Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av Zalman3 »

Nu kommer billigare versioner av Lightyear.
50.000 euro pratar man om.

Lightyear, the Dutch start-up company that emerged from the solar team at the TU Eindhoven, is planning a more affordable version of its long-distance solar car Lightyear One, for which a prize of €149,000 has been called. The upcoming models are expected only to cost a third of the One.

Lightyear now announces that the company intends to concentrate fully on the development of its core technology and outsource production. The ambitious goal is the series production of more than 100,000 solar cars per year from 2023 onward at a sales price of about 50,000 euros. Initially, production of an exclusive set of 946 vehicles is planned for 2021. Lightyear does not mention, which company will produce the vehicles in the announcement.
https://www.electrive.com/2020/01/14/li ... dable-evs/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Nu kommer billigare versioner av Lightyear.
50.000 euro pratar man om.

Lightyear, the Dutch start-up company that emerged from the solar team at the TU Eindhoven, is planning a more affordable version of its long-distance solar car Lightyear One, for which a prize of €149,000 has been called. The upcoming models are expected only to cost a third of the One.

Lightyear now announces that the company intends to concentrate fully on the development of its core technology and outsource production. The ambitious goal is the series production of more than 100,000 solar cars per year from 2023 onward at a sales price of about 50,000 euros. Initially, production of an exclusive set of 946 vehicles is planned for 2021. Lightyear does not mention, which company will produce the vehicles in the announcement.
https://www.electrive.com/2020/01/14/li ... dable-evs/
”Nu”???
Har den dyrare dykt upp än menar du?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av Klintan »

Här är en film från Las Vegas där de visar Lightyear Ones prototyp ute i fullt solsken, effektmätaren visar 200-219 W trots drygt 1.2 kWp solceller på tak och huv . Solceller som inte är optimalt vinklade är inte särskilt effektiva.
Att bygga en konceptbil med enklast möjliga drivlina är en sak, att komma i produktion något helt annat.
lightyear.PNG
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av Zalman3 »





This Is The Lightyear Zero!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av Klintan »

Inga 83 Wh/km där, vad jag skymtade stod mätaren på 139 Wh/km.
Elbilist sedan 2014
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av PapaD »

Klintan skrev:
Inga 83 Wh/km där, vad jag skymtade stod mätaren på 139 Wh/km.
Vilket är sjukt bra! Jag tittar på elmoped, och de drar det dubbla!

Men visst, det är nog inte den bästa lösningen då solceller oftast är skuggade på bilar jämfört med på tak. Kul är det hursomhelst....
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av Maw »

PapaD skrev:
Klintan skrev:
Inga 83 Wh/km där, vad jag skymtade stod mätaren på 139 Wh/km.
Vilket är sjukt bra! Jag tittar på elmoped, och de drar det dubbla!

Men visst, det är nog inte den bästa lösningen då solceller oftast är skuggade på bilar jämfört med på tak. Kul är det hursomhelst....
Vad är det för monster-elmoped du tittar på som drar 2*139 Wh/km?? :shock: ;)

En M3LR kommer ofta ner i 139 Wh/km vid vanlig landsvägskörning i fint väder.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av PapaD »

Haha, ledsen, jag var så inne i förbrukning per mil... My bad, vad slarvigt. :lol:
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag antar att den har halvkombilucka och fällbart baksäte. Men... Vad har den för dragvikt? 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av [JM] »

Vad är poängen?
Aerodynamiken som krävs gör bilen opraktisk.
Går inte att komma ifrån.

Ungerfär samma som att göra en 4-hjulig elmoped och hävda att bilar inte behöver vara 2 meter breda.

Påvisa låg förbrukning i en bil med låg användbarhet är ju tämligen meningslöst.

Folk vill ha en kombi med dragkrok...

Edit: Svenskar vill ha kombi med drag.
Tyskar en sedan för autobahnkörning.
Sydeuropeer vill ha en liten krockbil.
Jänkare vill ha en pickup.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av juristen »

Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.

Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.

Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av PapaD »

juristen skrev:
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.

Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.

Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Vad menar du? Man tar av fälgarna, sätter på vinterfälgarna. Eller tror du hjulnaven måste stöttas separat? Förstår inte.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av JONI »

Hur lyckas man få en elbil på 1600kg att vara så långsam 0-100?
Hittar inget om effekten på motorerna, är det 4 symaskinsmotorer i hjulen?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av juristen »

PapaD skrev:
juristen skrev:
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.

Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.

Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Vad menar du? Man tar av fälgarna, sätter på vinterfälgarna. Eller tror du hjulnaven måste stöttas separat? Förstår inte.
Ja det är kanske jag som inte har förstått. I videon pratar de om att motorerna är integrerade i hjulen och att de har speciella däck, så jag tolkade det som att hela hjulet var någon speciallösning. Men är det så att motorerna sitter i navet och att det är en helt vanlig fälg på det så är det inga problem.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av Klintan »

juristen skrev:
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.
Rating på 105 w/km motorväg men samtidigt i filmen 139 w/km vid landsvägskörning - intressant att se vad det blir i slutändan.
Verkar lite bökigt att byta hjul?
lightyearwheel.png
Elbilist sedan 2014
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av PapaD »

Oj, vilken specialfälg. Skruvad kåpa med småskuv, kommer inte funka i Norden. De kommer rosta bort, eller spricka om de är i plast. Sedan är fälgen skruvad mot nav, så det är väl i princip bara att byta, men... Nja. Jag står över. :) Ser ut som en inomhuslösning allting.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Inlägg av mikebike »

PapaD skrev:
Oj, vilken specialfälg. Skruvad kåpa med småskuv, kommer inte funka i Norden. De kommer rosta bort, eller spricka om de är i plast. Sedan är fälgen skruvad mot nav, så det är väl i princip bara att byta, men... Nja. Jag står över. :) Ser ut som en inomhuslösning allting.
Sedan gäller det att hitta en däckverkstad som kan balansera hjulen efter däckbyte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar