Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Erxon »

Var idag inne på Skoda i Bredden och provsatt den Enyaq de har där för visning.

Storleksmässigt är den helt OK för våra ändamål, kan helt klart vara ett alternativ till nästa bil
Denna hade "Lodge" inredningen och kan även där tänka mig att lägga till de 6700 för denna mot standard
Elstol på förarsidan är ett måste i alla fall

Räknat lite snabbt och skulle hamna på ca 600K för en IV80 med de tillägg jag gjorde
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7567
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mikebike »

Erxon skrev:
Var idag inne på Skoda i Bredden och provsatt den Enyaq de har där för visning.

Storleksmässigt är den helt OK för våra ändamål, kan helt klart vara ett alternativ till nästa bil
Denna hade "Lodge" inredningen och kan även där tänka mig att lägga till de 6700 för denna mot standard
Elstol på förarsidan är ett måste i alla fall

Räknat lite snabbt och skulle hamna på ca 600K för en IV80 med de tillägg jag gjorde
2WD eller AWD?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Erxon »

mikebike skrev:
Erxon skrev:
Var idag inne på Skoda i Bredden och provsatt den Enyaq de har där för visning.

Storleksmässigt är den helt OK för våra ändamål, kan helt klart vara ett alternativ till nästa bil
Denna hade "Lodge" inredningen och kan även där tänka mig att lägga till de 6700 för denna mot standard
Elstol på förarsidan är ett måste i alla fall

Räknat lite snabbt och skulle hamna på ca 600K för en IV80 med de tillägg jag gjorde
2WD eller AWD?
RWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Zalman3 »

Skoda lyckades leverera 600 Enyaq 2020.
Skoda Delivers First 600 Enyaq iV In 2020
https://insideevs.com/news/466830/first ... ales-2020/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
RyssenKefir
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 aug 2020 11:58

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av RyssenKefir »

Börjar dyka upp lite klipp på tuben från första bilarna hos kunder.



Även en video som förklarar Skodas infotainment, trodde faktiskt inte dom skulle ha en egen version gentemot VW

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Elix747 »

Såg min första Enyaq idag. Tyckte den såg bra ut. Tjeckiska regplåtar. Direkt från fabriken tro?
9C1132AA-078D-49F1-9E72-DE4DC4D56448.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19560
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Bjelke »

Enyaq-spotting! :)
Grattis! :) typ
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av HelectriC »

Elix747 skrev:
Såg min första Enyaq idag. Tyckte den såg bra ut. Tjeckiska regplåtar. Direkt från fabriken tro?
9C1132AA-078D-49F1-9E72-DE4DC4D56448.jpeg
Ser ganska stor ut
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Delta »

Varför går den inte för egen maskin? :roll:
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Elix747 »

HelectriC skrev:
Elix747 skrev:
Såg min första Enyaq idag. Tyckte den såg bra ut. Tjeckiska regplåtar. Direkt från fabriken tro?
9C1132AA-078D-49F1-9E72-DE4DC4D56448.jpeg
Ser ganska stor ut
Håller med. På bilden ser den till och med större ut än Q7:an som drar den.
I verkligheten såg den ganska stor ut, men inte riktigt så stor som på bilden.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Hur är den säkrad på släpen? Sitter den bara i de där vaggorna i framhjulet? :shock:
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Elix747 »

mastodontfilmsmats skrev:
Hur är den säkrad på släpen? Sitter den bara i de där vaggorna i framhjulet? :shock:
Ser ut som kanske ett band runt hjulen. För att få exakt svar på det får vi hoppas att den som körde läser detta och svarar. Det var på R40 utanför Göteborg.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Ric »

Elix747 skrev:
Såg min första Enyaq idag. Tyckte den såg bra ut. Tjeckiska regplåtar. Direkt från fabriken tro?
9C1132AA-078D-49F1-9E72-DE4DC4D56448.jpeg
Den går nog mellan återförsäljare som visningsbil.
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-turne
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Ric »

Någon som vet vilken effekt det är på kupevärmaren om man inte väljer värmepump?

Enligt en försäljare så gick det inte att förvärma bilen utan värmepump, det har jag svårt att tro.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Elix747 »

Ric skrev:
Elix747 skrev:
Såg min första Enyaq idag. Tyckte den såg bra ut. Tjeckiska regplåtar. Direkt från fabriken tro?
9C1132AA-078D-49F1-9E72-DE4DC4D56448.jpeg
Den går nog mellan återförsäljare som visningsbil.
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-turne
Aha. Det ser ut som den var på väg från visning i Bäckebol för visning i Borås om några dagar. Kanske kan åka dit och titta.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av McFace »

Ric skrev:
Någon som vet vilken effekt det är på kupevärmaren om man inte väljer värmepump?

Enligt en försäljare så gick det inte att förvärma bilen utan värmepump, det har jag svårt att tro.
Är du säker på att den ens är valbar på svenska modeller?
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Ric »

McFace skrev:
Ric skrev:
Någon som vet vilken effekt det är på kupevärmaren om man inte väljer värmepump?

Enligt en försäljare så gick det inte att förvärma bilen utan värmepump, det har jag svårt att tro.
Är du säker på att den ens är valbar på svenska modeller?
Ja, den med minsta batteriet. Jag har gjort en någorlunda ekonomisk konfiguration med ett bruttopris på 465 400 kronor: Konfigurations ID C765SWB7
Vrjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 nov 2020 14:32

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Vrjorn »

Var och provsatt och klämde lite på en Enyaq idag. Trevliga stolar med bra stöd. Jag som är 187cm fick plats bakom mig själv i baksätet utan problem. Sköna säten även bak. Bagaget hyggligt rymligt. Men det kunde fått vara större förstås. Vid passagerarsätet fram sticker liksom instrumentbrädan fram mot kroppen. Knappt det gick att sitta med fötterna på golvet inne vid stolen. Mkt plats att sträcka ut dem dock. Undrar vad som sitter under där, hoppas det inte bara är design.
Demobilar kommer i april. Leverans slutet sommaren någon gång. De med 4hjulddrift senare. Så inte så mkt nytt egentligen. 50kW laddning är standard! Snabbare kostar ca 5000kr. Matrixljus är standard men inte rimlig laddning... :shock:
Taklast 75kg, men kanske bara var en killgissning av försäljaren.
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Magnus71 »

Var också och kollade på demobil idag. Otroligt snygg och välgjord. Imponerande. Helt klart Audikänsla. Klasskillnad mot ID3.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Ric »

Brunnslocken som skulle föreställa fälgar kostar en del på visningsbilen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

Vrjorn skrev:
Var och provsatt och klämde lite på en Enyaq idag. Trevliga stolar med bra stöd. Jag som är 187cm fick plats bakom mig själv i baksätet utan problem. Sköna säten även bak. Bagaget hyggligt rymligt. Men det kunde fått vara större förstås. Vid passagerarsätet fram sticker liksom instrumentbrädan fram mot kroppen. Knappt det gick att sitta med fötterna på golvet inne vid stolen. Mkt plats att sträcka ut dem dock. Undrar vad som sitter under där, hoppas det inte bara är design.
Demobilar kommer i april. Leverans slutet sommaren någon gång. De med 4hjulddrift senare. Så inte så mkt nytt egentligen. 50kW laddning är standard! Snabbare kostar ca 5000kr. Matrixljus är standard men inte rimlig laddning... :shock:
Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?

Jag tar ju mycket hellre snabbladdning än matrixljus om jag måste välja.

Snabbladdning på 300 kW borde vara standard, och med möjlighet att välja till matrixljus som extra (det hade ändå varit utmärkt att kunna välja till).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

Magnus71 skrev:
Var också och kollade på demobil idag. Otroligt snygg och välgjord. Imponerande. Helt klart Audikänsla. Klasskillnad mot ID3.
Men priset på visningsbilen (2wd) var 680 000kr (!!). Nej tack.
Då är säkert inroparen med lilla batteriet det bättre valet.
Ouch! :( Har sett fram emot Enyaq för farsan som tycker vår M3:a är för dyr...

För det priset tycker man ju att man även skulle fått AWD istället för endast 2WD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Ric »

martinot skrev:
Vrjorn skrev:
Var och provsatt och klämde lite på en Enyaq idag. Trevliga stolar med bra stöd. Jag som är 187cm fick plats bakom mig själv i baksätet utan problem. Sköna säten även bak. Bagaget hyggligt rymligt. Men det kunde fått vara större förstås. Vid passagerarsätet fram sticker liksom instrumentbrädan fram mot kroppen. Knappt det gick att sitta med fötterna på golvet inne vid stolen. Mkt plats att sträcka ut dem dock. Undrar vad som sitter under där, hoppas det inte bara är design.
Demobilar kommer i april. Leverans slutet sommaren någon gång. De med 4hjulddrift senare. Så inte så mkt nytt egentligen. 50kW laddning är standard! Snabbare kostar ca 5000kr. Matrixljus är standard men inte rimlig laddning... :shock:
Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?

Jag tar ju mycket hellre snabbladdning än matrixljus om jag måste välja.

Snabbladdning på 300 kW borde vara standard, och med möjlighet att välja till matrixljus som extra (det hade ändå varit utmärkt att kunna välja till).
Matrisljusen är en säkerhetsutrustning, bra att det är standard.
Vrjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 nov 2020 14:32

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Vrjorn »

martinot skrev:
Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?
Inte direkt trångt att komma in fram. Mer att det kändes som onödigt mkt instrumentbräda. Sitter ju inte en ratt på bägge sidor...

Bak bra med plats. Ska man klaga lite så stack mittkonsolen ut lite bakom stolsryggarna nere vid golvet, men i övrigt var det plant.

Priset var högt. Det mesta av utrustning på demobilen: HUD, gigantofälgar, drag, skinnklädsel, mm. Bara inte snabbladdning. Onödig detalj. Går nog att speca billigare och bli nöjd. Minsta fälgar är 19 tum. Försökte få säljaren att säga 18, men det gick inte. ;)

Under var den plan. Plåt under mitten, fram tyvärr plast och bara lite uppåtlutning till ko(mygg)fångaren. Profilen längst ner på kofångaren är inte gjord för att utmana snödrivor tror jag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av martinot »

Vrjorn skrev:
martinot skrev:
Var baksätet lättare att komma in i, och mindre trångt än passagerarsätet, om jag förstått dig rätt?
Inte direkt trångt att komma in fram. Mer att det kändes som onödigt mkt instrumentbräda. Sitter ju inte en ratt på bägge sidor...

Bak bra med plats. Ska man klaga lite så stack mittkonsolen ut lite bakom stolsryggarna nere vid golvet, men i övrigt var det plant.

Priset var högt. Det mesta av utrustning på demobilen: HUD, gigantofälgar, drag, skinnklädsel, mm. Bara inte snabbladdning. Onödig detalj. Går nog att speca billigare och bli nöjd. Minsta fälgar är 19 tum. Försökte få säljaren att säga 18, men det gick inte. ;)

Under var den plan. Plåt under mitten, fram tyvärr plast och bara lite uppåtlutning till ko(mygg)fångaren. Profilen längst ner på kofångaren är inte gjord för att utmana snödrivor tror jag.
Tackar, bra info. :)

Synd att de inte går att få med 18"! :?

Även om jag gillar att köra hårt och sportigt, så föredrar jag ändå 18" på alla våra bilar som skall användas i vardagen (dvs. inte vara rena sportbilar för bankörning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar