultatet 4.0*10^-6 g, vilket i runda slängar motsvarar en tiotusendels ögonfrans ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Wahll »

fth skrev:
Wahll skrev:
exakt! har för mig jag läst att det motsvarar vikten av ett ögonbryn (elekronerna men fyller på alltså) :-)
Man fyller dock inte på elektroner, att vikten på batteriet är högre laddat än tomt beror på den ökade energin ger en högre massa för gravitationen att agera på enligt E=mc2. Applicerar man den formeln på skillnaden i energi mellan ett helt tomt och helt fullt 100kWh-batteri så får man resultatet 4.0*10^-6 g, vilket i runda slängar motsvarar en tiotusendels ögonfrans ;)

/fth
jo tack, det var nog mest ett talesätt. Men rätt i det du säger om 10tusendels ögonfrans. Det var det som var grejen med artikeln att det räckte med att en ögonfrans trillade in eller ur så var det mer än nog i vikt skillnad men poängen var att bilen teoretiskt är tyngre med fulladat batteri än tomt.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av LarsL »

pinussen skrev:
Intressant, väteförespråkare brukar ju hävda att läckande väte direkt stiger uppåt och skingras.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Det gjorde ju vätgasen i detta fall också, väldigt snabbt och i ett eldklot.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
pinussen skrev:
Intressant, väteförespråkare brukar ju hävda att läckande väte direkt stiger uppåt och skingras.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Det gjorde ju vätgasen i detta fall också, väldigt snabbt och i ett eldklot.
Den inte bara skingrades, den skingrade allt i sin närhet! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av TiborBlomhall »

I raketvärlden brukar det talas om RUD, Rapid Unscheduled Disassembly. Uttrycket kan tydligen dateras tillbaka till V2 raketernas tid. :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
I raketvärlden brukar det talas om RUD, Rapid Unscheduled Disassembly. Uttrycket kan tydligen dateras tillbaka till V2 raketernas tid. :D
Undra om det står nått i ägarmanualen om det? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
I raketvärlden brukar det talas om RUD, Rapid Unscheduled Disassembly. Uttrycket kan tydligen dateras tillbaka till V2 raketernas tid. :D
Undra om det står nått i ägarmanualen om det? Bild
Borde stå något om SAD istället då... Schnelle Außerplanmäßige Demontage
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av LarsL »

Ytterligare en vätgasstation har exploderat, denna gång i USA. Stationen tillverkade vätgas från naturgas för användning i fordon.
Ingen människa kom till skada i den här explosionen.

https://www.wsoctv.com/news/local/explo ... SNN2IKNFQ/
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vätgasstation exploderade

Inlägg av Elbilisten »

LarsL skrev:
Ytterligare en vätgasstation har exploderat, denna gång i USA. Stationen tillverkade vätgas från naturgas för användning i fordon.
Ingen människa kom till skada i den här explosionen.

https://www.wsoctv.com/news/local/explo ... SNN2IKNFQ/
Det verkar vara lite olika regler för avstånd till arbetsplatser och bostäder när man bygger något så farligt.
Skriv svar