Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Surfaren »

Mail från Skoda skrev:
Nya ŠKODA ENYAQ iV är på tillfälligt besök i Sverige och du kan boka en egen tid för att bekanta dig med den efterlängtade och banbrytande eldrivna SUV modellen.
Som förbokad kund har du 24-timmars förtur innan vi skickar ut inbjudan till andra kunder och intressenter. Principen först till kvarn gäller.

Klicka på någon av länkarna nedan för att först välja en dag och i nästa steg en tid som passar dig och ditt sällskap. Du kan registrera 1-3 personer per bokning (max 6 personer per 30 min slot).
...
Om du inte har möjlighet att besöka oss på ROOTS är du mer än välkommen att besöka oss i Täby Centrum perioden 25-27 september.

25 september 2020 Kl. 10.00 - 20.00
26 september 2020 Kl. 10.00 - 18.00
27 september 2020 Kl. 10.00 - 18.00

Notera att viss väntetid kan uppstå pga drop-in tider för samtliga besökare.
Edit: 1 timme efter mailet gick ut finns det inga tider kvar under måndag-tisdag. Men onsdag och torsdag finns det flera slots kvar om någon är sugen. Jag hoppar över detta den här gången så slipper jag bli allt för sugen på bilskrället. :P
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Cyprezz »

Jag väntar också då det bara verkar provsittning som är aktuellt.

Avaktar tills det går att provköra och förhoppningsvis lite olika utrustningspaket blir tillgängliga.

Drar iväg prismässigt fort tycker jag när man lägger till lite lull lull.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av heldiggrisen »

Fick svar från Skoda nu:
Hej, tack för ditt mail!

Jag kan bygga Enyaqen i början av October. Hjälper dig gärna med detta då!

Planerad leverans är Q1 2021 till konsument.

Jag lägger in dig på min lista för ENYAQ Kunder att kontakta.

Bästa hälsningar

3-6 månader leveranstid tyder på högt ambitionsnivå.
Eller har Skoda också gått över till "Elon-tid"?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av BEV[e-Rage] »

heldiggrisen skrev:
Fick svar från Skoda nu:
Hej, tack för ditt mail!

Jag kan bygga Enyaqen i början av October. Hjälper dig gärna med detta då!

Planerad leverans är Q1 2021 till konsument.

Jag lägger in dig på min lista för ENYAQ Kunder att kontakta.

Bästa hälsningar

3-6 månader leveranstid tyder på högt ambitionsnivå.
Eller har Skoda också gått över till "Elon-tid"?
En säljare säger väl vad som helst för en order. Q1 ska nog vara H1.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av heldiggrisen »

BEV[e-Rage] skrev:
heldiggrisen skrev:
Fick svar från Skoda nu:
Hej, tack för ditt mail!

Jag kan bygga Enyaqen i början av October. Hjälper dig gärna med detta då!

Planerad leverans är Q1 2021 till konsument.

Jag lägger in dig på min lista för ENYAQ Kunder att kontakta.

Bästa hälsningar

3-6 månader leveranstid tyder på högt ambitionsnivå.
Eller har Skoda också gått över till "Elon-tid"?
En säljare säger väl vad som helst för en order. Q1 ska nog vara H1.
Leasingtiden på GasVolvoen går ut 07/21, så början H2 passar utmärkt för min del.
Frågan är när MY kommer, och vad de gör med priset?
Enyaq iv80 kommer att konkurrera med MY RWD och iV80X med MY AWD, så det finns inga prisar att jämföra med just nu.
Min gissning är att MY RWD kommer att hamna någon stans mellan 600 och 620 tusen, baserat på hur MY nu är prisat mot hur olika modeller av M3 är prisat, men det är ren killgissning.
Man får en mycket välutrustad Enyaq iV80 för 600000, och frågan är om SuC räcker för att få folk att välja Tesla, när du kan få en bil som ser ut, och känns som en ICE för samma pengen. MedelSvensson vill nog tyvärr ha en utveckling inte en revolution.
Sen har jo Tesla lite "myter" att hanteras med, som kommer att följa med även om bilen produceras i Tyskland; dålig passform, undermålig lack och en strulig serviceorganisation.
Skoda var jo också ett företag som inte var poppis när jag växte upp, men det är stor skillnad på Skoda nu och Skoda då.
Kanske Tesla klarar att vända skutan med GF Berlin också?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av heldiggrisen »

En killgissning baserat på skillnaden i pris mellan iV80 och iV80X i Norge, så lär iV80X kosta runt 530000 här i Sverige, eller runt 200000kr mindre än MYLRAWD. Det är många pengar.
Någon som har sett en officiell pris på iV80X?
2FD4FDA0-63C5-41A7-95EE-1B1E12F2D989.png
Edit: Svenskspecad iV80 går på runt 550’, så kanske runt 580’ för iV80X. Fortfarande ungefär 150’ billigare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Mickep »

ah, det var norska priser. tyckte det var förvånandsvärt billigt. (nu skall vi inte ens prata om de norska lönerna som är skyhögt över svenska, vilket gör det ännu orättvisare men de har andra kostnader som är mycket högre än svenskars så det jämnar ut sig (om det inte vore för gränshandeln))
nima01
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 sep 2020 10:34

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av nima01 »

iV80 kommer ju kosta från 551 400 kr här i Sverige. Genom att se på de norska priserna kan man ju killgissa att iV80x hamnar på cirkus 580 000 kr cirkus...

Officiellt kommer vi väl inte se några priser på den modellen och vRS förrän nästa år då den är beställningsbar.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Cyprezz »

Ni pratar priset på rena bilar. För att hamna på utrusning som är standard i Y kostar det uppskattningsvis ca 100tkr till
backe
Inlägg: 1729
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av backe »

Cyprezz skrev:
Ni pratar priset på rena bilar. För att hamna på utrusning som är standard i Y kostar det uppskattningsvis ca 100tkr till

Vet du vad som är standard när iV80x släpps i Sverige?
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Cyprezz »

Nej jag utgår ifrån vad vi vet idag d.v s att utrustningspaket saknas och det är samma oavsett batteri och drivlina som väljs som idag mellan 60 och 80kw

Skoda tar ju ett antal tusen bara för att kunna snabbladda bilen m.m.
nima01
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 sep 2020 10:34

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av nima01 »

iV80 saknar ju egentligen inte utrustningspaket. Standard på den i Sverige är:

Assisted Drive Plus
Convinience Basic
Climate Basic
Light & View Basic
Transport
+värmepump
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Cyprezz »

Jaha ok då hade jag fel. Får jag kolla konfiguratorn lite mer då kan ju 80 versionen bli prisvärd.
nima01
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 sep 2020 10:34

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av nima01 »

Det är lungt! Fick själv lite hicka när jag så skillnaden i pris mellan iV60 och iV80 men såg sen att det är en hel del paket på den senare.

Ni som är med och läser mkt...vid premieren visade de en vit Enyaq iV80 med skitsnygga 20"-fälgar som heter Taurus. Har ni någon aning om varför de inte går att beställa i Sverige? Även kollat på några andra länders konfiguratorer men de finns inte där heller. De är sååå snygga.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av filippb »

nima01 skrev:
Det är lungt! Fick själv lite hicka när jag så skillnaden i pris mellan iV60 och iV80 men såg sen att det är en hel del paket på den senare.

Ni som är med och läser mkt...vid premieren visade de en vit Enyaq iV80 med skitsnygga 20"-fälgar som heter Taurus. Har ni någon aning om varför de inte går att beställa i Sverige? Även kollat på några andra länders konfiguratorer men de finns inte där heller. De är sååå snygga.
Bara en gissning men det skulle kunna vara fälgar exklusivt för Founders edition.
nima01
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 sep 2020 10:34

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av nima01 »

Trodde det också från början med FE har en annan 21"-fälg (Aquarius). Den vita är en "vanlig" iV80.

https://www.skoda-storyboard.com/en/pre ... o-footage/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Zalman3 »

Till skillnad mot syskonmodellerna Volkswagen ID3 och ID 4 kommer Skoda Enyaq att tillverkas i Tjeckien. Där sätts även batteripaketen samman. Tillverkningen av battericellerna är den begränsande faktorn för hur många Enyaq som kan tillverkas per år. Under 2021 kommer 75.000 Enyaq att tillverkas, varav 5.500 kommer till Sverige.

Av dessa kommer 100 bilar vara "Founders Edition" – det är en specialutrustad version av fyrhjulsdrivna Skoda Enyaq iV 80X. Det innebär att de 70 svenska Skoda-handlarna i snitt kommer att ha varsin "Founders Edition" att sälja.

På den svenska marknaden kommer Enyaq att säljas med fyra olika versioner. Bakhjulsdrivna iV 60 och iV 80 samt fyrhjulsdrivna iV 80X och iV vRS.

Enyaq får LED Matrix-strålkastare som standard i Sverige. De gör att helljuset kan användas utan att mötande trafikanter bländas.

Omfattande standardutrustning

Skoda i Sverige räknar med att iV 80 kommer att sälja bäst. Säljstarten är i början av oktober i år. I januari startar försäljningen av fyrhjulsdrivna 80X och i april kommer de första 80-bilarna ut till handlarna. Under hösten börjar leveranserna av fyrhjulsdrivna 80X. 

Bilarna levereras med en Mode 3-laddkabel för 11 kW-laddning, men ingen "mormorsladdare". Skoda tycker att man bara undantagsvis ska ladda bilen med 10 Ah hushållsel och säljer därför den laddaren som tillbehör.

Ett kraftfullare tillbehör är en laddare för trefas 400V som ger 11 kW. Den är tänkt att användas hemma eller på semestern.

Rinnande" blinkers blir standard i Sverige.

Skoda Sverige har valt att ge Enyaq en mer omfattande standardutrustning än många andra länder. De svenska bilarna får bland annat LED Matrix-strålkastare, rattvärme, laminerade rutor som är ljud- och värmeisolerade, säkerhetssystem och värmepump. Det senare kan spara upp till 30 procent längre räckvidd vid sträng vinterkyla.

De rekommenderade priserna är 452.500 för iV 60 och 551.100 för iV 80. De preliminära förmånsvärdena är 1.442 respektive 1.456 kronor vid 50 procent marginalskatt.

Skoda kallar Enyaq för suv. Markfrigången är 18,6 cm.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... k-premiar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
onni
elbilist
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 mar 2019 14:05

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av onni »

Zalman3 skrev:
...
De rekommenderade priserna är 452.500 för iV 60 och 551.100 för iV 80. De preliminära förmånsvärdena är 1.442 respektive 1.456 kronor vid 50 procent marginalskatt.

...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... k-premiar/
Det skulle vara spektakulärt låga förmånsvärden om de stämmer! Undrar hur de räknat... Nu lär de vara baserade på nuvarande system med en höjning som kommer nästa år.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mans71 »

Förmånsvärde driver nyförsäljning för med ett så lågt förmånsvärde funderar jag också allvarligt på att byta. Verkar vara en trevlig familjebil.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

Vad är det för nymodighet att redovisa förmånsvärden på det viset, dvs med 50% marginalskatt? Är det för att det ska se billigare ut?
De kan väl säga att förmånsvärdet är 3000kr, det är fortfarande mycket lågt i så fall. Men jag antar att man räknar in 10.000kr reducering som ju kommer att försvinna efter 1 januari. Enyaq lär inte levereras i år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Tomas L »

mati skrev:
Vad är det för nymodighet att redovisa förmånsvärden på det viset, dvs med 50% marginalskatt? Är det för att det ska se billigare ut?
De kan väl säga att förmånsvärdet är 3000kr, det är fortfarande mycket lågt i så fall. Men jag antar att man räknar in 10.000kr reducering som ju kommer att försvinna efter 1 januari. Enyaq lär inte levereras i år.
Jag skulle bli förvånad om förmånsvärdet är under 3000 kr även efter att nedsättningen tas bort. De måste ha fått igenom en väldigt enkel "jämförbar fossilbil" som de jämför med och konkurrenterna kommer att bli avundsjuka.

Men det är ingen nymodighet att visa förmånsvärdet med 50% marginalskatt, det gör i princip alla tillverkare i marknadsföringssammanhang för att det ger den lägsta siffran.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av StefL »

mati skrev:
Vad är det för nymodighet att redovisa förmånsvärden på det viset, dvs med 50% marginalskatt? Är det för att det ska se billigare ut?
De kan väl säga att förmånsvärdet är 3000kr, det är fortfarande mycket lågt i så fall. Men jag antar att man räknar in 10.000kr reducering som ju kommer att försvinna efter 1 januari. Enyaq lär inte levereras i år.
Jag har också som lite av en käpphäst stt tycka det är uppåt väggarna. Dessvärre verkar det vara gängse i bilannonser att skriva "Förmånsvärde xxxx vid 50% marginalskatt", vilket ju förutom att det är språkligt fel (man skriver ut skatten på förmånsvärdet, inte själva förmånsvärdet) dessutom förutsätter en exakt marginalskattesats som i princip ingen betalar. Jag har funderat på att anmäla såna annonser men har inte räknat ut vart en sån anmälan ska skickas - kanske ska man helt enkelt maila till sin tidnings kvalitetsredaktion som normalt hanterar språk- och faktafel i det redaktionella materialet.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

StefL skrev:
mati skrev:
Vad är det för nymodighet att redovisa förmånsvärden på det viset, dvs med 50% marginalskatt? Är det för att det ska se billigare ut?
De kan väl säga att förmånsvärdet är 3000kr, det är fortfarande mycket lågt i så fall. Men jag antar att man räknar in 10.000kr reducering som ju kommer att försvinna efter 1 januari. Enyaq lär inte levereras i år.
Jag har också som lite av en käpphäst stt tycka det är uppåt väggarna. Dessvärre verkar det vara gängse i bilannonser att skriva "Förmånsvärde xxxx vid 50% marginalskatt", vilket ju förutom att det är språkligt fel (man skriver ut skatten på förmånsvärdet, inte själva förmånsvärdet) dessutom förutsätter en exakt marginalskattesats som i princip ingen betalar. Jag har funderat på att anmäla såna annonser men har inte räknat ut vart en sån anmälan ska skickas - kanske ska man helt enkelt maila till sin tidnings kvalitetsredaktion som normalt hanterar språk- och faktafel i det redaktionella materialet.
Tänk om de hade skrivit en annons på det här viset:
NYA SKODA ENYAQ för 199 000kr*
*vid 50% rabatt**
** som du naturligtvis inte får
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av taliz »

mati skrev:
StefL skrev:
mati skrev:
Vad är det för nymodighet att redovisa förmånsvärden på det viset, dvs med 50% marginalskatt? Är det för att det ska se billigare ut?
De kan väl säga att förmånsvärdet är 3000kr, det är fortfarande mycket lågt i så fall. Men jag antar att man räknar in 10.000kr reducering som ju kommer att försvinna efter 1 januari. Enyaq lär inte levereras i år.
Jag har också som lite av en käpphäst stt tycka det är uppåt väggarna. Dessvärre verkar det vara gängse i bilannonser att skriva "Förmånsvärde xxxx vid 50% marginalskatt", vilket ju förutom att det är språkligt fel (man skriver ut skatten på förmånsvärdet, inte själva förmånsvärdet) dessutom förutsätter en exakt marginalskattesats som i princip ingen betalar. Jag har funderat på att anmäla såna annonser men har inte räknat ut vart en sån anmälan ska skickas - kanske ska man helt enkelt maila till sin tidnings kvalitetsredaktion som normalt hanterar språk- och faktafel i det redaktionella materialet.
Tänk om de hade skrivit en annons på det här viset:
NYA SKODA ENYAQ för 199 000kr*
*vid 50% rabatt**
** som du naturligtvis inte får
Du kanske skulle bli försäljare? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Du kanske skulle bli försäljare? ;)
Bra va? Kom jag på helt själv. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar