Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

Vrjorn skrev:
Var och provsatt och klämde lite på en Enyaq idag. Trevliga stolar med bra stöd. Jag som är 187cm fick plats bakom mig själv i baksätet utan problem. Sköna säten även bak. Bagaget hyggligt rymligt. Men det kunde fått vara större förstås. Vid passagerarsätet fram sticker liksom instrumentbrädan fram mot kroppen. Knappt det gick att sitta med fötterna på golvet inne vid stolen. Mkt plats att sträcka ut dem dock. Undrar vad som sitter under där, hoppas det inte bara är design.
Demobilar kommer i april. Leverans slutet sommaren någon gång. De med 4hjulddrift senare. Så inte så mkt nytt egentligen. 50kW laddning är standard! Snabbare kostar ca 5000kr. Matrixljus är standard men inte rimlig laddning... :shock:
Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?

Jag tar ju mycket hellre snabbladdning än matrixljus om jag måste välja.

Snabbladdning på 300 kW borde vara standard, och med möjlighet att välja till matrixljus som extra (det hade ändå varit utmärkt att kunna välja till).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

Magnus71 skrev:
Var också och kollade på demobil idag. Otroligt snygg och välgjord. Imponerande. Helt klart Audikänsla. Klasskillnad mot ID3.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
Ouch! :( Har sett fram emot Enyaq för farsan som tycker vår M3:a är för dyr...

För det priset tycker man ju att man även skulle fått AWD istället för endast 2WD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Ric »

martinot skrev:
Vrjorn skrev:
Var och provsatt och klämde lite på en Enyaq idag. Trevliga stolar med bra stöd. Jag som är 187cm fick plats bakom mig själv i baksätet utan problem. Sköna säten även bak. Bagaget hyggligt rymligt. Men det kunde fått vara större förstås. Vid passagerarsätet fram sticker liksom instrumentbrädan fram mot kroppen. Knappt det gick att sitta med fötterna på golvet inne vid stolen. Mkt plats att sträcka ut dem dock. Undrar vad som sitter under där, hoppas det inte bara är design.
Demobilar kommer i april. Leverans slutet sommaren någon gång. De med 4hjulddrift senare. Så inte så mkt nytt egentligen. 50kW laddning är standard! Snabbare kostar ca 5000kr. Matrixljus är standard men inte rimlig laddning... :shock:
Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?

Jag tar ju mycket hellre snabbladdning än matrixljus om jag måste välja.

Snabbladdning på 300 kW borde vara standard, och med möjlighet att välja till matrixljus som extra (det hade ändå varit utmärkt att kunna välja till).
Matrisljusen är en säkerhetsutrustning, bra att det är standard.
Vrjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 nov 2020 14:32

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Vrjorn »

martinot skrev:
Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?
Inte direkt trångt att komma in fram. Mer att det kändes som onödigt mkt instrumentbräda. Sitter ju inte en ratt på bägge sidor...

Bak bra med plats. Ska man klaga lite så stack mittkonsolen ut lite bakom stolsryggarna nere vid golvet, men i övrigt var det plant.

Priset var högt. Det mesta av utrustning på demobilen: HUD, gigantofälgar, drag, skinnklädsel, mm. Bara inte snabbladdning. Onödig detalj. Går nog att speca billigare och bli nöjd. Minsta fälgar är 19 tum. Försökte få säljaren att säga 18, men det gick inte. ;)

Under var den plan. Plåt under mitten, fram tyvärr plast och bara lite uppåtlutning till ko(mygg)fångaren. Profilen längst ner på kofångaren är inte gjord för att utmana snödrivor tror jag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

Vrjorn skrev:
martinot skrev:
Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?
Inte direkt trångt att komma in fram. Mer att det kändes som onödigt mkt instrumentbräda. Sitter ju inte en ratt på bägge sidor...

Bak bra med plats. Ska man klaga lite så stack mittkonsolen ut lite bakom stolsryggarna nere vid golvet, men i övrigt var det plant.

Priset var högt. Det mesta av utrustning på demobilen: HUD, gigantofälgar, drag, skinnklädsel, mm. Bara inte snabbladdning. Onödig detalj. Går nog att speca billigare och bli nöjd. Minsta fälgar är 19 tum. Försökte få säljaren att säga 18, men det gick inte. ;)

Under var den plan. Plåt under mitten, fram tyvärr plast och bara lite uppåtlutning till ko(mygg)fångaren. Profilen längst ner på kofångaren är inte gjord för att utmana snödrivor tror jag.
Tackar, bra info. :)

Synd att de inte går att få med 18"! :?

Även om jag gillar att köra hårt och sportigt, så föredrar jag ändå 18" på alla våra bilar som skall användas i vardagen (dvs. inte vara rena sportbilar för bankörning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Peter Andersson »

Leveranstider i Tyskland.


Prestandadata

Orderdatum:

iV80 från kW37 2020

iV60 från slutet av september 2020

Founders Edition och Coupe Version iV60 / iV80 från Q2 2021

iV50, vRS och vRS Coupe från mitten av andra kvartalet 2021

iV80x och iV80x Coupe från mitten av Q3 2021

Utgivningsdatum:

iV80 första leveranser från februari 2021

iV60 mitt i andra kvartalet 2021

Grundarutgåvor antagligen samtidigt som iV60 / iV80

iV50, iV80X och vRS Q3-Q4 2021

https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Alright. Ser klart intressant ut, som sagt. Bommade provkörningshelgen med två veckor nästan :cry: .

Men stör mig på förbrukningssiffrorna.
Hjälp mig tänka:

77000Wh batteri och en förbrukning på 169Wh/km då får jag räckvidden till 455km; hur kan då räckvidden anges till 531km? Så tröttsamt.
Nedförslut, högsommarvärme, medvind och solen i ryggen, det förstår jag att det krävs för att komma ned till 169Wh/km, men då har man ju ändå 20-25Wh/km ner till det som krävs för att uppnå specad räckvidd?

Och varför ska 77kWh-bilen dra mycket mer än 58kWh-bilen? Båda är ju bakhjulsdrivna och det skiljer bara 150kg..
Varför ska man alltid undersöka saker.

*bestämmer mig härmed för att kasta mig in i ett rosa skimmer framöver*
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av vigge50 »

mastodontfilmsmats skrev:
Alright. Ser klart intressant ut, som sagt. Bommade provkörningshelgen med två veckor nästan :cry: .

Men stör mig på förbrukningssiffrorna.
Hjälp mig tänka:

77000Wh batteri och en förbrukning på 169Wh/km då får jag räckvidden till 455km; hur kan då räckvidden anges till 531km? Så tröttsamt.
Nedförslut, högsommarvärme, medvind och solen i ryggen, det förstår jag att det krävs för att komma ned till 169Wh/km, men då har man ju ändå 20-25Wh/km ner till det som krävs för att uppnå specad räckvidd?

Och varför ska 77kWh-bilen dra mycket mer än 58kWh-bilen? Båda är ju bakhjulsdrivna och det skiljer bara 150kg..
Varför ska man alltid undersöka saker.

*bestämmer mig härmed för att kasta mig in i ett rosa skimmer framöver*
Wltp räknar med förluster i laddningen, alltså hur mycket el måste du ladda in i bilen efter att ha kört X km. Av den anledningen så kan man inte direkt räkna på förbrukningssiffror och batterikapacitet för att få räckvidd.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Tackar, då har jag lärt mig nåt nytt idag.

*kliver ur min rosa bubbla igen*
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av McFace »

martinot skrev:
Magnus71 skrev:
Var också och kollade på demobil idag. Otroligt snygg och välgjord. Imponerande. Helt klart Audikänsla. Klasskillnad mot ID3.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
Ouch! :( Har sett fram emot Enyaq för farsan som tycker vår M3:a är för dyr...

För det priset tycker man ju att man även skulle fått AWD istället för endast 2WD.
När jag tog offert från Skoda fick jag 6.5% rabatt innan jag ens börjat pruta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

McFace skrev:
martinot skrev:
Magnus71 skrev:
Var också och kollade på demobil idag. Otroligt snygg och välgjord. Imponerande. Helt klart Audikänsla. Klasskillnad mot ID3.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
Ouch! :( Har sett fram emot Enyaq för farsan som tycker vår M3:a är för dyr...

För det priset tycker man ju att man även skulle fått AWD istället för endast 2WD.
När jag tog offert från Skoda fick jag 6.5% rabatt innan jag ens börjat pruta.
Hepp! Lustigt system! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Bjelke »

mastodontfilmsmats skrev:
Tackar, då har jag lärt mig nåt nytt idag.

*kliver ur min rosa bubbla igen*
Säg den glädje som varar :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Eftersom jag nu klivit ur det rosa skimret och hjärnan tydligen inte låtit bli tänka under tiden jag var i bubblan (strax över en timme):
Detta innebär att skoda föreslår att bilen skall dra 145Wh/km (när den väl är laddad, då)... Det är rätt aggressiva siffror, och inte så lite imponerande om det ens stämmer någorlunda med tanke på storleken på bilen.

edit: Cirkapris i Sverige: 448 500 kr (lilla batteriet) 547 700 kr (stora batteriet)

edit: För SR+ motsvarar motsvarande beräkning ca 120Wh/km
Senast redigerad av mastodontfilmsmats, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

mastodontfilmsmats skrev:
Detta innebär att skoda föreslår att bilen skall dra 145Wh/km (när den väl är laddad, då).
Det är faktiskt grymt imponerande håller jag med om!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Zalman3 »

Nu kan man beställa basversionen av Skoda Enyaq i Tyskland.

Beställningsstart för grundversionen av Škoda Enyaq.

accepterar nu order på Enyaq iV-startnivå 50 i Tyskland. Enyaq iV 50 med 109 kW motor och 55 kWh batterikapacitet (brutto) kan nu beställas från 33 800 euro - före finansiering. Detta minskar inte bara priset utan också friheten att välja utrustning.

Om du drar av den finansiering som för närvarande gäller i Tyskland via miljöbonusen, innovationsbonusen och tillverkarens andel på 9 570 euro, är slutkundpriset från 24 230 euro. Škoda specificerar inte i meddelandet från när den nya grundläggande Enyaq ska levereras om beställningen görs i rätt tid.

https://www.electrive.net/2021/03/05/be ... oda-enyaq/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bjoernen82
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 mar 2021 15:35

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Bjoernen82 »

Hej,

Har förbokat en Enyaq IV80 och letar efter kompletta vinterhjul.
Kan man ha 18' eller måsta man ta 19' vinterhjul? Skoda säger att de bara har 19' men är tveksam då jag tror det räcker med 18'. Har försökt googla mig fram men hittar inget.

Mvh
Björn
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Force-Walker »

Mötte ungefär 10 lastbilar fullastade med Enyaq på E6an utanför Landskrona imorse vid åttatiden, på väg norrut.

Antar det är bilar som skall till handlarna för demo, eller har de redan börjat med kundleveranser?
wheels
Inlägg: 522
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av wheels »

Force-Walker skrev:
Mötte ungefär 10 lastbilar fullastade med Enyaq på E6an utanför Landskrona imorse vid åttatiden, på väg norrut.

Antar det är bilar som skall till handlarna för demo, eller har de redan börjat med kundleveranser?
Norge?
Enya
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 mar 2021 12:14

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Enya »

Har fått bekräftad produktionsvecka för den Enyaq iV80 som jag beställt. Enligt säljaren börjar den byggas vecka 15, alltså om 2 veckor, och leverans sker ungefär 1 månad senare, kring mitten av maj.

Är det någon annan här som fått bekräftelse av produktionsvecka?
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Erxon »

Har en fundering om Enyaq, och fram till i förrgår var jag nästan övertygad om att denna låg högt upp på min lista.

Men mina funderingar, hela tiden när jag räknat och vänt i konfiguratorn så har jag i botten tagit 80-versionen med 50 mils räckvidd och hamnat strax över 600K
Sen krånglade de till det med en Sportline-version som med vissa färger passar bättre in med lite svarta detaljer...

Av någon anledning tittade jag på en konfigurering med 60 kW version och med samma specifikation blev den över 50K billigare även med värmepumpen tillagd så är då frågan om det är värt 50K för 10 mil?
I dagsläget har jag en Leaf 40 kW som med en bra dag har 25 mils räckvidd (som inte inträffar ofta...) och har absolut inga problem med räckvidden 99 dagar av 100.
Hur skall man tänka? Det är inget "Need to have" med dessa mil utan mer "Nice to have" de få gånger vi åker till stugan i fjällen. (i dagsläget lånar vi bil när vi åker till fjälls eftersom Leaf inte har dragkrok och vi har ett skotersläp med).
Rutten vi passerar till stugan är Uppsala-Gävle-Hudiksvall-Sveg och jag har koll på att det finns laddare på fler ställen, hela resvägen är ca 46 mil enkel för oss.

Hade det vart tjänstebil så hade jag valt 80 då 60 troligen blivit dyrare pga all extrautrustning som lagts till men nu är det privat.
Jo, vet att Tesla M3 SR+ har liknande räckvidd och inte fasligt dyrare med den är en sedan och det är inte snällt mot vovven att låsa in honom där i mörkret så en sedan går fetbort.

Hur skall man tänka?
Sen så igår blev det i går även officiellt att Polestar 2 kommer i 2WD och 40 mils räckvidd, och egentligen vill jag inte ha en SUV så nu blev inte lättare heller...
Det skall inte vara lätt, men hur skall man tänka?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av MWall »

Erxon skrev:
Har en fundering om Enyaq, och fram till i förrgår var jag nästan övertygad om att denna låg högt upp på min lista.

Men mina funderingar, hela tiden när jag räknat och vänt i konfiguratorn så har jag i botten tagit 80-versionen med 50 mils räckvidd och hamnat strax över 600K
Sen krånglade de till det med en Sportline-version som med vissa färger passar bättre in med lite svarta detaljer...

Av någon anledning tittade jag på en konfigurering med 60 kW version och med samma specifikation blev den över 50K billigare även med värmepumpen tillagd så är då frågan om det är värt 50K för 10 mil?
I dagsläget har jag en Leaf 40 kW som med en bra dag har 25 mils räckvidd (som inte inträffar ofta...) och har absolut inga problem med räckvidden 99 dagar av 100.
Hur skall man tänka? Det är inget "Need to have" med dessa mil utan mer "Nice to have" de få gånger vi åker till stugan i fjällen. (i dagsläget lånar vi bil när vi åker till fjälls eftersom Leaf inte har dragkrok och vi har ett skotersläp med).
Rutten vi passerar till stugan är Uppsala-Gävle-Hudiksvall-Sveg och jag har koll på att det finns laddare på fler ställen, hela resvägen är ca 46 mil enkel för oss.

Hade det vart tjänstebil så hade jag valt 80 då 60 troligen blivit dyrare pga all extrautrustning som lagts till men nu är det privat.
Jo, vet att Tesla M3 SR+ har liknande räckvidd och inte fasligt dyrare med den är en sedan och det är inte snällt mot vovven att låsa in honom där i mörkret så en sedan går fetbort.

Hur skall man tänka?
Sen så igår blev det i går även officiellt att Polestar 2 kommer i 2WD och 40 mils räckvidd, och egentligen vill jag inte ha en SUV så nu blev inte lättare heller...
Det skall inte vara lätt, men hur skall man tänka?

Jag hade fortsatt låna bil till fjällresan. Kan gå riktigt tungt till Sveg. Uppför, motvind, kallt, snö... Du riskerar att behöva ladda 3-4 ggr. Med risk för kö vid vartenda stopp.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
Har en fundering om Enyaq, och fram till i förrgår var jag nästan övertygad om att denna låg högt upp på min lista.

Men mina funderingar, hela tiden när jag räknat och vänt i konfiguratorn så har jag i botten tagit 80-versionen med 50 mils räckvidd och hamnat strax över 600K
Sen krånglade de till det med en Sportline-version som med vissa färger passar bättre in med lite svarta detaljer...

Av någon anledning tittade jag på en konfigurering med 60 kW version och med samma specifikation blev den över 50K billigare även med värmepumpen tillagd så är då frågan om det är värt 50K för 10 mil?
I dagsläget har jag en Leaf 40 kW som med en bra dag har 25 mils räckvidd (som inte inträffar ofta...) och har absolut inga problem med räckvidden 99 dagar av 100.
Hur skall man tänka? Det är inget "Need to have" med dessa mil utan mer "Nice to have" de få gånger vi åker till stugan i fjällen. (i dagsläget lånar vi bil när vi åker till fjälls eftersom Leaf inte har dragkrok och vi har ett skotersläp med).
Rutten vi passerar till stugan är Uppsala-Gävle-Hudiksvall-Sveg och jag har koll på att det finns laddare på fler ställen, hela resvägen är ca 46 mil enkel för oss.

Hade det vart tjänstebil så hade jag valt 80 då 60 troligen blivit dyrare pga all extrautrustning som lagts till men nu är det privat.
Jo, vet att Tesla M3 SR+ har liknande räckvidd och inte fasligt dyrare med den är en sedan och det är inte snällt mot vovven att låsa in honom där i mörkret så en sedan går fetbort.

Hur skall man tänka?
Sen så igår blev det i går även officiellt att Polestar 2 kommer i 2WD och 40 mils räckvidd, och egentligen vill jag inte ha en SUV så nu blev inte lättare heller...
Det skall inte vara lätt, men hur skall man tänka?
Svårt att säga. Är inte heller någon SUV-fantast, men det jag sett av Polestar 2 och (på bilder/video) av Model Y, är att de inte är några extrema SUV:ar, utan mer av lite högre (men fortfarande relativt låga) mellanstora halvkombi.

Så kan du klara dig ett tag till i din Leaf, så skulle jag förutom Enyaq även jämfört med Polestar 2 och Model Y (kanske även den i framtiden kommer i en billigare 2WD-version). Men alla de tre låter som bra bilar både för att ha hund i, men även som vettiga dragbilar. Fördelen med MY blir ju Tesla SuC som är guld på vägen till fjällstugan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
Erxon skrev:
Har en fundering om Enyaq, och fram till i förrgår var jag nästan övertygad om att denna låg högt upp på min lista.

Men mina funderingar, hela tiden när jag räknat och vänt i konfiguratorn så har jag i botten tagit 80-versionen med 50 mils räckvidd och hamnat strax över 600K
Sen krånglade de till det med en Sportline-version som med vissa färger passar bättre in med lite svarta detaljer...

Av någon anledning tittade jag på en konfigurering med 60 kW version och med samma specifikation blev den över 50K billigare även med värmepumpen tillagd så är då frågan om det är värt 50K för 10 mil?
I dagsläget har jag en Leaf 40 kW som med en bra dag har 25 mils räckvidd (som inte inträffar ofta...) och har absolut inga problem med räckvidden 99 dagar av 100.
Hur skall man tänka? Det är inget "Need to have" med dessa mil utan mer "Nice to have" de få gånger vi åker till stugan i fjällen. (i dagsläget lånar vi bil när vi åker till fjälls eftersom Leaf inte har dragkrok och vi har ett skotersläp med).
Rutten vi passerar till stugan är Uppsala-Gävle-Hudiksvall-Sveg och jag har koll på att det finns laddare på fler ställen, hela resvägen är ca 46 mil enkel för oss.

Hade det vart tjänstebil så hade jag valt 80 då 60 troligen blivit dyrare pga all extrautrustning som lagts till men nu är det privat.
Jo, vet att Tesla M3 SR+ har liknande räckvidd och inte fasligt dyrare med den är en sedan och det är inte snällt mot vovven att låsa in honom där i mörkret så en sedan går fetbort.

Hur skall man tänka?
Sen så igår blev det i går även officiellt att Polestar 2 kommer i 2WD och 40 mils räckvidd, och egentligen vill jag inte ha en SUV så nu blev inte lättare heller...
Det skall inte vara lätt, men hur skall man tänka?
Svårt att säga. Är inte heller någon SUV-fantast, men det jag sett av Polestar 2 och (på bilder/video) av Model Y, är att de inte är några extrema SUV:ar, utan mer av lite högre (men fortfarande relativt låga) mellanstora halvkombi.

Så kan du klara dig ett tag till i din Leaf, så skulle jag förutom Enyaq även jämfört med Polestar 2 och Model Y (kanske även den i framtiden kommer i en billigare 2WD-version). Men alla de tre låter som bra bilar både för att ha hund i, men även som vettiga dragbilar. Fördelen med MY blir ju Tesla SuC som är guld på vägen till fjällstugan.
Jo, att en Tesla skulle vara optimalt för oss vid fjällresan är inget man kan ta bort, en liten toppning i Sveg när vi har ca 6 mil kvar skulle göra att man inte har några problem vid stugan. Men det kanske är lite overkill att köpa bil för 1-2 resor om året. Lite tvärt emot många som skaffar bil för 1-2 resor om året.

För årets övriga 51 veckor är jag övertygad om att 40 mils räckvidd är tillräckligt (då jag i princip klarar mig nu med 20-25 mils räckvidd) så förutom Enyaq så räknar jag lite på en Polestar SR men med den pengen den kostar får får man lätt en Enyaq med stora batteriet...
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Elix747 »

Skall provköra en Enyaq på lördag. Blir intressant med egen upplevelse efter all jag läst i tråden. Kommer även köra en ID4 direkt efter dom jämförelse.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Macki »

Jag provade båda i tisdags och föll för skodan. Gillar inte vw avskalade interiör ( smak sak ), den kändes mer plastig också och den är mindre, speciellt i bagaget.
Enyaqen har ju en del plast också men ger inte känsla av det utan känns ombonat. Tycker även att den är snygg.
Några saker jag gillar med enyaqen

Interiören, ger ombonad känsla
Skärmen
Bagaget, känns mer kombi än suv, och ej fast hatthylla som i tex id4
Gott om plats i baksätet, och smarta kopphållare som fälls ut fram i armstödet typ etron och ej fasta hållare i mitten
230v uttag, vet inte effekt men troligen 150w, hade gärna sett 1500w

Saker jag inte gillar
Tycker skärmen är vinklad fel, den är vinklad helt rak fram och tyckte det kändes fel. Kan dock vara en vanesak
Ingen frunk
Tror jag fattat det rätt men om jag aktiverar farthållaren så måste jag aktivt aktivera både radarn till farthållaren och lane assist via knappar på ratten, känns som att det borde aktiveras bara man sätter på farthållaren.

Tänker låna hem bilen en hel dag så vi får lasta in ungar med barnstolar osv
Ska byta ut fruns diesel skit bil
Sen var ju Q4an sjukt snygg också men tror mer på skodan ändå

Har som bäst fått 6,5% rabatt samt fri service i tre år och 3.9% ränta vid privatköp, ska försöka pressa upp rabatten lite till :twisted:
Skriv svar