En annan har ju kört Volvo 245 på 14''!martinot skrev:Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen).
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Min gamla Opel Ascona var nog också 13" eller 14"!Jerker skrev:En annan har ju kört Volvo 245 på 14''!martinot skrev:Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen).
Har helt klart gått inflation i fälgstorlekar. Nästan sjukt lite gummi kvar på de största fälgarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag frågade VW handlaren om man kunde använda e-Golfens stora 17"-sommarhjul till en ID3. Men det går inte. Så "små" fälgar får inte plats på denna bilen fick jag veta. Bromsarna är tydligen för stora. Det är en bekymmersam utveckling och ett jäkla otyg att bilarna får allt större hjul med varje generation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Hjulen är större också. Ställer jag min Model S bredvid en gammal småbil så ser det ut som att den har tagit hjulen från en skottkärra.martinot skrev:Min gamla Opel Ascona var nog också 13" eller 14"!Jerker skrev:En annan har ju kört Volvo 245 på 14''!martinot skrev:Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen).
Har helt klart gått inflation i fälgstorlekar. Nästan sjukt lite gummi kvar på de största fälgarna.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Kan bara hålla med. I och med att man slipper diverse ljud från motor och transmission i en elbil vill man ju gärna slippa höra mer vägljud, vilket blir en ofrånkomlig konsekvens av trenden med allt mer fälg och allt mindre däck på bilarna. Själv är jag fullt nöjd med 16" sommarfälgar och 15" vinterdito på befintlig bil, så jag skulle verkligen önska att kunna ha motsvarande däckprofil på den framtida elbilen - vilken det nu blir till slut ...mati skrev:Jag frågade VW handlaren om man kunde använda e-Golfens stora 17"-sommarhjul till en ID3. Men det går inte. Så "små" fälgar får inte plats på denna bilen fick jag veta. Bromsarna är tydligen för stora. Det är en bekymmersam utveckling och ett jäkla otyg att bilarna får allt större hjul med varje generation.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Maw skrev:Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Det absolut viktigaste är aerodynamiken. Har du helt släta fälgsidor så spelar det inte så stor roll hur stor fälgen är men annars gäller att ju större fälgen är desto mer luft vispar den upp. Ju längre ut från navet du kommer desto högre hastighet och högre hastighet innebär mer turbulens om det är samma design på fälgen.
Visst kan däck rulla mer eller mindre trögt men den påverkan är ganska liten. Samma med bredd tror jag. Det påverkar men inte lika mycket som turbulensen.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Periferihastigheten på ett (bil)hjul är oberoende av storleken.Banane skrev:Maw skrev:Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Det absolut viktigaste är aerodynamiken. Har du helt släta fälgsidor så spelar det inte så stor roll hur stor fälgen är men annars gäller att ju större fälgen är desto mer luft vispar den upp. Ju längre ut från navet du kommer desto högre hastighet och högre hastighet innebär mer turbulens om det är samma design på fälgen.
Visst kan däck rulla mer eller mindre trögt men den påverkan är ganska liten. Samma med bredd tror jag. Det påverkar men inte lika mycket som turbulensen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
ID4 kommer ju innan verkar det som.slugger75 skrev:Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
mikebike skrev:Periferihastigheten på ett (bil)hjul är oberoende av storleken.Banane skrev:Maw skrev:Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Det absolut viktigaste är aerodynamiken. Har du helt släta fälgsidor så spelar det inte så stor roll hur stor fälgen är men annars gäller att ju större fälgen är desto mer luft vispar den upp. Ju längre ut från navet du kommer desto högre hastighet och högre hastighet innebär mer turbulens om det är samma design på fälgen.
Visst kan däck rulla mer eller mindre trögt men den påverkan är ganska liten. Samma med bredd tror jag. Det påverkar men inte lika mycket som turbulensen.
Tror faktiskt inte det är relevant för mitt exempel. Dels menade jag implicit "ju större fälgen är i förhållande till hjulets storlek". T ex 19" vs 21" på en Model S. Men även om det inte vore på det sättet så stämmer det jag skrev om man förutsätter att däcksidan är lika hög oberoende av fälgstorlek (om det nu är ett rimligt antagande?). Säg att däcksidan är 5 cm på en 21" fälg och så jämför du med 17" fälgar som har 5 cm däck. Sen kör du i 100 km/h. Då snurrar mycket riktigt det allra yttersta av däcket i samma hastighet (100 km/h) oavsett hjulets storlek, men det yttersta av fälgen snurrar fortare på det större hjulet eftersom däckens 5 cm är en större andel av hjulet på det mindre.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ok fast den har ju inte minst 500 km WLTP enligt tekniska specifikationen från VW.taliz skrev:ID4 kommer ju innan verkar det som.slugger75 skrev:Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
ID4 har 520 km WLTP. Kortare med större fälgar.slugger75 skrev:Ok fast den har ju inte minst 500 km WLTP enligt tekniska specifikationen från VW.taliz skrev:ID4 kommer ju innan verkar det som.slugger75 skrev:Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag vågar påstå att överkant däck snurrar i dubbla hastigheten medans kontaktytan är still relativt marken såvida du inte spinnerBanane skrev:mikebike skrev:Periferihastigheten på ett (bil)hjul är oberoende av storleken.Banane skrev:Maw skrev:Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Det absolut viktigaste är aerodynamiken. Har du helt släta fälgsidor så spelar det inte så stor roll hur stor fälgen är men annars gäller att ju större fälgen är desto mer luft vispar den upp. Ju längre ut från navet du kommer desto högre hastighet och högre hastighet innebär mer turbulens om det är samma design på fälgen.
Visst kan däck rulla mer eller mindre trögt men den påverkan är ganska liten. Samma med bredd tror jag. Det påverkar men inte lika mycket som turbulensen.
Tror faktiskt inte det är relevant för mitt exempel. Dels menade jag implicit "ju större fälgen är i förhållande till hjulets storlek". T ex 19" vs 21" på en Model S. Men även om det inte vore på det sättet så stämmer det jag skrev om man förutsätter att däcksidan är lika hög oberoende av fälgstorlek (om det nu är ett rimligt antagande?). Säg att däcksidan är 5 cm på en 21" fälg och så jämför du med 17" fälgar som har 5 cm däck. Sen kör du i 100 km/h. Då snurrar mycket riktigt det allra yttersta av däcket i samma hastighet (100 km/h) oavsett hjulets storlek, men det yttersta av fälgen snurrar fortare på det större hjulet eftersom däckens 5 cm är en större andel av hjulet på det mindre.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Nej då har du fått felaktig information.iAkita skrev:ID4 har 520 km WLTP. Kortare med större fälgar.slugger75 skrev:Ok fast den har ju inte minst 500 km WLTP enligt tekniska specifikationen från VW.taliz skrev:ID4 kommer ju innan verkar det som.slugger75 skrev:Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
ID.4 1st edition 150 kW har 496 km, se tekniska data här:
https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
ID.4 1st edition Max 150 kW har 488 km, se tekniska data här:
https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det var verkligen synd, och klart minus för pappa tror jag (därav mitt stora intresse för ID3/4). Han är runt 80, och kör verkligen inte sportigt. Gillar inte heller allt för stötiga bilar.mati skrev:Jag frågade VW handlaren om man kunde använda e-Golfens stora 17"-sommarhjul till en ID3. Men det går inte. Så "små" fälgar får inte plats på denna bilen fick jag veta. Bromsarna är tydligen för stora. Det är en bekymmersam utveckling och ett jäkla otyg att bilarna får allt större hjul med varje generation.
Jag hade nästan kunnat tänka mig att gå ner från 18" och köra med 17" som du gör på e-Golf (tyvärr är 18" minsta fälgen hos Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Som nämnts tidigare av Banane så är det aerodynamiken som oftast blir lidande med större fälgar.Maw skrev:Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Därav att du har klart kortare räckvidd på M3 Performance jämfört med M3 AWD, fast det är nästan exakt samma bilmodell.
Det enda som skiljer mellan Performance-versionen är just 20" sportfälgar jämfört 18" eller 19" på M3 AWD, och spoiler (liten påverkan på luftmotståndet, men tror inte den påverkar riktigt lika mycket som att gå från 18" till 20"). Sedan har den även kraftiga sportbilsbromsar från Brembo och lite annan mjukvara, men det är ju inget som påverkar luftmotståndet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
martinot skrev:Det var verkligen synd, och klart minus för pappa tror jag (därav mitt stora intresse för ID3/4). Han är runt 80, och kör verkligen inte sportigt. Gillar inte heller allt för stötiga bilar.mati skrev:Jag frågade VW handlaren om man kunde använda e-Golfens stora 17"-sommarhjul till en ID3. Men det går inte. Så "små" fälgar får inte plats på denna bilen fick jag veta. Bromsarna är tydligen för stora. Det är en bekymmersam utveckling och ett jäkla otyg att bilarna får allt större hjul med varje generation.
Jag hade nästan kunnat tänka mig att gå ner från 18" och köra med 17" som du gör på e-Golf (tyvärr är 18" minsta fälgen hos Tesla).
Hjulen på ID.3 är 59,2 mm högre än på Golf VII. Dvs 18" på en ID.3 ger faktiskt "mer gummi" än 17" på en e-Golf. Så även om de passat för bromsarna så hade det blivit helt fel rullomkrets. Skiljer 8,53% så det är dessutom olagligt.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
En Model S drar 15-20% mer med 21" än med 19", trots samma bredd och samma sorts däck. Samma förhållanden finns på Model 3 men där skiljer det mindre mellan 18" och 19". Och gissa vad aerokåporna är till för?martinot skrev:Som nämnts tidigare av Banane så är det aerodynamiken som oftast blir lidande med större fälgar.Maw skrev:Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Därav att du har klart kortare räckvidd på M3 Performance jämfört med M3 AWD, fast det är nästan exakt samma bilmodell.
Det enda som skiljer mellan Performance-versionen är just 20" sportfälgar jämfört 18" eller 19" på M3 AWD, och spoiler (liten påverkan på luftmotståndet, men tror inte den påverkar riktigt lika mycket som att gå från 18" till 20"). Sedan har den även kraftiga sportbilsbromsar från Brembo och lite annan mjukvara, men det är ju inget som påverkar luftmotståndet.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ja, men det är ju med 20 respektive 21 tums fälgar. Större fälgar kortare räckvidd, precis som jag skrev. WLTP siffran är upp till 520 km.slugger75 skrev:Nej då har du fått felaktig information.iAkita skrev:ID4 har 520 km WLTP. Kortare med större fälgar.slugger75 skrev:Ok fast den har ju inte minst 500 km WLTP enligt tekniska specifikationen från VW.taliz skrev:ID4 kommer ju innan verkar det som.slugger75 skrev:Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
ID.4 1st edition 150 kW har 496 km, se tekniska data här:
https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
ID.4 1st edition Max 150 kW har 488 km, se tekniska data här:
https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
Edit. Här är komplett information från VW Tyskland för de olika versionerna:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det vore intressant, om det stämmer. Har du en länk?iAkita skrev:
Ja, men det är ju med 20 respektive 21 tums fälgar. Större fälgar kortare räckvidd, precis som jag skrev. WLTP siffran är upp till 520 km.
Edit. Här är komplett information från VW Tyskland för de olika versionerna:
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Till tabellen jag bifogade menar du? Här kommer den i så fall. Du kan provbygga en bil med olika storlek på fälgar på samma sida.slugger75 skrev:Det vore intressant, om det stämmer. Har du en länk?iAkita skrev:
Ja, men det är ju med 20 respektive 21 tums fälgar. Större fälgar kortare räckvidd, precis som jag skrev. WLTP siffran är upp till 520 km.
Edit. Här är komplett information från VW Tyskland för de olika versionerna:
https://www.volkswagen.de/de/modelle-un ... %2F0%22%7D
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ok. Tack. Det tolkar jag som att man i Sverige inte kan köpa en ID.4 med en räckvidd på minst 500 km, men om man importerar en tysk id.4 med 19” stålfälgar så klarar man det. Man kan ju förstås ta och byta ut hjulen på sin nya svenskköpta ID.4 också.iAkita skrev:Till tabellen jag bifogade menar du? Här kommer den i så fall. Du kan provbygga en bil med olika storlek på fälgar på samma sida.slugger75 skrev:Det vore intressant, om det stämmer. Har du en länk?iAkita skrev:
Ja, men det är ju med 20 respektive 21 tums fälgar. Större fälgar kortare räckvidd, precis som jag skrev. WLTP siffran är upp till 520 km.
Edit. Här är komplett information från VW Tyskland för de olika versionerna:
https://www.volkswagen.de/de/modelle-un ... %2F0%22%7D
Jag kanske är petig med några kilometer hit och dit, men det ser nog ändå ut som att för den svenska marknaden så är det Enyaq som gäller om man vill över 500 km i räckvidd.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Varför då? De där tyska modellerna är ju samma som kommer säljas i Sverige?slugger75 skrev:Ok. Tack. Det tolkar jag som att man i Sverige inte kan köpa en ID.4 med en räckvidd på minst 500 km, men om man importerar en tysk id.4 med 19” stålfälgar så klarar man det. Man kan ju förstås ta och byta ut hjulen på sin nya svenskköpta ID.4 också.iAkita skrev:Till tabellen jag bifogade menar du? Här kommer den i så fall. Du kan provbygga en bil med olika storlek på fälgar på samma sida.slugger75 skrev:Det vore intressant, om det stämmer. Har du en länk?iAkita skrev:
Ja, men det är ju med 20 respektive 21 tums fälgar. Större fälgar kortare räckvidd, precis som jag skrev. WLTP siffran är upp till 520 km.
Edit. Här är komplett information från VW Tyskland för de olika versionerna:
https://www.volkswagen.de/de/modelle-un ... %2F0%22%7D
Jag kanske är petig med några kilometer hit och dit, men det ser nog ändå ut som att för den svenska marknaden så är det Enyaq som gäller om man vill över 500 km i räckvidd.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Aha? Ja men det var ju bra då! Då kommer de väl så småningom då.Revoltra skrev:Varför då? De där tyska modellerna är ju samma som kommer säljas i Sverige?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5