BEV[e-Rage] skrev:heldiggrisen skrev:Fick svar från Skoda nu:
Hej, tack för ditt mail!
Jag kan bygga Enyaqen i början av October. Hjälper dig gärna med detta då!
Planerad leverans är Q1 2021 till konsument.
Jag lägger in dig på min lista för ENYAQ Kunder att kontakta.
Bästa hälsningar
3-6 månader leveranstid tyder på högt ambitionsnivå.
Eller har Skoda också gått över till "Elon-tid"?
En säljare säger väl vad som helst för en order. Q1 ska nog vara H1.
Leasingtiden på GasVolvoen går ut 07/21, så början H2 passar utmärkt för min del.
Frågan är när MY kommer, och vad de gör med priset?
Enyaq iv80 kommer att konkurrera med MY RWD och iV80X med MY AWD, så det finns inga prisar att jämföra med just nu.
Min gissning är att MY RWD kommer att hamna någon stans mellan 600 och 620 tusen, baserat på hur MY nu är prisat mot hur olika modeller av M3 är prisat, men det är ren killgissning.
Man får en mycket välutrustad Enyaq iV80 för 600000, och frågan är om SuC räcker för att få folk att välja Tesla, när du kan få en bil som ser ut, och känns som en ICE för samma pengen. MedelSvensson vill nog tyvärr ha en utveckling inte en revolution.
Sen har jo Tesla lite "myter" att hanteras med, som kommer att följa med även om bilen produceras i Tyskland; dålig passform, undermålig lack och en strulig serviceorganisation.
Skoda var jo också ett företag som inte var poppis när jag växte upp, men det är stor skillnad på Skoda nu och Skoda då.
Kanske Tesla klarar att vända skutan med GF Berlin också?