Nu kommer billigare versioner av Lightyear.
50.000 euro pratar man om.
Lightyear, the Dutch start-up company that emerged from the solar team at the TU Eindhoven, is planning a more affordable version of its long-distance solar car Lightyear One, for which a prize of €149,000 has been called. The upcoming models are expected only to cost a third of the One.
Lightyear now announces that the company intends to concentrate fully on the development of its core technology and outsource production. The ambitious goal is the series production of more than 100,000 solar cars per year from 2023 onward at a sales price of about 50,000 euros. Initially, production of an exclusive set of 946 vehicles is planned for 2021. Lightyear does not mention, which company will produce the vehicles in the announcement.
Nu kommer billigare versioner av Lightyear.
50.000 euro pratar man om.
Lightyear, the Dutch start-up company that emerged from the solar team at the TU Eindhoven, is planning a more affordable version of its long-distance solar car Lightyear One, for which a prize of €149,000 has been called. The upcoming models are expected only to cost a third of the One.
Lightyear now announces that the company intends to concentrate fully on the development of its core technology and outsource production. The ambitious goal is the series production of more than 100,000 solar cars per year from 2023 onward at a sales price of about 50,000 euros. Initially, production of an exclusive set of 946 vehicles is planned for 2021. Lightyear does not mention, which company will produce the vehicles in the announcement.
Här är en film från Las Vegas där de visar Lightyear Ones prototyp ute i fullt solsken, effektmätaren visar 200-219 W trots drygt 1.2 kWp solceller på tak och huv . Solceller som inte är optimalt vinklade är inte särskilt effektiva.
Att bygga en konceptbil med enklast möjliga drivlina är en sak, att komma i produktion något helt annat.
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.
Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.
Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.
Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.
Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Vad menar du? Man tar av fälgarna, sätter på vinterfälgarna. Eller tror du hjulnaven måste stöttas separat? Förstår inte.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.
Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.
Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Vad menar du? Man tar av fälgarna, sätter på vinterfälgarna. Eller tror du hjulnaven måste stöttas separat? Förstår inte.
Ja det är kanske jag som inte har förstått. I videon pratar de om att motorerna är integrerade i hjulen och att de har speciella däck, så jag tolkade det som att hela hjulet var någon speciallösning. Men är det så att motorerna sitter i navet och att det är en helt vanlig fälg på det så är det inga problem.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.
Rating på 105 w/km motorväg men samtidigt i filmen 139 w/km vid landsvägskörning - intressant att se vad det blir i slutändan.
Verkar lite bökigt att byta hjul?
Oj, vilken specialfälg. Skruvad kåpa med småskuv, kommer inte funka i Norden. De kommer rosta bort, eller spricka om de är i plast. Sedan är fälgen skruvad mot nav, så det är väl i princip bara att byta, men... Nja. Jag står över. Ser ut som en inomhuslösning allting.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Oj, vilken specialfälg. Skruvad kåpa med småskuv, kommer inte funka i Norden. De kommer rosta bort, eller spricka om de är i plast. Sedan är fälgen skruvad mot nav, så det är väl i princip bara att byta, men... Nja. Jag står över. Ser ut som en inomhuslösning allting.
Sedan gäller det att hitta en däckverkstad som kan balansera hjulen efter däckbyte.