Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Hur är den säkrad på släpen? Sitter den bara i de där vaggorna i framhjulet?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ser ut som kanske ett band runt hjulen. För att få exakt svar på det får vi hoppas att den som körde läser detta och svarar. Det var på R40 utanför Göteborg.mastodontfilmsmats skrev:Hur är den säkrad på släpen? Sitter den bara i de där vaggorna i framhjulet?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Den går nog mellan återförsäljare som visningsbil.Elix747 skrev:Såg min första Enyaq idag. Tyckte den såg bra ut. Tjeckiska regplåtar. Direkt från fabriken tro?
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-turne
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Någon som vet vilken effekt det är på kupevärmaren om man inte väljer värmepump?
Enligt en försäljare så gick det inte att förvärma bilen utan värmepump, det har jag svårt att tro.
Enligt en försäljare så gick det inte att förvärma bilen utan värmepump, det har jag svårt att tro.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Aha. Det ser ut som den var på väg från visning i Bäckebol för visning i Borås om några dagar. Kanske kan åka dit och titta.Ric skrev:Den går nog mellan återförsäljare som visningsbil.Elix747 skrev:Såg min första Enyaq idag. Tyckte den såg bra ut. Tjeckiska regplåtar. Direkt från fabriken tro?
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-turne
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Är du säker på att den ens är valbar på svenska modeller?Ric skrev:Någon som vet vilken effekt det är på kupevärmaren om man inte väljer värmepump?
Enligt en försäljare så gick det inte att förvärma bilen utan värmepump, det har jag svårt att tro.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ja, den med minsta batteriet. Jag har gjort en någorlunda ekonomisk konfiguration med ett bruttopris på 465 400 kronor: Konfigurations ID C765SWB7McFace skrev:Är du säker på att den ens är valbar på svenska modeller?Ric skrev:Någon som vet vilken effekt det är på kupevärmaren om man inte väljer värmepump?
Enligt en försäljare så gick det inte att förvärma bilen utan värmepump, det har jag svårt att tro.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Var och provsatt och klämde lite på en Enyaq idag. Trevliga stolar med bra stöd. Jag som är 187cm fick plats bakom mig själv i baksätet utan problem. Sköna säten även bak. Bagaget hyggligt rymligt. Men det kunde fått vara större förstås. Vid passagerarsätet fram sticker liksom instrumentbrädan fram mot kroppen. Knappt det gick att sitta med fötterna på golvet inne vid stolen. Mkt plats att sträcka ut dem dock. Undrar vad som sitter under där, hoppas det inte bara är design.
Demobilar kommer i april. Leverans slutet sommaren någon gång. De med 4hjulddrift senare. Så inte så mkt nytt egentligen. 50kW laddning är standard! Snabbare kostar ca 5000kr. Matrixljus är standard men inte rimlig laddning...
Taklast 75kg, men kanske bara var en killgissning av försäljaren.
Demobilar kommer i april. Leverans slutet sommaren någon gång. De med 4hjulddrift senare. Så inte så mkt nytt egentligen. 50kW laddning är standard! Snabbare kostar ca 5000kr. Matrixljus är standard men inte rimlig laddning...
Taklast 75kg, men kanske bara var en killgissning av försäljaren.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Var också och kollade på demobil idag. Otroligt snygg och välgjord. Imponerande. Helt klart Audikänsla. Klasskillnad mot ID3.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Brunnslocken som skulle föreställa fälgar kostar en del på visningsbilen.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?Vrjorn skrev:Var och provsatt och klämde lite på en Enyaq idag. Trevliga stolar med bra stöd. Jag som är 187cm fick plats bakom mig själv i baksätet utan problem. Sköna säten även bak. Bagaget hyggligt rymligt. Men det kunde fått vara större förstås. Vid passagerarsätet fram sticker liksom instrumentbrädan fram mot kroppen. Knappt det gick att sitta med fötterna på golvet inne vid stolen. Mkt plats att sträcka ut dem dock. Undrar vad som sitter under där, hoppas det inte bara är design.
Demobilar kommer i april. Leverans slutet sommaren någon gång. De med 4hjulddrift senare. Så inte så mkt nytt egentligen. 50kW laddning är standard! Snabbare kostar ca 5000kr. Matrixljus är standard men inte rimlig laddning...
Jag tar ju mycket hellre snabbladdning än matrixljus om jag måste välja.
Snabbladdning på 300 kW borde vara standard, och med möjlighet att välja till matrixljus som extra (det hade ändå varit utmärkt att kunna välja till).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ouch! Har sett fram emot Enyaq för farsan som tycker vår M3:a är för dyr...Magnus71 skrev:Var också och kollade på demobil idag. Otroligt snygg och välgjord. Imponerande. Helt klart Audikänsla. Klasskillnad mot ID3.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
För det priset tycker man ju att man även skulle fått AWD istället för endast 2WD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Matrisljusen är en säkerhetsutrustning, bra att det är standard.martinot skrev:Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?Vrjorn skrev:Var och provsatt och klämde lite på en Enyaq idag. Trevliga stolar med bra stöd. Jag som är 187cm fick plats bakom mig själv i baksätet utan problem. Sköna säten även bak. Bagaget hyggligt rymligt. Men det kunde fått vara större förstås. Vid passagerarsätet fram sticker liksom instrumentbrädan fram mot kroppen. Knappt det gick att sitta med fötterna på golvet inne vid stolen. Mkt plats att sträcka ut dem dock. Undrar vad som sitter under där, hoppas det inte bara är design.
Demobilar kommer i april. Leverans slutet sommaren någon gång. De med 4hjulddrift senare. Så inte så mkt nytt egentligen. 50kW laddning är standard! Snabbare kostar ca 5000kr. Matrixljus är standard men inte rimlig laddning...
Jag tar ju mycket hellre snabbladdning än matrixljus om jag måste välja.
Snabbladdning på 300 kW borde vara standard, och med möjlighet att välja till matrixljus som extra (det hade ändå varit utmärkt att kunna välja till).
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Inte direkt trångt att komma in fram. Mer att det kändes som onödigt mkt instrumentbräda. Sitter ju inte en ratt på bägge sidor...martinot skrev:Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?
Bak bra med plats. Ska man klaga lite så stack mittkonsolen ut lite bakom stolsryggarna nere vid golvet, men i övrigt var det plant.
Priset var högt. Det mesta av utrustning på demobilen: HUD, gigantofälgar, drag, skinnklädsel, mm. Bara inte snabbladdning. Onödig detalj. Går nog att speca billigare och bli nöjd. Minsta fälgar är 19 tum. Försökte få säljaren att säga 18, men det gick inte.
Under var den plan. Plåt under mitten, fram tyvärr plast och bara lite uppåtlutning till ko(mygg)fångaren. Profilen längst ner på kofångaren är inte gjord för att utmana snödrivor tror jag.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Tackar, bra info.Vrjorn skrev:Inte direkt trångt att komma in fram. Mer att det kändes som onödigt mkt instrumentbräda. Sitter ju inte en ratt på bägge sidor...martinot skrev:Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?
Bak bra med plats. Ska man klaga lite så stack mittkonsolen ut lite bakom stolsryggarna nere vid golvet, men i övrigt var det plant.
Priset var högt. Det mesta av utrustning på demobilen: HUD, gigantofälgar, drag, skinnklädsel, mm. Bara inte snabbladdning. Onödig detalj. Går nog att speca billigare och bli nöjd. Minsta fälgar är 19 tum. Försökte få säljaren att säga 18, men det gick inte.
Under var den plan. Plåt under mitten, fram tyvärr plast och bara lite uppåtlutning till ko(mygg)fångaren. Profilen längst ner på kofångaren är inte gjord för att utmana snödrivor tror jag.
Synd att de inte går att få med 18"!
Även om jag gillar att köra hårt och sportigt, så föredrar jag ändå 18" på alla våra bilar som skall användas i vardagen (dvs. inte vara rena sportbilar för bankörning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Leveranstider i Tyskland.
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/
Prestandadata
Orderdatum:
iV80 från kW37 2020
iV60 från slutet av september 2020
Founders Edition och Coupe Version iV60 / iV80 från Q2 2021
iV50, vRS och vRS Coupe från mitten av andra kvartalet 2021
iV80x och iV80x Coupe från mitten av Q3 2021
Utgivningsdatum:
iV80 första leveranser från februari 2021
iV60 mitt i andra kvartalet 2021
Grundarutgåvor antagligen samtidigt som iV60 / iV80
iV50, iV80X och vRS Q3-Q4 2021
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Alright. Ser klart intressant ut, som sagt. Bommade provkörningshelgen med två veckor nästan .
Men stör mig på förbrukningssiffrorna.
Hjälp mig tänka:
77000Wh batteri och en förbrukning på 169Wh/km då får jag räckvidden till 455km; hur kan då räckvidden anges till 531km? Så tröttsamt.
Nedförslut, högsommarvärme, medvind och solen i ryggen, det förstår jag att det krävs för att komma ned till 169Wh/km, men då har man ju ändå 20-25Wh/km ner till det som krävs för att uppnå specad räckvidd?
Och varför ska 77kWh-bilen dra mycket mer än 58kWh-bilen? Båda är ju bakhjulsdrivna och det skiljer bara 150kg..
Varför ska man alltid undersöka saker.
*bestämmer mig härmed för att kasta mig in i ett rosa skimmer framöver*
Men stör mig på förbrukningssiffrorna.
Hjälp mig tänka:
77000Wh batteri och en förbrukning på 169Wh/km då får jag räckvidden till 455km; hur kan då räckvidden anges till 531km? Så tröttsamt.
Nedförslut, högsommarvärme, medvind och solen i ryggen, det förstår jag att det krävs för att komma ned till 169Wh/km, men då har man ju ändå 20-25Wh/km ner till det som krävs för att uppnå specad räckvidd?
Och varför ska 77kWh-bilen dra mycket mer än 58kWh-bilen? Båda är ju bakhjulsdrivna och det skiljer bara 150kg..
Varför ska man alltid undersöka saker.
*bestämmer mig härmed för att kasta mig in i ett rosa skimmer framöver*
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Wltp räknar med förluster i laddningen, alltså hur mycket el måste du ladda in i bilen efter att ha kört X km. Av den anledningen så kan man inte direkt räkna på förbrukningssiffror och batterikapacitet för att få räckvidd.mastodontfilmsmats skrev:Alright. Ser klart intressant ut, som sagt. Bommade provkörningshelgen med två veckor nästan .
Men stör mig på förbrukningssiffrorna.
Hjälp mig tänka:
77000Wh batteri och en förbrukning på 169Wh/km då får jag räckvidden till 455km; hur kan då räckvidden anges till 531km? Så tröttsamt.
Nedförslut, högsommarvärme, medvind och solen i ryggen, det förstår jag att det krävs för att komma ned till 169Wh/km, men då har man ju ändå 20-25Wh/km ner till det som krävs för att uppnå specad räckvidd?
Och varför ska 77kWh-bilen dra mycket mer än 58kWh-bilen? Båda är ju bakhjulsdrivna och det skiljer bara 150kg..
Varför ska man alltid undersöka saker.
*bestämmer mig härmed för att kasta mig in i ett rosa skimmer framöver*
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Tackar, då har jag lärt mig nåt nytt idag.
*kliver ur min rosa bubbla igen*
*kliver ur min rosa bubbla igen*
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
När jag tog offert från Skoda fick jag 6.5% rabatt innan jag ens börjat pruta.martinot skrev:Ouch! Har sett fram emot Enyaq för farsan som tycker vår M3:a är för dyr...Magnus71 skrev:Var också och kollade på demobil idag. Otroligt snygg och välgjord. Imponerande. Helt klart Audikänsla. Klasskillnad mot ID3.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
För det priset tycker man ju att man även skulle fått AWD istället för endast 2WD.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Hepp! Lustigt system!McFace skrev:När jag tog offert från Skoda fick jag 6.5% rabatt innan jag ens börjat pruta.martinot skrev:Ouch! Har sett fram emot Enyaq för farsan som tycker vår M3:a är för dyr...Magnus71 skrev:Var också och kollade på demobil idag. Otroligt snygg och välgjord. Imponerande. Helt klart Audikänsla. Klasskillnad mot ID3.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
För det priset tycker man ju att man även skulle fått AWD istället för endast 2WD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Säg den glädje som vararmastodontfilmsmats skrev:Tackar, då har jag lärt mig nåt nytt idag.
*kliver ur min rosa bubbla igen*
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Eftersom jag nu klivit ur det rosa skimret och hjärnan tydligen inte låtit bli tänka under tiden jag var i bubblan (strax över en timme):
Detta innebär att skoda föreslår att bilen skall dra 145Wh/km (när den väl är laddad, då)... Det är rätt aggressiva siffror, och inte så lite imponerande om det ens stämmer någorlunda med tanke på storleken på bilen.
edit: Cirkapris i Sverige: 448 500 kr (lilla batteriet) 547 700 kr (stora batteriet)
edit: För SR+ motsvarar motsvarande beräkning ca 120Wh/km
Detta innebär att skoda föreslår att bilen skall dra 145Wh/km (när den väl är laddad, då)... Det är rätt aggressiva siffror, och inte så lite imponerande om det ens stämmer någorlunda med tanke på storleken på bilen.
edit: Cirkapris i Sverige: 448 500 kr (lilla batteriet) 547 700 kr (stora batteriet)
edit: För SR+ motsvarar motsvarande beräkning ca 120Wh/km
Senast redigerad av mastodontfilmsmats, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det är faktiskt grymt imponerande håller jag med om!mastodontfilmsmats skrev:Detta innebär att skoda föreslår att bilen skall dra 145Wh/km (när den väl är laddad, då).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Nu kan man beställa basversionen av Skoda Enyaq i Tyskland.
https://www.electrive.net/2021/03/05/be ... oda-enyaq/
Beställningsstart för grundversionen av Škoda Enyaq.
accepterar nu order på Enyaq iV-startnivå 50 i Tyskland. Enyaq iV 50 med 109 kW motor och 55 kWh batterikapacitet (brutto) kan nu beställas från 33 800 euro - före finansiering. Detta minskar inte bara priset utan också friheten att välja utrustning.
Om du drar av den finansiering som för närvarande gäller i Tyskland via miljöbonusen, innovationsbonusen och tillverkarens andel på 9 570 euro, är slutkundpriset från 24 230 euro. Škoda specificerar inte i meddelandet från när den nya grundläggande Enyaq ska levereras om beställningen görs i rätt tid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension