Garanterat restvärde. Och betydligt bättre rabbat hos "premium" märkena. Så även om det skiljer 100-200k på bilarna gör det oftast bara några hundralappar för min faktiska månadskostnad. Bra om man vill gå på en premiummodell.heldiggrisen skrev:Om inte rästvärdet är garanterat, så kan det bli en dyrköpt killgissning.JK800 skrev:Fick restvärde på en id4 på 45% 3år och 6000mil.
Då Audi lämnar 55% blir skillnaden inte så stor upp mot e-tron och troligen blir e-tron Q4 billigare...
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jaså ger Audi garanterat restvärde nu? Och min e-tron vill de inte ens ha i inbyte trots att jag har satt ett lägre restvärde än vad de själva föreslog när jag köpte den. 53 istället för 55%. Det var ju spännande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Beror ju på vad för upplägg du har på din leasing. Har du garanterat restvärde så vet du din månadskostnad. Och du kan lämna in bilen utan att drabbas av varken över eller underskott. Något jag tycker känns tryggt. 45% känns som dom vill säkra upp ordentligt. Vissa tillverkare erbjuder nästan upp till 60% på 3år och 6000mil.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Så konstigt att se företagsledare bygga sina varumärken på företagens bekostnad. Det får mig att undra hur många tusen jag gett Diess när jag köpte min ID3.... Eller är jag bara en grinig gammal gubbe... Jag hade ju knappast kunna bygga bilen själv menar jag. Sorry, O. T..Bilen är snygg, kanske köper en själv beggad om priset är rätt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Den ser ut som en Skoda, det måste man ju faktiskt ge dem. Inte på ett negativt sätt, ska tilläggas.
Kanske med en god touch av BMW-ja-grillen-ska-vara-stor-influens iofs.
Kanske med en god touch av BMW-ja-grillen-ska-vara-stor-influens iofs.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Går väl inte riktigt att få samma ändå, riktigt skinn finns väl inte till ID4?iAkita skrev:Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Nej, VW har gått ifrån det. Alcantara finns i båda bilarna.Anonymous FTW skrev:Går väl inte riktigt att få samma ändå, riktigt skinn finns väl inte till ID4?iAkita skrev:Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Den blir dyrare oavsett. Jag fick en offert på en Enyaq med lagom utrustning. Priset var lägre än för en ID4 Max, men leasingen hade ändå blivit avsevärt dyrare eftersom Skoda tydligen sätter ett restvärde på 40% efter tre år. VWs garanterade restvärde ligger en bra bit norr om 50%. Det blir stor skillnad i månadskostnad.iAkita skrev:Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag är kanske dålig att leta, men var försvann sovpaketet (Family plus), 230V uttag och ljusgrillen?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
De som köper efter de som leasat får de betala resterande värde, dvs enyacen kommer ha lägre pris pga 40% värdering. Eller är det bara ett sätt att skinna den som leasar?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Den kommer nog inte bli så billig som begagnad. Jag tror snarare att Skoda vill gardera sig och att det är därför de inte vågar att sätta ett högre restvärde. Man kan ju tolka det som att de inte riktigt litar på sin första elbil.Mickep skrev:De som köper efter de som leasat får de betala resterande värde, dvs enyacen kommer ha lägre pris pga 40% värdering. Eller är det bara ett sätt att skinna den som leasar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag fick restvärde på 45% på en ID4 MAX efter 3år och 6k mil. Bättre men inte bra. Audi lämnar 55% hade jag fått det hade jag redan beställt en ID4. Blir en skillnad om 1600kr i månaden på att sätta 45 mot 55% på bilarna.mati skrev:Den blir dyrare oavsett. Jag fick en offert på en Enyaq med lagom utrustning. Priset var lägre än för en ID4 Max, men leasingen hade ändå blivit avsevärt dyrare eftersom Skoda tydligen sätter ett restvärde på 40% efter tre år. VWs garanterade restvärde ligger en bra bit norr om 50%. Det blir stor skillnad i månadskostnad.iAkita skrev:Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Märkligt att det blir så olika restvärden. Iofs, 6000 mil är mer än vad jag kör. Det var 4500 mil i mitt fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ja för egen del skiljer det 150kr i månaden på en ID4 och en e-tron för mig (e-tron 50) Känns som dom trollar genom att komma med bra rabatter för företag men sedan tar igen det genom att sätta ett lägre restvärde så dom tjänar samma på bilen oavsätt om dom ger 4 eller 10% i rabbat (vi har inte möjlighet att köpa ut bilen för restvärde, det är återförsäljaren som väljer pris efter marknadsvärde då)mati skrev:Märkligt att det blir så olika restvärden. Iofs, 6000 mil är mer än vad jag kör. Det var 4500 mil i mitt fall.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Hur mycket skiljer i pris mellan en maxad Skoda och en Tesla MY?heldiggrisen skrev:Jag är kanske dålig att leta, men var försvann sovpaketet (Family plus), 230V uttag och ljusgrillen?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det vet vi inte förrän det finns priser för Enyaq AWD.martinot skrev:Hur mycket skiljer i pris mellan en maxad Skoda och en Tesla MY?heldiggrisen skrev:Jag är kanske dålig att leta, men var försvann sovpaketet (Family plus), 230V uttag och ljusgrillen?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
Jag gissar det kommer skilja minst 50'
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag lyckades landa en bit söder om 600' för en 80 med den utrustning jag behöver, och då har jag ändå utrymme för att välja annan färg än solid blå om hon som är hemmets "estet" skulle ha invändningar mot den. Valde ingen annan interiör än Loft som är standard, men då tänker jag heller inte köpa någon bil utan att ha sett den i verkligheten så allt är förstås preliminärt. Jag är ju heller inte den som varken imponeras av eller uppskattar fälgar där däcken är "ett lager eltejp" så jag ser noll skäl att välja större än standard 19". (Blir spännande att se om man t.o.m kan få dit 18" för vinterhjulen).
Det som kvarstår är förstås den eviga frågan om laddnätverk, inte minst sedan Tesla nu byggt SuC i Kristinehamn vilket skulle vara ett bättre alternativ till Arboga på väg till Nordvärmland. Tar man sig 45 riktiga mil och därmed hela vägen är det förstås ett alternativ men det lär man inte kunna lita på i alla väder så jag kalkylerar med att det alltid måste bli åtminstone ett stopp.
Det som kvarstår är förstås den eviga frågan om laddnätverk, inte minst sedan Tesla nu byggt SuC i Kristinehamn vilket skulle vara ett bättre alternativ till Arboga på väg till Nordvärmland. Tar man sig 45 riktiga mil och därmed hela vägen är det förstås ett alternativ men det lär man inte kunna lita på i alla väder så jag kalkylerar med att det alltid måste bli åtminstone ett stopp.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jo, Ionity och andra har ju (än så länge) en bit kvar till att matcha SuC. Hoppas det blir bättre med tiden så det blir enklare att välja mellan fler bilar, och mellan fler vettiga alternativ. Konkurrens är alltid bra och skapar mer frihet för oss alla när det gäller bilval.
Som jag skrev i ID-tråden så valde jag medvetet att köra med standard 18"-fälgar på min M3. Även på sommarfälgarna/normalfälgarna. Inte så mycket för priset, men för bekvämare körning och bättre energieffektivitet än 19" Sportfälgar som var alternativ/tillval.
Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen). Detta på en bil som ändå är rätt sportig i både karaktär/chassi och motoreffekt, och som jag kör rätt extremt och sportigt hårt mellan varven.
Som jag skrev i ID-tråden så valde jag medvetet att köra med standard 18"-fälgar på min M3. Även på sommarfälgarna/normalfälgarna. Inte så mycket för priset, men för bekvämare körning och bättre energieffektivitet än 19" Sportfälgar som var alternativ/tillval.
Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen). Detta på en bil som ändå är rätt sportig i både karaktär/chassi och motoreffekt, och som jag kör rätt extremt och sportigt hårt mellan varven.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Vilket av Skodas paket motsvarar "Autopilot"? Vad jag kan läsa mig till är det "Assisted Drive Plus" som verkar ingå i modellen 80.
Är det samma teknik som VW? Någon som vet hur bra de är?
Är det samma teknik som VW? Någon som vet hur bra de är?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det är samma för mig. Ett lågt garanterat restvärde har jag ingen glädje av eftersom jag ändå inte kan köpa ut bilen efter tre år. Jag har iofs frivilligt satt 40% restvärde på e-Golfen. Men den var för det första inte så dyr, dvs den kan jag faktiskt köpa ut privat sen, och dessutom är det inget garanterat restvärde på den. Har jag tur så får jag mer än 40% när jag ska sälja den. Nu ska jag iofs leasa den vidare ända tills SKV skriker, men det visste jag ju inte när jag köpte den.JK800 skrev:Ja för egen del skiljer det 150kr i månaden på en ID4 och en e-tron för mig (e-tron 50) Känns som dom trollar genom att komma med bra rabatter för företag men sedan tar igen det genom att sätta ett lägre restvärde så dom tjänar samma på bilen oavsätt om dom ger 4 eller 10% i rabbat (vi har inte möjlighet att köpa ut bilen för restvärde, det är återförsäljaren som väljer pris efter marknadsvärde då)mati skrev:Märkligt att det blir så olika restvärden. Iofs, 6000 mil är mer än vad jag kör. Det var 4500 mil i mitt fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Att det är samma företag vet jag, men om dessa system är samma eller hur självständigt deras varumärken agerar vet jag inte. Därav frågan.BrooklynS skrev:Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Systemen köps från samma underleverantörer dessutom. Väldigt lite, om ens någonting, utvecklas inhouse hos europeiska biltillverkare.Skabb1 skrev:Att det är samma företag vet jag, men om dessa system är samma eller hur självständigt deras varumärken agerar vet jag inte. Därav frågan.BrooklynS skrev:Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Audi, VW, Skoda och Seat är likadana bilar som nischats för olika prissegment.
Tesla Y LR -22 EAP