Hepp! Lustigt system!McFace skrev:När jag tog offert från Skoda fick jag 6.5% rabatt innan jag ens börjat pruta.martinot skrev:Ouch! Har sett fram emot Enyaq för farsan som tycker vår M3:a är för dyr...Magnus71 skrev:Var också och kollade på demobil idag. Otroligt snygg och välgjord. Imponerande. Helt klart Audikänsla. Klasskillnad mot ID3.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
För det priset tycker man ju att man även skulle fått AWD istället för endast 2WD.
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Säg den glädje som vararmastodontfilmsmats skrev:Tackar, då har jag lärt mig nåt nytt idag.
*kliver ur min rosa bubbla igen*
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Eftersom jag nu klivit ur det rosa skimret och hjärnan tydligen inte låtit bli tänka under tiden jag var i bubblan (strax över en timme):
Detta innebär att skoda föreslår att bilen skall dra 145Wh/km (när den väl är laddad, då)... Det är rätt aggressiva siffror, och inte så lite imponerande om det ens stämmer någorlunda med tanke på storleken på bilen.
edit: Cirkapris i Sverige: 448 500 kr (lilla batteriet) 547 700 kr (stora batteriet)
edit: För SR+ motsvarar motsvarande beräkning ca 120Wh/km
Detta innebär att skoda föreslår att bilen skall dra 145Wh/km (när den väl är laddad, då)... Det är rätt aggressiva siffror, och inte så lite imponerande om det ens stämmer någorlunda med tanke på storleken på bilen.
edit: Cirkapris i Sverige: 448 500 kr (lilla batteriet) 547 700 kr (stora batteriet)
edit: För SR+ motsvarar motsvarande beräkning ca 120Wh/km
Senast redigerad av mastodontfilmsmats, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det är faktiskt grymt imponerande håller jag med om!mastodontfilmsmats skrev:Detta innebär att skoda föreslår att bilen skall dra 145Wh/km (när den väl är laddad, då).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Nu kan man beställa basversionen av Skoda Enyaq i Tyskland.
https://www.electrive.net/2021/03/05/be ... oda-enyaq/
Beställningsstart för grundversionen av Škoda Enyaq.
accepterar nu order på Enyaq iV-startnivå 50 i Tyskland. Enyaq iV 50 med 109 kW motor och 55 kWh batterikapacitet (brutto) kan nu beställas från 33 800 euro - före finansiering. Detta minskar inte bara priset utan också friheten att välja utrustning.
Om du drar av den finansiering som för närvarande gäller i Tyskland via miljöbonusen, innovationsbonusen och tillverkarens andel på 9 570 euro, är slutkundpriset från 24 230 euro. Škoda specificerar inte i meddelandet från när den nya grundläggande Enyaq ska levereras om beställningen görs i rätt tid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 23 mar 2021 15:35
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Hej,
Har förbokat en Enyaq IV80 och letar efter kompletta vinterhjul.
Kan man ha 18' eller måsta man ta 19' vinterhjul? Skoda säger att de bara har 19' men är tveksam då jag tror det räcker med 18'. Har försökt googla mig fram men hittar inget.
Mvh
Björn
Har förbokat en Enyaq IV80 och letar efter kompletta vinterhjul.
Kan man ha 18' eller måsta man ta 19' vinterhjul? Skoda säger att de bara har 19' men är tveksam då jag tror det räcker med 18'. Har försökt googla mig fram men hittar inget.
Mvh
Björn
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Mötte ungefär 10 lastbilar fullastade med Enyaq på E6an utanför Landskrona imorse vid åttatiden, på väg norrut.
Antar det är bilar som skall till handlarna för demo, eller har de redan börjat med kundleveranser?
Antar det är bilar som skall till handlarna för demo, eller har de redan börjat med kundleveranser?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Norge?Force-Walker skrev:Mötte ungefär 10 lastbilar fullastade med Enyaq på E6an utanför Landskrona imorse vid åttatiden, på väg norrut.
Antar det är bilar som skall till handlarna för demo, eller har de redan börjat med kundleveranser?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Har fått bekräftad produktionsvecka för den Enyaq iV80 som jag beställt. Enligt säljaren börjar den byggas vecka 15, alltså om 2 veckor, och leverans sker ungefär 1 månad senare, kring mitten av maj.
Är det någon annan här som fått bekräftelse av produktionsvecka?
Är det någon annan här som fått bekräftelse av produktionsvecka?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Har en fundering om Enyaq, och fram till i förrgår var jag nästan övertygad om att denna låg högt upp på min lista.
Men mina funderingar, hela tiden när jag räknat och vänt i konfiguratorn så har jag i botten tagit 80-versionen med 50 mils räckvidd och hamnat strax över 600K
Sen krånglade de till det med en Sportline-version som med vissa färger passar bättre in med lite svarta detaljer...
Av någon anledning tittade jag på en konfigurering med 60 kW version och med samma specifikation blev den över 50K billigare även med värmepumpen tillagd så är då frågan om det är värt 50K för 10 mil?
I dagsläget har jag en Leaf 40 kW som med en bra dag har 25 mils räckvidd (som inte inträffar ofta...) och har absolut inga problem med räckvidden 99 dagar av 100.
Hur skall man tänka? Det är inget "Need to have" med dessa mil utan mer "Nice to have" de få gånger vi åker till stugan i fjällen. (i dagsläget lånar vi bil när vi åker till fjälls eftersom Leaf inte har dragkrok och vi har ett skotersläp med).
Rutten vi passerar till stugan är Uppsala-Gävle-Hudiksvall-Sveg och jag har koll på att det finns laddare på fler ställen, hela resvägen är ca 46 mil enkel för oss.
Hade det vart tjänstebil så hade jag valt 80 då 60 troligen blivit dyrare pga all extrautrustning som lagts till men nu är det privat.
Jo, vet att Tesla M3 SR+ har liknande räckvidd och inte fasligt dyrare med den är en sedan och det är inte snällt mot vovven att låsa in honom där i mörkret så en sedan går fetbort.
Hur skall man tänka?
Sen så igår blev det i går även officiellt att Polestar 2 kommer i 2WD och 40 mils räckvidd, och egentligen vill jag inte ha en SUV så nu blev inte lättare heller...
Det skall inte vara lätt, men hur skall man tänka?
Men mina funderingar, hela tiden när jag räknat och vänt i konfiguratorn så har jag i botten tagit 80-versionen med 50 mils räckvidd och hamnat strax över 600K
Sen krånglade de till det med en Sportline-version som med vissa färger passar bättre in med lite svarta detaljer...
Av någon anledning tittade jag på en konfigurering med 60 kW version och med samma specifikation blev den över 50K billigare även med värmepumpen tillagd så är då frågan om det är värt 50K för 10 mil?
I dagsläget har jag en Leaf 40 kW som med en bra dag har 25 mils räckvidd (som inte inträffar ofta...) och har absolut inga problem med räckvidden 99 dagar av 100.
Hur skall man tänka? Det är inget "Need to have" med dessa mil utan mer "Nice to have" de få gånger vi åker till stugan i fjällen. (i dagsläget lånar vi bil när vi åker till fjälls eftersom Leaf inte har dragkrok och vi har ett skotersläp med).
Rutten vi passerar till stugan är Uppsala-Gävle-Hudiksvall-Sveg och jag har koll på att det finns laddare på fler ställen, hela resvägen är ca 46 mil enkel för oss.
Hade det vart tjänstebil så hade jag valt 80 då 60 troligen blivit dyrare pga all extrautrustning som lagts till men nu är det privat.
Jo, vet att Tesla M3 SR+ har liknande räckvidd och inte fasligt dyrare med den är en sedan och det är inte snällt mot vovven att låsa in honom där i mörkret så en sedan går fetbort.
Hur skall man tänka?
Sen så igår blev det i går även officiellt att Polestar 2 kommer i 2WD och 40 mils räckvidd, och egentligen vill jag inte ha en SUV så nu blev inte lättare heller...
Det skall inte vara lätt, men hur skall man tänka?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Erxon skrev:Har en fundering om Enyaq, och fram till i förrgår var jag nästan övertygad om att denna låg högt upp på min lista.
Men mina funderingar, hela tiden när jag räknat och vänt i konfiguratorn så har jag i botten tagit 80-versionen med 50 mils räckvidd och hamnat strax över 600K
Sen krånglade de till det med en Sportline-version som med vissa färger passar bättre in med lite svarta detaljer...
Av någon anledning tittade jag på en konfigurering med 60 kW version och med samma specifikation blev den över 50K billigare även med värmepumpen tillagd så är då frågan om det är värt 50K för 10 mil?
I dagsläget har jag en Leaf 40 kW som med en bra dag har 25 mils räckvidd (som inte inträffar ofta...) och har absolut inga problem med räckvidden 99 dagar av 100.
Hur skall man tänka? Det är inget "Need to have" med dessa mil utan mer "Nice to have" de få gånger vi åker till stugan i fjällen. (i dagsläget lånar vi bil när vi åker till fjälls eftersom Leaf inte har dragkrok och vi har ett skotersläp med).
Rutten vi passerar till stugan är Uppsala-Gävle-Hudiksvall-Sveg och jag har koll på att det finns laddare på fler ställen, hela resvägen är ca 46 mil enkel för oss.
Hade det vart tjänstebil så hade jag valt 80 då 60 troligen blivit dyrare pga all extrautrustning som lagts till men nu är det privat.
Jo, vet att Tesla M3 SR+ har liknande räckvidd och inte fasligt dyrare med den är en sedan och det är inte snällt mot vovven att låsa in honom där i mörkret så en sedan går fetbort.
Hur skall man tänka?
Sen så igår blev det i går även officiellt att Polestar 2 kommer i 2WD och 40 mils räckvidd, och egentligen vill jag inte ha en SUV så nu blev inte lättare heller...
Det skall inte vara lätt, men hur skall man tänka?
Jag hade fortsatt låna bil till fjällresan. Kan gå riktigt tungt till Sveg. Uppför, motvind, kallt, snö... Du riskerar att behöva ladda 3-4 ggr. Med risk för kö vid vartenda stopp.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Svårt att säga. Är inte heller någon SUV-fantast, men det jag sett av Polestar 2 och (på bilder/video) av Model Y, är att de inte är några extrema SUV:ar, utan mer av lite högre (men fortfarande relativt låga) mellanstora halvkombi.Erxon skrev:Har en fundering om Enyaq, och fram till i förrgår var jag nästan övertygad om att denna låg högt upp på min lista.
Men mina funderingar, hela tiden när jag räknat och vänt i konfiguratorn så har jag i botten tagit 80-versionen med 50 mils räckvidd och hamnat strax över 600K
Sen krånglade de till det med en Sportline-version som med vissa färger passar bättre in med lite svarta detaljer...
Av någon anledning tittade jag på en konfigurering med 60 kW version och med samma specifikation blev den över 50K billigare även med värmepumpen tillagd så är då frågan om det är värt 50K för 10 mil?
I dagsläget har jag en Leaf 40 kW som med en bra dag har 25 mils räckvidd (som inte inträffar ofta...) och har absolut inga problem med räckvidden 99 dagar av 100.
Hur skall man tänka? Det är inget "Need to have" med dessa mil utan mer "Nice to have" de få gånger vi åker till stugan i fjällen. (i dagsläget lånar vi bil när vi åker till fjälls eftersom Leaf inte har dragkrok och vi har ett skotersläp med).
Rutten vi passerar till stugan är Uppsala-Gävle-Hudiksvall-Sveg och jag har koll på att det finns laddare på fler ställen, hela resvägen är ca 46 mil enkel för oss.
Hade det vart tjänstebil så hade jag valt 80 då 60 troligen blivit dyrare pga all extrautrustning som lagts till men nu är det privat.
Jo, vet att Tesla M3 SR+ har liknande räckvidd och inte fasligt dyrare med den är en sedan och det är inte snällt mot vovven att låsa in honom där i mörkret så en sedan går fetbort.
Hur skall man tänka?
Sen så igår blev det i går även officiellt att Polestar 2 kommer i 2WD och 40 mils räckvidd, och egentligen vill jag inte ha en SUV så nu blev inte lättare heller...
Det skall inte vara lätt, men hur skall man tänka?
Så kan du klara dig ett tag till i din Leaf, så skulle jag förutom Enyaq även jämfört med Polestar 2 och Model Y (kanske även den i framtiden kommer i en billigare 2WD-version). Men alla de tre låter som bra bilar både för att ha hund i, men även som vettiga dragbilar. Fördelen med MY blir ju Tesla SuC som är guld på vägen till fjällstugan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jo, att en Tesla skulle vara optimalt för oss vid fjällresan är inget man kan ta bort, en liten toppning i Sveg när vi har ca 6 mil kvar skulle göra att man inte har några problem vid stugan. Men det kanske är lite overkill att köpa bil för 1-2 resor om året. Lite tvärt emot många som skaffar bil för 1-2 resor om året.martinot skrev:Svårt att säga. Är inte heller någon SUV-fantast, men det jag sett av Polestar 2 och (på bilder/video) av Model Y, är att de inte är några extrema SUV:ar, utan mer av lite högre (men fortfarande relativt låga) mellanstora halvkombi.Erxon skrev:Har en fundering om Enyaq, och fram till i förrgår var jag nästan övertygad om att denna låg högt upp på min lista.
Men mina funderingar, hela tiden när jag räknat och vänt i konfiguratorn så har jag i botten tagit 80-versionen med 50 mils räckvidd och hamnat strax över 600K
Sen krånglade de till det med en Sportline-version som med vissa färger passar bättre in med lite svarta detaljer...
Av någon anledning tittade jag på en konfigurering med 60 kW version och med samma specifikation blev den över 50K billigare även med värmepumpen tillagd så är då frågan om det är värt 50K för 10 mil?
I dagsläget har jag en Leaf 40 kW som med en bra dag har 25 mils räckvidd (som inte inträffar ofta...) och har absolut inga problem med räckvidden 99 dagar av 100.
Hur skall man tänka? Det är inget "Need to have" med dessa mil utan mer "Nice to have" de få gånger vi åker till stugan i fjällen. (i dagsläget lånar vi bil när vi åker till fjälls eftersom Leaf inte har dragkrok och vi har ett skotersläp med).
Rutten vi passerar till stugan är Uppsala-Gävle-Hudiksvall-Sveg och jag har koll på att det finns laddare på fler ställen, hela resvägen är ca 46 mil enkel för oss.
Hade det vart tjänstebil så hade jag valt 80 då 60 troligen blivit dyrare pga all extrautrustning som lagts till men nu är det privat.
Jo, vet att Tesla M3 SR+ har liknande räckvidd och inte fasligt dyrare med den är en sedan och det är inte snällt mot vovven att låsa in honom där i mörkret så en sedan går fetbort.
Hur skall man tänka?
Sen så igår blev det i går även officiellt att Polestar 2 kommer i 2WD och 40 mils räckvidd, och egentligen vill jag inte ha en SUV så nu blev inte lättare heller...
Det skall inte vara lätt, men hur skall man tänka?
Så kan du klara dig ett tag till i din Leaf, så skulle jag förutom Enyaq även jämfört med Polestar 2 och Model Y (kanske även den i framtiden kommer i en billigare 2WD-version). Men alla de tre låter som bra bilar både för att ha hund i, men även som vettiga dragbilar. Fördelen med MY blir ju Tesla SuC som är guld på vägen till fjällstugan.
För årets övriga 51 veckor är jag övertygad om att 40 mils räckvidd är tillräckligt (då jag i princip klarar mig nu med 20-25 mils räckvidd) så förutom Enyaq så räknar jag lite på en Polestar SR men med den pengen den kostar får får man lätt en Enyaq med stora batteriet...
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Skall provköra en Enyaq på lördag. Blir intressant med egen upplevelse efter all jag läst i tråden. Kommer även köra en ID4 direkt efter dom jämförelse.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag provade båda i tisdags och föll för skodan. Gillar inte vw avskalade interiör ( smak sak ), den kändes mer plastig också och den är mindre, speciellt i bagaget.
Enyaqen har ju en del plast också men ger inte känsla av det utan känns ombonat. Tycker även att den är snygg.
Några saker jag gillar med enyaqen
Interiören, ger ombonad känsla
Skärmen
Bagaget, känns mer kombi än suv, och ej fast hatthylla som i tex id4
Gott om plats i baksätet, och smarta kopphållare som fälls ut fram i armstödet typ etron och ej fasta hållare i mitten
230v uttag, vet inte effekt men troligen 150w, hade gärna sett 1500w
Saker jag inte gillar
Tycker skärmen är vinklad fel, den är vinklad helt rak fram och tyckte det kändes fel. Kan dock vara en vanesak
Ingen frunk
Tror jag fattat det rätt men om jag aktiverar farthållaren så måste jag aktivt aktivera både radarn till farthållaren och lane assist via knappar på ratten, känns som att det borde aktiveras bara man sätter på farthållaren.
Tänker låna hem bilen en hel dag så vi får lasta in ungar med barnstolar osv
Ska byta ut fruns diesel skit bil
Sen var ju Q4an sjukt snygg också men tror mer på skodan ändå
Har som bäst fått 6,5% rabatt samt fri service i tre år och 3.9% ränta vid privatköp, ska försöka pressa upp rabatten lite till
Enyaqen har ju en del plast också men ger inte känsla av det utan känns ombonat. Tycker även att den är snygg.
Några saker jag gillar med enyaqen
Interiören, ger ombonad känsla
Skärmen
Bagaget, känns mer kombi än suv, och ej fast hatthylla som i tex id4
Gott om plats i baksätet, och smarta kopphållare som fälls ut fram i armstödet typ etron och ej fasta hållare i mitten
230v uttag, vet inte effekt men troligen 150w, hade gärna sett 1500w
Saker jag inte gillar
Tycker skärmen är vinklad fel, den är vinklad helt rak fram och tyckte det kändes fel. Kan dock vara en vanesak
Ingen frunk
Tror jag fattat det rätt men om jag aktiverar farthållaren så måste jag aktivt aktivera både radarn till farthållaren och lane assist via knappar på ratten, känns som att det borde aktiveras bara man sätter på farthållaren.
Tänker låna hem bilen en hel dag så vi får lasta in ungar med barnstolar osv
Ska byta ut fruns diesel skit bil
Sen var ju Q4an sjukt snygg också men tror mer på skodan ändå
Har som bäst fått 6,5% rabatt samt fri service i tre år och 3.9% ränta vid privatköp, ska försöka pressa upp rabatten lite till
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Vart finns den i Sverige?Elix747 skrev:Skall provköra en Enyaq på lördag. Blir intressant med egen upplevelse efter all jag läst i tråden. Kommer även köra en ID4 direkt efter dom jämförelse.
Kan du jämföra möjligheten till maximal regenerering i jämförelse med ID 4 så vore jag tacksam.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag har bokat provkörning i Borås. Finns nog på många ställen. Kolla på deras hemsida. (Man får välja provkörningsort när man bokar)Cyprezz skrev:Vart finns den i Sverige?Elix747 skrev:Skall provköra en Enyaq på lördag. Blir intressant med egen upplevelse efter all jag läst i tråden. Kommer även köra en ID4 direkt efter dom jämförelse.
Kan du jämföra möjligheten till maximal regenerering i jämförelse med ID 4 så vore jag tacksam.
Jag skall försöka ge min bild på provkörningen. Jag kör Model 3 idag så det blir med den som referens.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Toveks? Köp den bara inte där, det är den mest inkompetenta handlaren jag någonsin använt...Elix747 skrev:Jag har bokat provkörning i Borås. Finns nog på många ställen. Kolla på deras hemsida. (Man får välja provkörningsort när man bokar)Cyprezz skrev:Vart finns den i Sverige?Elix747 skrev:Skall provköra en Enyaq på lördag. Blir intressant med egen upplevelse efter all jag läst i tråden. Kommer även köra en ID4 direkt efter dom jämförelse.
Kan du jämföra möjligheten till maximal regenerering i jämförelse med ID 4 så vore jag tacksam.
Jag skall försöka ge min bild på provkörningen. Jag kör Model 3 idag så det blir med den som referens.
Deras ID4 demo är en vanlig 1st förresten, inte Max som de flesta andra har.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Tack för tipset. Jag har aldrig köpt någon VAG bil.pingflood skrev:Toveks? Köp den bara inte där, det är den mest inkompetenta handlaren jag någonsin använt...Elix747 skrev:Jag har bokat provkörning i Borås. Finns nog på många ställen. Kolla på deras hemsida. (Man får välja provkörningsort när man bokar)Cyprezz skrev:Vart finns den i Sverige?Elix747 skrev:Skall provköra en Enyaq på lördag. Blir intressant med egen upplevelse efter all jag läst i tråden. Kommer även köra en ID4 direkt efter dom jämförelse.
Kan du jämföra möjligheten till maximal regenerering i jämförelse med ID 4 så vore jag tacksam.
Jag skall försöka ge min bild på provkörningen. Jag kör Model 3 idag så det blir med den som referens.
Deras ID4 demo är en vanlig 1st förresten, inte Max som de flesta andra har.
Vi är nöjda med vår Model 3. Men det finns snart en liten hund som ställer till det. Därav funderingar på alternativ till M3 eller fortsätta med Tesla.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
lite ncap tester.
nästan i samma nivå som id4 men lite snällare mot cyklist (nästan)
/micke
nästan i samma nivå som id4 men lite snällare mot cyklist (nästan)
/micke
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag provkörde en Enyaq iV80 idag och hade liknande erfarenheter som Macki längre upp i tråden.
Inredningen känns och ser betydligt bättre ut än ID4, och jag upplevde den även som rymligare. Baksätet hade gott om plats, så det var inga problem att få in bilbarnstolen. Min lilla dotter verkade även föredra Enyaq eftersom hon spydde när vi testade VW ID, men idag mådde hon bara bra.
Att skärmen är vänd rakt bakåt var inga problem för mig, kanske beroende på att jag har det så idag. Infotainment systemet hann jag bara testa lite snabbt, och det var inte alls så illa som jag hade befarat. Med uppdatering av mjukvaran blir det säkert riktigt bra.
Bilen kändes trots sin höga vikt förvånansvärt rapp i accelerationen.
På större väg med högre hastighet upplevde jag den lite bullrigare än vad jag hade föreställt mig, men det kanske beror på 21" däcken, för i stadstrafik var den väldigt tyst.
Allt som allt var jag väldigt nöjd med den, och ser fram emot leveransen av min om 3-4 veckor.
Inredningen känns och ser betydligt bättre ut än ID4, och jag upplevde den även som rymligare. Baksätet hade gott om plats, så det var inga problem att få in bilbarnstolen. Min lilla dotter verkade även föredra Enyaq eftersom hon spydde när vi testade VW ID, men idag mådde hon bara bra.
Att skärmen är vänd rakt bakåt var inga problem för mig, kanske beroende på att jag har det så idag. Infotainment systemet hann jag bara testa lite snabbt, och det var inte alls så illa som jag hade befarat. Med uppdatering av mjukvaran blir det säkert riktigt bra.
Bilen kändes trots sin höga vikt förvånansvärt rapp i accelerationen.
På större väg med högre hastighet upplevde jag den lite bullrigare än vad jag hade föreställt mig, men det kanske beror på 21" däcken, för i stadstrafik var den väldigt tyst.
Allt som allt var jag väldigt nöjd med den, och ser fram emot leveransen av min om 3-4 veckor.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Snabbare laddning på gång för Enyaq.
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... koda-enyaqFör bilar som byggs efter 25 maj ligger maxeffekten på 130 kW oavsett batteristorlek; det kan vara värt att välja en bil som rullat av bandet efter detta datum
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Pga hårdvara tro?Zalman3 skrev:Snabbare laddning på gång för Enyaq.
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... koda-enyaqFör bilar som byggs efter 25 maj ligger maxeffekten på 130 kW oavsett batteristorlek; det kan vara värt att välja en bil som rullat av bandet efter detta datum
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ouch! 130kW var ju inte mycket!Zalman3 skrev:Snabbare laddning på gång för Enyaq.
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... koda-enyaqFör bilar som byggs efter 25 maj ligger maxeffekten på 130 kW oavsett batteristorlek; det kan vara värt att välja en bil som rullat av bandet efter detta datum
Vad låg den på tidigare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
50, 100 eller 125kW.martinot skrev:Ouch! 130kW var ju inte mycket!Zalman3 skrev:Snabbare laddning på gång för Enyaq.
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... koda-enyaqFör bilar som byggs efter 25 maj ligger maxeffekten på 130 kW oavsett batteristorlek; det kan vara värt att välja en bil som rullat av bandet efter detta datum
Vad låg den på tidigare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension