Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vätgasstation exploderade

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare Wahll » 18 jun 2019 10:26

Svenssons skrev:
Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.

Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.


Och likaväl skiljer det endast 25kg mellan Mirai och Tesla Model 3 LR AW till Toyotas fördel i tjänstevikt. Bilarna är jämförbara i storlek.
Batterier är tunga elbilar väger som alla andra.
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
 
Inlägg: 462
Blev medlem: 13 jul 2014 16:25
Referralkod: bjrn59679

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare Wahll » 18 jun 2019 10:45

jonsalgerier skrev:
nek0 skrev:
fth skrev:
roder99 skrev:En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.

Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skada :o

/fth

Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?


Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.



Vätgas har ju potential att produceras och konsumeras utan biprodukter som CO2 och NOx. VI har så enormt många applikationer där diesel/olja används idag, tåg, skogsmaskiner, bussar, (mobil)basstationer, fartyg och givetvis uppvärmning och mellanlagring av förnybar energi.
Problemet är att bilindustrin (obs mina åsikter) har utlovat vätgas som enda möjliga vägen frammåt i snart 20 år nu, för att de inte vill rubba "status quo" utan förtsätta med diesel. Sedan kom Tesla och visade att det visst går med batterier och det går jävligt bra dessutom.
Nu försöker man visa att fordonsindustrin visst har en plats i vätgas sektorn, men jag ser det mest som en reklampelare för vätgas som energibärare, eftersom inga tidningar eller privatpersoner skulle bry sig ett dyft om att en traktor eller tåg omvandlas till vätgasdrift (vilket är hybrid el).


Men som olyckan visar så är vätgas väldigt komplicerat även om industrin hanterar detta standard mässigt utan olyckor. Jag tror mer som Stena Line att Metanol vore ett klart bättre alternativ för tunga applikationer, även om det är svårt korrosivt och allt måste vara av rostfritt. Lagras i flytandeform utan tryck, kan anpassa befintliga motorer (kanske), skulle enkelt passa in i distributionsnätet, enkelt att framställa fossilfritt eller som restprodukt på många olika sätt.
Tycker att denna boken är en bra ingång till mer vetande i frågan. https://www.bokus.com/bok/9789175487045 ... a-och-gas/
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
 
Inlägg: 462
Blev medlem: 13 jul 2014 16:25
Referralkod: bjrn59679

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare Svenssons » 18 jun 2019 11:06

Wahll skrev:
Svenssons skrev:
Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.

Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.


Och likaväl skiljer det endast 25kg mellan Mirai och Tesla Model 3 LR AW till Toyotas fördel i tjänstevikt. Bilarna är jämförbara i storlek.
Batterier är tunga elbilar väger som alla andra.

Ja, det är nog främst i större system som viktskillnaden gör sig gällande. Mina siffror baseras på ett franskt projekt för vätgas på båt. I ett litet system som i en personbil så väger troligen bränslecellen och ledningarna för mycket i förhållande till den lägre vikten på vätgastankarna mot battericellerna.

Det finns dock vätgasförespråkare som hävdar att vätgasen bara väger 6 kg mot elbilens batterisystem på 600 kg (vilket är i överkant vad systemet väger). 6 kg vätgas skall dock jämföras med den viktökning som ett batteripack på 100 kWh får från 0% till 100%. Det motsvarar ungefär 6 kg till batteripackens fördel...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8990
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare Wahll » 18 jun 2019 11:25

Svenssons skrev:
Wahll skrev:
Svenssons skrev:
Jerka skrev:Ja, nä jag tror inte heller på det, inte för bilar i alla fall. Kanske för flygplan eller nåt. Vet inte hur det ser ut med vikt/energiförhållandet på vätgas kontra batterier.

Vätgas sparar mycket i vikt i förhållande till batterier men tar mycket större plats. Har hört att system för batteri väger ca 2 gånger så mycket som ett system för vätgas. Själva vikten för vätgasen är inte mycket, 6 kg vätgas motsvarar ungefär 100 kWh batteripack. Platsen vätgasen tar är dock både större rent volymmässigt och lite knöligare att få rum med när det är flera större cylindrar.


Och likaväl skiljer det endast 25kg mellan Mirai och Tesla Model 3 LR AW till Toyotas fördel i tjänstevikt. Bilarna är jämförbara i storlek.
Batterier är tunga elbilar väger som alla andra.

Ja, det är nog främst i större system som viktskillnaden gör sig gällande. Mina siffror baseras på ett franskt projekt för vätgas på båt. I ett litet system som i en personbil så väger troligen bränslecellen och ledningarna för mycket i förhållande till den lägre vikten på vätgastankarna mot battericellerna.

Det finns dock vätgasförespråkare som hävdar att vätgasen bara väger 6 kg mot elbilens batterisystem på 600 kg (vilket är i överkant vad systemet väger). 6 kg vätgas skall dock jämföras med den viktökning som ett batteripack på 100 kWh får från 0% till 100%. Det motsvarar ungefär 6 kg till batteripackens fördel...


exakt! har för mig jag läst att det motsvarar vikten av ett ögonbryn (elekronerna men fyller på alltså) :-)
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
 
Inlägg: 462
Blev medlem: 13 jul 2014 16:25
Referralkod: bjrn59679

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare fth » 18 jun 2019 11:38

Wahll skrev:exakt! har för mig jag läst att det motsvarar vikten av ett ögonbryn (elekronerna men fyller på alltså) :-)

Man fyller dock inte på elektroner, att vikten på batteriet är högre laddat än tomt beror på den ökade energin ger en högre massa för gravitationen att agera på enligt E=mc2. Applicerar man den formeln på skillnaden i energi mellan ett helt tomt och helt fullt 100kWh-batteri så får man resultatet 4.0*10^-6 g, vilket i runda slängar motsvarar en tiotusendels ögonfrans ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare Wahll » 18 jun 2019 13:10

fth skrev:
Wahll skrev:exakt! har för mig jag läst att det motsvarar vikten av ett ögonbryn (elekronerna men fyller på alltså) :-)

Man fyller dock inte på elektroner, att vikten på batteriet är högre laddat än tomt beror på den ökade energin ger en högre massa för gravitationen att agera på enligt E=mc2. Applicerar man den formeln på skillnaden i energi mellan ett helt tomt och helt fullt 100kWh-batteri så får man resultatet 4.0*10^-6 g, vilket i runda slängar motsvarar en tiotusendels ögonfrans ;)

/fth


jo tack, det var nog mest ett talesätt. Men rätt i det du säger om 10tusendels ögonfrans. Det var det som var grejen med artikeln att det räckte med att en ögonfrans trillade in eller ur så var det mer än nog i vikt skillnad men poängen var att bilen teoretiskt är tyngre med fulladat batteri än tomt.
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
 
Inlägg: 462
Blev medlem: 13 jul 2014 16:25
Referralkod: bjrn59679

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare LarsL » 18 jun 2019 17:19

pinussen skrev:Intressant, väteförespråkare brukar ju hävda att läckande väte direkt stiger uppåt och skingras.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk


Det gjorde ju vätgasen i detta fall också, väldigt snabbt och i ett eldklot.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok
Beställt CyberTruck AWD
Tibber styr laddningen efter elpriset i appen. 500kr i bonus https://invite.tibber.com/4c05e5f0
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 9876
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare fth » 18 jun 2019 18:19

LarsL skrev:
pinussen skrev:Intressant, väteförespråkare brukar ju hävda att läckande väte direkt stiger uppåt och skingras.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk


Det gjorde ju vätgasen i detta fall också, väldigt snabbt och i ett eldklot.

Den inte bara skingrades, den skingrade allt i sin närhet! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav TiborBlomhall » 18 jun 2019 18:25

I raketvärlden brukar det talas om RUD, Rapid Unscheduled Disassembly. Uttrycket kan tydligen dateras tillbaka till V2 raketernas tid. :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5034
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare taliz » 18 jun 2019 19:06

TiborBlomhall skrev:I raketvärlden brukar det talas om RUD, Rapid Unscheduled Disassembly. Uttrycket kan tydligen dateras tillbaka till V2 raketernas tid. :D


Undra om det står nått i ägarmanualen om det?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tenk och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.