Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Moderator: Redaktion
Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Lightyear One drar 83Wh/km WLTP.
Har 4WD.
Räckvidd 725km WLTP med 60kWh batteri.
Bagage 780/1701 liter.
Solcellerna kan ladda +5mil per dag.
"Lightyear One är en ny solcellsdriven elbil som uppges vara ultraeffektiv och förbruka mindre energi än konkurrenterna. Räckvidden uppges till 725 km (WLTP) trots ett relativt litet batteri. Som jämförelse kommer Tesla Model S motsvarande 610 km.
Bilen är framtagen av det nederländska startuppföretaget Lightyear som grundades 2016 av ett gäng studenter vid Eindhovens tekniska universitet efter att de tidigare deltagit i elbilstävlingar och vunnit bland annat World Solar Challenge i Australien.
Lighthear One påminner även en del om de tidigare tävlingsbilarna med låg vikt och en aerodynamisk kaross men är inte lika extrem då den ska gå i produktion och säljas till konsumenter. Designen är lång och låg och uppges vara framtagen i samarbete med en legendarisk italiensk designer, dock okän vilken.
Det som sticker ut mest med Lightyear One är solcellerna som i stort sett täcker varenda plan yta av karossen. Takmonterade solceller är inget nytt på elbilar men här verkar det handla mer än om en gimmick. Solcellerna har en yta av fem kvadratmeter och täcker huven, taket och sträcker sig även ner över bakrutan. Cellerna är täckta av ett av höghållfast glas som uppges hålla för vikten av en fullvuxen person utan att skadas."
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
https://lightyear-prod.dev.warp.land/
Har 4WD.
Räckvidd 725km WLTP med 60kWh batteri.
Bagage 780/1701 liter.
Solcellerna kan ladda +5mil per dag.
"Lightyear One är en ny solcellsdriven elbil som uppges vara ultraeffektiv och förbruka mindre energi än konkurrenterna. Räckvidden uppges till 725 km (WLTP) trots ett relativt litet batteri. Som jämförelse kommer Tesla Model S motsvarande 610 km.
Bilen är framtagen av det nederländska startuppföretaget Lightyear som grundades 2016 av ett gäng studenter vid Eindhovens tekniska universitet efter att de tidigare deltagit i elbilstävlingar och vunnit bland annat World Solar Challenge i Australien.
Lighthear One påminner även en del om de tidigare tävlingsbilarna med låg vikt och en aerodynamisk kaross men är inte lika extrem då den ska gå i produktion och säljas till konsumenter. Designen är lång och låg och uppges vara framtagen i samarbete med en legendarisk italiensk designer, dock okän vilken.
Det som sticker ut mest med Lightyear One är solcellerna som i stort sett täcker varenda plan yta av karossen. Takmonterade solceller är inget nytt på elbilar men här verkar det handla mer än om en gimmick. Solcellerna har en yta av fem kvadratmeter och täcker huven, taket och sträcker sig även ner över bakrutan. Cellerna är täckta av ett av höghållfast glas som uppges hålla för vikten av en fullvuxen person utan att skadas."
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
https://lightyear-prod.dev.warp.land/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
10+s 0-100, max 60 kW snabbladdning. $150k.
Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.
Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Exakt min tanke!Laban skrev:10+s 0-100, max 60 kW snabbladdning. $150k.
Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Det är inte tänkt som en bil som säljer i massor, de som köper kommer troligen inte ens vara intresserad av kostnaden alls, bara grejen. Det är som ett projekt som blivit en verkligen bil som visar vad man kan göra och att man kan åstadkomma.Laban skrev:10+s 0-100, max 60 kW snabbladdning. $150k.
Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Laban skrev:10+s 0-100, max 60 kW snabbladdning. $150k.
Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.
Tillverkas den i +100.000 volym borde den kosta under $50K.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
På samma sätt får man ju rätt mycket diesel för vad en P100D kostar....hed skrev:Exakt min tanke!Laban skrev:10+s 0-100, max 60 kW snabbladdning. $150k.
Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Fattas bara en dieselbil med motsvarande prestanda, funktion då.Henrik Torphammar skrev:På samma sätt får man ju rätt mycket diesel för vad en P100D kostar....
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Finns det någon provkörning som verifierat förbrukningssiffrorna?
Elbilist sedan 2014
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
vet inte ... ger intryck av en citroeng utslätad.... cool (prestanda)... hmm nja vart inte alls pepp på utseendet. Tråkig . .sorry
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Vad ska man med den till? Är väl intressant som teknisk studie möjligen.
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Nu kommer billigare versioner av Lightyear.
50.000 euro pratar man om.
50.000 euro pratar man om.
https://www.electrive.com/2020/01/14/li ... dable-evs/Lightyear, the Dutch start-up company that emerged from the solar team at the TU Eindhoven, is planning a more affordable version of its long-distance solar car Lightyear One, for which a prize of €149,000 has been called. The upcoming models are expected only to cost a third of the One.
Lightyear now announces that the company intends to concentrate fully on the development of its core technology and outsource production. The ambitious goal is the series production of more than 100,000 solar cars per year from 2023 onward at a sales price of about 50,000 euros. Initially, production of an exclusive set of 946 vehicles is planned for 2021. Lightyear does not mention, which company will produce the vehicles in the announcement.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
”Nu”???Zalman3 skrev:Nu kommer billigare versioner av Lightyear.
50.000 euro pratar man om.
https://www.electrive.com/2020/01/14/li ... dable-evs/Lightyear, the Dutch start-up company that emerged from the solar team at the TU Eindhoven, is planning a more affordable version of its long-distance solar car Lightyear One, for which a prize of €149,000 has been called. The upcoming models are expected only to cost a third of the One.
Lightyear now announces that the company intends to concentrate fully on the development of its core technology and outsource production. The ambitious goal is the series production of more than 100,000 solar cars per year from 2023 onward at a sales price of about 50,000 euros. Initially, production of an exclusive set of 946 vehicles is planned for 2021. Lightyear does not mention, which company will produce the vehicles in the announcement.
Har den dyrare dykt upp än menar du?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Här är en film från Las Vegas där de visar Lightyear Ones prototyp ute i fullt solsken, effektmätaren visar 200-219 W trots drygt 1.2 kWp solceller på tak och huv . Solceller som inte är optimalt vinklade är inte särskilt effektiva.
Att bygga en konceptbil med enklast möjliga drivlina är en sak, att komma i produktion något helt annat.
Att bygga en konceptbil med enklast möjliga drivlina är en sak, att komma i produktion något helt annat.
Elbilist sedan 2014
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
This Is The Lightyear Zero!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Inga 83 Wh/km där, vad jag skymtade stod mätaren på 139 Wh/km.
Elbilist sedan 2014
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Vilket är sjukt bra! Jag tittar på elmoped, och de drar det dubbla!Klintan skrev:Inga 83 Wh/km där, vad jag skymtade stod mätaren på 139 Wh/km.
Men visst, det är nog inte den bästa lösningen då solceller oftast är skuggade på bilar jämfört med på tak. Kul är det hursomhelst....
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Vad är det för monster-elmoped du tittar på som drar 2*139 Wh/km??PapaD skrev:Vilket är sjukt bra! Jag tittar på elmoped, och de drar det dubbla!Klintan skrev:Inga 83 Wh/km där, vad jag skymtade stod mätaren på 139 Wh/km.
Men visst, det är nog inte den bästa lösningen då solceller oftast är skuggade på bilar jämfört med på tak. Kul är det hursomhelst....
En M3LR kommer ofta ner i 139 Wh/km vid vanlig landsvägskörning i fint väder.
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Haha, ledsen, jag var så inne i förbrukning per mil... My bad, vad slarvigt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
-
- Inlägg: 5473
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Jag antar att den har halvkombilucka och fällbart baksäte. Men... Vad har den för dragvikt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Vad är poängen?
Aerodynamiken som krävs gör bilen opraktisk.
Går inte att komma ifrån.
Ungerfär samma som att göra en 4-hjulig elmoped och hävda att bilar inte behöver vara 2 meter breda.
Påvisa låg förbrukning i en bil med låg användbarhet är ju tämligen meningslöst.
Folk vill ha en kombi med dragkrok...
Edit: Svenskar vill ha kombi med drag.
Tyskar en sedan för autobahnkörning.
Sydeuropeer vill ha en liten krockbil.
Jänkare vill ha en pickup.
Aerodynamiken som krävs gör bilen opraktisk.
Går inte att komma ifrån.
Ungerfär samma som att göra en 4-hjulig elmoped och hävda att bilar inte behöver vara 2 meter breda.
Påvisa låg förbrukning i en bil med låg användbarhet är ju tämligen meningslöst.
Folk vill ha en kombi med dragkrok...
Edit: Svenskar vill ha kombi med drag.
Tyskar en sedan för autobahnkörning.
Sydeuropeer vill ha en liten krockbil.
Jänkare vill ha en pickup.
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.
Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.
Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.
Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Vad menar du? Man tar av fälgarna, sätter på vinterfälgarna. Eller tror du hjulnaven måste stöttas separat? Förstår inte.juristen skrev:Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.
Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.
Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Hur lyckas man få en elbil på 1600kg att vara så långsam 0-100?
Hittar inget om effekten på motorerna, är det 4 symaskinsmotorer i hjulen?
Hittar inget om effekten på motorerna, är det 4 symaskinsmotorer i hjulen?
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Ja det är kanske jag som inte har förstått. I videon pratar de om att motorerna är integrerade i hjulen och att de har speciella däck, så jag tolkade det som att hela hjulet var någon speciallösning. Men är det så att motorerna sitter i navet och att det är en helt vanlig fälg på det så är det inga problem.PapaD skrev:Vad menar du? Man tar av fälgarna, sätter på vinterfälgarna. Eller tror du hjulnaven måste stöttas separat? Förstår inte.juristen skrev:Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.
Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.
Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP
Rating på 105 w/km motorväg men samtidigt i filmen 139 w/km vid landsvägskörning - intressant att se vad det blir i slutändan.juristen skrev:Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.
Verkar lite bökigt att byta hjul?
Elbilist sedan 2014